Wat gebeurt er met online retouren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:48

janderegelaa schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee helemaal niet.

Vind het schandalig dat dit gebeurt.

Juist niet, die goedkope kleren die we daar dumpen zorgen ervoor dat hun eigen kledingindustrie kapot gaat.

Klopt. Alsof ze daar zitten te wachten op onze afgedankte fast fashion. We willen t zelf niet eens :=.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:34

janderegelaa schreef:
Juist niet, die goedkope kleren die we daar dumpen zorgen ervoor dat hun eigen kledingindustrie kapot gaat.

DuoPenotti schreef:
Bellatrix schreef:
Ik vind dat echt zonde...genoeg mensen in arme landen die wel kleding kunnen gebruiken...of denk ik dan raar?

Nee helemaal niet.

Vind het schandalig dat dit gebeurt.

Of gewoon hier in een outlet.

Waarom quote je me niet helemaal?

Ik denk dat er echt wel mensen zijn die het willen.

Maar het daar dumpen. Nee dat zal niet werken.

En wie heeft het over goedkope kleding?
Het ging niet over shein

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Wat gebeurt er met online retouren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:38

Omdat dure merken niet gedumpt worden, dat wordt verbrand/vernietigd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:41

_San87_ schreef:
Omdat dure merken niet gedumpt worden, dat wordt verbrand/vernietigd.

Dat is toch net het punt!

Zonde dat dit dan niet naar arme landen gaat.
Gewoon goede kleding.

Dat je er geen rotzooi gaat dumpen is wat anders.

Maar dat was al besproken.
Jan quote gewoon een oude half bericht.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 17:59

Als ik zie wat er in het topic “bizarre social media reclame” voorbij komt aan rare, maar vooral dure kleding, denk ik dat ze daar in armere landen ook niet op zitten te wachten :D

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:13

Ik als hooggevoelig persoon ben heel blij met online shoppen. Ja zelfs bij de Kruidvat. Zet mij 5 tellen in die winkel en ik kan de rest van de dag alleen nog maar apathisch voor me uit staren… dus ik bestel wel echt bijna alles online en heb daardoor een veel relaxter leven!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:13

Er is nu op Ned 2 een leuk programma “ Wat houdt ons tegen “ Dit gaat over online bestellen en retourzendingen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 23:00

Ja toeval! Ik had het ook net gekeken. Toch wel schokkend dat bij de Wehkamp ongeveer 40% retouren is. Dat is omlaag gegaan doordat mensen moeten betalen per item retour met 14%. Maar die man gaf ook als voorbeeld dat er mensen waren die 100 items bestelden en er 98 retour stuurden “omdat het gratis is”. Dat doen ze nu niet meer met de nieuwe kosten :). Ik vond het wel goed dat zij duurzaam ondernemen belangrijker vinden dan hoge omzet.

Ook een meubelzaak gaf dat aan dat retouren flink teruggelopen waren sinds ze kosten ervoor vragen met als voorbeeld iemand die 24 stoelen besteld en ze ook gratis retour stuurt. Dat is ook bizar dat het gratis allemaal kan, vind ik dan weer.

Maar wel interessant om te zien. Zie ook https://www.human.nl/wat-houdt-ons-tege ... 0490fbbf50

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:02

Ik werkte bij Leen Bakker en alle retouren die nog netjes waren gingen terug t magazijn in, lichte schade ging naar een opkoper en aanzienlijk beschadigd werd vernietigd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:18

Ik bestel altijd iets met de intentie het te houden.
Ook met kleding zoek ik maattabellen na om zo precies mogelijk te bestellen.
En soms kom je dan tot de conclusie dat iets misschien wel past maar niet lekker zit, of toch echt totaal niet leuk staat. Dan stuur ik dus met pijn in het hart wat retour, want ik had het toch met zorg uitgezocht.

Toen ik een aantal jaren geleden bij vrienden was, was daar een enorme doos kleding binnengekomen, met ik denk serieus wel 25 jurken erin.
Vriendin was van plan er max 4 of 5 te houden.

