Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:45

Wat een leuk topic !
Wij zijn ook net met onze tuin bezig ( zo ongeveer 4000 M² :') ) de eerste bomen zijn verwijderd en de eerste beukenheggen zijn aangeplant.
Daarbij komen er borders met bloemen/grassen.

Wij proberen ook rekening te houden met inheemse soorten, al staat er ook al een hoop oude inheemse bomen en struiken.
O.a. hazelnoten , veel seringen, taxus , Hulst ,kardinaalsmutsen , vingerhoedskruid , gelderse roos , oude eikenbomen , berkenbomen en beukenbomen ,meidoorn struiken en hagen maar ook bollen als boshyacinten.

We hebben ook een hoop "grote muur" staan
Afbeelding

Kardinaalsmuts
Afbeelding

een eekhoorntje in een dennen boom ( uitheems soort) maar wel met de woekerende sering op de achtergrond.
Afbeelding

Helaas ook last van amerikaanse vogelkers ;( dus die ben ik nu aan het proberen te verwijderen.. maar wat een klus.

black_kelpie schreef:
Erg leuk zo met die boom Zolala :D

Ik loop zo af en toe een rondje door de tuin maar het is een treurige boel op het moment :')

Van wat ik vorig jaar heb aangeplant houdt vooral dat het kruipend zenegroen zich heel mooi in de winter, ik denk dat ik daar wat meer van ga neerzetten dit jaar. Heel benieuwd wat er allemaal terugkomt in het voorjaar, en hoe het er dan uitziet!

Echt hé , het word tijd dat het voorjaar word en alles weer groen gaat kleuren.

Zolala schreef:
Even dit topic een schopje - over niet al te lange tijd wordt het weer wat levendiger in de tuin!
Op mijn nieuwe vogelbalkon is er nog verrassend veel groen op het moment, met hier en daar al een dapper sneeuwklokje. Ik kijk erg naar het voorjaar uit, om te zien wat er goed is aangeslagen.

Een paar dagen geleden hebben gemeentewerkers de stadsbomen rond het winkelplein wat verderop een rigoreuze verjongingssnoeibeurt gegeven. De gesnoeide takken lagen in stapels op het trottoir te wachten tot ze zouden worden opgehaald.. Niet lang over hoeven nadenken: heb een flinke, schone tak uitgezocht en meegezeuld naar huis :D

Ideaal zo'n tak voor op je balkon !
De natuur is inderdaad al vroeg, ik zag hier ook al de puntjes van bollen boven komen :brr:

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:49

Klinkt een beetje als ons erf Happinez! Ik zou de grote vogelkersen meteen (laten) kappen, ze wortelen ondiep en hier is er al 2x een door de omheining gevallen. Dat is met dieren erg onhandig. Daarnaast zaaien ze ook erg snel uit. De zaailingen kun je er relatief makkelijk uittrekken. Het uitgraven van de bomen die al een paar jaar staan is wel echt een rotklus, tuinwerkdag met vrienden organiseren helpt :Y)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:57

Ja die troep zaait inderdaad erg uit.
Maar omwaaien ? dat heb ik nog niet mee gemaakt hier gelukkig.

De boom heb ik inmiddels gekapt en de wortel moet ik er even uit laten vrezen want het was een beste jongen :')
Heb hem eerst geringd zodat hij zou afsterven en geen bessen meer gaf. Dan gaat het geleidelijker en krijg je ook niet gelijk een explosie van jonge scheuten.

Gelukkig heb ik een kraantje in gebruik dus kan ik de meeste wortels van de vogelkersen er wel uit krijgen daarmee. Anders kost het je lijf :o

Voordat wij het kochten is er jaren niets aan onderhoud gedaan in het perceel dus er is het nodige te doen aan achterstallig onderhoud.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:42

jojoleinee schreef:
Eerder werd hier "Het Bijenbalkon" genoemd als aanrader. Ik heb het met kerst aan mijn man gegeven, hij is mega enthousiast en binnenkort starten we hier ook met het balkon aanpakken!

