Wonen in een chalet-Tiny house?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:18

Zou zoiets wat voor je kunnen zijn?
https://www.funda.nl/detail/koop/haaren ... /89074824/
In de omgeving zitten ook diverse NS wandelingen en er zijn veel natuurgebieden waar je urenlang kunt lopen.
En enorm veel rust, maar toch niet afgesneden van de dorpen en het openbaar vervoer.
Het is alleen wel in Brabant :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 15:13

tienus63 schreef:
Ik zie dit Tiny house weleens.
https://www.groenemorgenhoogeveen.nl/wa ... -hoogeveen

De wijk ligt op 15 minuten fietsen van het station.
Voorzieningen in de buurt.

Ik ga dat straks even bekijken iig bedankt voor het plaatsen.
Ik ken hoogeveen niet zo goed maar des te leuker misschien om dat juist eens te bekijken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 15:15

Cayenne schreef:
Zou zoiets wat voor je kunnen zijn?
https://www.funda.nl/detail/koop/haaren ... /89074824/
In de omgeving zitten ook diverse NS wandelingen en er zijn veel natuurgebieden waar je urenlang kunt lopen.
En enorm veel rust, maar toch niet afgesneden van de dorpen en het openbaar vervoer.
Het is alleen wel in Brabant :+

Ook deze bekijk ik straks even. Net terug van zh en lekker dexametason toegediend gekregen :j

superpony

Re: Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 15:48

https://www.funda.nl/detail/koop/ermelo ... /43727723/

We hebben 8jr in Ermelo gewoond. Wel in een gewoon huis, maar om je heen wonen dan toch veel mensen op parken. Het is niet overal hetzelfde en wat ik zag is dat er wel verschil zit tussen mensen die kopen of huren. Heel veel mensen die er echt wonen maken het wel netjes.
Het ligt soms ook aan de reden waarom mensen er wonen. Er zijn mensen die liever vrijstaand op een chaletpark wonen dan in een klein appartement en geen rotzooi trappen.

Huren omdat je nergens anders heen kan, zal een andere sfeer geven.

Op het ene park is meer controle dan op het andere.

Af en toe worden er huisjes aangeboden die woonbestemming hebben gekregen. Vaak net aan de buitenkant.
Weet ook wel een paar van dat soort huisjes die al langere tijd woonbestemming hebben en echt wel helemaal los zijn van een park, verbouwd, uitgebouwd en echte huizen zijn geworden.

Klein wonen past je of niet. Het is vaak de indeling en bergruimte, maar ook het naar buiten kunnen.
Ik had ooit een starters appartement van 32m2 en balkon zat aan de slaapkamer. Was 1 hoog, maar aan woonkamer geen buiten en ik werd echt gek van het opgesloten gevoel. De ruimte zelf boeide me niet zo.

Mijn moeder is nu van 5 slaapkamers en 2 badkamer naar een 3k appartement gegaan, naar een 2k zorgwoning naar nu alles in 1 kamer. Elke keer zoeken we alles uit en komt er bizar veel uit weer. Wat ze nu heeft vindt ze echt niet prettig, maar het is te doen als je de rest in de gezamenlijke woon/eetkamer doet.

Als je niet zoveel spullen verzamelt, hoef je er ook geen afstand van te doen. Dat is vaak heel lastig. En dan gaat het niet alleen om zooi, maar ook oude foto albums, platen, boeken etc. Niet iedereen hecht zich overal aan, maar anderen wel.
Ik ben echt wel dingen aan het weg doen, maar sommige dingen wil je niet op de vuilnisbelt gooien.

Nu hebben wij veel ruimte hier, dus kunnen opslaan en langzaam wat uitzoeken. Maar hebben ook in een tijd van verhuizen en verbouwen een opslag gehuurd. Die man wist precies wat we qua ruimte nodg hadden en alles kwam er schoon, droog en zonder vies luchtje weer uit.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 15:52

Ik woon niet echt in een tiny-house, maar in een geschakelde bungalow van 56m2 met een ruime tuin. Deze staat gewoon in een woonwijk. Ik vind het heerlijk :j Mijn huis heeft één slaapkamer en ik mis wel een extra kamer voor 'troep'. Een tip voor mij aan jou bij een tiny-house is dat je veel baat hebt bij een goede berging. Dus een geïsoleerd schuurtje waar e.e.a. vochtvrij opgeslagen kan worden. Spullen die je normaal gesproken op een zolder gooit bijvoorbeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:00

Goof schreef:
Bij mijn weten mag je officieel op geen enkel vakantiepark in Nl wonen

Jawel, maar niet op ieder vakantiepark. Ligt aan het bestemmingsplan en de locatie. Mijn vader woont op een vakantiepark.

En wonen op een boot is geweldig. Maar je mag niet overal aanmeren/overnachten en ook niet overal ankeren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 16:08

Die is Haaren vind ik heel erg leuk maar zit "nog" geen woon bestemming op en als dat niet gebeurd "vergevorderd is een leuk verhaal" maar dat zegt niks. Als het niet gebeurd dus wordt het geheel een stuk minder waard en zou ik het moeten verkopen omdat ik een woning zoek om te kunnen wonen ;) maar dat deel van Brabant zo bij de Ooisterwijkse vennen en de Kampina en zelfs de Belgische bossen (kempen) in de buurt zou ik echt heerlijk vinden. Ik zou daar dus echt wel willen wonen, niks mis met Brabant ;) ps de kavel wordt bij voorbaat al aangeboden als bouwkavel kan zo zijn dat als er permanent gewoond mag gaan worden in 2025 het huisje plaats moet maken voor nieuwbouw als de gemeente bijv wil dat de huisje voldoen aan bepaalde eisen :j

Die in Ermelo vind ik jammer dat hij onder bod is. Ook daar zou ik zo willen wonen. Dichtbij Harderwijk ja hoor heerlijk dus als iemand toevallig zo iets in Ermelo weet dan hoor ik het graag :j

Die tiny houses met de website moet ik nog verder lezen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 27-12-24 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 16:13

_San87_ schreef:
Goof schreef:
Bij mijn weten mag je officieel op geen enkel vakantiepark in Nl wonen

Jawel, maar niet op ieder vakantiepark. Ligt aan het bestemmingsplan en de locatie. Mijn vader woont op een vakantiepark.

En wonen op een boot is geweldig. Maar je mag niet overal aanmeren/overnachten en ook niet overal ankeren.

Goof heeft wel gelijk. Maar de afgelopen jaren hebben er veranderingen plaats gevonden in bestemmingsplannen waardoor het wel mogelijk is het is dan alleen niet meer enkel vakantie/recreatiepark maar ook woonpark. Overigens tegen de wil van de camping eigenaren in die verdienen namelijk meer aan verhuur. Vandaar ook dat de huisjes waar woonbestemming op zit gewoon gelijk een stuk duurder zijn. De gemeenten drijven dit erdoor ivm woning te kort.

En sommige park eigenaren stoppen dan wordt het in sommige gevallen (gemeente grond of beheerd in samen spraak met de gemeente) ik verwacht in de toekomst dat steeds meer parken zo iets mogelijk hebben. Maar de huizen moeten voldoen aan wooneisen. En heb je dus steeds minder de problemen als water overlast en bevroren buizen (wat je wel snel hebt in een hutje waar niks anders zit. Maar als er meerdere huishoudens er gebruik van maken blijven de leidingen ook doorstromen.

Maargoed de echt oudere huisjes voldoen nog niet en mogen wel blijven staan op zo'n kavel totdat ze echt op zijn.

Maar waar je voorheen voor 30.000 een chalet kon laten bouwen kost dat nu sowieso over de 100.000 en dan nog grond. Een duur huisje ga je niet neerzetten op huurgrond waarbij het kan zijn dat je weer kan gaan verkassen met dat huisje. Als je hem zonder kavel moet verkopen is die nog minder dan de helft waard dus ben je een hoop geld kwijt. Met eigen grond blijft het waarde houden en wordt het zelfs net als gewone woningen alleen maar waard omdat de waarde in de grond zit. Daarom is voor mij de vaste grond toch wel belangrijk. En dat er al woonvergunning op zit want als dat er niet is kan het zijn dat dat er nooit komt en voor een recreatie woning ga ik geen 3 ton neerleggen want dat krijg ik er niet meer voor terug ;) en als ik moet verhuizen dan heb ik dat geld simpelweg weer hard nodig.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:28

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:05

Wij (ik en mijn vriend) hebben een recreatiewoning. Het bevalt ons super! We leven daar op ongeveer 60m2.

