No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:39

Ohe goed topic. Maar zie het te laat. Ik ging gisteren de action in voor -nodige - vuilniszakken... you know the rest...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:41

Ik ben wel een dekjes freak... met 36 stuks al een eind op weg
Dus met nieuwe kleuren op komst wordt het echt moeilijk

Evenals de sushi aanbiedingen, ik ben echt verslaafd

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:51

Tancreda4 schreef:
Ohe goed topic. Maar zie het te laat. Ik ging gisteren de action in voor -nodige - vuilniszakken... you know the rest...

Het is nooit te laat om opnieuw te beginnen. Dat was gisteren.

Ik stond net bij een kruispunt in de buurt. Rechts was Action, links naar huis. Ben links gegaan :+

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:55

Ik meld mij! maar ik merk dat mijn geld echt brand in mijn portemonnee. iets met het mag niet dus nu wil ik het juist.

Hoe gaan jullie hier mee om?

bij mij zijn de regels:
- geen onnodige aankopen
- geen even snel een broodje/drinken hier halen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:00

Leuk topic! Ik heb het niet meer nodig, maar wel vorig jaar m’n financiën anders ingericht om zo meer grip te krijgen en vooral ook meer te kunnen sparen. Kan vanavond als ik wat meer tijd heb, wel even uitleggen hoe ik bepaalde dingen heb aangepakt :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:04

Ik heb vlak voor de kerstvakantie Instagram van mijn telefoon verwijderd. Voor mijn gevoel ben ik niet zo gevoelig voor marketing maar in realiteit is het constant worden blootgesteld aan reclame, foto’s van mooie interieuraccessoires, ‘outfit of the day’ en sale bij winkel X een grote bron voor mijn vlagen van enorme koopdrang, ben ik inmiddels achter. Comparison is the thief of joy :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:05

A, het goede topic voor mij. Ik doe mee. Als het me al lukt om niets voor het paard te kopen, die alles al ruimschoots heeft, dan ben ik al tevreden. Ook geen kleding voor mezelf, heb niks nieuws nodig.

De uitdaging gaat zitten in de kleine dingen, denk ik. Ik wil bijvoorbeeld een cap pimpen, maar dat is echt geen prioriteit, dus ik heb mezelf verboden om verf of folie te kopen. Maar toch elke dag even tutorials kijken op YouTube hé, iets met kat en spek ;( . Impulsaankopen in de supermarkt is ook nog een ding, ik krijg het al 48 jaar niet voor elkaar om een beetje systeem in de boodschappen te krijgen. Uit eten doe ik bijna nooit, en afhaal zelden. Ik zou wat vaker boterhammen kunnen smeren voor op het werk, al is onze kantine spotgoedkoop.

Wel heb ik altijd de paasei naar de nering gezet, ik heb nog nooit rood gestaan. Maar sparen lukt wat minder. Een challenge voor een maand is voor mij wel overzichtelijk, dus ik begin er gewoon aan.

Uitzonderingen zijn:
- gewone boodschappen (eten en drogist)
- voer voor kat en paard
- benzine voor in de auto (geen ov in het plaatsje waar ik woon, werk te ver voor de fiets)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 11:15

Ik heb gisteren een beetje vals gespeeld. Niks voor mezelf gekocht, maar wel wat cadeautjes vooe de GSBS :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:19

Ik ga ook mee doen, naast de pantry challenge is dit een mooie manier om financieel het jaar beter te beginnen.

Uitzonderingen:

Kaas, yoghurt, brood
1x per 2 weken naar de AH voor alleen 70% korting dingen, of 50% in bonus en het is op thuis
Wat verse groente
Iets leuks doen voor mijn verjaardag
Dingen vervangen die stuk gaan
Bouw/klusmateriaal

Ik ga zo een topic maken voor de pantry challenge :)

[LZP] Pantry challenge
Laatst bijgewerkt door Prairy op 03-01-25 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:21

ivy_power89 schreef:
Ik ben wel een dekjes freak... met 36 stuks al een eind op weg
Dus met nieuwe kleuren op komst wordt het echt moeilijk

Evenals de sushi aanbiedingen, ik ben echt verslaafd

Dat probleem met dekjes heb ik nou echt helemáál niet hoor O:) _O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:29

Ik heb 4 rookmelders gekocht... -O-
Ineens bekroop me het gevoel dat we dat sinds onze verhuizing nog niet goed geregeld hadden en las een artikel dat in België drie keer zoveel mensen overlijden door woningbrand dan in Nederland. Omdat de rookmelderplicht veel minder heftig is. Dus toen dacht ik, we hebben in onze grote kelder een rookmelder bij de stoppenkast hangen maar verder ook niet op onze verdieping waar we slapen. Dus toen gelijk weer in de kramp geschoten en gekocht.... -O-

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:31

@Hutcherson, dat vind ik eigenlijk onder de noodzakelijke aankopen vallen. Op brandveiligheid zou ik niet besparen, dat is geen luxe. Dus juist heel goed van je!
Laatst bijgewerkt door miereneter op 03-01-25 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:49

Mee eens. Bovendien is het verplicht om op elk verdiep eentje te hebben. In België alleszins. En da's een goeie zaak.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:53

Bentuh schreef:
Ik meld mij! maar ik merk dat mijn geld echt brand in mijn portemonnee. iets met het mag niet dus nu wil ik het juist.

