Wat te doen als je mensen iets ziet stelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:10

Doubtless schreef:
Zoolgangster schreef:
De duidelijk sneue gevallen betaal ik desnoods hun potje babyvoeding.

Ik heb moeite met je woordkeuze. Ik denk dat de mensen die hun babyvoeding niet kunnen betalen helemaal niet zitten te wachten op een type dat hen als 'duidelijk sneu geval' geld geeft.

Tja. Ik zat op de mobiel, dan is het wat korter formuleren. En ik weet niet in welk deel van NL je woont, maar in Overijssel betekent sneu niet perse dat je iemand de grond in praat. Meer zielig. Of mag zielig tegenwoordig ook niet meer? En als ik even een fictief voorbeeld noem, en dat duidelijk en omslachtig omschrijf, mag dat dan wel?
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 31-01-25 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Doubtless

Re: Wat te doen als je mensen iets ziet stelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:12

Dat maakt voor de strekking van het verhaal niet uit :) Armoede is heel pijnlijk, mensen vinden het genant en hulp aannemen is vaak moeilijk. Dus als een vreemde dat aanbiedt omdat hij je zielig vindt, dan is dat lastig accepteren.

Maar goed, we blijven doorgaan over stelen uit noodzaak en potjes babyvoeding. En ik gok dat dit niet de invalshoek van TS was.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:14

Doubtless schreef:
Dat maakt voor de strekking van het verhaal niet uit :) Armoede is heel pijnlijk, mensen vinden het genant en hulp aannemen is vaak moeilijk. Dus als een vreemde dat aanbiedt omdat hij je zielig vindt, dan is dat lastig accepteren.

Maar goed, we blijven doorgaan over stelen uit noodzaak en potjes babyvoeding. En ik gok dat dit niet de invalshoek van TS was.

Ja, ik denk dat we afdwalen. :j

Ik ben zelf meestal te suf om een diefstal in de gaten te hebben, maar als ik denk dat iemand iets vergeet, zeg ik het even.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:26

DuoPenotti schreef:
Daphne__ schreef:
Ik doe niks. Geen zin in een klap voor m'n kop oid... Zou ik zien dat een persoon bestolen word, dan zou ik daar wel wat aan proberen te doen. Maar voor een grote supermarkt ga ik geen risico lopen.

Doet me wel denken aan de keer dat ik een heleboel nagellak bij de Kruidvat ging kopen en toen ik er een stuk of 10 had uitgezocht, had ik m'n handen vol en zonder er na te denken stopte ik ze in m'n jaszak zodat ik m'n handen vrij had.. Vrijwel direct besefte ik me dat dat niet handig was en heb ze er weer uit gehaald :')

Vraag me daardoor wel af, nergens staan regels over hoe je datgene wat je wilt kopen naar de kassa moet brengen. Dat is vooral fatsoen en logisch nadenken. Dus mag een winkelmedewerker je vast houden en de politie bellen, als jij iets in je zak stopt, maar nog niet eens in de buurt van de uitgang bent?
Als ik m'n pak biefstuk onder m'n jas mee wil nemen naar de kassa en daar netjes betaal, dan ben ik vooral heel vreemd, maar geen dief :+

Bijna overal staat voor aan de deur dat een mandje verplicht is.
Die is niet om op je kop te zetten :+

Maar een aanhouding van diefstal kan idd alleen maar na de kassa. Dat klopt dus die biefstuk in je jaszak zou mogen.

Oei, als dat zo is, dan moet ik echt beter opletten als ik naar de winkel ga := Dat zal sowieso, want ik heb echt geen idee of dat hier op de deuren staat. Ik pak eigenlijk zelden een mandje of kar, alleen als ik zeker weet dat ik veel ga kopen, ben daar ook nog nooit op aangesproken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:40

AstridJ schreef:
Ik sta regelmatig met een stand op paardenevenementen en ik verkoop dan naast magazines ook sidepulls, touwteugels en halster en nog wat kleiner spul als armbandjes en sleutelhangers. Ik heb zoveel mogelijk 'vast' zitten waardoor het lastiger is om iets zo mee te nemen, maar bijvoorbeeld de magazines liggen in stapels los op de tafels. Veel mensen vinden dat als iets van papier is dat ze het dan zo mee mogen nemen. >;) Ook al staan er vijf prijskaarten bij. En ook niet even vragen of ze het zo mee mogen nemen of niet, nee gewoon pakken en snel weglopen. Als ik het zie ga ik er wel achteraan, ik roep dan 'U bent vergeten af te rekenen!'. Meestal krijgen ze dan een rood hoofd en zeggen sorry. Soms is het echt onnozelheid maar meestal weten ze het dondersgoed.
De stand is 4x4 en ik probeer samen met de medewerkers in mijn stand iedereen in de gaten te houden want eerlijk gezegd, ik vertrouw niemand. :o Meestal gebeurt het proletarisch winkelen als het druk is rondom de stand. Dan is het ook lastiger om het in de gaten te houden. Maar als ik het zie dan zeg ik er altijd iets van of ren erachteraan als ik de kans krijg. Wel altijd netjes en met het voordeel van de twijfel dat ze het 'vergeten' zijn af te rekenen.