Voor de koop hebben wij alles op een rijtje gezet. Er zijn altijd voor- en nadelen. Maar we hebben nog geen moment spijt gehad! Het chalet staat bij ons wel op huurgrond. Op het park gaan de chalets nu voor ongeveer €120.000,- in de verkoop. De chalets zijn rond 1994 geplaatst en door de jaren heen steeds opgeknapt. Je betaald voornamelijk zoveel voor de locatie. De chalets los zullen veeeeeeel minder waard zijn.

Het park zit midden in de bossen en in totaal 24 chalets dus kleinschalig met veel grond en privacy. Ik zie toch veel parken waar alles dicht op elkaar staat en waar je bij wijze van spreken bij de buren op het terras zit als je even buiten zit ;-)

Je leeft veel meer met de seizoenen en het is snachts écht stil. Iets waar we eerst aan moesten wennen maar nu vooral heel erg waarderen. De isolatie kun je niet vergelijken met een huis. Voor de zomer hebben wij een airco en in de winter verwarmen we met de pelletkachel en wanneer nodig met de airco of CV.

Het klein wonen is knus en gezellig + je gaat echt nadenken over wat je wel en niet wil bewaren en/of aanschaffen. En geloof me: dat geeft heel veel rust! We waren onlangs een weekje in Spanje in een groter appartement en elkaar constant kwijt haha.

We staan op met de vogels en eekhoorntjes in de tuin. En af en toe komt de parkkat gezellig langs voor wat kroeltjes! Je merkt dat steeds meer mensen van onze leeftijd (30-35) investeren in een recreatiewoning. Het park is langzaam aan het verjongen.

Een deel van de chalets wordt verhuurd voor langere duur. Gelukkig is de parkbaas wel selectief en komt er geen “tuig” op het park. Door de ruime plekken en veel privacy heb je ook weinig van doen met de rest.

We hebben een flink stuk grond 380m2 rondom het chalet. Van het voorjaar gaan we dat opnieuw inrichten. Als je van de natuur en rust houd kan ik het alleen maar aanraden.

En wat je zegt in twee uurtjes is het hele chalet weer spik en span! En je word ook goed in opruimen want door het kleine wonen heb je geen kamer waar je alles “in kunt gooien” haha

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit tellen we ook bij onze achtertuin. Je loopt vanuit het park zo het bos in of richting de Kampina!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 27-12-24 17:20, in het totaal 3 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:12

Mona Keijzer is trouwens wel flink bezig het wonen op recreatieparken te legaliseren. Door een bestemmingswijziging of persoonsgebonden toestemming. Benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 17:25

Keeyzy prachtig huisje in schitterend gebied <3

Ik ben zelf kwa rust hier o het industrieterrein mateloos verwend. De dichtstbijzijnde tuin van de buren zit op 2000m2 en dat zijn de enigste bewoonde buren. Verder zijn er wel een paar bedrijven overdag actief op het terrein maar wij zitten aan de rand en ik kijk uit op een recreatie pad dat klopt uiteindelijk naar een recreatie gebied en dit is voor Alphen aan den rijn uitzonderlijk. In mijn eentje kan ik dit niet betalen ;) maar ja ik ben een natuur vrouwtje en meer en meer kom ik er achter dat dat toch wel op èèn staat voor mijn wensen.

Deel van onze tuin
Afbeelding

Wat ik snachts hoor zijn deze koeien die lopen in de gemeente wei naast het huis. Of de kikkers. Maar verder helemaal 0. Foto gemaakt na mijn hardlooprondje dus die afstand klopt naar de koe niet :')
Afbeelding

Hier wandel ik vanuit huis
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas moet ik hier dus uiteindelijk weg ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:32

keeyzie schreef:
Mona Keijzer is trouwens wel flink bezig het wonen op recreatieparken te legaliseren. Door een bestemmingswijziging of persoonsgebonden toestemming. Benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

De nieuwe regels gelden dan alleen voor mensen die nu al permanent op een vakantiepark wonen. Dus topic starter zal er weinig aan hebben.
+ er gaan eisen gesteld worden aan de woning.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 17:36

Klopt. Maar er gaan wel wijzigingen komen dat wonen in chalets wel weer mogelijk gemaakt wordt. Maar dan worden er dus chalets gebouwd die voldoen aan de eisen.