Ik vond "Het Bijenbalkon" ook erg fijn lezen, te meer omdat Caspar ook vanuit het niets en vrijwel zonder enige kennis ermee begonnen is. Dat was bij mij ook het geval, en hoewel ik een andere 'doelgroep' heb overlapt inheemse beplanting natuurlijk voor een groot deel de behoeften van zowel vogels als insecten. Ik heb al zoveel geleerd in de afgelopen maanden :)

Wat een leuke foto's, Happinez <3
Ik ben ook erg benieuwd hoe alles zich in de loop van de tijd gaat ontwikkelen, en hoop hier vanaf het voorjaar ook foto's te kunnen zien, zodat ik een beter beeld krijg hoe e.e.a. eruit ziet.

Ik moest Kruipend Zenegroen even opzoeken, black_kelpie - maar zoiets vind ik ook mooi.
Zo heb ik voor dit jaar mijn zinnen gezet op Gevlekt Longkruid en Hedera helix arborescens, maar dan in een pot.

Op dit moment ziet het vogelbalkon er zo uit, nog best groen en het begin van Sneeuwklokjes, Blauwe Druifjes, en Vogelmelk.
(Het lelijke, groen uitgeslagen betonnen muurtje is - naast de ligging en vaak felle wind - de reden waarom ik dit verder nergens anders voor gebruik)

Afbeelding

Afbeelding

En dit zijn de sterkste zaailingen van de Jonagold appelpitjes. In de mini-kas heb ik hiervan nog een paar kleintjes, en ook wat zaailingen van Elstar en citroen. Een experimentje, want Jonagold en Elstar zijn beiden wel inheems, maar niet soortvast.

Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:00

Zolala, het zal straks met het voorjaar wel weer gezellig groen zijn op je balkon.
Ben je niet bang voor muizen trouwens met al dat vogelvoer ?

Wat leuk trouwens die appelpitjes die opkomen !

Hier even een baalmoment vanmiddag toen ik even door de tuin liep.
Wij hebben telkens drie reeën in de wei/tuin, ze liepen er al wel langer maar eigenlijk nooit zo dicht bij huis en zo vaak.
Eerst hebben ze al alle andere planten opgegeten en nu blijken ze ook nog eens aan deze struik begonnen te zijn.
Ik baal echt , want dat hebben ze nooit eerder gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben hem rondom gekortwiekt op stahoogte en dan te denken dat deze struik nog geen 10 meter van mijn woonkamerramen af staat.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:09

Inspiratie gezocht!!!
Ik probeer al sinds een tijdje het weinige tuin dat ik heb zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de natuur. Tot nu toe met vallen en opstaan want niet alles slaat goed aan.
Ik zou dit jaar graag mijn voortuin opnieuw inrichten. Het is een kleine tuin van ongeveer 3x4 meter en een afscheiding met de buren (dat is dus niet op die 3x4) waar gewone en pluimhortensia's staan, deze wil ik graag behouden vanwege de buren. Hun voortuin is van beton met 2 bakken met kunsthortensias, ja ik heb het zwaar :+

Momenteel staat er een vlinderstruik in welke niet een hele beste bloei meer heeft, ik snoei elk voorjaar. Verder herfstaster welke enorm aan het woekeren is geslagen en zowat de hele tuin beslaat wat ik niet zo mooi vind. Lavendel, campanula, spirea, lampenpoetsersgras en er staan een paar kleine struiken, snowball geloof ik.
De tuin is op het noorden en krijgt door bebouwing ook echt weinig zon. In de zomer krijgt alleen het voorste deel zon.
Ik wil graag een tuin die aantrekkelijk is voor vogels, bijen en vlinders. In mijn achtertuin die op het zuiden ligt lukt dat veel beter.
Ik houd van een natuurlijke tuin, maar omdat ik een bedrijf aan huis heb wil ik liever niet dat het té rommelig/verwilderd oogt. Een beetje een middenweg dus.
Wie heeft tips?
Een kleine boom mag eventueel ook.
Alvast bedankt!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:39

Happinez schreef:
Zolala, het zal straks met het voorjaar wel weer gezellig groen zijn op je balkon.

Nee, echt niet.. Mocht een muis het presteren om 4-hoog te willen klimmen voor wat zaadjes, dan heeft hij die ook wel verdiend :+
Muizen maken daarnaast ook deel uit van de natuur - naast de boel goed schoonhouden (regelmatig vegen, de voerbak en hangers met kokend water afborstelen, af en toe de vloer schoonspuiten) en het voer op tijd verversen of weggooien, kan ik zo'n eventuele muis toch niet tegenhouden.

En dat hij binnenkomt, daar ben ik niet bang voor. Ik heb 3 zeer alerte, volwassen katers die daar in een paar seconden heul korte metten mee zouden maken..

Anna79, als boompje is een Meidoorn misschien leuk. Of Sporkehout.
En Struikklimop - geen gewone klimop, deze klimt niet maar groeit echt als struik - trekt zowel vogels als bijen en vlinders aan.

Anna79

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:26

@Zolala Sporkehout wordt nogal hoog of niet? Die anderen ga ik naar kijken, bedankt voor de tip!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:09

Anna79, ik zou kijken naar planten die vroeg in het voorjaar of laat in het najaar bloeien. Dat is de periode dat insekten het zwaar hebben.
Viburnum (gelderse roos) komt bij me op als (kleinblijvende) struik (je hebt er die vroeg in het voorjaar bloeien en die laat in het najaar bloeien), en dan zou ik verder veel met verwilderingsbollen werken, en planten zoals akelei (kan goed tegen schaduw), echte geranium (Buxton Blue bloeit zo ongeveer van mei tot november), Sanguisorba (de inheemse bloeit vrij onopvallend, maar ik ben niet zo'n purist, insekten lezen geen naamkaartjes en vinden de cultivars ook lekker), sommige Salvia's kunnen ook wel wat schaduw hebben, en niet te vergeten Anemonen (bloeien laat in het jaar).
Dan heb je een leuke variatie aan bloei door het jaar heen en het ziet er niet uit als een ontplofte bouwlocatie waar het onkruid ongebreideld uit kon breiden :+

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:26

Anna79 schreef:
@Zolala Sporkehout wordt nogal hoog of niet? Die anderen ga ik naar kijken, bedankt voor de tip!

Sporkehout is heel goed te snoeien. Dus hoeft niet persé groot te worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:32

Oh ik ga proberen te volgen :D hier 9.000m2 waarvan een deel voor de paarden is natuurlijk maar ook daar probeer ik wat diversiteit in te krijgen.

Hier staat vanalles in de boomrand achter, Gelderse roos, kardinaalsmuts, wilde roos, meidoorn, eiken, hulst, rode bes en helaas wel heel veel braam.

In de wei heb ik hazelaar en Els gepoot. Verder meerdere wilgen langs de sloot. Ook hebben we een aantal fruitbomen die van oorsprong echt Brabants zijn.

Qua beestjes leeft hier van alles, spechten (ook de groene) vossen, salamanders, vleermuizen, hazen en dassen sporen heb ik ook gezien.

Vind dat echt heel leuk allemaal en houd echt van de natuur en hoop hier steeds wat meer te ontwikkelen. We hebben ook via erve plus het eea aan pootgoed en nestkastjes gekregen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:43

Ibbel schreef:
Anna79, ik zou kijken naar planten die vroeg in het voorjaar of laat in het najaar bloeien. Dat is de periode dat insekten het zwaar hebben.
Viburnum (gelderse roos) komt bij me op als (kleinblijvende) struik (je hebt er die vroeg in het voorjaar bloeien en die laat in het najaar bloeien), en dan zou ik verder veel met verwilderingsbollen werken, en planten zoals akelei (kan goed tegen schaduw), echte geranium (Buxton Blue bloeit zo ongeveer van mei tot november), Sanguisorba (de inheemse bloeit vrij onopvallend, maar ik ben niet zo'n purist, insekten lezen geen naamkaartjes en vinden de cultivars ook lekker), sommige Salvia's kunnen ook wel wat schaduw hebben, en niet te vergeten Anemonen (bloeien laat in het jaar).
Dan heb je een leuke variatie aan bloei door het jaar heen en het ziet er niet uit als een ontplofte bouwlocatie waar het onkruid ongebreideld uit kon breiden :+

Klinkt goed, bedankt!

Akishino dat is goed om te weten!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:03

Hebben jullie nog tips voor een groenblijvende bodembedekker? Die het ook een beetje goed doet in de schaduw en goed is voor de beestjes?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:15

De enige inheemse groenblijver is klimop. Zou ik niet aanbevelen. Bovendien bloeit klimop pas als-ie de top van de boom waar hij in klimt bereikt heeft. Liggend op de grond bloeit-ie niet.

Klein weetje: de 'boomklimop' is gewoon een stek van de normale klimop die die top van die boom ooit bereikt heeft en dus is gaan bloeien. Stek je 'm op dat moment dan blijft-ie in het stadium 'ik ben boven en kan gaan bloeien' ondanks dat-ie dan maar 40-60 cm hoog is.

Overigens is klimop wel een erg mooie late bloeier als het om het leveren van 'voer' voor insecten gaat. Het miespelt van het vliegende spul op bloeiende klimop. Maar echt, niet doen in een kleine tuin, want het neemt echt alles over en het spul weer weg krijgen is een ellende.

Gele dovenetel is ook een optie, maar geeft niet zo'n mooi tapijt, vind ik, en is ook moeilijk in de hand te houden. Loopt ook echt overal heen...En is officieel niet echt wintergroen.

De imo wél echt geschikte groenblijvers zijn niet de inheemse (maar trekken desalniettemin best insecten aan) Pachysandra terminalis en Vinca minor. Vinca major vind ik personnlijk wat minder mooi een dicht tapijt geven, en wordt, zoals de naam zegt, ook wat hoger.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:23

Klimop genoeg in onze tuin :')

Je laatste opties vind ik heel interessant want de Vinca minor had ik zelf ook al in mijn hoofd. Dan wordt het toch de maagdenpalm denk ik zo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:38

maagdenblad blijft groen en geeft leuke paarse bloemetjes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:44

De originele kleur van maagdenpalm is blauw, maar er zijn ook witte en paarse cultivars idd. En er is een cultivar met bont blad. Keuze genoeg voor een gevarieerd tapijt.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:52

Jullie hebben vast wel tips voor mij. In mijn tuin is een stukje grond waar een schuurtje slordig is afgebroken. Er ligt nog veel puin in de grond. Er staat nu gras. Nu wil ik daar komend voorjaar bloemen zaaien. Hoe kan ik die helpen de concurrentie van het gras te winnen? Een schep in de grond gaat dus moeilijk.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:07

Schrale grond levert meer kruiden op dan rijke grond. Dus verschralen door te maaien de gemaaide kruiden laten liggen om de zaden te laten rijpen en dan het maaisel afvoeren. Misschien ook een paar jaar doorzaaien. En misschien toch kijken of je die grasmak stuk kan spitten. Een schep zand vooraf zal ook geen kwaad kunnen denk ik.

verder kan je ook je bloemenmengsel zorgvuldig kiezen. let op de standplaats en grondsoort. en houd er rekening mee dat veel eenjarigen die een bloemenmengsel kleur geven zichzelf meestal niet in stand houden. klaproos en korenbloem bijvoorbeeld zijn prachtig. Maar je raakt ze na zo'n twee jaar kwijt omdat het akkeronkruiden zijn. Die vereisen een verstoorde grond.

