Bankrekening gehackt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:25

Welke actie heb je sinds begin augustus ondernomen?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:25

Maar, dit speelt al vanaf augustus? En nu loopt dit nog steeds? >;) :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:28

Nou idd hoe kan dit al zolang doorlopen? Ik zou meteen dezelfde dag/volgende dag bij de bank aankloppen en alles willen weten en uitzoeken. No way dat dit weken of zelfs maanden zou duren. Ik heb nog andere dingen te betalen en die blokkade zou er zo snel mogelijk af moeten.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:35

liberia schreef:
Dank voor alle reacties.
Het is vandaag nog onduidelijker geworden. Met de post is een brief van ing gekomen, dat ze haar saldo moet aanvullen, omdat ze te lang rood staat. Telefonisch contact opgenomen. Het blijkt dus dat er meer is afgeschreven dan dat er op de rekening stond. Medewerker kon meer niet vertellen.
Voor nu is het plan de brief even af te wachten (paar dagen, anders gaan we bellen). Met die brief kunnen we volgens de site van ing vragen om terugbetalen van het geld. En we gaan bij het regio kantoor langs.
Dus ze hebben haar compleet buitengesloten, ze kan de rekening niet eens meer bekijken laat staan gebruiken, maar ze moet wel geld bijschrijven? Hoe dan 8)7 .

Vermoed dat daar een automatisch proces loopt om een brief te sturen voor rekeningen die hoger in de min staan dan afgesproken, en dat ze niet nagedacht hebben hoe dat samen gaat met processen als die waar je dochter in zit. Hoewel ik het dan alsnog heel vreemd vind dat dat nu pas gebeurd na een half jaar (of ze moet na een overschrijving in de min hebben gestaan maar binnen de toegestaande marges en dat de rente daarvan het nu daaronder heeft gebracht, ofzo. Maar dan is het vreemd dat ze rente trekken op een rekening die geblokkeerd is en dus nooit kan aanvullen).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:40

Slachtofferhulp wordt volgens mij nooit ingeschakeld, zou ook niet weten waarom in dit geval. Ik zou heel snel alles zelf blokkeren en naar een kantoor gaan.

En dat het zo lang loopt is inderdaad enorm raar. Ik heb paar keer fraude gehad met mn pas en dan is de bank écht razendsnel met handelen en blokkeren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:44

Veriye schreef:
liberia schreef:
Nee, de beller vroeg nergens naar, ze hoefde geen gegevens te geven. Ze kreeg alleen als boodschap dat ze haar rekening gingen blokkeren. Het was ook gewoon het ING nummer waar ze door gebeld werd.

Hier kun je helaas niet meer op gaan. Ik kreeg aantal weken geleden ook een belletje. Op mijn scherm stond ook gewoon Rabobank en toen ik het nummer tijdens het gesprek heb gegoogled, kwam ik ook gewoon bij de Rabo uit.
Maar het was echt een scam telefoontje. Ze zeiden, dat mijn rekening geblokkeerd zou worden en ik moest even bevestigen, of ik eigenaar van rekening xyz was.
Dat heb ik dus niet gedaan. ik heb ze vriendelijk bedankt en zei dat ik zelf de rabo wel ging bellen.
Dit wou de meneer voorkomen en vertelde, dat er echt heel veel spoed zou zijn, want anders ging een hoog bedrag overgeboekt worden blabla. Ik heb dan gewoon opgehangen.

Dus het klinkt wel een beetje als hetzelfde verhaal...wel gek, dat de ING niet met de Politie wil samen werken.

Die telefoontjes krijg ik laatste tijd ook vaak. Ze zeggen dan iets als "er wordt een poging gedaan om €x bedrag over te boeken naar 'willekeurig bedrijf'".

Ik zeg altijd maar van succes zoveel staat niet eens op die rekening, en dan leggen ze meteen neer _O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:53

manzano schreef:
Slachtofferhulp wordt volgens mij nooit ingeschakeld, zou ook niet weten waarom in dit geval. Ik zou heel snel alles zelf blokkeren en naar een kantoor gaan.

