Declaraties werk worden niet vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:28

Een werkgever kan na 3 maanden bij zijn opdrachtgever ook niet aankomen met een factuur over een periode die 3 maanden geleden afgesloten is. Afhankelijk van het soort werk en de facturatie is er misschien een soort modus mogelijk. Ik zou de mail echter echt naar je man sturen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:29

Ik vind het ook raar dat ie het voor moet schieten, daar zou ik al niet mee akkoord gaan. Ik heb ook veel gereisd voor mijn werk, maar tickets, hotels etc waren allemaal vooraf betaald door bedrijf. Ja bonnetjes van het eten ter plaatse die declareerde ik achteraf.

Het is niet zomaar te laat. Denk dat een werkgever bij een paar weken over tijd wel wat coulance zou vertonen. Maar nu nog indienen, op het moment dat de financiële administratie altijd topdrukte heeft met het afsluiten van het boekjaar. Dat zou betekenen dat de bonnen op het boekjaar van volgend jaar komen en deze reis uit het verleden is niet op volgend jaar begroot.
Het is gewoon heel onhandig van je man. Dat is de enige waar je boos op kan zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:44

denisesilver schreef:
ruitje schreef:
Dat niet meer kunnen declareren bij een klant is dan het probleem van mijn werkgever, niet van mij. Als een werkgever principieel gaat zitten doen en niet zeg maar zo tussen de 500 en 5000 zou willen investeren in mij terwijl ik de ballen uit mijn broek werk:

Mij niet meer bellen voor al je rot klussen, vliegen overzee etc etc.

Dat stuk ging ook niet over de declaratie van het vliegen etc., maar over wat cissy zei over achteraf factureren. Buiten dat, als de regels zijn zoals ze zijn (en waarschijnlijk ook benoemd staan in de arbeidsovereenkomst), heb je geen poot on op te staan. Nogmaals, het is te hopen dat de werkgever coulant is, maar is die dat niet, dan kan ik dat ook helemaal begrijpen. TS haar man heeft meer dan genoeg tijd gehad om tijdig te declareren, en heeft dat verlet/voor zich uitgeschoven volgens de OP.

Dat vliegen en overzee werken zal allicht ook deel uitmaken van het werk in dit geval. Dus zeggen dat je dat dan niet meer zou doen, kan al snel onder werkweigering vallen.

Oh, ik zou niet werkweigeren. Ik zou extra werk weigeren, mijn telefoon uitzetten in het weekend, alle extra klussen niet oppakken en zeggen: sorry, staat niet in mijn CAO.

En dit zou ik in een gesprek bij mijn LG van te voren aangeven, dat dit voor mij zo demotiverend werkt.

Maar dat ben ik :D . En ik werkte echt dezelfde caseload voor 3 mensen oid, dus ik weet dat ik zoiets kan maken. Als je al 5 jaar in een correctietraject zit moet je dit niet doen natuurlijk :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:47

nikkel schreef:
Een werkgever kan na 3 maanden bij zijn opdrachtgever ook niet aankomen met een factuur over een periode die 3 maanden geleden afgesloten is.

Da's echt onzin hoor. Het helpt wel wat om de dingen op tijd te doen, maar het later verwerken van kosten is iets dat boekhouders al een tijdje onder de knie hebben, zeker als je weet dat die kosten er nog aankomen (wat natuurlijk wel zo handig is voor een gezonde financiele administratie.)

En anders is het meteen een mooi verbeterpuntje: pas je processen zo aan dat het geen moeite kost om dit soort dingen later nog te verwerken en om werknemers die heel hard werken een beetje stress uit handen te nemen rondom declaraties, want dat helpt de bedrijfsvoering.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:57

oji schreef:
Ik vind het ook raar dat ie het voor moet schieten, daar zou ik al niet mee akkoord gaan. Ik heb ook veel gereisd voor mijn werk, maar tickets, hotels etc waren allemaal vooraf betaald door bedrijf. Ja bonnetjes van het eten ter plaatse die declareerde ik achteraf.

