Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:27

Ja het werkt echt! Als ik nu eens ergens anders mijn donatie drop dan denk ik OMG dat was ik vergeten :D :+ . En als een ander dat doet is het helemaal een verbetering.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:38

Popstra schreef:
Jildau schreef:
Hoezo kan je geen water uit de kraan drinken met een waterontharder? :')

Voor de mensen die zwart heel mooi vinden en twijfelen door zulke verhalen. Onze kranen:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

vind het op dat zwarte keukenblad met die zwarte wasbak wel sjiek maar op dat witte sanitair heel lelijk staan.

Ik liet het niet zien omdat ik graag een mening wilde hebben over of anderen het wel of niet mooi vinden maar om te laten zien dat het zwart bij ons wel gewoon zwart blijft. :D Dat het wel kan - mocht je zwart wél mooi vinden.

daantjuhhh

Re: Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 00:20

Ja natuurlijk kan dat.

Maar laten we eerlijk blijven, zonder water ontharder en je bent geen poetsfanaat dan is het gewoon geen handige keuze.

Natuurlijk kan je het mooi schoon houden, als je het regelmatig bijhoudt.
Maar die werkelijkheid is niet voor iedereen zo makkelijk haalbaar.

Ik ben het met je eens dat het inderdaad prachtig staat, maar das smaak en geen mening of feit.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 06:45

Wij wonen sinds sbijna 4 jaar in onze nieuwbouwwoning en hebben gekozen voor zwarte kranen en inloopdouche in de badkamer. Wij hebben dan wel een waterontharder en dat werkt super. Alles ziet er nog als nieuw ui, geen kalk en geen bladdering. Zonder ontharder zou ik het niet aanraden, heb inderdaad hele wit uitgeslagen kranen gezien dat is super zonde.

Wij zijn ook heel blij met onze. Quooker en pvc vloer. Makkelijk in onderhoud.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:11

Oh wat hoog op mijn wishlist staat is lades in de keuken ipv kasten!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:05

paars schreef:
Ja het werkt echt! Als ik nu eens ergens anders mijn donatie drop dan denk ik OMG dat was ik vergeten :D :+ . En als een ander dat doet is het helemaal een verbetering.

Met 1 wc en samenwonen met 3 mannen klinkt dit dus echt als een mega pluspunt. Gaat hier dus ook komen. Dank je wel

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:25

daantjuhhh schreef:
Ja natuurlijk kan dat.

Maar laten we eerlijk blijven, zonder water ontharder en je bent geen poetsfanaat dan is het gewoon geen handige keuze.

Natuurlijk kan je het mooi schoon houden, als je het regelmatig bijhoudt.
Maar die werkelijkheid is niet voor iedereen zo makkelijk haalbaar.

Ik ben het met je eens dat het inderdaad prachtig staat, maar das smaak en geen mening of feit.

Helemaal eens.

Ik als huishoudelijk hulp zie best wel wat huizen.
En die zwarte kranen maar ook zwarte/antraciet tegels in een douchecabine of zwarte/antraciet deur frame in douchecabine zie je snel kalk op en vaak is er al snel niet alles meer af te krijgen.

Als je dus niet zo'n ontharder hebt zou ik er niet aan beginnen. Het staat wel luxe als het schoon is maar anders juist heel armoedig.

Ik vind dat matte rvs bij kranen er ook luxe uit zien en dat past bijna overal wel en is veel handiger bij te houden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:46

Ronde waskommen, geen vierkante want dat spettert zo en bovendien moet je al gelijk een liter of 5 erin zetten voor je een bodempje water hebt (mijn man scheert zich dagelijks, dat liep op in verbruik en qua schoonmaken crime in de hoeken)

En kies een model dat aansluit op je blad, of je zit telkens aan de achterkant zonder zicht naar stof en vlekken te hannesen
https://www.maxaro.be/-/-7184/?channabl ... WlEALw_wcB

Kastdeuren met push to open lijkt leuk, maar doe dit niet bij kastdeuren waar je regelmatig tegen kan stoten. Wij hebben er eentje in onze berging die dus constant open wipt bij het schoenen aantrekken en dat systeem lijdt er al onder.

Vaatwas: een grotere inhoud dan normaal nemen als je kan, want anders zit deze gelijk vol zodra je met meer dan 2 potten en 1 pan kookt.

Combimicrogolf zodat deze ook als oven kan is zooo makkelijk. En wat er gezegd is over dampkap en inductie kan ik alleen maar onderbouwen. Let trouwens op hoe hoog je aanrecht wordt/kan, je rug zal je dankbaar zijn.

In de badkamer, bij inloopdouche is een nis in de wand altijd veel toffer qua schoonmaken dan die rvs mandjes waar je zeep en shampoo in kwijt kan. Wij hebben er trouwens voor gekozen dit zelfs niet aan te schaffen en altijd spullen op de vloer te zetten waardoor je gedwongen bent je flessen op te ruimen na het douchen.