Die chalets staan overigens binnen 8 weken na dat er een bouw vergunning wordt afgegeven dus wordt snel gebouwd. Dat is wel gunstig met de woning nood. Maar die huizen zijn gewoon net zo duur als een gemiddeld rijtjes huis (de kleine woningen) en er zijn toch ook wat mensen zijn die dat niet kunnen betalen maar als ze ook verhuur mogelijk maken en inschrijving maakt dat ook huurders meer kans hebben ineens op een woning. Dus het is wel een goede ontwikkeling.

Ze zijn ook aan het kijken naar weilanden in de achterhoek om nieuw soort appartementen complexen te maken in park vorm :j met een diversiteit. Ook tiny woningen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:51

In Ermelo staan dat soort met enige regelmaat wel aangeboden, maar de prijzen schieten ook met die huisjes omhoog. Sinds we 5jr geleden weg gingen er zo nu en dan naar gekeken, maar er zal veel vraag naar zijn.

Vanaf een afstand misschien lastiger om erachter te komen, dan als je dicht in de buurt zit of een netwerk hebt die er ook mee te maken hebben.

Er zijn natuurlijk ook wel vergelijkbare huizen in goedkopere delen van Nederland. Wij wonen in Groningen, grens Drenthe en mooie afstand tot buren, ruime tuin, natuur, en alle voorzieningen dichtbij. Maar ook hier gaan de prijzen omhoog. Niet zozeer de standaard huizen, maar de speciaaltjes die ook voor de rest van Nederland interessant lijken, zijn een stuk duurder al, dan ze ooit waren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 18:05

Ik heb de makelaar van die in Haren en die in Ermelo gemaild. Die in Haren met wat vragen over de bestemming enz.

En beiden laten weten dat ik graag wat hoor als ze soort gelijk iets hebben. Niet geschoten altijd mis.

Ja alles is duurder gewone huizen ook. Dus is het logisch dat ook in deze markt alles omhoog schiet.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:08

Wat een mooi plekje BeFunny! En wat jammer dat je daar weg moet. Dus ik snap ook dat je dan weer iets zoekt dicht bij de natuur. Onze droom is om over enkele jaren richting Spanje te emigreren inclusief de veestapel

En idd mocht het veranderen dan is dat voor veeeeel mensen wel een groot voordeel. En voor de mensen die nu een recreatiewoning bezitten ook. Want de prijzen zullen daardoor ook gaan stijgen. Dat is wel weer nadelig voor woningzoekende…
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 27-12-24 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:09

BeFunny schreef:
Ik heb de makelaar van die in Haren en die in Ermelo gemaild. Die in Haren met wat vragen over de bestemming enz.

En beiden laten weten dat ik graag wat hoor als ze soort gelijk iets hebben. Niet geschoten altijd mis.

Ja alles is duurder gewone huizen ook. Dus is het logisch dat ook in deze markt alles omhoog schiet.

Ik ken mensen die op de Noenes wonen (Haaren) en dat bevalt ze heel erg goed!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:09

keeyzie schreef:
Wij (ik en mijn vriend) hebben een recreatiewoning. Het bevalt ons super! We leven daar op ongeveer 60m2.

Voor de koop hebben wij alles op een rijtje gezet. Er zijn altijd voor- en nadelen. Maar we hebben nog geen moment spijt gehad! Het chalet staat bij ons wel op huurgrond. Op het park gaan de chalets nu voor ongeveer €120.000,- in de verkoop. De chalets zijn rond 1994 geplaatst en door de jaren heen steeds opgeknapt. Je betaald voornamelijk zoveel voor de locatie. De chalets los zullen veeeeeeel minder waard zijn.

Het park zit midden in de bossen en in totaal 24 chalets dus kleinschalig met veel grond en privacy. Ik zie toch veel parken waar alles dicht op elkaar staat en waar je bij wijze van spreken bij de buren op het terras zit als je even buiten zit ;-)

Je leeft veel meer met de seizoenen en het is snachts écht stil. Iets waar we eerst aan moesten wennen maar nu vooral heel erg waarderen. De isolatie kun je niet vergelijken met een huis. Voor de zomer hebben wij een airco en in de winter verwarmen we met de pelletkachel en wanneer nodig met de airco of CV.

Het klein wonen is knus en gezellig + je gaat echt nadenken over wat je wel en niet wil bewaren en/of aanschaffen. En geloof me: dat geeft heel veel rust! We waren onlangs een weekje in Spanje in een groter appartement en elkaar constant kwijt haha.