Het is niet zomaar te laat. Denk dat een werkgever bij een paar weken over tijd wel wat coulance zou vertonen. Maar nu nog indienen, op het moment dat de financiële administratie altijd topdrukte heeft met het afsluiten van het boekjaar. Dat zou betekenen dat de bonnen op het boekjaar van volgend jaar komen en deze reis uit het verleden is niet op volgend jaar begroot.
Het is gewoon heel onhandig van je man. Dat is de enige waar je boos op kan zijn.

BIj mensen die ik ken die reizen voor hun werk, wordt het inderdaad vooraf betaald door de werkgever en worden enkel kosten die ter plaatse gemaakt worden achteraf gedeclareerd. Ik vind het best wel vreemd dat een werkgever verwacht dat je dit voorschiet als werknemer... Daarover zou ik wel in gesprek gaan met de werkgever, of dat in het vervolg niet anders kan. Veel minder gedoe achteraf en als de man van TS dan nog eens te laat is met declareren gaat het voor hem ook minder een big deal zijn dan nu het geval is. Ook voor de werkgever lijkt het mij minder "gedoe".
En inderdaad: het is nu ook gewoon een drukke periode op boekhoudkundige afdelingen en niet meteen de periode dat ze zulke dingen er nog gemakkelijk tussen proppen in de boekhouding.

Ik heb nooit gewerkt op een boekhoudkundige afdeling en je kan als medewerker/werkgever zeker coulant zijn, maar het is niet zozeer dat hij een "goed" excuus heeft / het buiten zijn wil om te laat ingediend is. Hij heeft het gewoon voor zich uitgeschoven. En zeker in zo'n gevallen moet je dan gaan opletten dat je voor persoon a niet anders handelt dan voor persoon b en het op die manier unfair wordt. Want ook dat creeert onderling wrevel en spanningen (want waarom mag de ene wel te laat declareren en de andere niet?).
Ik heb onlangs een gelijkaardige discussie gevoerd die erop neerkwam dat ik voldoe aan de voorwaarden om kosten in te dienen maar dit mij geweigerd werd om een reden die men niet wil uitleggen, terwijl er mensen zijn die niet voldoen aan hun eigen - naar mij toe ter verantwoording verwoordde - regel(s) en die wél kosten mogen indienen en deze terugbetaald krijgen. Op die manier zorg je er echt voor dat de regels niet duidelijk zijn en je het gevoel krijgt dat er willekeur in het spel is en je geluk moet hebben met wie je dossier behandelt op dat moment.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:03

Shadow0 schreef:
nikkel schreef:
Een werkgever kan na 3 maanden bij zijn opdrachtgever ook niet aankomen met een factuur over een periode die 3 maanden geleden afgesloten is.

Da's echt onzin hoor. Het helpt wel wat om de dingen op tijd te doen, maar het later verwerken van kosten is iets dat boekhouders al een tijdje onder de knie hebben, zeker als je weet dat die kosten er nog aankomen (wat natuurlijk wel zo handig is voor een gezonde financiele administratie.)

En anders is het meteen een mooi verbeterpuntje: pas je processen zo aan dat het geen moeite kost om dit soort dingen later nog te verwerken en om werknemers die heel hard werken een beetje stress uit handen te nemen rondom declaraties, want dat helpt de bedrijfsvoering.

Dat geldt toch evenzeer voor medewerkers van de boekhouding? Als iedereen te laat declareert, er geen termijn staat op declaraties, wordt het voor hen ook moeiijk werken en krijgen zij wellicht ook stress terwijl zij ook harde werkers kunnen zijn. Zulke regels zijn er doorgaans niet voor niets hé.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:10

Shadow0 schreef:
nikkel schreef:

Maar je hebt 3 maanden de tijd? Dan kun je toch al veel hulp gevraagd hebben aan collega's, werkgever of bedrijfsvoering?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:14

pateeke schreef:
Ik heb nooit gewerkt op een boekhoudkundige afdeling en je kan als medewerker/werkgever zeker coulant zijn, maar het is niet zozeer dat hij een "goed" excuus heeft / het buiten zijn wil om te laat ingediend is.

Maar waarom zou je er zo'n enorme machtsstrijd van maken, bij een medewerker die nota bene een boel inzet vertoont? Help iemand gewoon met de declaraties, en schrijf voortaan als leidinggevende een notitie in je agenda dat je op 2,5 maand na dato even checkt hoe het ermee staat als er nog niets is langsgekomen.

