Ben ik verplicht iemand op te leiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 08:49

BigOne schreef:
In het begin van het topic gaf ik aan dat je diegene die je zou moeten opleiden gewoon mooi z’n fouten moet laten maken zodat bepaalde zaken duidelijk worden. Dat was niet slim zeiden de meesten maar daar lijkt het nu toch op uit te draaien.

We houden het redelijk, het kost nu nog geen geld hooguit ergernis. Voor zover ons bekend althans...

Als het geld gaat kosten wordt er zeker wel ingegrepen hoor! Dat zou onverantwoordelijk zijn van mij en mijn collega.

Schuur_

Re: Ben ik verplicht iemand op te leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 09:26

Vervelend dat er zo met de hete aardappel wordt omgegaan! Het voelt voor mij alsof de leidinggevende zelf in een moeilijke positie zit en liever niet dealt met deze kwestie. Kop in het zand zeg maar.

Ik zou proberen om zelf de controle te houden over de opleiding. Jij weet hoe het moet. Schrijf zelf richtlijnen uit, toets af met je directe collega (die zich dus ook gewoon drukt in deze situatie.. niet meer op ingaan als hij klaagt over de leerling dus want dat kost je je vel) en delen met de leidinggevende.
Als het niet goed is maken hun maar wat, toch?

Uiteraard moet het je wel lukken om dit extra werk te kunnen uitvoeren naast je eigen werk maar misschien is het niet overbodig om handleidingen klaar te hebben.

En over het wenen... I feel you, zo irritant is dat maar ik kan in zo een gesprekken het ook heel moeilijk binnen houden. Het is geen verdriet, het is frustratie en machteloosheid :x

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 09:51

Oh ik begrijp die twijfel helemaal over de situatie en of je zelf iets verkeerds doet, het verhaal zal ongetwijfeld meerdere kanten hebben maar voor jou Janine is het gewoon belangrijk om nu goed mee om te kunnen gaan.

Als ik jouw reactie lees dan klinkt het alsof je overvallen wordt eigenlijk en dan komen er allerlei emoties maar blokkeer je in feite. Wat kan helpen in zo'n situatie is iets dergelijks zeggen," ik heb even de tijd nodig om dit te verwerken en kom later terug met een reactie/ antwoord". Of iets als: "Ik weet nu even niet wat ik hier op moet zeggen en wil er graag even over nadenken en er later op terug komen". Zo bouw je voor jezelf wat ruimte en veiligheid in.

Ik ben het ook met de rest eens dat de "leidinggevende" nogal steken laat vallen. Hij had beter de mail eerst een op een met jou kunnen bespreken en daarna pas een gesprek met z'n drieen. Ik denk dat zoals ik nu lees..even een week of 2/3 wachten en kijken hoe het gaat wel een goede tactiek is. Die handleidingen zou ik gewoon maken en hem geven. Heb jij je werk goed gedaan, hij kan er op terugvallen en niemand kan jou wat kwalijk nemen als het dan niet goed gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:46

Janine1990 schreef:
Ik heb geen aanleiding om te geloven dat het gaat om een toneelstukje van degene die zei wakker te liggen van mij.

Maar denk je echt dat hij werkelijk heeft wakkergelegen omdat jij iets hebt gezegd over zijn planning?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:02

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Ik heb geen aanleiding om te geloven dat het gaat om een toneelstukje van degene die zei wakker te liggen van mij.

Maar denk je echt dat hij werkelijk heeft wakkergelegen omdat jij iets hebt gezegd over zijn planning?

Waarom niet? Je kunt niet in iemands hart kijken. Sommige mensen lijken van buiten vol bravoure, maar hebben een klein hartje.
Iemand veroordelen is gemakkelijker dan een open blik houden.
Maar dan nog: het is niet de verantwoordelijkheid van TS.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:20

senna21 schreef:
Waarom niet? Je kunt niet in iemands hart kijken. Sommige mensen lijken van buiten vol bravoure, maar hebben een klein hartje. Iemand veroordelen is gemakkelijker dan een open blik houden.

Het kan wel echt zijn, maar de kans lijkt me hier in deze specifieke situatie niet zo groot. En jezelf enigzins veilighouden betekent toch dat je ook rekening houdt met mensen die veel drama gebruiken als tactiek, en dat het dan niet hun echte emoties zijn. Nuttig om daar rekening mee te houden, want met echte emoties kun je verbinding maken, maar met drama niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 13:25

Nou ik denk dat hij is gaan twijfelen aan zichzelf, daar lig je wel wakker van hoor. Zou ik ook doen in ieder geval...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:00

Janine1990 schreef:
Daarnaast is het voor deze persoon het ook nogal een probleem dat ik als 11 jaar jongere vrouw aardig wat meer verdien dan hem. Daar is hij al eens flink boos op mij over geweest.

