Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Douce schreef:Suliko schreef:Ik heb gister ook een brief ontvangen dat ik erfgenaam ben van een recent overleden oom die ook in soortgelijke staat als mijn vader verkeerde, geen contact, geen testament, verwaarloosde sociale huurwoning.
Ik ga er niets mee doen, ook niet actief verwerpen en voor die kosten opdraaien, ik weet dat destijds met mijn vader een oom het had opgelost door met de woningcorporatie en andere instanties te bellen en duidelijk aan te geven dat er niemand gaat betalen of iets gaat doen.
Wat trouwens heel slecht is, er zit een brief bij van nalatenschap van het CBG met een familielijn van de erflater, diens (voor)ouders en andere nakomelingen. Maar ze hebben de verkeerde bijgevoegd... dit is de familielijn van een totaal onbekend persoon voor mij met absoluut niet mijn familienamen.![]()
Dat is toch een ontzettend datalek en inbreuk van privacy? Ik neem aan dat het nalatenschap van mijn oom nu bij een andere onbekende familie is beland via de post?
Zie het verhaal van Lieffiefi, ik zou toch maar officieel verwerpen eigenlijk
Dees schreef:Dat is toch raar Suzanne F., want je mag de verwachte belastingdruk echt meenemen in de staat van baten en lasten. In jouw voorbeeld zou er dus sprake zijn van een negatieve erfenis en had de erfgenaam kunnen bedanken.
Suliko schreef:Ik heb gister ook een brief ontvangen dat ik erfgenaam ben van een recent overleden oom die ook in soortgelijke staat als mijn vader verkeerde, geen contact, geen testament, verwaarloosde sociale huurwoning.
Ik ga er niets mee doen, ook niet actief verwerpen en voor die kosten opdraaien, ik weet dat destijds met mijn vader een oom het had opgelost door met de woningcorporatie en andere instanties te bellen en duidelijk aan te geven dat er niemand gaat betalen of iets gaat doen.
Wat trouwens heel slecht is, er zit een brief bij van nalatenschap van het CBG met een familielijn van de erflater, diens (voor)ouders en andere nakomelingen. Maar ze hebben de verkeerde bijgevoegd... dit is de familielijn van een totaal onbekend persoon voor mij met absoluut niet mijn familienamen.![]()
Dat is toch een ontzettend datalek en inbreuk van privacy? Ik neem aan dat het nalatenschap van mijn oom nu bij een andere onbekende familie is beland via de post?
Suliko schreef:Komt goed, mijn ooms gaan erachteraan, is eerder bij mijn vader ook goed afgehandeld, dat is 4 jaar geleden en niemand heeft last gehad van de belastingdienst of andere instanties.
SandraS73 schreef:Suliko schreef:Ik heb gister ook een brief ontvangen dat ik erfgenaam ben van een recent overleden oom die ook in soortgelijke staat als mijn vader verkeerde, geen contact, geen testament, verwaarloosde sociale huurwoning.
Door niets te doen, wordt je juridisch geacht zuiver te hebben aanvaard, dus de baten en de schulden en ben je met je privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden.
Dat het 4 jaar geleden met je vader goed ging, wil niet zeggen dat het nu ook goed zal gaan.
Ik zou of beneficiar aanvaarden of verwerpen. Je zult ook voor eventuele minderjarige kinderen moeten verwerpen als jij dat ook doet.
Als de nalatenschap via de notaris loopt (verklaring van erfrecht of verklaring van executele) worden de kosten voor de rechtbank in principe door de nalatenschap betaald.
Achterom schreef:De situatie die ik aanhaal is zeker niet één op één vergelijkbaar, behalve dan dat iedereen er dus wel van overtuigd was dat het allemaal definitief afgehandeld was, maar dat dus uiteindelijk na jaren niet het geval bleek te zijn. Terwijl iedereen dat dus wel dacht, anders had het huis immers nooit te koop kunnen worden gezet.
In ons geval zijn er op meerdere plekken fouten gemaakt die niet gemaakt hadden moeten kunnen worden, maar ja, het bleek toch te kunnen. Daarom dus: actief verwerpen, dat is de enige manier om er definitief klaar mee te zijn.
paddington schreef:Wij hadden gelukkig geen erfbelasting moeten betalen maar wel de erfgename belasting van 10% bij het aanvaren van de erfenis.
De belastingdienst is ook vrij rap met versturen van die brief.
henshem schreef:paddington schreef:Wij hadden gelukkig geen erfbelasting moeten betalen maar wel de erfgename belasting van 10% bij het aanvaren van de erfenis.
De belastingdienst is ook vrij rap met versturen van die brief.
In Nederland is er geen erfgenamen belasting van 10% bij het aanvaarden van de nalatenschap.
Dus begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt.