Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:02

senna21 schreef:
Mooi voor de bewindvoerder, maar niet voor je klant. En in het geval van TS is daar ook niet over gecommuniceerd.
Iedereen kan een fout maken, maar dat betekent niet dat de klant daarvoor moet boeten.

'Daarvoor moet boeten' is nogal stemmingmakerij.

Er is een afgesproken standaardbedrag, dit is ook begroot in de jaarbegroting en dit geld is dus gereserveerd. Hiervoor word ook een bijdrage ontvangen vanuit de bijzondere bijstand. Echter, er is te weinig afgeschreven. Dit gereserveerde geld staat dus nog op de beheerrekening van TS, maar komt toe aan de bewindvoerder.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:24

Wat ik al eerder schreef: een briefje ( incl. vermelding) naar de rechtbank, zaaknummer erbij en de vraag, hoe verder. Op zich zou het kunnen kloppen, als de gemeente inderdaad het volledig gedeclareerde bedrag heeft overgemaakt, maar daarvoor moet je de cijfers boven water halen. Vreemd vind ik het wel, dat er geen facturen worden ingediend.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:00

Paloedie schreef:
senna21 schreef:
Mooi voor de bewindvoerder, maar niet voor je klant. En in het geval van TS is daar ook niet over gecommuniceerd.
Iedereen kan een fout maken, maar dat betekent niet dat de klant daarvoor moet boeten.

'Daarvoor moet boeten' is nogal stemmingmakerij.

Er is een afgesproken standaardbedrag, dit is ook begroot in de jaarbegroting en dit geld is dus gereserveerd. Hiervoor word ook een bijdrage ontvangen vanuit de bijzondere bijstand. Echter, er is te weinig afgeschreven. Dit gereserveerde geld staat dus nog op de beheerrekening van TS, maar komt toe aan de bewindvoerder.

Ik weet het niet. Ik zou ook niet zomaar akkoord gaan als mijn werkgever of boekhouder na twee jaar met een rekening kwam, 'want ze hebben zich vergist '.
Maar de cliënt is nog meer afhankelijk van de bewindvoerder.
Het is zelfs zo dat mijn vorige werkgever een vergissing had gemaakt met de pensioenafdracht. Toen is de werkgever eerst met mij in gesprek gegaan en niet helemaal verhaal bij mij gaan halen. Dat vind ik normaal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:03

Dat kan de bewindvoerder zo laten zien.

Op de beheerrekening komt dat binnen.

Bij mijn broer is het zo;
1 beheerrekening waar alles op binnenkomt en waarvandaan alles betaald wordt.
1 leefgeld rekening waarvan mijn broer kan doen en laten wat hij wil
1 spaarrekening.

Die beheerrekening beheer ik.
Maar dat is simpel eigenlijk niet meer en minder dan een gewone betaalrekening.
Via internetbankieren kan ik daar op.
Ik kan mijn broer dat laten zien als ik zou willen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:25

nikkel schreef:
Wat ik al eerder schreef: een briefje ( incl. vermelding) naar de rechtbank, zaaknummer erbij en de vraag, hoe verder. Op zich zou het kunnen kloppen, als de gemeente inderdaad het volledig gedeclareerde bedrag heeft overgemaakt, maar daarvoor moet je de cijfers boven water halen. Vreemd vind ik het wel, dat er geen facturen worden ingediend.

Van hoeveel vaste bedragen die er maandelijks van jouw rekening worden afgeschreven krijg je maandelijks een factuur? Ik zeer weinig. Daarbij gaat financiële post naar de bewindvoerder.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:18

Ik stuur je een pb!

DubbelFun

Re: Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch een schuld wat nu…….

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:09

@euro: ik hoop dat je vandaag een goed constructief gesprek hebt met de bewindvoerder!

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 10:16

We hebben om 13:00 een afspraak.

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 17:09

Vanmiddag een heel fijn gesprek gehad en van beide kanten duidelijkheid over hoe nu verder. Ik heb 3xnu terugbetaald aan mijn bewindvoerder. De rest hoef ik niet terug te betalen het is immers ook hun fout geweest dat het bedrag niet is aangepast bij de bank. Ze wisten ervan maar het is blijven liggen. Zij gaan ook contact opnemen met de gemeente ivm bijzondere bijstand die ik wel hiervoor heb gekregen wellicht dat zij dan het bedrag aan de gemeente terug moeten betalen maar dat is iets tussen de bewindvoerder en gemeente.

Ik ben in elk geval blij met de uitkomst van het gesprek en we hebben duidelijk besproken hoe we verder gaan. Valt voor mij best wel last van mijn schouders af dat ik hier totaal geen schuld aan heb gehad en dat dit ook eigenlijk helemaal niet had mogen gebeuren bij de bewindvoerder.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:10

Dat lijkt mooi opgelost te zijn. Fijn dat het goed verlopen is en dat je er een fijn gevoel aan overhoudt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:12

Fijn dat ze meedenken en eerlijk zijn over het eigen handelen. Dat geeft vertrouwen in een lastige situatie.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:26

Eind goed, al goed. Waar een gesprek al niet goed voor is.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 18:48

Wat een fijne oplossing ts! Fijn dat de bewindvoerder zo meedenkt!
Fijn dat je er rust in hebt!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:09

Klinkt als een goede oplossing!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:29

Fijn dat goed verlopen is en je nu weer rust hebt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:19

Mooi zo! Weltrusten vanavond :)

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 17:45

:j allereerst beste wensen voor 2025……

Nadat ik dacht dat alles goed ging is het alles behalve zo. Ik heb herhaaldelijk nu al bewindvoerder erop gewezen dat het bedrag wat maandelijks betaald wordt nog steeds niet is aangepast. Dit geven ze aan elke keer te doen maar tot op heden passen ze het niet aan.