Toen viel ik van mijn stoel dat mensen echt op die manier kleding bestellen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:26

Marije_jiplover schreef:
En soms kom je dan tot de conclusie dat iets misschien wel past maar niet lekker zit, of toch echt totaal niet leuk staat. Dan stuur ik dus met pijn in het hart wat retour, want ik had het toch met zorg uitgezocht.

Toen ik een aantal jaren geleden bij vrienden was, was daar een enorme doos kleding binnengekomen, met ik denk serieus wel 25 jurken erin.

Dat zou ik ook nooit doen nee :x Ik bestel al jaren alles online, zelfs m'n boodschappen worden wekelijks geleverd, maar ik stuur zelden wat terug, of het nu kleding is of wat anders. Laatste kledingstuk wat ik teruggestuurd heb is een jas geweest, en dat is denk ik een jaar of 7-8 terug geweest

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:11

De kledingindustrie is één van de grote vervuilers en veelgebruikers van energie en grondstoffen.
Niet alleen retouren worden afgedankt, ook kleding die niet verkocht wordt. En dat is meer dan je denkt. En nee, zgn. arme landen zitten vaak niet te wachten op de leftovers van onze weggooimaatschappij. Deze zijn trouwens veelal gemaakt in diezelfde landen. O ironie...
Ik koop bijna alles in de winkel, anders zou ik 'kampioen retouren' worden, denk ik. :+

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:32

SdaphneS schreef:
Ik bestel dus geen kleding of schoenen online om de reden dat ik tegen al die pakket bezorging ben. Dus wil sowieso zo min mogelijk online bestellen, maar ook omdat als je iets wilt retouren je dus voor een groot probleem zorgt. Want uit vele documentaires komt naar voren dat het gros zo de vuilcontainer in gaat plus bedrijven hebben veel werk aan een retour.
Hoeveel moeite is het nu om gewoon in fysieke winkels spullen te kopen?

Kost meer om in fysieke winkels te kopen dan online te bestellen. Parkeren en diesel is nou eenmaal niet gratis. Plus ik moet dan op zn minst 2 kinderen meenemen en ik kan me echt wel wat leukers bedenken dan winkelen met kleine kinderen.
Nou stuur ik zelden iets terug, kleding koop ik sowieso alleen tweedehands maar ander spul via amazon ofzo wordt gewoon aan huis geleverd. Als het kapot is, ja dan gaat het terug maar ik koop niet om te kopen zeg maar.

Voor ons bedrijf kopen we trouwens regelmatig customer return pallets, heel veel daar van is niet eens open gemaakt. Een deel is kapot, en een klein deel heeft kapotte verpakking maar t meerendeel is "wilde t toch niet hebben dus ik stuur t terug" Geen kleding trouwens, alleen pallets met electronica, speelgoed, huishoudspul enzo.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:53

Waarom ik vaak online shop?

Zodat ik kan filteren op materiaal. Al die acryl/polyester kleding wil ik niet. Ook winkel ik heel bewust en kleed ik mij bewust. Ik ben dus op zoek naar een bepaald item in een bepaalde kleur.

En die rijen bij de pashokjes.. Ellende.

Ik snap overigens niet waarom de kleding industrie nog niet werkt met een slim maten systeem. Die standaard maten tabellen slaan meestal nergens op. Dat is bij mij eigenlijk altijd de voornaamste reden om te moeten retouren helaas.

Kruidvat bestel ik ook meestal online na zo vaak "We zijn een kleine kruidvat dus nee sorry, dit product heeft deze vestiging niet" te gehoord.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:49

In de winkels waar ik kleding koop, sta ik nooit in de rij bij het pashokje.
Ik weet niet of dat ligt aan de winkels waar ik koop, of omdat er zoveel online gekocht wordt dat er gewoonweg geen rijen meer zijn, maar ik herken de horror van rijen bij het pashokje niet als reden om online te kopen.

En het is heel wisselend per merk of de opgegeven tabellen kloppen.
Als ik een merk al ken, weet ik vaak wel welke maar ik hebben moet.
Maar ook dan pak ik toch vaak de centimeter er even bij om te meten en te kijken welke maat wordt geadviseerd.

