Transitievergoeding bij ontslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:38

meggiemeg schreef:
Dit klopt niet helemaal. De werkgever van mijn neef had ook besloten dat 2 buitenlandse werknemers goedkoper waren dan mijn neef alleen. Deze 2 waren op zijn pad gekomen omdat mijn neef een bedrijfsongeval had gehad geheel buiten zijn schuld om, was nalatigheid van de voorschriften waardoor de veiligheid ver te zoeken was. Mijn neef heeft er in totaal 19 jaar gewerkt. Baas heeft hem beschuldigd van een aantal dingen die hij niet hard kon maken ( o.a. dat hij langer pauze zou pakken dan de rest van de medewerkers, mijn neef was de enigste binnen het bedrijf met die functie waar ook speciale kleding bij nodig was, het aan- en uittrekken kost alleen al bijna 10 minuten per keer, dan ben je inderdaad langer bezig voordat je weer aan de gang bent maar is niet doordat hij langer pauze hield zeg maar). De sfeer was zo verziekt maar ondanks dat is mijn neef netjes op zijn werk gekomen en zich voor meer dan 100% ingezet. Is op een rechtszaak uitgedraaid en de rechtbank heeft besloten dat er geen recht is op een vergoeding richting mijn neef.

Beetje off topic, maar wow wat een ellendig verhaal is dit.. Enorm zuur zeg |o

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:39

[***] schreef:
Opgehitst? TS wordt gelijk in het begin al uitgekauwd puur vanwege de gedachte dat ze meer kan krijgen dan het wettelijke minimale. Terwijl TS helemaal niet zegt dat ze er de hoogst mogelijke vergoeding uit wil halen, maar ze wil zich niet laten naaien en vraagt wat gebruikelijk is. TS weet al dat er een aanbod komt en wil gewoon weten wanneer ze genaaid wordt en wanneer niet.

Wat gebruikelijk is, is dat er bij een vaststellingsovereenkomst (vrijwillig opzouten) gemiddeld gezien signicifant meer wordt uitgegeven dan de minimale oprotpremie. :D

Er is geen enkele indicatie dat dit niet iets is waar over onderhandeld kan worden. Dus het is veel te snel om aan te nemen dat het voor TS het beste is om het allerlaagste bedrag aan te nemen en 'm te smeren. En het als serieuze optie noemen dat TS zelf weggaat zonder enige vergoeding is ook niet echt serieus te nemen.

Er wordt in dit topic gedaan alsof hierover onderhandelen je direct naar de diepste cirkel van de hel veroordeelt. Het is gewoon iets zakelijks en dit is een doodnormaal proces. Niks om je voor te schamen en er is geen reden om jezelf in de vingers te snijden.

Ik begrijp werkelijk niet waarom je mijn bericht op deze manier interpreteert:

Citaat:
De opties zijn:
1. TS gaat in gesprek met WG of wacht de VSO af en wat daarin staat;
2. TS gaat zelf weg en krijgt niets
3. WG start een procedure tot ontslag, TS heeft advocaatkosten en krijgt een vergoeding
4. WG roept TS niet meer op en ontbindt over een tijdje de arbeidsovereenkomst met een lagere vergoeding.

Er wordt heel makkelijk vergeten in dit topic dat de werkgever ook opties en rechten heeft (zoals ook in een normaal land). TS is het meest gebaat bij optie 1. Alle andere opties trekt ze aan het kortste eind.

Oftewel, wat ik nu voor de derde keer ga zeggen: TS moet in gesprek/onderhandelen/overleggen/geef het een naam met haar werkgever. Dat is het enige waar zij het meeste aan heeft. Nergens zeg ik dat ze met het minimale genoegen moet nemen, sterker nog, ik geef in mijn eerste bericht aan dat het haar goed recht is om een vergoeding te willen ontvangen. Maar meerdere mensen in dit topic menen dat de werkgever wel een poot uitgedraaid kan worden omdat het groot bedrijf is. Dát is niet hoe het werkt en ook niet waar TS wat aan heeft.

@TS: Wat Tallie1979 zegt is ook een goede: vaak staat er in een VSO een bedrag als vergoeding voor kosten rechtsbijstand, zodat je het kan laten checken bij een advocaat/jurist.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:31

Shiloh schreef:
Ik heb verder geen advies, behalve als je een bod krijgt niet direct reageren. Als ze het face to face geven, bedanken en aangeven dat je er binnenkort op terug komt. Geef jezelf de tijd om er over na te denken.

