Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:21

Ik heb net de Akte Nalatenschap voor de 2 nalatenschappen betaald, € 155 per nalatenschap.
Dit is tevens voor mijn beide dochters.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:04

Ik ben het eens met Tiggs. Ik vind de juridische adviezen op Bokt vaak echt gevaarlijk. Goed je gaat er niet dood aan, maar het kan wel enorm kostbaar worden of zelfs andere gevolgen hebben.

Als je een jurist om advies vraagt zonder dat hij/zij het hele verhaal kent is het antwoord niet voor niets vaak "Dat hangt ervan af". Iedere situatie is verschillend en de wet is vaak niet pasklaar. Wat voor de een op een bepaalde manier heeft uitgepakt kan voor de ander heel anders lopen. Pas alsjeblieft op met adviezen geven, iemand kan dat voor waar aannemen en zich echt heel diep in de nesten werken. Vraag dit niet op een paardenforum, bel een notaris,advocaat of rechtsbijstand en als je een lager inkomen hebt kun je aankloppen bij het juridisch loket. Dat is de enige juiste weg. Op een paardenforum krijg je niet het juiste antwoord. Je krijgt ervaringen van gebruikers die tientallen jaren geleden een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, maar de wet is aan verandering onderhevig, wat toen de norm was hoeft dat nu niet meer te zijn. En nogmaals, iedere situatie is anders.
Ik snap echt dat je graag duidelijkheid wilt, zeker in lastige zaken als het afhandelen van een nalatenschap maar zoek die duidelijkheid alsjeblieft bij iemand die daarvoor geleerd heeft en zich op de hoogte heeft gesteld van de huidige wetgeving. Dus ga ook niet naar oom Piet die in de jaren 80 notaris was maar inmiddels als heel lang van zijn welverdiende pensioen geniet.
Doe jezelf gewoon een plezier en bespaar je veel zorgen en kosten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:56

Douce schreef:
Suliko schreef:
Ik heb gister ook een brief ontvangen dat ik erfgenaam ben van een recent overleden oom die ook in soortgelijke staat als mijn vader verkeerde, geen contact, geen testament, verwaarloosde sociale huurwoning.
Ik ga er niets mee doen, ook niet actief verwerpen en voor die kosten opdraaien, ik weet dat destijds met mijn vader een oom het had opgelost door met de woningcorporatie en andere instanties te bellen en duidelijk aan te geven dat er niemand gaat betalen of iets gaat doen.

Wat trouwens heel slecht is, er zit een brief bij van nalatenschap van het CBG met een familielijn van de erflater, diens (voor)ouders en andere nakomelingen. Maar ze hebben de verkeerde bijgevoegd... dit is de familielijn van een totaal onbekend persoon voor mij met absoluut niet mijn familienamen. :=
Dat is toch een ontzettend datalek en inbreuk van privacy? Ik neem aan dat het nalatenschap van mijn oom nu bij een andere onbekende familie is beland via de post?

Zie het verhaal van Lieffiefi, ik zou toch maar officieel verwerpen eigenlijk :o

Komt goed, mijn ooms gaan erachteraan, is eerder bij mijn vader ook goed afgehandeld, dat is 4 jaar geleden en niemand heeft last gehad van de belastingdienst of andere instanties.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:17

Let wel op dat beneficiair aanvaarden ook niet geheel zonder risico is. Je erft geen schulden maar dat betekent niet dat er geen risico is. Wij hebben een geval meegemaakt waarin er erfbelasting moest worden betaald en dat was meer dan de baten uit de erfenis. Dit was in de tijd dat huizen jaren te koop stonden en onder de vraagprijs werden verkocht dus dat risico is nu minimaal. Maar toen liep de hypotheek door, het huis werd niet verkocht, is uiteindelijk ver onder de vraagprijs verkocht waardoor er in totaal nog in de min werd uitgekomen. Dat hoefde gelukkig niet betaald te worden. Maar de erfbelasting wel! En dat was uiteindelijk echt nog duizenden euro’s. Heel zuur was dat. Achteraf had het beter verworpen kunnen worden maar je denkt veilig te zijn met beneficiair aanvaarden. Niemand had ooit over dat risico verteld. Maar het is er dus wel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:13

Dat is toch raar Suzanne F., want je mag de verwachte belastingdruk echt meenemen in de staat van baten en lasten. In jouw voorbeeld zou er dus sprake zijn van een negatieve erfenis en had de erfgenaam kunnen bedanken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:15

Dees schreef:
Dat is toch raar Suzanne F., want je mag de verwachte belastingdruk echt meenemen in de staat van baten en lasten. In jouw voorbeeld zou er dus sprake zijn van een negatieve erfenis en had de erfgenaam kunnen bedanken.

Over de WOZ waarde van het huis moet erfbelasting worden betaald. Ook al is het onder de vraagprijs verkocht.
De schuld aan de notaris hoefde niet betaald. Maar de erfbelasting dus wel.
Maar deze situatie zal zich in de huidige huizenmarkt niet voordoen. Maar er zijn dus gevallen waar je alsnog het schip ingaat met beneficiair aanvaarden.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:20

Wij hadden gelukkig geen erfbelasting moeten betalen maar wel de erfgename belasting van 10% bij het aanvaren van de erfenis.

