Ik heb even vluchtig door het hele verhaal heen gelezen, wat een vervelende situatie voor jou TS.
Wat ik mij afvraag:
- is het duidelijk welke eisen aan deze functie gesteld worden? Wat moet je kennen/kunnen?
- Welke competenties zijn nodig hiervoor?
Bij mijn werk worden bv operators opgeleid voor een vrij complexe functie, die krijgen daar zeker een jaar de tijd voor en daar is een gedetailleerde lijst van gemaakt met wat ze moeten kennen en kunnen. Die lijst wordt als voortgangsdocument bijgehouden door de betreffende leidinggevenden in overleg met de opleidende collega's.
Zoiets zou jij minimaal moeten hebben, want iemand opleiden om "hetzelfde te doen als jij" is veel te kort door de bocht, want wie gaat dan zeggen wanneer die collega voldoende opgeleid is? En als ie het niet goed doet, is het dan jouw schuld omdat je hem niet goed hebt opgeleid?
Zo'n lijst moet er eigenlijk zijn vanuit het management, want die weten immers welke functies ze nodig hebben in hun organisatie, toch?

(het leest een beetje dat er veel goed gaat omdat jij en collega's inmiddels zo handig/goed zijn geworden in wat je doet en niemand eigenlijk doorheeft wat jullie precies doen/hoe complex het is?). Maar het is niet aan jou om het functioneren van je collega te beoordelen (uiteraard kan je er iets van vinden, dat is een ander verhaal natuurlijk), maar jij bent niet verantwoordelijk voor het personeelsbeleid, dat is jouw/zijn leidinggevende.
Voor zover je dat nog niet gedaan hebt, zou ik aangeven dat je graag iemand opleidt, maar dat je dan wel precies wilt weten wat jouw collega dan nog moet kunnen voor deze functie. (Jij wilt ook graag weten wanneer je het goed hebt gedaan.) Wanneer je collega dan een onderdeel niet onder de knie krijgt kan dat besproken worden met/door de verantwoordelijke leidinggevende. Wanneer ook de leidinggevende van die collega vindt dat hij zelfstandig die functie kan uitoefenen, dan is het verder aan hem. Dan is ie voldoende opgeleid volgens de verantwoordelijke (wat jij dus niet bent) en dan ben jij klaar.
Probeer in ieder geval heel duidelijk niet verantwoordelijk te worden voor het functioneren van je collega.