Ierse klaproos en akelei Daarentegen zijn vaste planten die wel goed uit zaaien en overal tussen de andere planten opduiken

Edit Heel strikt genomen is de Ierse klaproos (Papaver cambricum) niet inheems in Nederland. Maar hij vormt geen bedreiging en is wel heel leuk.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:31

Zolala schreef:
Happinez schreef:

Nee, echt niet.. Mocht een muis het presteren om 4-hoog te willen klimmen voor wat zaadjes, dan heeft hij die ook wel verdiend :+
Muizen maken daarnaast ook deel uit van de natuur - naast de boel goed schoonhouden (regelmatig vegen, de voerbak en hangers met kokend water afborstelen, af en toe de vloer schoonspuiten) en het voer op tijd verversen of weggooien, kan ik zo'n eventuele muis toch niet tegenhouden.

En dat hij binnenkomt, daar ben ik niet bang voor. Ik heb 3 zeer alerte, volwassen katers die daar in een paar seconden heul korte metten mee zouden maken..

Het zal je verbazen , muizen zijn goede klimmers.
Maar idd zolang ze niet binnen zitten zal het meevallen :Y)

Viburnums en akelei zijn erg leuk inderdaad.

Irene793 schreef:
Jullie hebben vast wel tips voor mij. In mijn tuin is een stukje grond waar een schuurtje slordig is afgebroken. Er ligt nog veel puin in de grond. Er staat nu gras. Nu wil ik daar komend voorjaar bloemen zaaien. Hoe kan ik die helpen de concurrentie van het gras te winnen? Een schep in de grond gaat dus moeilijk.

Afdekken met zwart plastic maar dan kan je er in het voorjaar niet in zaaien.

Hier vandaag een dagje Amerikaanse vogelkers verwijderen, wat een klus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:39

Irene793 schreef:

Dan zou ik kiezen voor een zaaibed op karton.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:13

Irene793 schreef:

Schoon (geen plastic, geen inkt) karton er op, zodat de grond helemaal afgedekt is, daarover compost en dan daarin zaaien.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 21:27

Judass schreef:
Hebben jullie nog tips voor een groenblijvende bodembedekker? Die het ook een beetje goed doet in de schaduw en goed is voor de beestjes?

Ik noemde hem laatst ook, kruipend zenegroen vind ik leuk en blijft mooi in de winter. Kan halfschaduw en zonnig, bloeit mooi.

Vandaag via de lokale weggeefhoek en zooitje terracotta stenen gescoord *\o/* Ik wilde ze voor een borderrand, maar ik denk dat ik er nog wel aardig wat van over ga houden. Misschien een leuk stapelmuurtje ergens voor de insecten, nog eens even over nadenken :j

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:42

oh leuk!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:24

Echt mooi, die stenen! <3
Ik wou wel dat ik een stapelmuurtje kon maken op mijn balkon, maar vrees dat dat wat zwaar is :+
Jammer, want er wordt momenteel in de buurt volop gesloopt en herbouwd, en er liggen overal stapels oude bakstenen.

Maar een oplossing voor snoeiafval, daar ben ik wel over aan het nadenken. Misschien in combinatie met een kleine takkenril. Misschien een soort korf maken in de hoek waar ik allebei in kwijt kan?
Mijn vogelbalkon is nu nog vrij nieuw, dus zoveel snoeiafval zal ik voorlopig niet hebben. Maar het is wel de bedoeling om het één en ander aan boompjes en struiken wat in toom te houden, en uiteraard zal ik in het najaar ook bladafval hebben. Zonde om dat dan gewoon in de vuilnisbak te gooien..
Willen jullie eens meedenken?