De belastingdienst is ook vrij rap met versturen van die brief.

SandraS73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:29

Suliko schreef:
Ik heb gister ook een brief ontvangen dat ik erfgenaam ben van een recent overleden oom die ook in soortgelijke staat als mijn vader verkeerde, geen contact, geen testament, verwaarloosde sociale huurwoning.
Ik ga er niets mee doen, ook niet actief verwerpen en voor die kosten opdraaien, ik weet dat destijds met mijn vader een oom het had opgelost door met de woningcorporatie en andere instanties te bellen en duidelijk aan te geven dat er niemand gaat betalen of iets gaat doen.

Wat trouwens heel slecht is, er zit een brief bij van nalatenschap van het CBG met een familielijn van de erflater, diens (voor)ouders en andere nakomelingen. Maar ze hebben de verkeerde bijgevoegd... dit is de familielijn van een totaal onbekend persoon voor mij met absoluut niet mijn familienamen. :=
Dat is toch een ontzettend datalek en inbreuk van privacy? Ik neem aan dat het nalatenschap van mijn oom nu bij een andere onbekende familie is beland via de post?

Door niets te doen, wordt je juridisch geacht zuiver te hebben aanvaard, dus de baten en de schulden en ben je met je privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden.
Dat het 4 jaar geleden met je vader goed ging, wil niet zeggen dat het nu ook goed zal gaan.
Ik zou of beneficiar aanvaarden of verwerpen. Je zult ook voor eventuele minderjarige kinderen moeten verwerpen als jij dat ook doet.
Als de nalatenschap via de notaris loopt (verklaring van erfrecht of verklaring van executele) worden de kosten voor de rechtbank in principe door de nalatenschap betaald.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:33

Suliko schreef:
Komt goed, mijn ooms gaan erachteraan, is eerder bij mijn vader ook goed afgehandeld, dat is 4 jaar geleden en niemand heeft last gehad van de belastingdienst of andere instanties.

Uhm, das maar de vraag.
Ik heb ooit aan de andere kant gezeten, huis gekocht van een weduwe. Men was in de veronderstelling dat het huis op haar naam stond, zij en haar kinderen hadden de erfenis van de man (die failliet was) verworpen. Maar nu bleek dus niet alles op haar naam te staan. Dus moesten alle erfgenamen opgespoord worden, tot in de VS (en misschien ook wel andere plekken), zodat ze allemaal aangaven wat ze met de erfenis wilden, voordat de akte voor de verkoop van het huis kon passeren.
4 jaar zegt niks. Ik zou het gewoon regelen, dan ben je er klaar mee, definitief.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:42

SandraS73 schreef:
Suliko schreef:

Door niets te doen, wordt je juridisch geacht zuiver te hebben aanvaard, dus de baten en de schulden en ben je met je privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden.
Dat het 4 jaar geleden met je vader goed ging, wil niet zeggen dat het nu ook goed zal gaan.
Ik zou of beneficiar aanvaarden of verwerpen. Je zult ook voor eventuele minderjarige kinderen moeten verwerpen als jij dat ook doet.
Als de nalatenschap via de notaris loopt (verklaring van erfrecht of verklaring van executele) worden de kosten voor de rechtbank in principe door de nalatenschap betaald.

Nergens gezegd dat er niets gedaan wordt, alleen dat ik nu niets ga doen! Oom, die het destijds met mijn vader ook geregeld heeft dat neven en nichten niet verder aangesproken werden, zit er nu opnieuw bovenop. Dat is toen met mijn vader deels langs mij heen gegaan, hoe dat precies gegaan is, maar ik had ook andere zaken aan mijn hoofd dan met mijn neven en nichten bezig zijn. Wij hebben toen de erfenis van mijn vader actief verworpen zoals in een eerder bericht van mij in dit topic te lezen is. Heb recent begrepen dat mijn oom toen instanties (zoals de woningcorporatie) af is gegaan om aan te geven dat het zinloos was, omdat niemand gaat aanvaarden en toen is het vanuit die instanties zelf afgesloten. Dat is dus enkel mijn ervaring die ik hier deel, maar waar ik zoals aangegeven niet de details van heb, wel weet ik dat geen van mijn neven of nichten actief verworpen heeft of hiervoor heeft moeten betalen toen. In de huidige situatie met recent overleden oom wacht ik zijn advies af. Nu zelf dingen gaan doen terwijl er van alles uitgezocht wordt, maakt het alleen maar rommeliger.

Met mijn vader is het definitief geregeld Achterom, geen vergelijkbare situatie die je aanhaalt.

Ik begrijp dat de adviezen goedbedoeld zijn, hopelijk begrijpen mensen ook dat het in mijn familie helaas om schrijnende en beladen situaties gaat en we echt geen struisvogelpolitiek doen omtrent de erfenissen en het wel eventjes los zien lopen. We zijn er mee bezig, maar direct actief handelen is niet altijd de juiste oplossing.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:59

De situatie die ik aanhaal is zeker niet één op één vergelijkbaar, behalve dan dat iedereen er dus wel van overtuigd was dat het allemaal definitief afgehandeld was, maar dat dus uiteindelijk na jaren niet het geval bleek te zijn. Terwijl iedereen dat dus wel dacht, anders had het huis immers nooit te koop kunnen worden gezet.
In ons geval zijn er op meerdere plekken fouten gemaakt die niet gemaakt hadden moeten kunnen worden, maar ja, het bleek toch te kunnen. Daarom dus: actief verwerpen, dat is de enige manier om er definitief klaar mee te zijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:12

Achterom schreef:
De situatie die ik aanhaal is zeker niet één op één vergelijkbaar, behalve dan dat iedereen er dus wel van overtuigd was dat het allemaal definitief afgehandeld was, maar dat dus uiteindelijk na jaren niet het geval bleek te zijn. Terwijl iedereen dat dus wel dacht, anders had het huis immers nooit te koop kunnen worden gezet.
In ons geval zijn er op meerdere plekken fouten gemaakt die niet gemaakt hadden moeten kunnen worden, maar ja, het bleek toch te kunnen. Daarom dus: actief verwerpen, dat is de enige manier om er definitief klaar mee te zijn.

Dat snap ik, en daarmee een waardevolle situatie om aan te halen in het topic zelf, maar niet om mij direct aan te spreken iets te regelen zodat ik er definitief klaar mee ben. ;)
Je zegt namelijk nog steeds dat ik/mijn familie foutief overtuigd zouden zijn dat het is afgehandeld. Dat is een opmerking waar ik oprecht over struikel en ik wil je vragen dat algemeen te houden en niet meer op mijn situatie te betrekken, want daar weet je niets van.

De situatie rondom mijn vader is definitief afgehandeld, zonder dat neven en nichten die aangesproken zijn als erfgenaam actief hebben verworpen. Het is geregeld met de instanties zelf.
Hoe de situatie met mijn oom zich gaat ontwikkelen, weet ik nog niet zeker, ik zit er middenin, maar voor nu hou ik het bij communiceren met familie en vertrouw ik erop dat er werk van wordt gemaakt waar ik mij nu niet mee moet mengen.

En dat laat ook weer duidelijk zien dat elke situatie en context verschilt en uniek is, waarmee het verstandigste voor TS is om officieel advies in te winnen en inderdaad niet via een paardenforum. Ervaringen kunnen helpend zijn omdat het perspectieven toont waar iemand niet aan denkt, maar kunnen echt niet leidend zijn als advies.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:59

paddington schreef:
Wij hadden gelukkig geen erfbelasting moeten betalen maar wel de erfgename belasting van 10% bij het aanvaren van de erfenis.

In Nederland is er geen erfgenamen belasting van 10% bij het aanvaarden van de nalatenschap.

Dus begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:26

henshem schreef:
paddington schreef:

In Nederland is er geen erfgenamen belasting van 10% bij het aanvaarden van de nalatenschap.

Dus begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt.

Het tarief van 10% is er wel in Nederland.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:59

Dat is gewoon erfbelasting (vroeger successierechten geheten). Er bestaat geen erfgenamenbelasting.
Paddington zegt geen erfbelasting te hebben betaald, maar wel erfgenamenbelasting. Dat kan niet.
Ze viel dus in het laagste tarief erfbelasting (1ste graads verwant, bedrag onder de - afgerond - anderhalve ton).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:11

Mogelijk zou het kunnen dat er bij mij tzt 2 erfenissen zouden komen. Waarvan 1 gereserveerd zolang mij vader leeft.

Dus volg even gezien er veel interessante stof voorbij komt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:13

Je kan beter info inwinnen bij het juridisch loket of een notaris dan dit topic meevolgen als je correcte info wilt..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:21

Weet ik, maar vind het gewoon ook interessant om te volgen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:40

Afgelopen juli is een tante van mijn vriend overleden en ze had 3 executeur aangewezen, mijn vriend, een kennis en ik. De kennis heeft het afgewezen dus mijn vriend en ik regelen alles. Ze had geen kinderen wel koopwoning zonder hypotheek en er zijn 15 erfgenamen in Nederland en buitenland. Wij wisten dat er geen schulden zijn omdat wij al een tijdje haar bankzaken regelde wat via een levenstestament was vast gelegd. De buitenlandse neven en nichten hebben een deel zuiver en deel beneficiar aanvaard. Tot nu toe loopt het goed en over 2 weken komt haar huis in de verkoop. We doen alles in overleg met de neven en nichten maar is toch aardig wat werk. Belastingzaken doet mijn vriend met de belastingadviseur van onze tante. Gelukkig kan het ook anders na wat ik hier lees.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:06

Marcella schreef:
Weet ik, maar vind het gewoon ook interessant om te volgen.

Als je maar onthoudt dat het meeste wat hier geschreven wordt ofwel niet klopt, ofwel voor een heel specifieke situatie is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:12

Klopt.

Ben zelf beheerder levenstestament samen met broertje met erfenis. Totaal andere situatie.