Citaat:
Op die manier zorg je er echt voor dat de regels niet duidelijk zijn en je het gevoel krijgt dat er willekeur in het spel is en je geluk moet hebben met wie je dossier behandelt op dat moment.

Meestal hangt dit gevoel samen met zinloos gebruiken van de regels om dingen te frustreren, niet met het nuttig maken van uitzonderingen. De oplossing is dan niet om nog meer regels nog hardvochtiger te hanteren, want dat lijkt me alleen maar eindeloos veel conflicten te geven, maar zorgt niet voor constructieve oplossingen.

Het lijkt me in het belang van het bedrijf dat werknemers die hard werken en verantwoordelijk werk doen (anders ga je niet overzees tenslotte) te waarderen en te ondersteunen. En als er gedoe is met de administratie is het antwoord niet om nog meer vinkjes en formulieren te forceren, want heel veel motivatie loopt daarop stuk.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:33

Shadow0 schreef:
pateeke schreef:
Ik heb nooit gewerkt op een boekhoudkundige afdeling en je kan als medewerker/werkgever zeker coulant zijn, maar het is niet zozeer dat hij een "goed" excuus heeft / het buiten zijn wil om te laat ingediend is.

Maar waarom zou je er zo'n enorme machtsstrijd van maken, bij een medewerker die nota bene een boel inzet vertoont? Help iemand gewoon met de declaraties, en schrijf voortaan als leidinggevende een notitie in je agenda dat je op 2,5 maand na dato even checkt hoe het ermee staat als er nog niets is langsgekomen.

Dat is imo geen machtsstrijd.
Wie zegt er dat de medewerker hulp nodig heeft bij het indienen van declaraties? En als je al hulp nodig hebt bij zoiets, dan kan je dat als medewerker toch ook gewoon vragen?
Het gaat hier om een volwassen man hé, geen kind wiens handje je moet vasthouden. Als je voor het eerst declareert lijkt het mij niet ongewoon dat je niet goed weet hoe en wat, maar je bent dan hopelijk wel assertief genoeg om je leidinggevende of collega's om hulp te vragen.
Als je als leidinggevende voor al je medewerkers in je agenda moet gaan schrijven wanneer ze gedeclareerd moeten hebben en je hen daaraan moet herinneren enz. dan heb je al snel weinig tijd over voor je eigenlijke taken. Laat de verantwoordelijkheid liggen waar deze hoort: in dit geval de werknemer.
En hoe dan ook: als je dit soort situaties wil voorkomen en het voor iedereen gemakkelijker en minder stresserend te maken, dan verwacht je imo niet van je werknemers dat ze zulke zaken en grote sommen voorschieten die achteraf gedeclareerd moeten worden. Betaal het gewoon van in het begin zelf als werkgever en het is voor iedereen gemakkelijker.
Laatst bijgewerkt door pateeke op 24-12-24 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:37

Sky_As schreef:
Ragdollcat schreef:
Het word wel vergoed, alleen had je man dat op tijd moeten gaan indienen en dat is niet voor niets.

Een harde les voor je man, hopelijk is hij een volgende keer wat vlotter.

Waar Lees jij dat het wel vergoed wordt? Ik lees het eigenlijk als hij krijgt helemaal niks vergoed.

Ben eigenlijk wel benieuwd om wat voor bedrag het ongeveer gaat... ( De een vind 100 euro veel, de ander 3000)
Want dat zou voor mij in mijn beslissing wel degelijk van belang zijn. En ook van salaris en overige werkvoorwaarden.

Zou ik een topsalaris hebben, met een topbaan en zou het dan om een paar 100 euro gaan zou ik het laten zitten waarschijnlijk.
Zou ik niet geheel tevreden zijn met salaris en voorwaarden zou het voor mij zelfs een reden kunnen zijn om mijn ontslag in te dienen.
En alles daartussenin, dus ik mis behoorlijk wat context :-)

Ik bedoel eigenlijk: bedrijf wil de declaraties wel vergoeden mits de werknemer ze op tijd indient.