Mijn man ging helaas laatst nat met hardloopkleding.
De broek zat perfect, shirt en jasje in de zelfde maar veel te klein.
Terwijl mijn man niet echt uit verhouding is ofzo.
Maar dat scheelde maar liefst 2 maten, niet eens 1.

Dat hebben we dus helaas moeten retourneren.

Ik heb heel lang geen schoenen online kunnen kopen, als ik de schoenen niet al kende (zelfde model Ariat kocht ik wel in de uitverkoop, dan wist ik wel zeker dat ze zouden passen), omdat ik heel lastige voeten had.
Maar sinds mijn overstap naar Barefoot schoenen is dat probleem over en bij BF schoenen is er online heel veel meer keus dan in een fysieke winkel (waarbij ik nog geluk heb bij een grote fysieke winkel in de buurt woon, er zijn maar 2 of 3 wat grotere winkels in Nederland en nog wat winkels die 1 specifiek merk 'erbij' hebben in hun winkels).

Maar er is gelukkig een grote community op Facebook waar ik dan goed in lees of vraag hoe een bepaald merk of type schoen valt en heb daar gelukkig nog geen schoenen retour hoeven sturen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:24

Marije_jiplover schreef:

Als er vooraf volledig betaald moet worden en dan ook nog eens retour kosten worden berekend, dan stoppen mensen hopelijk met dit soort acties.

Ik denk altijd in de fysieke winkel is het passen, meteen afrekenen en meenemen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:53

tienus63 schreef:
Als er vooraf volledig betaald moet worden

Wettelijk gezien mag dit niet, je moet als klant de optie krijgen om minimaal de helft achteraf te voldoen. Maar goed, de helft van 25 kledingstukken is nog steeds een aanzienlijk bedrag, als je er maar een paar wilt houden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:52

Welke wet dan....? Want ik ken geen wet daarin die voor alle webshops geldt, gelukkig. Anders zou ik direct stoppen want ik verstuur al jaren absoluut niks meer dat niet volledig betaald is :n Teveel aso's op de wereld helaas.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 12:01

Ik was ook even nieuwsgierig, maar het staat er wel:
https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consu ... -aanbieden

Halverwege die regel over 50%. Onderaan het artikel staat de bronvermelding naar wet- en regelgeving.

Citaat:
Vooraf betalen
U mag maximaal 50% vooruitbetaling vragen voor producten die u nog moet leveren.

Dit betekent dat u standaard mag aanbieden om het hele bedrag te betalen. Maar u geeft klanten ook de mogelijkheid om minimaal 50% pas na levering te betalen.

Edit. Toevoeging van een andere website: https://onlinelegalsupport.nl/vooruitbe ... e-aankopen
Wellicht handig om dit eens te lezen :)
Laatst bijgewerkt door beert op 15-11-24 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:03

Ladyson schreef:
Waarom ik vaak online shop?

Zodat ik kan filteren op materiaal. Al die acryl/polyester kleding wil ik niet. Ook winkel ik heel bewust en kleed ik mij bewust. Ik ben dus op zoek naar een bepaald item in een bepaalde kleur.

En die rijen bij de pashokjes.. Ellende.

Ik snap overigens niet waarom de kleding industrie nog niet werkt met een slim maten systeem. Die standaard maten tabellen slaan meestal nergens op. Dat is bij mij eigenlijk altijd de voornaamste reden om te moeten retouren helaas.

Ja ik woon dan ook tegenover een gigantisch groot winkelcentrum maar 90% van wat daar verkocht wordt is polyester/acryl :') Syntetische kleding die ik al heb blijf ik ofc houden zolang het netjes is :) en het gaat echt jaren mee als je er zuinig op bent, maar wil echt niet nog meer van die troep kopen.