Ik baal hier zo van want ik betaal nu maandelijks alsnog te weinig aan hun en dan krijg is straks weer dat ik ineens zonder overleg geld naar hun terugbetaal. En dit wil ik dus voorkomen. Overstappen naar andere bewindvoerder heb ik naar gekeken maar dat gaat niet zomaar. Ook kunnen hier dan weer extra kosten bij komen kijken wat ik totaal financieel nu niet kan opvangen. ( kom rond van 60 euro per week voor alles en ben blij als ik mijn weekgeld weer krijg voor goedkoopste standaard boodschappen) mijn auto heeft lekke band gehad en moesten 2 banden vervangen worden in dec dat hakte gelijk mijn kerstbudget weg……

Ik sta letterlijk en figuurlijk effe vast en merk aan mezelf dat het me wat op begint te breken hele stressituatie omtrend de financen. Ik wil zoveel in mijn hoofd maar lichamelijk en geestelijk takel ik verder en verder af in de grote put die oneindig diep lijkt te zijn. Ik probeer om watertrapelend mijn hoofd boven water te houden maar begin moe te raken. Gefrustreerd, omdat ik zo graag wil werken en meer geld wil verdienen als mijn uitkering. Maar het niet kan vanwege lichamelijke problemen ( operatie nodig) en geestelijk wordt het me ook snel heel veel momenteel raak ik overprikkeld van alles. Gewoon effe lucht dat zou voor mij al zoveel schelen……

Huisarts en medicatie heb ik geen belang bij bin there done that evenals ggz of psycholoog.

purny

Re: Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:51

Ik zou dit verzoek doen per mail en bij de volgende mail schrijven dat wanneer ze het niet doet je een andere bewindvoerder zoekt omdat ze verzaakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:51

Is er een aanspreekpunt voor bewindvoerders die er een potje van maken?
En ben je bv lid van vakbond oid Die meer juridische kennis hebben om deze figuur een schop onder de kont te geven?

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 18:02

purny schreef:
Ik zou dit verzoek doen per mail en bij de volgende mail schrijven dat wanneer ze het niet doet je een andere bewindvoerder zoekt omdat ze verzaakt.

Ik ga idd samen met mijn begeleider nogmaals een gesprek aan en zorgen dat ze idd iets gaan ondertekenen dat ik niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor hun eigen fouten. En dat het bedrag wat tot nu toe te weinig is betaald niet terug hoeft. Ik heb zelfs al contact gehad met de bank om te vragen of ik het bedrag kan aanpassen, maar dat kan en mag ik zelf niet eens. -O-

tamary schreef:
Is er een aanspreekpunt voor bewindvoerders die er een potje van maken?
En ben je bv lid van vakbond oid Die meer juridische kennis hebben om deze figuur een schop onder de kont te geven?

Ik ben geen lid van vakbond oid. Enigste wat ik te horen krijg is stap over naar andere bewindvoerder maar dat gaat niet zomaar.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:06

Je kunt, als ze blijven "weigeren" het bedrag aan te passen, proberen melding te maken bij de kantonrechter. Aangifte bij de politie lijkt me in dit geval wat ver gaan, want ze bestelen je niet, maar ze blijven, mijns inziens, wel in gebreke door hun tarief niet te corrigeren, waardoor jij weer moet terugbetalen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20politie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:09

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:28

Hier in België kun je daarmee naar de vrederechter stappen, zelfs zonder officiële procedure en dus kostenloos.

Maar ik weet niet of dat in Nederland ook zo is.
Ik zou ze sowieso een aangetekend schrijven sturen waarin je hen officieel in gebreke stelt en de vordering die jij daar tegenover zet.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:34

Ik zou toch een berichtje naar de rechtbank sturen, ik neem aan dat je zelf beschikt over het dossiernr etc. Als dit niet zo is, moet je daar met je begeleider werk van maken. Ik neem aan dat je nu veel en veel teveel prikkels krijgt, waardoor de zaak vast loopt. Dus met je begeleider aan de gang en 1 ding van de lijst af. Is de bewindvoerder door de rechtbank aangesteld.? Het kan natuurlijk ook, dat je vrijwillig bewind hebt, dan ligt de zaak moeilijker. Bovenstaand is er al een goed advies gegeven. Juridisch loket.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 06-01-25 19:05, in het totaal 4 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:35

Wat een gedoe zeg, TS. Als ze hun eigen vergoeding al niet eens kunnen regelen, gaat de rest dan wel goed? Kun je daar inzicht in krijgen?

Ik zou wel gewoon naar de kantonrechter gaan. Deze bewindvoerder heeft duidelijk de zaken niet op orde en daar ben jij de dupe van.