En dat het zo lang loopt is inderdaad enorm raar. Ik heb paar keer fraude gehad met mn pas en dan is de bank écht razendsnel met handelen en blokkeren.

Slachtofferhulp wordt ingeschakeld als je gebruikt bent als geldezel. Ik denk ook echt dat er in die hoek iets gebeurt is of dat ING dat iig vermoed.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:58

Geldezel
Het feit dat de ING zegt ga maar naar een andere bank en slachtofferhulp inschakelen zegt toch al genoeg :?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:03

Om even in te springen op het hele 'een bank blokkeert niet zomaar een rekening': Ik heb, toen ik een bedrag moest overmaken naar iemand voor een duurdere tweedehands aankoop, destijds ook direct een belletje van mijn eigen bank gehad omdat het bedrag vrij hoog was en ze het niet vertrouwde. Ik kon toen met behulp van mijn geboortedatum en adresgegevens bevestigen dat ik de rekeninghouder was en dat de overboeking valide was, maar systemen scannen hier dus wel op. Zeker tegenwoordig met de vele fraude binnen online bankieren is hier wel een mogelijkheid voor en kan dit dus door de valide bank gedaan worden.

(En ja, het was echt de bank die belde ;) )

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:07

secricible schreef:
manzano schreef:

Slachtofferhulp wordt ingeschakeld als je gebruikt bent als geldezel. Ik denk ook echt dat er in die hoek iets gebeurt is of dat ING dat iig vermoed.

Dat zou kunnen, maar dan kan de bank toch de gegevens juist wel delen met de politie lijkt me.
Nou ja, ik hoop voor TS dat het goedkomt allemaal.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:08

Hieperdi schreef:
Geldezel
Het feit dat de ING zegt ga maar naar een andere bank en slachtofferhulp inschakelen zegt toch al genoeg :?

Dat lijkt me de enige verklaring inderdaad, ik zou niet weten waarom een bank anders slachtofferhulp inschakelt.

@ TS, je geeft aan dat het rekeningnummer van je dochter in het EVR register staat maar zij als persoon niet, volgens mij klopt dit niet en kan de rekening niet los van de persoon gezien worden, heb je hierover contact gehad?

Een vermelding in het EVR register geeft een hoop gedoe de komende jaren dus ik zou hier zeker naar informeren.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:21

Wat een nare situatie! Ik heb bij de Rabobank gewerkt en daar worden inderdaad rekeningen geblokkeerd door een speciale afdeling, als zo'n klant dan belde met ons om opheldering dan konden wij ook niet anders dan verwijzen naar de brief die ze hebben ontvangen. In het kader van de privacy zagen wij wel de blokkade maar konden wij niet de reden zien.
Als je dochter de situatie kan verklaren dan komt dat geld gewoon weer vrij, dat het nu zolang duurt zal te maken hebben met het feit dat jullie die bewuste brief niet ontvangen hebben.
Succes en hopelijk wordt het spoedig opgelost!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:21

Courses schreef:
Om even in te springen op het hele 'een bank blokkeert niet zomaar een rekening': Ik heb, toen ik een bedrag moest overmaken naar iemand voor een duurdere tweedehands aankoop, destijds ook direct een belletje van mijn eigen bank gehad omdat het bedrag vrij hoog was en ze het niet vertrouwde. Ik kon toen met behulp van mijn geboortedatum en adresgegevens bevestigen dat ik de rekeninghouder was en dat de overboeking valide was, maar systemen scannen hier dus wel op. Zeker tegenwoordig met de vele fraude binnen online bankieren is hier wel een mogelijkheid voor en kan dit dus door de valide bank gedaan worden.

(En ja, het was echt de bank die belde ;) )

Dat ontkent ook niemand.
Is die van jou toen ook maandenlang dicht geweest en kreeg je gelijk slachtofferhulp?