Het is dus niet dat het bedrijf niet wil vergoeden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 22:05

pateeke schreef:
Shadow0 schreef:

Maar waarom zou je er zo'n enorme machtsstrijd van maken, bij een medewerker die nota bene een boel inzet vertoont? Help iemand gewoon met de declaraties, en schrijf voortaan als leidinggevende een notitie in je agenda dat je op 2,5 maand na dato even checkt hoe het ermee staat als er nog niets is langsgekomen

Dat is imo geen machtsstrijd.
Wie zegt er dat de medewerker hulp nodig heeft bij het indienen van declaraties? En als je al hulp nodig hebt bij zoiets, dan kan je dat als medewerker toch ook gewoon vragen?
Het gaat hier om een volwassen man hé, geen kind wiens handje je moet vasthouden.

Precies dit! Neem aub je eigen verantwoordelijkheid.
Dit is echt het meest ongunstige moment om nog eens met grote bonnen te komen, die uiterlijk 2 maanden geleden ingediend hadden moeten worden, en al 5 maanden geleden ingediend hadden kunnen worden.

TS, je man is geen domme jongen als ie overzee wordt ingezet. Zijn circus, zijn apen...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:11

purny schreef:
Sassy4barrel schreef:
Maar heeft misschien niet de hoogste prioriteit als je voor 2 man werk doet en er dringende zaken zijn die niet kunnen wachten. Soms moeten bepaalde dingen dan wachten want af en toe moet je ook slapen.. lijkt mij dat hij bedrijf belang voor eigen belang heeft gezet en daar nu op word afgestraft

Ach kom op, die man heeft 3 maanden de tijd gehad.

Ik kan het wel begrijpen. Heb ook een baan gehad waar ik van 7 uur ochtends tot 7 uur avonds werkte en dat liep dan vaak uit. 7 dagen in de week en dan na werk nog iedere avond training ,tussendoor even snel eten en thuis komen douchen en naar bed. In weekend moest ik vaak avonds terug komen om tot 2 of 3 uur nachts te werken en als ik dan een keer een dag vrij had was ik zo moe dat ik de hele dag sliep. Eigenlijk moest ik uren briefje bijhouden en dat is echt weinig werk ; gewoon iedere dag uren opschrijven en kort schrijven wat ik had gedaan qua extra’s zoals training dat is nog geen 2 min werk maar dat kwam er nooit van ! Ook niet in 3 maanden tijd .. zelfs in m’n pauze niet of onder werktijd en dat was echt geen smoes .. maar m’n chef begreep dat wel en deed er niet moeilijk over. Soms is de tijd er echt niet omdat je prioriteiten bij belangrijkere dingen liggen die onmisbaar zijn voor je werk goed te kunnen doen . 3 maanden zijn zo voorbij als je een druk leven hebt en veel werkt .. je weet ook niet hoe / wat hij moet invullen qua declaratie en hoeveel werk dat is ..als je 40 uur in de week werkt dan heb je tijd zat om declaraties te doen maar de man van TS zal veel meer werken denk ik

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:39

Ik vind het vooral erg laks van je man dat hij deze declaraties niet gedaan heeft. Als het om een flink bedrag gaat, dan zit je daar toch achteraan? Kennelijk heeft hij het geld niet gemist? Ik denk dat je moet hopen op enige coulance, maar dat het bedrijf niet degene moet zijn waar je boos op moet worden. Hij heeft drie maanden de tijd gehad. Je kunt mij niet wijsmaken dat er geen enkel moment geweest is waarop hij tijd had, dit had hij namelijk ook best even ‘s avonds of in het weekend kunnen doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:45

Lugea schreef:
Ik vind het vooral erg laks van je man dat hij deze declaraties niet gedaan heeft. Als het om een flink bedrag gaat, dan zit je daar toch achteraan? Kennelijk heeft hij het geld niet gemist? Ik denk dat je moet hopen op enige coulance, maar dat het bedrijf niet degene moet zijn waar je boos op moet worden. Hij heeft drie maanden de tijd gehad. Je kunt mij niet wijsmaken dat er geen enkel moment geweest is waarop hij tijd had, dit had hij namelijk ook best even ‘s avonds of in het weekend kunnen doen.