We staan op met de vogels en eekhoorntjes in de tuin. En af en toe komt de parkkat gezellig langs voor wat kroeltjes! Je merkt dat steeds meer mensen van onze leeftijd (30-35) investeren in een recreatiewoning. Het park is langzaam aan het verjongen.

Een deel van de chalets wordt verhuurd voor langere duur. Gelukkig is de parkbaas wel selectief en komt er geen “tuig” op het park. Door de ruime plekken en veel privacy heb je ook weinig van doen met de rest.

We hebben een flink stuk grond 380m2 rondom het chalet. Van het voorjaar gaan we dat opnieuw inrichten. Als je van de natuur en rust houd kan ik het alleen maar aanraden.

En wat je zegt in twee uurtjes is het hele chalet weer spik en span! En je word ook goed in opruimen want door het kleine wonen heb je geen kamer waar je alles “in kunt gooien” haha

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit tellen we ook bij onze achtertuin. Je loopt vanuit het park zo het bos in of richting de Kampina!
[ Afbeelding ]

Heel mooi ; welke regio is dit?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:11

Brabant, Oisterwijk - Daar hebben we ook ons stuk grond voor de paarden op ongeveer 3km afstand dus voor ons echt dé ideale plek!

De grote achtertuin (lees Kampina) gebruik ik dus voor hardlopen, wandelen én paardrijden.

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:38

BeFunny schreef:
Tiggs schreef:
Vind je de ligging te druk? Want het is op zich geen verkeerd deel van Gouda.

De voorkant is heel leuk.
Maar achter het huis ligt een berucht plein schijnt, de restaurantjes aangrenzend aan de poort zijn in 2022 en 2023 gewapend overvallen en aangrenzend aan plein echt een Mocro wijk. Dat zie je niet aan de fotos ik zag al voor me dat de kogels om je oren vliegen. Ik was een uur te vroeg dus was in de snackbar met zicht op de plus gaan zitten dan kon ik mooi zien wat er zowel kwam. Maar dat was niet zo fraai allemaal dus thuis research naar de wijk gedaan en het blijkt op plek 2 van meeste woninginbraken in Gouda te staan en Gouda spant momenteel daar de kroon. En veel jeugd overlast nou ik zag ook veel hangjongeren ook in de poort. Ik ben in het weekend terug gegaan omdat het huisje zo leuk was maar de buurt erachter heeft me echt doen besluiten dit is het niet. Het lijkt wel of de lui die zijn vertrokken uit andere beruchte wijken nu daar rond hangen ;) Het huisje zelf echt heel erg leuk echt goed gerestaureerd ook de huidige bewoonster is ook heel netjes dus echt jammer van de wijk.

De bewoonster heeft in 2023 allemaal vernieuwingen aangebracht o.a nieuwe keuken en zonnepanelen en echt van alles. Maar dat is na de overvallen gebeurd. Ik denk dat ze dat voor de verkoop heeft laten doen. Ik heb daar allemaal offertes van gezien. Zo van kijk ze heeft erin geïnvesteerd. Ik dacht alleen maar "dat arme mens is zo geschrokken dat ze haar geliefde huisje na ruim 25 jaar want zo lang woond ze er al, verlaat.

Wat zonde zeg! Vroeger was het daar volgens mij best prima.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:39

Ik zou echt opletten met huurgrond. Als er geen opstalrecht voor het chalet is gevestigd, dan is het namelijk in principe gewoon eigendom van de grondeigenaar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 18:43

Daarom wil ik ook geen huurgrond. Leuk om te recreëren voor een goedkoop chalet of sta caravan. Als je dan weg moet verplaats of verkoop je hem. Maar niet als je vastigheid wilt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:26

@keeyzie is het dan dus een recreatiewoning of echt woonbestemming?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:53

keeyzie schreef:
Brabant, Oisterwijk - Daar hebben we ook ons stuk grond voor de paarden op ongeveer 3km afstand dus voor ons echt dé ideale plek!

De grote achtertuin (lees Kampina) gebruik ik dus voor hardlopen, wandelen én paardrijden.

[ Afbeelding ]

Hee, dit is bij het Belversven. Het bruggetje over de Rozep :D
En volgens mij ben ik je van de herfst nog tegen gekomen. Wat een prachtig paard heb je! <3