Alles wijst er in dit verhaal dat er iets anders aan de hand is dan een fout van de bank, hackers die de rekening hebben geplunderd.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 21:37

Evr registratie. Nieuwe bank heeft voor openen van de rekening gecontroleerd en gaven aan dat de bankrekening in dit register staat maar dat haar eigen naam er niet in staat.
Heb op de juridische Facebook pagina advies gevraagd en gekregen. Brief afwachten en daarmee naar regiokantoor gaan, zodat ze zich kan legitimeren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:38

Goof schreef:
Welke actie heb je sinds begin augustus ondernomen?

Dus nogmaals?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:41

Een rekening is toch persoonsgebonden, dus hoe kan dit?
Verhaal wordt voor mijn gevoel steeds vager, maar kan ook aan mij liggen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:41

liberia schreef:
Evr registratie. Nieuwe bank heeft voor openen van de rekening gecontroleerd en gaven aan dat de bankrekening in dit register staat maar dat haar eigen naam er niet in staat.
Heb op de juridische Facebook pagina advies gevraagd en gekregen. Brief afwachten en daarmee naar regiokantoor gaan, zodat ze zich kan legitimeren.

Legitimeren doe je met een paspoort of Id bewijs, niet met een brief.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:44

manzano schreef:
liberia schreef:

Legitimeren doe je met een paspoort of Id bewijs, niet met een brief.

dat snapt ts ook wel . Brief zal wel om andere rede belangrijk zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:55

liberia schreef:

In dat register staan namen, bedrijven en rechtspersonen… geen losse bankrekeningnummers zonder iets erbij.

Heb jij zelf deze nieuwe bank aan de telefoon gehad of heeft iemand gevraagd hoe een los bankrekeningnummer in dat register komt?

https://www.financieelrechtadvocaten.co ... e-voor-jou

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 21:58

Paspoort en brief. Dit advies kreeg ik van een jurist.
Welke acties sinds de datum: contact ing telefonisch en per mail een stuk of tien keer, aangifte bij politie en nogmaals langs bij politie, contact rechtsbijstand 3x.
Bij deze nieuwe bank persoonlijk langs geweest. Niet gevraagd hoe het kan dat er een losse bankrekening in staat omdat ik überhaupt niet wist dat dit blijkbaar niet kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:04

Dat register is voor fraude preventie. Mensen die bij een fraude incident betrokken zijn geweest staan daar in, dat register zorgt voor fraude preventie dus banken controleren dat altijd.
Een bankrekeningnummer kan geen fraude plegen uit zichzelf, dus ik begrijp de opmerking niet dat haar nummer erin staat maar zij zelf niet.

Maar desondanks heeft ze dus een nieuwe rekening? Dus dan zal het meevallen hoop ik voor jullie.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:06

Maar wat zegt rechtsbijstand dan? Die laten je niet zomaar stikken lijkt me?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 22:45

Rechtsbijstand wil, net als de politie, het rekeningnummer weten waar het grote bedrag naartoe is geboekt. Maar aan heiden geeft de bank dit niet ivm de privacy. Maar wijzelf krijgen het ook niet. Zonder dat nummer kan rechtsbijstand tot op heden weinig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:52

Er klopt iets niet. Hoe kan je dochter niet de benodigde papieren krijgen terwijl ze daar wel recht op heeft?
Weet je wel zeker dat een van de partijen de waarheid spreekt?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:53

liberia schreef:
Rechtsbijstand wil, net als de politie, het rekeningnummer weten waar het grote bedrag naartoe is geboekt. Maar aan heiden geeft de bank dit niet ivm de privacy. Maar wijzelf krijgen het ook niet. Zonder dat nummer kan rechtsbijstand tot op heden weinig.
Maar jij of je dochter zijn dan ook in 4 maanden tijd nog niet een vestiging binnen gegaan om dit op te vragen?