Eens. Je man is gewoon ontzettend laks geweest en dat breekt hem nu op.
In die afgelopen maanden moeten er echt wel momenten zijn geweest dat hij zijn declaraties kunnen doen.
Je man is hierbij degene die fout zit, niet het bedrijf.
In ieder geval is het een zure en dure les geweest.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:47

Ook bij zulke werktijden ben je als werknemer zelf bij. En zo te horen is het aanleveren van de urenstaten onderwijl besproken met jouw leidinggevende en goed bevonden, Sassy. Overigens mag dit officieel niet eens. Je mag als werknemer "maar" 12 uur per dag en 55-60 uur per week werken, plus meer beperkende maatregelen. Dat is wettelijk geregeld (ondernemers mij niet aanvallen aub haha).

TS haar man had direct na het boeken van die tickets/overnachtingen/etc. een declaratieformulier kunnen invullen en in kunnen dienen. Waarschijnlijk had hij zijn laptop op kunnen pakken en met de creditcard van de zaak bij de financiële afdeling kunnen betalen.

Lijkt me naast het overleggen of de declaratie niet alsnog meekan een goed moment voor hem om voor te leggen dat hij het werk van twee man in zijn eentje doet, en dat er voor zijn taken een extra handje bij moet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:53

denisesilver schreef:
Yep! Ik werk inderdaad op een financiële afdeling :D

Maar ik ben de slechtste niet en zou echt wel coulance tonen als ze een paar weken, of zelfs een maand te laat zouden zijn, wil ik nog wel meedenken. Maar zoveel te laat én net voor het einde van het jaar aan komen kakken? Sorry maar nee, dat zou er bij mij ook niet zomaar ingaan. Dat moet sowieso eerst langs de leidinggevende (van zowel de werknemer als de financiële afdeling) voor akkoord. En heel eerlijk ben ik dan in het vervolg ook heel vervelend met het achter je vodden aan zitten :o

Cissy, er zit wel een degelijk verschil tussen facturering en declaraties, afhankelijk van je administratieprogramma. Daarbij is zo’n verjaringstermijn leuk bij reguliere administraties, maar als je met opdrachten (of subsidies) werkt, dan gaat de tegenpartij absoluut niet accepteren dat je na sluitingsdatum nog gaat factureren.

Een goede projectadministratie heeft die kosten allang ingecalculeerd in de voorcalculatie. Die kosten komen niet ineens op als po#pen denk ik.
Dus bij facturatie naar de klant is dat al meegenomen. Of gaat alles op regie basis. Bij ons niet in ieder geval. En zo ja dan weten ze op moment van planning maken dat een medewerker op locatie in buitenland moet en dus kosten gaat maken.

Bij grote projecten met meerwerk wordt dit altijd gecommuniceerd met de eindklant. Dus of je het nu factureert of over 3 mnd moet niet zoveel uitmaken.

Of werk ik nou bij een aparte werkgever?

Tieneke

Re: Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:59

Het is niet gezegd dat deze reis door te rekenen valt aan een specifieke klant. Het kan ook voor interne zaken geweest zijn.

Puntje bij paaltje: ieder zijn verantwoordelijkheid. Hij kan nog eens het gesprek aangaan en vragen om een tegemoetkoming, maar het beleid is duidelijk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 08:44

Vanillia schreef:
Ik vind jullie wel erg fel richting de man van TS. Man heeft blijkbaar een groot verantwoordelijkheidsgevoel richting het bedrijf, doet het werk van 2 mensen en heeft de afgelopen periode meer urgente werkzaamheden prioriteit gegeven boven iets wat naar zijn wel gevoel kon wachten.
Als ik je man was zou ik een gesprek aangaan met mijn leidinggevende. Ja ik was 3 maanden te laat, maar ik doe het werk van 2 mensen en heb daarin het bedrijf boven de declaratie gesteld. Ik vind het belachelijk dat jullie niet uitbetalen voor kosten die daadwerkelijk zijn voorgeschoten, maar als dat jullie beslissing is ok. Dat wil dan wel zeggen dat ik per direct stop met meer uren werken dan waar ik voor betaald krijg dus dat jullie iemand zullen moeten zoeken die per 1/1 taken X, Y en Z gaat overnemen.

