solliciteren op leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:06

juval schreef:
Dreamboy schreef:
Ik heb dezelfde ervaring als ts. Na ruim 30 jaar op kantoor en er slechts 2 jaar uit te zijn geweest werd ik amper uitgenodigd voor gesprekken. Zelfs bij de uitzendbureaus werd gezegd dat mijn afstand tot de arbeidsmarkt te groot was omdat ik er twee jaar uit geweest ben. Ik heb uiteindelijk een carriere switch gemaakt en ben in de (thuis)zorg gaan werken. Daar zijn ze wel blij met oudere dames. Overigens geen seconde spijt gehad van deze keuze.

ja, dat is ook tot nu toe mijn ervaring. Verzorgende taken als in mensen aanraken dat trekt mij echt helemaal niet. Wellicht huishoudelijke taken. Wat doe jij precies?

Ik ben begonnen met huishoudelijk werk. Ik heb me ook echt afgevraagd of het wel iets voor mij was. Maar echt, het is me zo ontzettend mee gevallen. En het voordeel is dat je zelf kunt aangeven vanaf hoe laat en tot hoe laat je wilt werken. Oke, het betaald niet zo goed als een kantoorbaan maar de voldoening is des te groter. Mensen helpen die zelf niet meer in staat zijn het huishouden te doen. Sinds kort werk ik in een kleinschalige woongroep voor mensen met psychische, sociale en mentale problemen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:43

Tiggs schreef:
Tiggs schreef:
En misschien KYC bij een bank? Daar kunnen ze volgens mij niet genoeg mensen krijgen en kan er veel thuis.

Bijvoorbeeld:
https://www.youngcapital.nl/vacatures/2 ... st-bij-ing

Het lijkt me dodelijk saai, maar is wel een flexibele kantoorbaan.

Minder dan 36u maak je eigenlijk geen kans om binnen te komen, is gewoon 9 tot 5 kantoorbaan die YC zo probeert te verkopen omdat ze oplichters zijn := En onboarding is meestal op locatie.

Het draait ook grotendeels om handig zijn met computers, online bronnen, allerlei data enz dus als je 10 jaar eruit hebt gelegen is het waarschijnlijk niet echt een match.

We hebben trouwens wel wat MBO sollicitanten gehad binnen de afdeling, ook met totaal niet relevante achtergrond (horeca of sportschool bijvoorbeeld) maar dan zijn het toch echt jonge mensen met HBO+ papiertje. 50+ en geen eerdere ervaring bij de bank maak je IMO totaal geen kans.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:46

juval schreef:
Dreamboy schreef:
Ik heb dezelfde ervaring als ts. Na ruim 30 jaar op kantoor en er slechts 2 jaar uit te zijn geweest werd ik amper uitgenodigd voor gesprekken. Zelfs bij de uitzendbureaus werd gezegd dat mijn afstand tot de arbeidsmarkt te groot was omdat ik er twee jaar uit geweest ben. Ik heb uiteindelijk een carriere switch gemaakt en ben in de (thuis)zorg gaan werken. Daar zijn ze wel blij met oudere dames. Overigens geen seconde spijt gehad van deze keuze.

ja, dat is ook tot nu toe mijn ervaring. Verzorgende taken als in mensen aanraken dat trekt mij echt helemaal niet. Wellicht huishoudelijke taken. Wat doe jij precies?

Ik heb ziekenhuis zijn ook veel taken voor (medisch) secretaresses, en daarnaast ook andere ondersteunende functies bij bijvoorbeeld financiën en planning. Werken 'in de zorg' kan vrij breed worden gezien. Uiteindelijk zijn ziekenhuizen gewoon grote bedrijven met diverse afdelingen. Datzelfde voor verpleeghuizen en dergelijke. Daar zijn ook functies die niet op de directe zorg van de patiënten/cliënten slaan.

Echter heb je bijvoorbeeld de medisch secretaresses wel minder flexibiliteit. Als jij aan een balie moet zitten om patiënten te ontvangen of de telefoon moet opnemen, dan moet dat natuurlijk wel tijdens die uren gebeuren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:57

Medisch secretaresse vragen ze wel een aansluitend diploma voor.

Voor receptioniste niet maar dan zit je toch in de uren tussen 7 en 21.00 afhankelijk hoe het in "jou" ziekenhuis is geregeld.
Soms is het van 8 tot 17 en zit er voor de rest de beveiliging.
En helaas op veel plaatsen voortaan alleen maar beveiligging. Maar dan heb je ook alle andere taken.