Aaaaah is het er zo eentje. Daar heb ik helaas ook ervaring mee.
Ik werk in de IT (in een fabriek) in een vakgebied waar vrijwel geen vrouwen werken en heb een IT salaris.

Nou heb ik een grote waffel als het moet en had hem een hele banketstaaf opmerking terug gegeven. (kun je nagaan hoe slecht jij bent als je zelfs minder verdiend dan een vrouw).
Echter zou dit zelfs voor mij aanleiding zijn geweest officiële melding te maken met mogelijk verlies van zijn baan als gevolg en dat heb ik nog nooit gedaan ondanks de vele hele foute opmerkingen de afgelopen 30 jaar. Ik ben inmiddels 49 en grijs en ik krijg nog steeds met enige regelmaat hele rare ongepaste opmerkingen. Je zou denken dat de heren wel wat hadden geleerd na het hele me-too etc gebeuren.

Ik zou deze collega ook niet opleiden en dit aanhalen als reden. Hij neemt niets van je aan omdat hij geen respect heeft voor een vrouw in dat beroep.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:05

Naast dat je ermee de vrouw denigreert, zijn het idd geen handige opmerkingen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:27

Ik heb even vluchtig door het hele verhaal heen gelezen, wat een vervelende situatie voor jou TS.

Wat ik mij afvraag:

- is het duidelijk welke eisen aan deze functie gesteld worden? Wat moet je kennen/kunnen?
- Welke competenties zijn nodig hiervoor?

Bij mijn werk worden bv operators opgeleid voor een vrij complexe functie, die krijgen daar zeker een jaar de tijd voor en daar is een gedetailleerde lijst van gemaakt met wat ze moeten kennen en kunnen. Die lijst wordt als voortgangsdocument bijgehouden door de betreffende leidinggevenden in overleg met de opleidende collega's.

Zoiets zou jij minimaal moeten hebben, want iemand opleiden om "hetzelfde te doen als jij" is veel te kort door de bocht, want wie gaat dan zeggen wanneer die collega voldoende opgeleid is? En als ie het niet goed doet, is het dan jouw schuld omdat je hem niet goed hebt opgeleid?

Zo'n lijst moet er eigenlijk zijn vanuit het management, want die weten immers welke functies ze nodig hebben in hun organisatie, toch? ;-) (het leest een beetje dat er veel goed gaat omdat jij en collega's inmiddels zo handig/goed zijn geworden in wat je doet en niemand eigenlijk doorheeft wat jullie precies doen/hoe complex het is?). Maar het is niet aan jou om het functioneren van je collega te beoordelen (uiteraard kan je er iets van vinden, dat is een ander verhaal natuurlijk), maar jij bent niet verantwoordelijk voor het personeelsbeleid, dat is jouw/zijn leidinggevende.

Voor zover je dat nog niet gedaan hebt, zou ik aangeven dat je graag iemand opleidt, maar dat je dan wel precies wilt weten wat jouw collega dan nog moet kunnen voor deze functie. (Jij wilt ook graag weten wanneer je het goed hebt gedaan.) Wanneer je collega dan een onderdeel niet onder de knie krijgt kan dat besproken worden met/door de verantwoordelijke leidinggevende. Wanneer ook de leidinggevende van die collega vindt dat hij zelfstandig die functie kan uitoefenen, dan is het verder aan hem. Dan is ie voldoende opgeleid volgens de verantwoordelijke (wat jij dus niet bent) en dan ben jij klaar.

Probeer in ieder geval heel duidelijk niet verantwoordelijk te worden voor het functioneren van je collega.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:28

Janine1990 schreef:
Nou ik denk dat hij is gaan twijfelen aan zichzelf, daar lig je wel wakker van hoor. Zou ik ook doen in ieder geval...

Maar hij ligt niet wakker van het feit dat hij hardop "houd je mond" tegen jou heeft gezegd?
Ik denk dat je wat steviger in je schoenen moet gaan staan en de lg vertellen hoe deze persoon jou verbaal behandelt want dit is echt buitensporig gedrag.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:50

Goed alle verbale gesprekken opnemen als HR er niet fysiek bij betrokken wordt. Alles gewoon lekker blijven mailen en HR erin CC'en zodat hij niet kan klagen over het feit dat je mailt over deze kwestie.