Maar veel dingen weten we niet zeker. De man van TS vind dat hij het werk van 2 mensen doet. We weten ook niet of dat waar is. Of dat het zo voelt. Daarbij dit soort bedragen voorschieten ipv direct door het bedrijf te laten betalen is ook een beetje raar. Echter wil dit niet zeggen dat het niet gebeurd.
Wat we ook niet weten is of dit de eerste keer was dat hij te laat is met de declaraties. Of dat hij al meerdere keren is gewaarschuwd.
Er zijn hele simpele apps om dit soort dingen snel in bij te houden. op je iPhone kan dit al in notities. Het hoeft geen big deal te zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 09:46

Malle_meid schreef:
Dat zal best een flink bedrag zijn en ik snap eerlijk gezegd niet dat ze dit niet betalen, los van de regels. Een goede medewerker laat je daar niet mee zitten, want ik denk dat er een groot risico inzit dat je man hierdoor minder gemotiveerd raakt om zich nog voor die 200% in te zetten en ook geen kosten meer voorschiet. Althans, dat zou mijn reactie in ieder geval zijn.

Regels zijn regels toch?

Rocamor

Re: Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:00

Regels zijn regels. Vooral gebruiken bij medewerkers die hard werken, die een stap harder lopen.

Stel, je officiële werktijden zijn:
* 8.5 uur aanwezig zijn
* start voor 09.00 uur
* eindigen na 15:30 uur
Het werk dat je doet is niet tijdgebonden
Stel je hebt een medewerker, die in een filegevoelig deel woont. Daarom start ie 10.00 uur
Is voor die tijd wel bereikbaar
Pakt, uit zichzelf regelmatig dingen op buiten die 8.5 uur (betaald uiteraard).
Loopt een trap (of 2) harder als nodig is.

Zeg je dan ook: ga maar een uur in de file staan, want regels zijn regels?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:10

SusanH schreef:
Ben ik de enige die het heel bijzonder vindt dat je man dit voor moet schieten? Mijn man reist ook geregeld voor zijn werk, maar alles is keurig netjes geregeld en betaald door de werkgever. De reis en verblijfskosten, plus de maaltijden. Ik denk dat dit wel iets is wat hij aan kan geven, of het nu wel of niet vergoed wordt.

Nee ik vind dit ook vreemd. Benzine kosten of een lunch achteraf moeten declareren rn dus voorschieten vind ik niet zo gek. Maar een 'tripje over de oceaan' zelf moeten betalen (en regelen) wel.

Een dure les ben ik bang, maar ik had t wel proberen op te spelen via m'n manager of andere afdeling, en toch alles uit de kas halen om te proberen of er met zo'n bedrag toch niet wat geregeld kan worden. Uiteraard dan wel met een administratief pakketje waar alles duidelijk en compleet in zit.

Verder, niet zelf je er mee gaan bemoeien. Dit is wat tussen je man en zijn werk. Hij is een grote vent die prima zelf z'n zaakjes op kan lossen, en als hij het bij zich neer wilt leggen, ook z'n eigen keuze.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:16

Rocamor schreef:
Regels zijn regels. Vooral gebruiken bij medewerkers die hard werken, die een stap harder lopen.

Stel, je officiële werktijden zijn:
* 8.5 uur aanwezig zijn
* start voor 09.00 uur
* eindigen na 15:30 uur
Het werk dat je doet is niet tijdgebonden
Stel je hebt een medewerker, die in een filegevoelig deel woont. Daarom start ie 10.00 uur
Is voor die tijd wel bereikbaar
Pakt, uit zichzelf regelmatig dingen op buiten die 8.5 uur (betaald uiteraard).
Loopt een trap (of 2) harder als nodig is.

Zeg je dan ook: ga maar een uur in de file staan, want regels zijn regels?

En hoe ga je dan objectiveren dat die persoon recht heeft op uitzondering omdat hij harder werkt dan een ander?

En ja hoor, dat gebeurt dat men dan zegt: regels zijn regels en gelden voor iedereen.
Ik heb een zomervakantie gehad dat ik het werk van 4 (en bij momenten 5) man deed (waarvan mijn eigen job halftijds was en de andere voltijds), omdat er of een openstaande vacature was, al maanden, of omdat er geen vakantiewerkers aangenomen waren of omdat bv mijn collega verlof had. Het werk kon niet blijven liggen (zorg). Ik heb toen véél overuren gemaakt, net als mijn collega. We werkten met gemak van 8-20u (en ik moest dan nog minimaal een uur met het OV tot thuis). Aan het einde van het jaar had ik daardoor nog +- 100 overuren. Deze overuren opnemen ging niet (dat zou 5 weken verlof betekenen en dat is heel moeilijk op te nemen in de zorg waar al personeelstekort is) en werkgever wilde ook niet uitbetalen. Bovendien kreeg ik dan ook nog op mijn kop omdat ik die overuren gemaakt had en "ik niet wist wat mijn eigen job was" (m.a.w. omdat ik ook taken van een ander (waarvan sommigen mij ook toegeschoven werden door de directie zelf) gedaan had).