En las ergens gastvrouw, ik heb ze hier in de buurt enkel maar als vrijwilliger gezien.

Maar inderdaad in een ziekenhuis is erg veel te doen waar je niet "aan" de mensen zit.

Dreamboy

Re: solliciteren op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:20

Werken in de zorg is natuurlijk ook niet alleen maar in een ziekenhuis. Ook huishoudelijke ondersteuning valt onder zorg. Hier kun je vaak zelf aangeven hoeveel uur je wilt werken, op welke dagen en welke tijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:22

Dreamboy schreef:
Werken in de zorg is natuurlijk ook niet alleen maar in een ziekenhuis. Ook huishoudelijke ondersteuning valt onder zorg. Hier kun je vaak zelf aangeven hoeveel uur je wilt werken, op welke dagen en welke tijden.

klopt, maar schoonmaak gaf ts aan dat ze daar niet naar opzoek was.

Geen idee of er nog andere ondersteuning onder valt?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:29

DuoPenotti schreef:
En las ergens gastvrouw, ik heb ze hier in de buurt enkel maar als vrijwilliger gezien.

Ik denk dat degene gastvrouw in de ouderenzorg bedoelde? dat is wel een betaalde functie zonder dat je aan mensen hoeft te zitten. En ook 4 of 6u diensten vaak, dus qua tijden zou het best passen bij wat TS zoekt.

Gastvrouw in een ziekenhuis ken ik idd ook alleen als vrijwilligerswerk. En overige functies in de richting van admnistratie, logistiek en facilitair bij een ziekenhuis zijn meestal langere dagen en/of specifieke voorlopleiding of ervaring nodig (of het is weer zwaar en ondankbaar).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:33

juval schreef:
met Randstad heb ik ook goede ervaringen.
Er zit sinds kort een nieuwe vestiging, aan de Varkensmarkt :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 15:43

Ailill schreef:
juval schreef:
met Randstad heb ik ook goede ervaringen.

oh, is die weer terug? had ik nog niet meegekregen. Ik zal eens binnenlopen. bedankt voor de tip!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:56

In plaats van een standaard cv kun je ook een vaardigheden cv toevoegen aan je motivatiebrief. Op de website van het uwv kun je online webinars volgen en geven ze tips en bieden ze hulp aan 50 plussers.

Je arbeidsverleden op de boerderij zeker vermelden incl de werkzaamheden en vaardigheden.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het perse aan je leeftijd ligt maar eerder aan hoe je jezelf presenteert in je motivatiebrief en cv.

Voor jou is het 10 jaar "boeren" heel gewoon en een vanzelfsprekendheid. Je ziet het zelfs al een gat in jouw cv. Maar dat is het niet. Je hebt de afgelopen 10 jaar toch gewoon gewerkt op jullie bedrijf.

En als je deze werkzaamheden goed omschrijft ziet een recruiter mogelijk al vaardigheden die overeenkomen met wat nodig is voor de betreffende functie.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:00

juval schreef:
Ik ben op zoek naar ervaringen over solliciteren op 'hogere' leeftijd. Ik merk dat het best heel lastig is om afwijzing na afwijzing te krijgen. Reden is vaak dat er een meer passende kandidaat is gevonden.

Sinds een paar maanden solliciteer ik regelmatig op kantoorbanen. Parttime, binnen een kleine straal van mijn woonplaats, het liefst met flexibele uren en geen avond- of weekenddiensten.

Het blijkt toch heel lastig om ergens te worden uitgenodigd. Ik heb linkedin, en ik kijk dagelijks op indeed. Er komen af en toe wel leuke functies voorbij die ik wel zou willen en kunnen doen. Maar helaas wil het nog niet zo lukken. Mijn leeftijd (sinds vorige week 52) en het feit dat ik al meer dan 10 jaar uit het arbeidsproces ben werkt me tegen vrees ik.

Hebben jullie tips en ervaringen?

Ik sta op zich ook wel open voor anders soortige functies, maar verzorging, supermarkt of schoonmaak trekt me niet bepaald aan. Daar heb ik ook geen opleiding voor.
Mijn opleiding ligt in de administratie/secretarieel/juridische sfeer.

