Wel of niet, doorgaan als meisje tussen de mannen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:52

Hoe ouder je word hoe meer meisjes en jongens er zijn :+

Maar dan is het niet denigrerend bedoeld alleen maar bewijs dat ik een oude taart word :P
En zal het zeker ook niet proberen te zeggen

In dit geval bedoelen ze het wel heel denigrerend.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:42

Ook ik lees al even mee en zie goede tips voorbij komen waar ik mij ook bij aan kan sluiten.
De situatie is erg vervelend en ik heb zelf ook op een paar plekken wel zoiets meegemaakt. De ene iets erger dan de ander. Zelf zou ik nu even afwachten wat de brandweer zegt, een vrachtwagen rijbewijs is natuurlijk mooi meegenomen en pakken ze je niet meer af. Wel fijn dat de oudere garde je wel betrekt en juist de jongere 'haantjes' het minder leuk maken. Soms is het juist andersom, dat die oudere heren niks van vrouwen in 'hun' werkplek moeten hebben. Maar dit is ook nog eens vrijwillig.. Eigenlijk is het toch raar dat vrouwen zich extra moeten inzetten om zich te moeten bewijzen alleen om hun geslacht. Als ze net zo goed mee kunnen doen als de rest is er toch niks aan de hand?
Ook niet elke vrouw is hetzelfde, ook niet elke man. Het is zo dat een man over het algemeen sterker is dan een vrouw, qua bouw. Soms is een vrouw sterker. Maar het komt zelden voor dat mensen tot het uiterste gepusht worden. Alleen in bijvoorbeeld de visserij, commando's of op een olieboorplatform zijn vaak geen vrouwen omdat het lichamelijk nou eenmaal zwaar is, tot vaak het uiterste. Maar voor bij de brandweer of reddingsbrigade moet het gewoon kunnen. Met volle uitrusting een trappenhuis oprennen kun je trainen.

Nu een situatie van mij waar ik veel uit jouw verhaal in herken; ik werkte voor een overheidsinstantie waar je soms best zwaar werk moest doen maar wat ik prima aan kon. Het verdiende wel oké, maar eigenlijk niet genoeg terwijl het soms ook gevaarlijk was.
Ik heb cursussen gehaald en was ook het minste ziek. Ik had nog een vrouwelijke collega gelukkig dus we steunden wel veel op elkaar, maar merkte toch dat in veel opzichten we minder werden behandeld. Haar vriend werkt overigens op een bedrijf waar de bedrijfsleider (kraanwerkzaamheden) gewoon botweg heeft gezegd dat hij geen vrouwen in zijn bedrijf wilde.
In ieder geval viel het mij op dat mannen vaak ons bijna in de weg gingen lopen of het werk uit handen gingen nemen ongevraagd bij een taak, het dan -zo- moest en niet anders (en het soms ook nog eens fout hebben). Ik had een leidinggevende die seksistische opmerkingen maakte. Ik ben toen naar de regiomanager gestapt waarna we met ons 3en in gesprek zijn gegaan, waarbij hij heel erg de verdediging in ging en daarna wel wat bedaarde, maar zich toch anders ging gedragen. Hij had ook narcistische trekjes maar een zilveren tong naar meestal andere mannelijke medewerkers van de organisaties waar we mee samen werkten. Ook kregen de heren in ons team meer voor elkaar. Daar heb ik vaak wat van gezegd en vonden ze dat ik het los moest laten, maar ik kan slecht tegen onrecht en was van plan naar de vakbond te stappen. Maar toen kreeg ik deze zomer al te horen dat ik geen contractverlenging kreeg. Daar ben ik toen weggegaan met bij wijze van spreken een grote middelvinger, toch ook wel erg boos om hoe het gegaan is. Nu heb ik uitzicht op een baan waar de werkzaamheden hetzelfde zijn, zelfs nog uitgebreider en een groter werkgebied. Maar ook weer een team met veel mannen, maar wel een teamleidster. De heren daar voelden gelijk al anders aan, heerlijk open en gemoedelijk.