Dat je - in het geval van dit topic - zegt dat je geen kosten meer voorschiet... dat vind ik niet eens vreemd. Ik zou dat - als het over zulke bedragen gaat - hoe dan ook ter sprake brengen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:22

Lugea schreef:

Nee, want volgens velen hier hoort dit bij je werk, dus moet je dat binnen werktijden doen :j
Natuurlijk is het laks, maar waarschijnlijk dacht hij "ach, dat komt nog wel, dat geld heb ik uitgegeven voor de zaak, dus dat krijg ik gewoon terug". Dat dacht mijn man namelijk ook altijd.

Ragdollcat schreef:
Ik bedoel eigenlijk: bedrijf wil de declaraties wel vergoeden mits de werknemer ze op tijd indient.

Het is dus niet dat het bedrijf niet wil vergoeden.

Lees dit nog eens na, dat is toch te gek voor woorden?
Je schiet geld voor voor je werkgever, maar die betaalt het voorgeschoten bedrag alleen terug als je je aan de regels houdt en je noemt het ook nog eens "vergoeden"?
Nou wordt hij helemaal mooi... het bedrijf heeft in feite gewoon een schuld bij de man van TS he? Het minste wat ze kunnen doen is die schuld gewoon netjes afbetalen.
Een goede werkgever (of leidinggevende) zou ook even helpen herinneren "goh, je hebt die kosten toen gemaakt, denk je er even aan om die declaratie in te vullen?".

Stel dat je samen met iemand uit eten gaat en je spreekt af om de kosten te delen. Die ander betaalt, maar stuurt jou per ongeluk geen tikkie. Help je die ander dan ook niet even herinneren?
Of is het dan ook: nou ja, jij stuurde geen tikkie, dus nu is het te laat en betaal ik mijn schuld aan jou niet meer af? Dat ga ik niet "vergoeden"?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:24

Ik vraag me af of de man ondertussen al een gesprek met zijn leidinggevende heeft gehad? Op mij komt het over alsof de man er zelf eigenlijk al wel oké mee is en er geen spel van wilt maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:25

Ik heb mijn buitenlandreizen ook altijd zelf moeten regelen en jarenlang voorgeschoten, voordat ik een cc van de baas kreeg. Grote voordeel van zelf regelen: je kiest je eigen vliegtijden en je kiest zelf een hotel, ipv dat een ander voor je bepaalt wanneer jij je nest uit moet om naar Schiphol te gaan. Ik wilde dat maar al te graag in eigen hand houden. Dus ik vind het niet heel gek dat je dat zelf moet (en wilt) regelen.

Maar mijn medewerkers, zonder cc, moesten ook wel eens zelf reizen regelen, en die declareerden dan bij mij zodra ze geboekt hadden. Tickets en hotel. Eten kwam dan later uiteraard.

Wij hadden ook de regel binnen 3 maanden declareren, maar als dat wat later werd, was dat ook geen probleem. In december ging er even een reminder rond: stuur je declaraties voor 15 dec, dan krij je ze nog dit jaar, anders wordt het volgend jaar. Dus op een ander jaar boeken was bij ons ook geen probleem.

Maar ik zou er als leidinggevende niet aan denken een medewerker die na 5 maanden met declaraties voor een paar duizend euro (aanname dat het gaat om vliegticket plus hotel voor wat langere tijd, je vliegt niet voor 1 dag de oceaan over, en als je dat wel doet vlieg je businessclass) in de kou te laten staan. De grens zou denk ik een beetje liggen bij 200 euro dinerkosten oid. Van zo'n bedrag (zie het als een boete) kan je zeggen: leerschool. Om echt een fors bedrag niet te willen terug betalen als straf voor te laat zijn, vind ik buiten proportie.