En wij hebben geen bad. Alleen poetswerk en extra waterverbruik. Warm douchen is even fijn. Voor kind wel badkuipje gezet om te plenzen in de inloopdouche.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:49

Qua vloer: in keramische tegels heb je fantastische parketlook, grote en brede planken. Qua onderhoud nog altijd onovertroffen en krasvrij. Met een print in de vloer valt vuil altijd minder op.

En neem toch een minimaal reliëf in je vloer bij tegels. Kwestie van niet op je smoel te gaan als het nat ligt. Aan een tegel moet je altijd voelen!

Zet trouwens nooit geen betontegels als spatwand want vlekken krijg je niet weg. Spatwand in tegels is sowieso aanrader zoals gezegd, want verf in een keuken is een crime qua schoonmaken.

Voor muren in hal is afwasbare verf inderdaad aanrader, en investeer in een goed merk. Moet je minder lagen van zetten en dekt veel beter (en droogt streeploos). Ga zeker langs bij een speciaalzaak en laat je goed informeren.

Verlichting: trekt stof aan. Denk echt goed na over de vorm van lampenkappen want je moet telkens op een ladder om ze stofvrij te houden. Inbouwspots vereisen 0 onderhoud!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:12

En wat de keuken nog betreft: lades. Veel overzichtelijker en makkelijker schoonmaken.
Zeker de apothekers lades omdat je daar de zijkant van de potten erin bekijkt. Bij bovenaanzicht kijk je vaak op identieke deksels van voorraadpotten…

Kledingkasten zijn ook veel handiger met lades voor ondergoed, sokken, accessoires. Ook kledingrails kunnen uitklapbaar zijn, net zoals een broekrek.
Garderobelift heet dat:
https://www.kast-inrichting.nl/Kledingl ... LDEALw_wcB

Diepe kast? Voorzie voldoende verlichting (kan ook een lampje in de kast zijn maar kijk dan uit met legplanken) of je zit altijd in een donker hol te grabbelen

Rolluiken: qua zonnewering onovertroffen, je slaapt er als een baby mee en inbrekers slaan dit liever over.
En al helemaal feest als het elektrisch bedienbare zijn.

Mocht je binnendeuren veranderen (en je hebt geen ventilatiesysteem ingebouwd): vertel dit zeker aan de installateur! Want in onze vorige woning, om de luchtstroom te garanderen, maken ze de deuren iets korter, zodat er een kier onder zit. Zo hoor je alles van elkaar op 1 verdiep in de nacht!

Glazen deuren lijken mooi, maar qua schoonmaak in combo met kinderhanden geen porum. Wij hadden een badkamerdeur in groen glas en daar bleven alle strepen op staan…

Kijk wel uit met douchewand: zoals aangehaald is een verrijdbare deur niet schoon te houden (rubbers nooit goed toegankelijk) en bij onze dure Cezana douche ging de rail afbladderen! Was gecoat met alu laagje.

Kasten in de badkamer die niet tot op de grond komen: check of je er makkelijk onder kan poetsen of laat ze tot op de grond komen. Scheelt weer opbergruimte en je poetst minder vloer.
Zeker als je een inbouw wasbak hebt, durft je kast dan erg klein uitvallen qua ruimte. En je wil niet je handdoeken buiten je badkamer moeten opbergen.

Verlichting in de badkamer bij de wastafel moet zeker goed bekeken worden of je staat in het halfdonker make-up te smeren.

Oh ja, open kasten: het oogt mooi in de catalogus, maar je spullen moeten wel altijd netjes liggen (ow wee als je iets fuchsia roze hebt en de rest is beige) en het vreet stof.

Qua inkom: denk na over de positie van je deurmat! Je kan deze ook in de vloer inwerken maar dat is meestal kokosmat en dat is ook alweer lastig schoonhouden, laat je adviseren!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:51

Is toch top al deze ervaringen te lezen!?

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:23

Goed schrobvaste muurverf (of toch een structuur op je wand?)

In de badkamer: zo min mogelijk voegen, geen donkere tegels. Goed nadenken over de voeg- en kitkleur!

Keuken: wij hebben een dunner aanrechtblad gekozen, zodat we een hogere vaatwasser konden. Dat is erg handig voor dinerborden!
Veel lades in je aanrecht inderdaad.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:26

Nog iets, wij hebben in ons huis veel grote 'doorloopruimtes', zoals een gang, een klompenhok etc. Daar hebben we licht dat op een sensor werkt. Het gaat dus vanzelf aan en uit. (We kunnen het met een schakelaar wel permanent aanzetten.) Dat is heel handig als je met je handen vol door een ruimte loopt, en je vergeet ook nooit om het licht uit te doen.

Ik heb in de keuken nu vrijwel alleen maar laden, soms met binnenladen (Ikea-keuken). Echt heel praktisch.

Vloerverwarming is ook erg fijn; geen radiatoren die in de weg zitten. Als je elektrische vloerverwarming neemt, kun je die onder vrijwel elke vloer (tegels, laminaat etc) leggen, als de ondergrond maar vlak is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:40

foxy80 schreef:
Combimicrogolf zodat deze ook als oven kan is zooo makkelijk. En wat er gezegd is over dampkap en inductie kan ik alleen maar onderbouwen. Let trouwens op hoe hoog je aanrecht wordt/kan, je rug zal je dankbaar zijn.