Wat bedoel je met slimme maten? Ik vind die "slim je maat berekenen" functie van meeste webshops juist een verschrikking omdat mijn lichaamstype niet bestaat := maar misschien bedoel je iets anders?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:14

Vroeger toen mijn brein nog niet helemaal ontwikkeld was shopte ik ook op die manier. 25 kledingstukken bestellen en er dan 4 houden. Net alsof je de winkel naar je huis brengt zegmaar. Superhandig vond ik dat toen. Je hoefde ook pas achteraf te betalen voor wat je wilde houden en retourneren kostte niks.
Nu doe ik dat uiteraard niet meer op die manier :roll:

Ik merk ook dat webwinkels dit steeds meer gaan afraden. Bij wehkamp kon je een tijdje niet meer achteraf betalen (nu wel weer met riverty). Ook wordt vaak aangegeven dat, wanneer je meerdere maten van hetzelfde in je mandje hebt, er eej tool voor is om je maat te berekenen. Zo hoef je maar 1 artikel van iets te bestellen. Ik moet wel zeggen dat ik die tool niet op elke webshop even goed vind. Daar is nog wel wat te behalen.

Betalen voor een retour vind ik ook een goede ontwikkeling. Ik denk dat dit mensen toch enigszins aan het denken zet.

En waarom ga je niet gewoon naar de winkel? Winkels hebben zo weinig aanbod en niet alle maten zijn beschikbaar. In webwinkels is het aanbod zoveel groter, plus het is makkelijker om kortingscodes in te voeren. Daarnaast ben je als fulltime werkende aangewezen op de zaterdag en dan heb je lang niet altijd tijd. Thuis passen is ook gewoon veel fijner omdat pashokjes vaak overvol zijn, of te klein, of veel te lange rijen, te slechte belichting, etc...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:15

pmarena schreef:
Welke wet dan....? Want ik ken geen wet daarin die voor alle webshops geldt, gelukkig. Anders zou ik direct stoppen want ik verstuur al jaren absoluut niks meer dat niet volledig betaald is :n Teveel aso's op de wereld helaas.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/ ... _Artikel26

"De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht."

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:47

Eigenlijk is dat belachelijk he, dat je niet alles hoeft te betalen. Als je naar een supermarkt of bakker gaat, moet je toch ook alles betalen. Of als je online bij een supermarkt besteld.
Zo raar dat je als consument zoveel rechten hebt en je als ondernemer zoveel plichten hebt, waardoor je hierdoor veel geld kan verliezen. Net zoiets dat je als fietser ook “alles” uit kan halen en je als automobilist ook voor de fietser op moet letten. Want je bent sowieso schuldig als je een fietser aanrijdt, ook al ben je niet fout.
Iets wat ik dus een keer aan de hand heb gehad, fietser die ergens fietste waar hij niet mocht rijden, steekt zonder achterom te kijken opeens over en had hem op de motorkap. Reed gelukkig niet hard, hij had niks, zijn fiets wel en kon mooi de schade vergoeden, ondanks dat hij ergens reed waar niet mocht en hij niet achterom keek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:02

Yavanna schreef:
Eigenlijk is dat belachelijk he, dat je niet alles hoeft te betalen. Als je naar een supermarkt of bakker gaat, moet je toch ook alles betalen. Of als je online bij een supermarkt besteld.
Zo raar dat je als consument zoveel rechten hebt en je als ondernemer zoveel plichten hebt, waardoor je hierdoor veel geld kan verliezen. Net zoiets dat je als fietser ook “alles” uit kan halen en je als automobilist ook voor de fietser op moet letten. Want je bent sowieso schuldig als je een fietser aanrijdt, ook al ben je niet fout.
Iets wat ik dus een keer aan de hand heb gehad, fietser die ergens fietste waar hij niet mocht rijden, steekt zonder achterom te kijken opeens over en had hem op de motorkap. Reed gelukkig niet hard, hij had niks, zijn fiets wel en kon mooi de schade vergoeden, ondanks dat hij ergens reed waar niet mocht en hij niet achterom keek.

Je haalt schuldig en aansprakelijk door elkaar.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:03

Yavanna schreef:

Bij een fysieke winkel krijg je je boodschappen of je brood direct mee, dan is er geen sprake van vooruitbetaling. Bij online boodschappen geldt in principe hetzelfde wat max 50% verplichte vooruitbetaling betreft, maar die kun je vaak ook aan de deur pinnen bij levering.