Hoe gaan jullie hier mee om?

bij mij zijn de regels:
- geen onnodige aankopen
- geen even snel een broodje/drinken hier halen.

Wat ik doe, is iets anders gaan doen. Bijvoorbeeld opruimen, als ik dan zie hoeveel zooi ik al heb, dan hoeft ik het niet meer. Dus de prikkel wegnemen. Meestal werkt dat goed, voor mij dan.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:22

Een heel goed idee!!! En ik wens iedereen super veel succes !!!
Sinds enkele maanden volg ik een van de principes van @irishbudgetting op Instagram.
Het principe is simpel.
- bereken hoeveel je uitgeeft gemiddeld aan inkopen in de winkel, de paarden, de huisdieren.
- stel dat dat 1500€ per maand is, ga in het begin van de maand 1300€ afhalen en verdeel het in enveloppen voor elk deel.
- ga je naar de winkel, neem je een deel mee en betaal je enkele met cash, daardoor kom je niet in de verleiding om meer dan nodig mee te nemen.
- probeer in een agenda “no spend days” te hebben, die dag geef je helemaal niks uit.
- omdat het cash geld is, ga je altijd proberen toe te komen, omdat het geld tastbaar is. Dus als er iets over is, heb je sowieso gespaard ten opzichte van de maand ervoor (200 + wat overblijft)
- het overgebleven geld, steek je in een aparte pot en elke maand begin je weer bij nul

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:27

Noeps schreef:
Leuk topic en leuke uitdaging. Ik doe mee :D. Uitzondering zijn verjaardagen en die hebben we nogal veel deze maand, waaronder onze oudste die drie jaar wordt. Ik heb inmiddels via Vinted al een spelletje gekocht dat ze cadeau krijgt. En we willen graag een mooie schommel/speeltoestel voor de kinderen kopen, dus ik denk dat we de visite t.z.t. vragen om een financiële bijdrage daarvoor, want speelgoed hebben ze echt al in overvloed.

@Laurie is je koffiemachine nog te repareren?
Nah helaas, ding is te oud en kosten liggen te hoog tov een nieuwe...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:09

Ik vind de Jumbo stom..
Gisteravond dacht ik, laat ik eens kijken of er wat eten te redden valt voor het avondeten.. Nou, Jumbo uitverkoopbak; een zakje aardappeltjes voor 50 cent. Helemaal mooi.. En een hele toren vleesvervangers. Yes! dacht ik.. En dan staat er een prijs van €2,50 op -O- Dat is toch geen uitverkoop jongens! Die bakjes kosten normaal net 3 euro..
Nah, ik dus maar weer terug gelopen naar het schap, en wat kruimgehakt voor 1,60 meegenomen.

En dankzij het topic ben ik snel voorbij de chips en snacks gesprint :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:37

Noeps schreef:
Ik heb vlak voor de kerstvakantie Instagram van mijn telefoon verwijderd. Voor mijn gevoel ben ik niet zo gevoelig voor marketing maar in realiteit is het constant worden blootgesteld aan reclame, foto’s van mooie interieuraccessoires, ‘outfit of the day’ en sale bij winkel X een grote bron voor mijn vlagen van enorme koopdrang, ben ik inmiddels achter. Comparison is the thief of joy :D

Adblocker op de laptop helpt hier ook een flink stuk. Ben inmiddels allergisch voor reclames (als ze soms even er doorheen glippen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:12

Vorig jaar het hele jaar mijn gewone kleding gekregen/geruild ipv gekocht. Op wat sokken enzo na. Sportkleding staat hier ook los van.
Dit jaar mag ik van mijzelf wel geld uitgeven voor kleding bij de kringloop. Vandaag heen geweest en nu is het gelijk klaar voorlopig.
Heb drie euro uitgegeven voor een trui op stal (mijn pony is recent overleden, maar blijkbaar ga ik mijn paardenhobby niet opgeven??), een trui voor yoga en een leuk zwart tshirt.
Bijna twee truien meegenomen voor yoga en dat was echt gewoon onnodig kopen voor de heb. Dus blij dat ik het terug gelegd heb.

