Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:55

Ik vind je een dapper mens en ga deze zaak met interesse volgen. Het scheelde een half uurtje anders had ik waarschijnlijk in dezelfde situatie gezeten. Mijn partner heeft het overleefd maar zelfs dan heb je als partner al het gevoel dat je niet genoeg stampij getrapt hebt bij de heren en dames medici.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 07:21

De ellende is denk ik ook dat je op het moment suprème in een hele lastige situatie zit.
Er speelt een gezondheids-issue waar je je handen en hoofd vol mee hebt.

Plus je zit in een enorme afhankelijkheids positie en wilt de "hulpverleners" niet tegen je in het harnas jagen want je voelt dat je ze heel hard nodig hebt / gaat krijgen

Wat moet je doen dan....? Om je huisarts heen gaan? Om je behandelend arts heen gaan? Hoe doe je dat?
Naar wie of wat ga je dan toe en zal de consequentie dan niet zijn dat je linea recta teruggestuurd wordt naar je huisarts / behandelaar en/of gezien wordt als lastige patiënt waardoor de situatie alleen maar vervelender wordt...?

Ik denk dat er best veel mensen zijn die zich in de zorg niet gehoord / gezien voelen. Die het gevoel hebben dat er over ze heen gedenderd werd en ze op een trein zaten waar ze niet af konden. Maar die ook gewoon niet weten wat ze anders hadden moeten / kunnen doen omdat "stampij trappen" niet echt als een optie voelde -O-

Zeker als behandelaars dan achteraf volhouden dat ze alles goed gedaan hebben en er nog steeds geen menselijke verontschuldiging vanaf kan, ga je nog (bijna) aan jezelf twijfelen ook..... :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 08:37

_Mir schreef:
Ten eerste gecondoleerd.

Er zijn vast mensen op bokt die je kunnen helpen in het proces lijkt me?
Goed dat je dit goed. Veel succes, volg graag mee.

Ik heb zeker goede tips gehad al!

Dapper schreef:
Bij mijn schoonmoeder zijn zoveel fouten gemaakt dat ze ook is overleden echter ze waren gelijk haar dossier kwijt .

Puur nieuwsgierig: wat maakt dat Jr daar geen actie op hebt ondernomen? Gezien de plicht tot het bewaren van het dossier?

BigOne schreef:
Ik vind je een dapper mens en ga deze zaak met interesse volgen. Het scheelde een half uurtje anders had ik waarschijnlijk in dezelfde situatie gezeten. Mijn partner heeft het overleefd maar zelfs dan heb je als partner al het gevoel dat je niet genoeg stampij getrapt hebt bij de heren en dames medici.

Wat heftig zijn. Wat fijn dat er uiteindelijk geluisterd is.

pmarena schreef:
De ellende is denk ik ook dat je op het moment suprème in een hele lastige situatie zit.
Er speelt een gezondheids-issue waar je je handen en hoofd vol mee hebt.

Plus je zit in een enorme afhankelijkheids positie en wilt de "hulpverleners" niet tegen je in het harnas jagen want je voelt dat je ze heel hard nodig hebt / gaat krijgen

Wat moet je doen dan....? Om je huisarts heen gaan? Om je behandelend arts heen gaan? Hoe doe je dat?
Naar wie of wat ga je dan toe en zal de consequentie dan niet zijn dat je linea recta teruggestuurd wordt naar je huisarts / behandelaar en/of gezien wordt als lastige patiënt waardoor de situatie alleen maar vervelender wordt...?

Ik denk dat er best veel mensen zijn die zich in de zorg niet gehoord / gezien voelen. Die het gevoel hebben dat er over ze heen gedenderd werd en ze op een trein zaten waar ze niet af konden. Maar die ook gewoon niet weten wat ze anders hadden moeten / kunnen doen omdat "stampij trappen" niet echt als een optie voelde -O-

Zeker als behandelaars dan achteraf volhouden dat ze alles goed gedaan hebben en er nog steeds geen menselijke verontschuldiging vanaf kan, ga je nog (bijna) aan jezelf twijfelen ook..... :(:)

Sterker nog, ik denk dat er veel tuchtzakrn ontstaan uit "niet gehoord worden". Die win je alleen vaak moeizaam als er niet per se fouten zijn gemaakt.
Ook klachten rondom bejegening zijn bijna niet te winnen, omdat je het niet kan bewijzen. Ik denk dat mede daardoor het aantal ongegronde tuchtklachren zo hoog ligt.
En andersom komen er ook tuchtklachten langs die duidelijk zijn om de arts te treiteren. Ik moet af en toe lachen om wat er langs komt. Maar ook daar, er zit een signaal achter.

Ik denk dat ik, buiten een ambulance bellen, wel echt alles heb geprobeerd om gehoord te worden. Ik zou niet weten wat ik nog meer had kunnen doen voor zo'n kort tijdsbestek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:53

secricible schreef:
Sterker nog, ik denk dat er veel tuchtzakrn ontstaan uit "niet gehoord worden".

Ik denk het ook. Omdat je dan het meest blijft zitten met een rotgevoel.

Aan de andere kant denk ik ook dat veel mensen juist door het "niet gehoord worden" er niks meer mee doen naderhand. Omdat je immers toch niet gehoord werd en er weinig vertrouwen in hebt dat het naderhand anders zal zijn.

En dan komt er ook nog bij dat de gebeurtenis al heel vervelend was, maar je dan nog een vergelijkbare extra knauw er bij krijgt als er achteraf wéér wordt gedaan alsof je je aanstelt.

Beetje zoals het voor mensen die misbruikt zijn, vaak kan voelen dat het misbruik heel naar was, maar het niet geloofd (en belachelijk gemaakt) worden naderhand, een extra trauma is dat (bijna) nog erger voelt.

Daarom vind ik het ook heel knap van je dat jij wèl de moeite er in stopt in de hoop het signaal af te geven dat werken op deze manier echt niet okee is.

FrNo

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:00

Ik vind het dapper van je.
Succes.
Geen tips voor je.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:34

En ook ik wil alleen mijn bewondering uitspreken en je condoleren.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:53

secricible schreef:
_Mir schreef:
Ten eerste gecondoleerd.

Er zijn vast mensen op bokt die je kunnen helpen in het proces lijkt me?
Goed dat je dit goed. Veel succes, volg graag mee.

Ik heb zeker goede tips gehad al!

Dapper schreef:
Bij mijn schoonmoeder zijn zoveel fouten gemaakt dat ze ook is overleden echter ze waren gelijk haar dossier kwijt .

Puur nieuwsgierig: wat maakt dat Jr daar geen actie op hebt ondernomen? Gezien de plicht tot het bewaren van het .

Die actie is zeer zeker ondernomen direct echter het dossier is nooit boven water gekomen
Laatst bijgewerkt door Dapper op 07-01-25 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:55

Het niet kunnen aantonen van een dossier is al een tuchtklacht. Zorgverlener voldoet in dat geval niet aan de dossierplicht.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:57

Klopt maar dit is niet mijn topic.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 12:06

Petpa schreef:
Het niet kunnen aantonen van een dossier is al een tuchtklacht. Zorgverlener voldoet in dat geval niet aan de dossierplicht.

Dat bedoelde ik inderdaad

Mocht je het willen delen brn ik wel nieuwsgierig :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:16

secricible schreef:
Aan het einde krijg ik nog max 10 minuten om mijn argumenten nogmaals uiteen te zetten (een pleitnota).Die heb ik afgelopen week geschreven en zal ik hoogstens nog wat bijschaven.
Heel veel sterkte en succes gewenst! Wat betreft je pleitnota, je zegt dat je deze al klaar hebt, persoonlijk zou ik deze laten lezen aan iemand die er geheel buiten staat, die kijkt er heel anders naar, die haalt eventuele onduidelijkheden er beter uit.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:12

secricible schreef:
Petpa schreef:

Maar als buitenstaander krijg je het medisch dossier(van mijn overleden echtgenoot) niet te zien is mijn ervaring. Daar liep ik tegenaan, wet op de privacy en dan sta je schaakmat.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:18

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:37

Arabiansp schreef:
Maar als buitenstaander krijg je het medisch dossier(van mijn overleden echtgenoot) niet te zien is mijn ervaring. Daar liep ik tegenaan, wet op de privacy en dan sta je schaakmat.

Wij kregen wel toegang tot het dossier. Incl volledig autopsie rapport. De huisarts heeft dossier op kunnen vragen en zo kreten wij het ook in handen.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:13

Allereerst gecondoleerd met het verschrikkelijke verlies van je echtgenoot…..
Ontzettend interessant dit ik volg ook geen ervaringen of tips maar knap dat je dit onderneemt.

Ik hoop dat wat moge de uitkomst ook zijn het je breng naar wat je zoekt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 19:53

Arabiansp schreef:
secricible schreef:

Dat is wat anders dan kwijt.
En inderdaad, bij zwaarwegend belang en vermoeden van fouten heb je recht op het dossier.
Het zkh wilde deze zet bij mij ook doen. Ik heb ze gezegd dat ik in dat geval het dossier wilde hebben om ze aansprakelijk te stellen en een klacht in te dienen vanwege fouten. Dossier was zo binnen.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:58

Petpa schreef:

Hoi,

Mijn schoonmoeder ging naar ziekenhuis voor operatie voor een stoma er was darmkanker gevonden.
Ze is geopereerd en is goed bij gekomen die avond is mijn man nog op bezoek geweest en was ze heel goed bij kennis.
In de nacht kreeg ze heftige buikpijn waar de volgende ochtend pas serieus naar gekeken werd en bleek dat ze een bloeding had dus direct terug naar de ok.
Terug op de ic daar werd wel door de chirurg verteld dat hij bijna geen ruimte meer had om te hechten het was te krap allemaal werd er gezegd .
Toen is het weer geknapt en is ze in coma geraakt.
Daarna snel overleden.
We zijn met veel broers en zussen aanwezig geweest daar werd door de chirurg ook apart op gereageerd we zaten in zo’n wachtkamer toen ze nog leefde . Er werd toen door de chirurg gezegd dat we heus niet allemaal hoefde te blijven als het zijn moeder was geweest zou ook niet de hele familie blijven.
Ben later soort gesprek aangegaan met de chirurg en heb gezegd dat je zulke fouten toch niet zou mogen maken en toen zei hij jij werkt ook toch en iedereen maakt weleens een fout.
Mijn schoonzus (was haar moeder) heeft gevraagd naar het dossier maar die was verloren gegaan werd er gezegd.
Dit alles is nu 27 jaar geleden en is net als de dag van gisteren.
Is in Zutphen ziekenhuis gebeurt heet nu Gelre ziekenhuis

Gr Joke

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 13:16

Ondertussen nog 4 dagen en de spanning begint wel te stijgen nu merk ik.
Ontzettend veel onrust in mijn lijf dus dit weekend proberen veel afleiding te zoeken.
Voor dinsdagochtend heb ik nog even een afspraak bij de kapper staan om mezelf even te verwennen.

Alle documentatie ligt ondertussen ook klaar, het is een dikke klapper vol ondertussen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:27

Ik wens je enorm veel succes over vier dagen,

En hoop dat je op de een of andere manier nog wat rust en ontspanning kunt pakken tot dat moment.

En weet dat wát de uitkomst ook gaat zijn, je toch al gewonnen hebt.
Je kúnt niet verliezen.
Om de simpele reden dat je het aankaart en openbaar maakt.
Zelfs als er gezegd wordt dat er geen fouten gemaakt zijn,
De wake up call is er toch!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:17

Ik wil je heel veel succes wensen!
Waren er maar meer mensen zoals jij, ik loop inmiddels 3.5 jaar heel intensief in het zorgsysteem, met veel ziekenhuisopnames, en weet hoe laks en traag er gehandeld wordt op dringende zaken.

Puur uit nieuwsgierigheid, als er 4 artsen niets gezien hebben, kan het dan zo zijn dat het gewoon niet goed zichtbaar was? Op welke punten denk je dat deze artsen echt een fout hebben gemaakt?
En dat is niet negatief denken voor jou TS, maar ben gewoon benieuwd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 14:37

Het nadeel van een dissectie is dat het weinig objectieve signalen afgeeft tot het te laat is. En vooral als je niet weet waar je naar zoekt.

Op Dag 3 is er obv hele milde klachten in een voorstadium door de seh de diagnose spierpijn gegeven.
Toen de klachten daarna in rap tempo verslechterde is er geen moment geweest waarop de artsen die diagnose zijn gaan heroverwegen. Doordat op dag 3 cardiale klachten redelijk uitgesloten waren heeft men dat daarna niet meer opnieuw overwogen.
Icm de zeldzaamheid van een dissectie en het feit dat een dissectie weinig objectieve klachten toont (en de afwijkingen die er waren niet op waarde zijn geschat) is die optie niet heroverwogen.

Dat met nog wat andere zaken er omheen (o.a. slechte rapportages icm wisselende artsen waardoor men elkaar afwegingen niet wist en een huisartsenpost die ivm haast het dossier niet heeft teruggelezen) heeft tunnelvisie veroorzaakt.
Er is vastgehouden aan een diagnose die niet meer realistisch was. En van 1 arts weet ik überhaupt niet wat zijn gedachtegang is geweest, die hoop ik dinsdag te gaan horen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:50

Ah duidelijk!
Je gaat dus eigenlijk voor die tunnelvisie. En dat is iets wat gewoon vaak gebeurd.... ik heb afgelopen 3.5 jaar 25 ziekenhuis opnames gehad met altijd daarvoor een seh bezoek. En ook daar merkte ik die tunnelvisie, dat ik wel eens gezegd heb, kijk nou eens verder dan wat je voorgangers hebben bedacht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:52

Heel veel succes en sterkte dinsdag! Zal wel een heftige dag worden..ik ga duimen dat alles goed verloopt voor je. Het klinkt alsof je het goed kunt brengen in ieder geval.

Die tunnelvisie vind ik ook erg herkenbaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 14:56

ivy_power89 schreef:
Ah duidelijk!
Je gaat dus eigenlijk voor die tunnelvisie. En dat is iets wat gewoon vaak gebeurd.... ik heb afgelopen 3.5 jaar 25 ziekenhuis opnames gehad met altijd daarvoor een seh bezoek. En ook daar merkte ik die tunnelvisie, dat ik wel eens gezegd heb, kijk nou eens verder dan wat je voorgangers hebben bedacht

Beide.
Een oudere tuchtklacht heeft uitgesproken dat van een huisarts verwacht mag worden dat bij acute pijn tussen de schouders icm braken en misselijkheid een dissectie iig overwogen moet worden. Dat is niet gebeurd.
In plaats daarvan is vastgehouden aan de diagnose spierpijn en stress.

Daarnaast gaat het om afwachtendheid ("ik weet niet wat er is maar kies voor afwachtend beleid") en slechte dossiervoering.
En heel slecht luisteren. Zij zagen iemand die ze niet ziek vonden. Wij zeiden 100x dat hij onherkenbaar ziek was maar ze hebben vooral geleund op hun eigen blik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:18

Ik kom nu je topic pas tegen.
Heb inhoudelijk niks toe te voegen.
Als dat ik het super stoer van je vind, dat ondanks of wellicht dankzij je verdriet dit aangaat.
Ik wil je heel veel sterkte en ook succes wensen!