Geen tips, maar ik wil je wel wat hoop meegeven en een hart onder de riem steken. Ik ben 49 en was ook al 15 jaar de IT uit.
Ik heb tijdens het gesprek toen daarover twijfel uitgesproken werd, beaamd dat dat een punt is, maar ik er echt van overtuigd ben dat ik het door mijn zeer brede en lange ervaring daarvoor wel snel weer onder de knie zou krijgen. Ik was zelf ook onzeker, maar heb dat dan toch maar geacteerd/geblufd zeg maar.

Nou praat ik over Oostenrijk, maar ik ben ervan overtuigd dat dat het voor mij als vrouw eerder moeilijker dan gemakkelijker gemaakt heeft vergeleken met NL. Ik werk er nu anderhalf jaar en heb alweer een jaar een contract voor onbepaalde tijd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:20

juval schreef:
Ailill schreef:

oh, is die weer terug? had ik nog niet meegekregen. Ik zal eens binnenlopen. bedankt voor de tip!
Klopt, sinds een paar maanden. Schuin tegenover Brenkman/naast de makelaar.

Succes. En als ik wat moet doorsturen binnen mijn netwerk, let me know.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:51

Ik heb meermaals mogen meedraaien in sollicitatie ronden. Elke ronde 2 mensen vanuit het bedrijf, 1 HR en 1 vanuit of rondom het team waarmee je mag gaan werken.
Mijn criteria, leeftijd vind ik niet zo belangrijk, dat jij andere dingen hebt gedaan buiten betaalde baan ben ik altijd geïnteresseerd in. kinderen opvoeden is een baan, mantelzorg, vrijwilliger in een dakloze centrum, administratie voor een stichting, grasmaaien op je vereniging, etc, het zegt nl vaak iets over de mens. Een blanco gat ga ik op doorvragen. Ik vraag me altijd af, hoe flexibel is deze persoon, op het moment dat er iemand anders ziek is, of teamuitje of weet ik veel, wil je niet standaard horen dat iemand nooit eens buiten die uren kan.
Zorg dat je die situatie iets flexibeler maakt, door bv een achterban te hebben, maak bekend dat wanneer er echt nood aan de man is dat je er wel kunt zijn. Ik ben meestal de persoon die gaat graven op iemands persoonlijkheid, met vragen als, waar ben je het meest trots op, hoe heb je je opvoeding ervaren, ik geef je een hypothese, ik wil kunnen gaan inschatten of je past in het team. Ervaring vind ikzelf belangrijk maar, mensen kunnen leren, ik zou meer gaan drijven op je bereidheid voor een cursus...
En ik moet je dan eerlijk bekennen, wanneer ik lees van 9.00/ 15.00 beschikbaar, of van 9.00/16.00, tja dan sta je bij mij al onderaan. en al had je dan de ideale leeftijd gehad, en elk gewenst papier, ik vind het minder prettige tijden. Onderaan. Is er enige mogelijkheid dat je bv 2 dagen volledig aanwezig kan zijn/ en dan maar 1 dan tot 16.00? zoiets?
En lees dat bovenstaande even als volgt ajb, het bedrijf waar ik voor werk heeft 8.15 tot 17.00 uren. kan best zo zijn dat jij wellicht een bedrijf vind die daar veel flexibeler in is. Zet dan vooral in op je sterktes. De mensen die je op gesprek vragen gaan je zwaktes wel bevragen, laat die kant lekker daar, en blijf zelf lekker op je krachten zitten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:02

Erg ouderwets gedacht Buuk, dat je met deze werktijden onderaan de stapel komt bij jou.

Ik adviseer werkgevers al jaren om flexibeler met werktijden om te gaan. Corona heeft een flinke hand geholpen doordat iedereen zag dat het prima werkte als je vanuit huis werkte. We hebben een chronisch tekort aan mensen en door een groep die wat vaster zit aan prive omstandigheden te weren ipv er flexibel mee om te gaan blijven we vast zitten.

Juval, als je hulp nodig hebt met je cv, wil ik je met alle plezier helpen. Als ik je cv wat inzichtelijker heb, dan kan ik ook een rondje bellen in mijn netwerk. Ook adviseer ik je, je linkedin: Open to work te zetten.
Veel bureaus zoeken ook nog op Indeed, Nationale vacaturebank en wat minder, maar ook actueel Monsterboard.

Met jouw secretariele/juridische achtergrond moet het echt makkelijk kunnen.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:20

Ouderwets, ja hang dat label er maar aan..in het bedrijf waar ik werk is het simpel gewoon tot 17.00 werken, dan hoef ik geen directe, of indirecte collega bij wie of met wie ik na 16.00 niet meer kan werken. Is niet handig. Ik zal het dus niet opzoeken als ik die keuze heb. Ik wilde het het gewoon als een eerlijke mening meegeven. Meer onder het mom, kijk even goed het bedrijf na voor je soliciteerd...er zijn cultuur verschillen.
Zijn er andere bedrijven die veel flexibeler zijn, jazeker!
vandaar de rest van de tekst...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:23

Vraag me dan ook af Bruuk, is het ook echt nodig voor het werk zelf?

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:02

Denk dat dat echt van werkzaamheden en bedrijf afhangt, zeker waar. Ik geef alleen weer hoe ik er zelf insta. Verdeling van werk en van mensen. Vele afdelingen kunnen zeker heel flexibel werken. Voorbeeld, Kantoorwerk op lokaal, nationaal niveau, stel je begint om zeven uur dan ga je om 8 uur je ding doen, je werkt vanaf 9 uur met je boterhammen achter je bureau, stopt dan om 16.00, ff gechargeerd gezegd, daar heeft niemand last van. Ga je met drie in een roulerend team, achter een receptie zitten, dan gaat dat opbreken. In mijn geval, dus in mijn achterhoofd, werk ik met Amerika, dan heb je 1 uur overlap in tijdzones, dat is imo te weinig en zal dit aangegeven beschikbare schema om die reden bij mij onderaan de stapel komen. Dus ik blijf echt bij mijn tip, als het mogelijk is, probeer een achterban te hebben zodat je wel enige flexibiliteit kan tonen. Alles afhankelijk welke branche welk bedrijf etc etc..titel in topic geeft aan leeftijd en soliciteren. Voor mezelf gesproken blik ik op leeftijd, maar ervaring en flexibiliteit in tijd maar ook zeker het openstaan om te leren, vind ikzelf belangrijker. Voor mij zou niet de leeftijd in deze het struikelpunt vormen als wel de aangegeven beschikbare tijd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:11

Leuk bedacht Buuk. Maar als je al werkt op een boerderij, heb je die flexibiliteit nodig voor je boerderij. Niet andersom.

Ik heb ook gesolliciteerd met een melkveebedrijf. Dat laatste gaat hier gewoon altijd voor. Dat snappen alleen boeren lijkt het wel. En daarom wou ik er altijd duidelijk over zijn. Ik heb die flexibeliteit nodig. En ben bereid daarvoor concessies te doen. Dat dit vaak samen gaat met minder snelle salaris groei of hoog in de boom komen, is dan ook prima.

En eerlijk? Zo lang de verwachtingen maar eerlijk op tafel komen, komt het wel goed.
Duidelijk zijn.

Nu nooit meer gedoe. Eerder was er wel eens wat op de boerderij. Hoge koekalverij in de maand, inkuilen of weet ik het.
Maar ik ging niet op vakantie wanneer iedereen wel ging. En slingerde de pc rustig extra aan wanneer het wel kon. Ook al was het vrijdagavond of zaterdag morgen. Rare was dat ik meer collega’s trof die dat deden.

Nooit gedoe mee gehad. Maar wel bewust naar die werkgever gezocht en meteen duidelijk geweest. Ik zou dus niet passen bij jouw gedachtegang.

Ik had eerder ook collega’s die bij de vrijwillige brandweer zaten. Die gaven zich zowat op voor elke dienst en vlogen regelmatig weg. Ik vond mijn situatie niet anders.

Of collega’s die een regenachtige weekend dag ruilde met een doordeweekse dag, gewoon om te kunnen mountainbiken.
Hier allemaal geaccepteerd!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 20:16

Buuk schreef:
Denk dat dat echt van werkzaamheden en bedrijf afhangt, zeker waar. Ik geef alleen weer hoe ik er zelf insta. Verdeling van werk en van mensen. Vele afdelingen kunnen zeker heel flexibel werken. Voorbeeld, Kantoorwerk op lokaal, nationaal niveau, stel je begint om zeven uur dan ga je om 8 uur je ding doen, je werkt vanaf 9 uur met je boterhammen achter je bureau, stopt dan om 16.00, ff gechargeerd gezegd, daar heeft niemand last van. Ga je met drie in een roulerend team, achter een receptie zitten, dan gaat dat opbreken. In mijn geval, dus in mijn achterhoofd, werk ik met Amerika, dan heb je 1 uur overlap in tijdzones, dat is imo te weinig en zal dit aangegeven beschikbare schema om die reden bij mij onderaan de stapel komen. Dus ik blijf echt bij mijn tip, als het mogelijk is, probeer een achterban te hebben zodat je wel enige flexibiliteit kan tonen. Alles afhankelijk welke branche welk bedrijf etc etc..titel in topic geeft aan leeftijd en soliciteren. Voor mezelf gesproken blik ik op leeftijd, maar ervaring en flexibiliteit in tijd maar ook zeker het openstaan om te leren, vind ikzelf belangrijker. Voor mij zou niet de leeftijd in deze het struikelpunt vormen als wel de aangegeven beschikbare tijd.