Boodschappen ging prima. En ik probeer nu afentoe to good to go uit. De aanbiedingsbakken bij de Albert Heijn lonen voor mij vaak niet.

Vanavond via internet bij Holland and barret besteld omdat ik olie nodig heb. En toen per ongeluk een tube bodylotion besteld die wel heel heel fijn is, maar niet nodig. Ik heb nog een hele voorraad en baal echt dat ik mij niet kan beheersen dan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:23

Oh ik ga mee doen! Ik word maandag aan mijn hand geopereerd en dan kan ik even wat minder, ik ken mezelf: met één hand shoppen op mijn telefoon. Terwijl ik oudejaarsavond nog tegen iemand zei dat ik eigenlijk geen wensen heb qua spullen, op een nieuw zadel na. Dan moet mijn paard wel eerst beleerd worden dus ik heb nog wel even.

Ik ga mee doen dus! Mijn dochter is volgende week jarig en cadeaus zijn in huis, taart en hapjes zijn geregeld en betaald, daar hoef ik niets meer voor te regelen.

Mijn uitzonderingen: boodschappen, vaste lasten natuurlijk, dierenvoer en vlas, al kan ik volgens mij wel een maand vooruit, en ik kreeg vandaag nog een dierenarts rekening binnen, dus die zal ook nog betaald moeten worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:27

Ik krijg nu overal kortingen aangeboden. Niet gewone kortingen van de koopjesperiode, maar zo heel specifiek. Alsof het universum het me extra moeilijk wilt maken.
Via Vinted bijvoorbeeld vandaag iemand die twee keer de prijs vermindert van een favoriet item. Als ik me niet geëngageerd had voor deze challenge, was ik al lang zwak geweest :+
Vanmorgen bij de apotheek: 5 euro korting bij aankoop van een cosmeticaproduct. Net van het merk waar ik momenteel een zwak voor heb en nog een hele wishlist van heb open staan.

Volhouden, volhouden... De eerste dagen zijn het moeilijkst?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:04

Maak een lijstje van de items waar je naar hebt zitten kijken en bekijk die over een maand nog eens. En vijf euro korting is altijd wel ergens te vinden, niks kopen geeft pas echt besparing :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:24

Ik ben op vinted door al mijn favorieten heen gegaan, en ik heb er heel veel uit gegooid, dat helpt ook.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:44

Ik las een berichtje over dat je nu extra graag wilt kopen omdat je "niet mag" kopen.

Dan is je eigen gedachtes omzetten van "niet mogen" naar waarderen wat je reeds hebt een goede oplossing:

In gevallen dat je een categorie op de no buy hebt staan omdat je daar reeds heel veel van hebt. Ga dan juist die spullen eens goed door en neem in je op wat je hebt.

Bij lippenstift bijv., misschien heb je reeds 7 nude lippenstiften en is 1 ervan al behoorlijk oud en misschien al bijna op. Probeer die op te maken en hou eens bij hoelang het duurt voordat dat kleine stukje op gaat. Dan krijg je inzicht hoelang het gaat duren om al je lippenstiften op te maken.
Probeer eens iedere dag een andere kleur te dragen. Dan zie je misschien dat een bepaalde kleur je eigenlijk toch niet zo goed staat/ een formule niet zo fijn (meer) is om te dragen en kan/kunnen die weg.

Bij boeken, ga eens uitzoeken welke je komend jaar wilt lezen.
Misschien helpt het om die dan in te pakken zodat het iedere keer "een feestje" is als je aan een nieuw boek kan beginnen. Een boek uitpakken voelt soms voor je hersenen dan toch als nieuw en speciaal.

Bij gevallen dat je een categorie op no buy zet omdat het een slechte gewoonte is waar je vanaf wilt. Bedenk dan welke andere dingen je op die momenten zou kunnen gaan doen en maak het heel makkelijk om dat dan te doen.

Bedenk wanneer je het meest in de verleiding komt om je no buy te breken.
Is dat omdat je 's avonds voor de tv zit met telefoon in je hand en dan makkelijk een online order plaatst? Misschien de telefoon in de oplader laten zitten in de avonden of niet voor de tv gaan zitten maar een boek gaan lezen. Enz enz

Zit je graag op YouTube, volg dan no buy content ipv youtubers die je juist nieuwe producten willen verkopen/aanpraten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 13:46

I failed -O-

In my defense, het is een Vinted aankoop met geld uit mijn Vinted portemonnee.. Op een boek waar ik in december een bod op had uitgebracht :')
Wel een boek dat ik écht wilde hebben :')