In een winkel heb ik het nog nooit zien gebeuren eigenlijk, ook niet toen ik vroeger zelf in een winkel werkte. Als ik het wel zou zien dan zou ik het zeker melden, of iets van zeggen als het bv aan de kassa gebeurt. Maar dan wel met 'Oh u vergeet iets'. :D

Enkele van de tijdschriften "vast" neerleggen met papierklem aan touwtje (als inzage exemplaar) en rest buiten bereik leggen een optie?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:27

Daphne__ schreef:
DuoPenotti schreef:
Bijna overal staat voor aan de deur dat een mandje verplicht is.
Die is niet om op je kop te zetten :+

Maar een aanhouding van diefstal kan idd alleen maar na de kassa. Dat klopt dus die biefstuk in je jaszak zou mogen.

Oei, als dat zo is, dan moet ik echt beter opletten als ik naar de winkel ga := Dat zal sowieso, want ik heb echt geen idee of dat hier op de deuren staat. Ik pak eigenlijk zelden een mandje of kar, alleen als ik zeker weet dat ik veel ga kopen, ben daar ook nog nooit op aangesproken.

Hier staat dat juist bijna nergens hoor. Dus dan hoef je niet beter op te letten. Ik ken bijna geen enkele winkel waar dat verplicht is en pak regelmatig geen mandje. Of het gaat meteen de tas is met zelfscan of ik denk 1 of 2 dingen nodig te hebben dus kan wel in hand en dan toch meer meenemen en het ergens moeten laten :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:30

Bijzonder. In elke supermarkt waar ik kom staat het.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:33

Hier nergens. In het dorp bij de enige supermarkt niet, dorpen ernaast ook allemaal niet. Ook allemaal toegestaan om gewoon met tas boodschappen te doen en meteen in te ruimen met zelfscan. Of bij de zelfscan ter plekke te scannen. Ook bij de drogisterijen hangt er niks.

En we zijn toch gewoon randstad. Enige wat op sommige plekken niet mag zijn grote groepen jongeren tegelijk.

paardenfann

Re: Wat te doen als je mensen iets ziet stelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:50

Ik zeg niks hoor. Zelf in een supermarkt gewerkt en gezien hoeveel er weggegooid wordt. Daarnaast vind ik supermarkten zelf de grootste dieven, enorme winsten en producten steeds duurder maken. Daarnaast weet je nooit in welke situatie iemand zit en zou het daarom niet bewust melden. Daarnaast is het naïef om te veroordelen. Eten is een eerste kevensbehoefte iemand steelt dat niet voor niks en, omdat ze het zo goed hebben.Dat ze roken en misschien wel vier streamingsdiensten hebben doet niets af aan het feit dat ze op dat moment eten hebben. Problemen en armoede zijn niet schuld

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:58

paardenfann schreef:
Ik zeg niks hoor. Zelf in een supermarkt gewerkt en gezien hoeveel er weggegooid wordt. Daarnaast vind ik supermarkten zelf de grootste dieven, enorme winsten en producten steeds duurder maken. Daarnaast weet je nooit in welke situatie iemand zit en zou het daarom niet bewust melden. Daarnaast is het naïef om te veroordelen. Eten is een eerste kevensbehoefte iemand steelt dat niet voor niks en, omdat ze het zo goed hebben.Dat ze roken en misschien wel vier streamingsdiensten hebben doet niets af aan het feit dat ze op dat moment eten hebben. Problemen en armoede zijn niet schuld

Je hebt het over naïef.
En vervolgens haal je alles aan waar je imo zelf heel naïef bent :D

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:49

DuoPenotti schreef:
paardenfann schreef:

Je hebt het over naïef.
En vervolgens haal je alles aan waar je imo zelf heel naïef bent :D

Naïef in de zin dat mensen alleen uit armoede stelen? Dat geloof ik niet, maar ik vind niet dat wij van buitenaf dat kunnen oordelen, omdat ze roken oid.