Heel duidelijk aangeven dat jou de mond proberen te snoeren iets is van de vorige eeuw en dit buitensporig gedrag is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 19:41

WowAmigo schreef:
Ik heb even vluchtig door het hele verhaal heen gelezen, wat een vervelende situatie voor jou TS.

Wat ik mij afvraag:

- is het duidelijk welke eisen aan deze functie gesteld worden? Wat moet je kennen/kunnen?
- Welke competenties zijn nodig hiervoor?

Bij mijn werk worden bv operators opgeleid voor een vrij complexe functie, die krijgen daar zeker een jaar de tijd voor en daar is een gedetailleerde lijst van gemaakt met wat ze moeten kennen en kunnen. Die lijst wordt als voortgangsdocument bijgehouden door de betreffende leidinggevenden in overleg met de opleidende collega's.

Zoiets zou jij minimaal moeten hebben, want iemand opleiden om "hetzelfde te doen als jij" is veel te kort door de bocht, want wie gaat dan zeggen wanneer die collega voldoende opgeleid is? En als ie het niet goed doet, is het dan jouw schuld omdat je hem niet goed hebt opgeleid?

Zo'n lijst moet er eigenlijk zijn vanuit het management, want die weten immers welke functies ze nodig hebben in hun organisatie, toch? ;-) (het leest een beetje dat er veel goed gaat omdat jij en collega's inmiddels zo handig/goed zijn geworden in wat je doet en niemand eigenlijk doorheeft wat jullie precies doen/hoe complex het is?). Maar het is niet aan jou om het functioneren van je collega te beoordelen (uiteraard kan je er iets van vinden, dat is een ander verhaal natuurlijk), maar jij bent niet verantwoordelijk voor het personeelsbeleid, dat is jouw/zijn leidinggevende.

Voor zover je dat nog niet gedaan hebt, zou ik aangeven dat je graag iemand opleidt, maar dat je dan wel precies wilt weten wat jouw collega dan nog moet kunnen voor deze functie. (Jij wilt ook graag weten wanneer je het goed hebt gedaan.) Wanneer je collega dan een onderdeel niet onder de knie krijgt kan dat besproken worden met/door de verantwoordelijke leidinggevende. Wanneer ook de leidinggevende van die collega vindt dat hij zelfstandig die functie kan uitoefenen, dan is het verder aan hem. Dan is ie voldoende opgeleid volgens de verantwoordelijke (wat jij dus niet bent) en dan ben jij klaar.

Probeer in ieder geval heel duidelijk niet verantwoordelijk te worden voor het functioneren van je collega.

Voor zover ik weet zijn er geen concrete eisen aan deze functie gesteld. Wij hebben destijds op dezelfde functie moeten solliciteren, het is allemaal vrij algemeen. Omdat we al in deze functie draaiden werden we natuurlijk aangenomen.
Voor zowel zijn werkzaamheden als de mijne worden dezelfde competenties gehouden.

Ik ben net als jij bekend met de manier waarop operators worden opgeleid. Helaas is dat bij ons niet doorgevoerd in de staf-functies.

Wat jij hier beschrijft is precies de voorzet die ik had willen geven middels de mail die ik mijn leidinggevende heb gestuurd en die ik had willen voortzetten in het gesprek. Helaas zonder succes.

Ik hoop dit bij een volgende leidinggevende wel te kunnen vastleggen.

topsylover schreef:
Janine1990 schreef:

Maar hij ligt niet wakker van het feit dat hij hardop "houd je mond" tegen jou heeft gezegd?
Ik denk dat je wat steviger in je schoenen moet gaan staan en de lg vertellen hoe deze persoon jou verbaal behandelt want dit is echt buitensporig gedrag.

Maar doet dat er toe? Het oog kijkt toch altijd van zich af?

Daarbij gaat het op onze afdeling wel vaker wat spartaans, aan "houd je mond" is dan weinig buitensporings moet ik zeggen :o
Daar kan overigens veel van gezegd worden, maar ik doe net zo leuk mee aan dat spartaanse gedrag. Wat overigens 85% van de tijd leuk prutsmuts is. En waarbij ik nooit het lijdend voorwerp ben, dat doen ze niet. Onze leidinggevende weet hiervan, kan geinig mee doen, maar vind het ook geen probleem. Iedere afdeling heeft ten slotte zo z'n eigen karakter en daar moet je niet altijd aan willen sleutelen. We zijn op deze manier 'groot' geworden en het zorgt voor de broodnodige afleiding als je zoveel onder druk werkt als wij doen.