Ik begrijp je wel, zeker met dit soort uren en roosters is het nodig om flexibel te zijn. Dit zou dus zeer waarschijnlijk niet een functie zijn waar ik op zou solliciteren. Het is inderdaad goed om meteen bij het begin de wensen, mogelijkheden en verwachtingen duidelijk op een rijtje te hebben.

Ik ben niet heel ambitieus, een leuke baan met gezellige collega's, zinvol/nuttig werk. Ik hoef zeker geen topsalaris, alles is meer dan ik nu krijg haha.. dus ja. Maar dit soort 'kleine' banen zijn lastig te vinden op kantoor, dat heb ik al wel door. Ik kijk rustig verder, heb geen haast. Nog wel een paar opties die ik ga aanschrijven hier in de buurt, en inderdaad het uitzendbureau is er ook nog.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:31

Zit uitzendbureau Olympia ook bij je in de buurt? Daar doet ons bedrijf veel zaken mee, erg prettig uitzendbureau met veel mensen in dienst. In het verleden ook met Randstad gewerkt, ook prima. En vaak als je tijdelijk ergens binnen komt en het bevalt van twee kanten komt er ook een vast contract uit (wij hebben al veel tijdelijke krachten in vaste dienst aangenomen).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:16

helaas weer een afwijzing op een sollicitatie via een uitzendbureau van vanmorgen:

Citaat:
Hartelijk dank voor je sollicitatie op de functie Administratief medewerker Schuldhulpverlening bij Gemeente xx.
We hebben je sollicitatie meegenomen in onze eerste selectie en helaas zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij niet met elkaar in procedure gaan betreffende deze functie. De reden hiervoor is dat de opdrachtgever heeft aangegeven dat kandidaten over minimaal 2 jaar werkervaring in een soortgelijke functie moeten beschikken.

Ik heb dit terug gestuurd. Om even mijn ei kwijt te zijn :P
Citaat:
Bedankt voor je snelle, helaas voor mij teleurstellende bericht.

Ik vind het heel jammer dat ik niet in aanmerking kom voor een sollicitatiegesprek voor deze functie. Ik heb ruime ervaring als medewerker op de afdeling insolventie op een advocatenkantoor zoals in mijn cv vermeld. Hier werkte ik voor een curator die naast failliete bedrijven ook regelmatig bewindvoering van natuurlijke personen in behandeling had. Hierbij heb ik de advocaat ondersteund in alle voorkomende werkzaamheden hieromtrent. Ook mijn werk op de juridische afdeling in het sociaal domein van de gemeente Vijfheerenlanden lijkt me relevant voor de vacature.

Ik verwacht er verder niets meer van, maar ben wel geïnteresseerd in vacatures bij dit uitzendbureau, dus ik wil het we 'warm' houden zogezegd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:18

Mag je niet een keer op gesprek bij dat uitzendbureau.
Zonder direct een baan te zien.
Maar dat zij jou daar in het bestand zetten. En al weten wie je bent.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:30

Zijn er wellicht opties bij een gemeente in je omgeving?
Als die iemand zoeken voor een parttime functie, dan zijn de uren vaak wel flexibel in te vullen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:32

DuoPenotti schreef:
Mag je niet een keer op gesprek bij dat uitzendbureau.
Zonder direct een baan te zien.
Maar dat zij jou daar in het bestand zetten. En al weten wie je bent.

ik heb hier eerder voor gewerkt, dus ze hebben al een dossier van mij. Dat is dus alleen al wel een tijd geleden. Ik heb nog 1 sollicitatie uitstaan bij dit bureau. Als ik daar ook een afwijzing krijg zal ik inderdaad wat pro-actiever contact opnemen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:34

Dat dossier van 10 jaar geleden zal er niet meer zijn hoor :n Je kan beter echt zelf nog contact opnemen om in het bestand te komen