En wij hebben geen bad. Alleen poetswerk en extra waterverbruik. Warm douchen is even fijn. Voor kind wel badkuipje gezet om te plenzen in de inloopdouche.

Ben het met alles eens behalve deze twee puntjes. Bij gebrek aan ruimte snap ik de combi maar met meer dan voldoende ruimte zou ik altijd voor een oven en een losse magnetron kiezen. Mijn ervaring is dat een “echte” oven beter werkt dan de oven stand van de combi’s plus dan kan je ze tegelijkertijd gebruiken bij sommige gerechten / baksels.

En een bad vind ik zo persoonlijk. Voor mij is warm douchen zeker niet even fijn. Ik kan in de winter echt zo twee keer per week een uur of langer in bad gaan liggen. Echt mijn manier om te ontspannen en ik vind het heerlijk. Dan is een bad het helemaal waard. Als je er niet veel aan vindt dan uiteraard niet doen. :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:51

Een combimagnetron vind ik idd ook geen goede vervanger voor een goede oven.
Wij hebben wel jarenlang een oven gehad die óók een magnetronfunctie had.
Maar toen de oven kapot ging, vonden we die optie te duur en zijn we voor weer gewoon een goede inbouwoven gegaan.
En voor 3 tientjes een heel simpele kleine magnetron.

Maar een magnetron met ovenfunctie schiet in ons huishouden als oven enorm te kort, dat weet ik wel van vakantie huisjes die dat als enige oven functie hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:59

Mijn moeder heeft ook zo'n combi ding en elke keer als we komen eten, en het is een ovengerecht, is het altijd spannend of het gaat lukken. Ik zou voor geen GOUD mijn oven willen missen, ik gebruik die rustig 3-4x per week.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:01

Hier helemaal geen magnetron en heb niet het idee dat ik die mis.

Een goede oven is idd belangrijker vind ik :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:02

Oh ja, idd ik heb ook geen magnetron, heb hem nog niet gemist. Ik warm kliekjes gewoon op in de pan :j

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:33

We hebben een 90 cm brede oven onder het fornuis en een combi-magnetron. Voor het afbakken van een paar broodjes, ga ik de grote oven niet aanzetten. We gebruikten daar altijd de combi voor. Tegenwoordig pak ik snel de airfryer voor het afbakken van die paar broodjes.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:47

Twee vaatwassers. Maar alleen als je dan nog voldoende kastruimte overhoudt. Ik vind dat oprecht de beste aankoop die ik ooit gedaan heb en het prijsverschil toch van één vaatwasser en een kastje met lades en binnenlades (want ik wil echt nooooit meer deurtjes, lades zijn zo veel fijner) was maar 150 euro ofzo. Nooit meer vuile vaat op het aanrecht <3

En verder: geen drempel tussen de douche en de rest van de badkamer, geen waskommen op een plank, geen losstaand bad (maar wel een bad) en gunmetal kranen. En greeploze keuken. Ik vind die niet sneller vies worden dan een keuken met handgreepjes (dan raak je onbedoeld ook altijd wel je kastjes) en wel echt veel makkelijker schoonmaken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:59

Ik heb dus de combi vanwege ruimte gebrek.
Het is te doen, maar ik ben ook alleen.
Ik ben het wel eens met de rest, bij genoeg ruimte zou ik niet weer kiezen voor een combi.

Het werkt toch echt wel minder dan een gewone oven. Het is inderdaad spannend of het lukt.
Vaak moet de pizza of lasagne, noem het maar op nog net iets langer erin.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:08

Wie zegt dat ik geen oven heb ;)

Maar als je toch een microgolf aanschaft, vind ik eentje met combi gewoon beter, omdat daar meer opties op zitten dan een gewone microgolf.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:41

Ik heb een oven en een combi oven. De combi oven gebruik ik enkel in magnetron stand. Ik vind de oven onmisbaar de magnetron soms even makkelijk maar kan me eigenlijk gestolen worden.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:55

Tink89 schreef:
Twee vaatwassers. Maar alleen als je dan nog voldoende kastruimte overhoudt. Ik vind dat oprecht de beste aankoop die ik ooit gedaan heb en het prijsverschil toch van één vaatwasser en een kastje met lades en binnenlades (want ik wil echt nooooit meer deurtjes, lades zijn zo veel fijner) was maar 150 euro ofzo. Nooit meer vuile vaat op het aanrecht <3

En verder: geen drempel tussen de douche en de rest van de badkamer, geen waskommen op een plank, geen losstaand bad (maar wel een bad) en gunmetal kranen. En greeploze keuken. Ik vind die niet sneller vies worden dan een keuken met handgreepjes (dan raak je onbedoeld ook altijd wel je kastjes) en wel echt veel makkelijker schoonmaken.

Haha 2 dingen die wij willen. Waskom op plank en gunmetal. Wat zijn in jou ogen de nadelen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:57

Als droger en wasmachine op elkaar gestapeld staan, steek er dan zo´ n uittrekbaar blad tussen. Ideaal om de was op te vouwen.

Afbeelding