Ik vind dit een hele goede, dit is zeker iets om in je achterhoofd te houden. Het beste is om het te laten bezinken, iemand te laten meekijken en eventueel nog iemand met kennis van zaken ernaar laten kijken. Is niets geks aan.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:45

Ik heb het topic nog even doorgeakkerd, maar ik zie maar één opmerking die het heeft over het onderste uit de kan halen (en dan hoef je dat in de context van het bericht nog nieteens als 'een poot uitdraaien' te lezen). In principe reageren mensen gewoon op anderen die TS neerzetten als een graaier wanneer ze het hebben over de omzet van het bedrijf. TS wordt niet opgehitst. Het valt of staat online wel een beetje met interpretatie vanwege ontbreken van intonatie en gezichtsuitdrukkingen, maar ik zie zelf niet iets wat ik zou omschrijven als ophitsen.

TS wordt hier een beetje neergezet als een kouwe doos met weinig opties die alleen maar cash wil zien. In mijn ogen zijn de opties:

1. Onderhandelen over het voorgestelde bedrag
2. Het voorgestelde bedrag accepteren en tekenen
3. De situatie houden zoals het nu is

Natuurlijk kan de werkgever kiezen haar nu nog minder in te zetten, maar dan heeft de werkgever niet opeens op magische wijze een ontslagvergunning hè. TS zit wel prima in de huidige situatie. Er is geen sprake van ontslag op basis van slecht presteren.

En toch zijn er allemaal mensen die suggereren dat TS lekker blij moet zijn met het minimale. Zo lees ik je eigen bericht eerder in dit topic ook:
mylittlejoy schreef:
TS heeft dus niet persé recht op een hogere vergoeding als ze het via een VSO willen doen. In dit geval - zonder alles te weten - lijkt het me zelfs onwaarschijnlijk, nu TS zelf juist nauwelijks beschikbaar is voor werk. Ik denk dat een vergoeding in haar geval aardig zal tegenvallen gezien het lage aantal gewerkte uren over het afgelopen jaar.

Natuurlijk zal het geen enorm bedrag zijn vergeleken met iemand die er zo lang fulltime werkt. Maar het zou mij persoonlijk verbazen als er niet minimaal 1,5 keer uit komt als wat ze als gewone transitievergoeding zou krijgen. En procentueel gezien is dat gewoon een leuk verschil.

Kaatje_S

Re: Transitievergoeding bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:00

Ik heb onlangs te maken gehad met een vso. Wel in een andere situatie dan bij TS.
Vso laten checken door een jurist en deze gaf aan dat alles volgens de regels was opgesteld (daar hebben ze vaak handige mensen voor, die dat goed dicht timmeren). Hier zijn gewoon vastgestelde formules voor en is niet meer zoals vroeger een maandsalaris per gewerkt jaar. Hij kon er wel meer uit proberen te halen, maar daar zou ook weer tijd en gedoe overheen gaan, zonder de zekerheid dat het ook zou lukken (+ waarschijnlijk meer juridische kosten). En daarbij was opgesteld, dat wanneer ik binnen een bepaalde tijd zou tekenen, mijn vergoeding hoger zou zijn.

Oftewel, alles was juridisch goed in elkaar gezet, dus de beste optie was gewoon tekenen.
Bedenk wat het je waard is om er werk van te maken

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:08

Naar mijn weten pakken ze toch een gemiddelde van de gewerkte uren?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:14

Een VSO is iets anders als een transitievergoeding.
Bij een VSO kom je samen met je werkgever het bedrag overeen.
Een transitie vergoeding wordt berekent aan de hand van je maandsalaris en de duur van je dienstverband. Met een max van 94000

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:23

Als TS geen genoegen zou nemen met een bedrag ter hoogte van de transitievergoeding zou ik haar als werkgever gewoon steeds minder oproepen (tot uiteindelijk nooit meer).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:38

Bij een 0 uren contract kijken ze naar het gemiddelde van het afgelopen jaar.
Je krijgt 1/3 maand per gewerkt jaar.
Stel je hebt de laatste 12 maanden gemiddeld 300 per maand verdiend.. dat x 2.83 (8,5 jaar / 3)= 850 bruto.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:59

GDG schreef:
Als TS geen genoegen zou nemen met een bedrag ter hoogte van de transitievergoeding zou ik haar als werkgever gewoon steeds minder oproepen (tot uiteindelijk nooit meer).

Ik dus ook, of oproepen voor dagen dat TS sowieso niet kan en dan met communicatie aantonen dat ze niet kan voldoen aan de vraag voor uren. Na een half jaar :wave: . Als het niet met enigzins wederzijds respect kan, dan maar op een andere manier.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:04

GDG schreef:

Zo werkt het niet.
Een werknemer heeft bij een 0-urencontract ook rechten!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:05

Petpa schreef:
GDG schreef:

Zo werkt het niet.

Als TO wordt opgeroepen en ze kan niet houdt t toch op.. Dan wordt het gemiddelde wel heel laag

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 17:07

KimD schreef:
GDG schreef:

Ik dus ook, of oproepen voor dagen dat TS sowieso niet kan en dan met communicatie aantonen dat ze niet kan voldoen aan de vraag voor uren. Na een half jaar :wave: . Als het niet met enigzins wederzijds respect kan, dan maar op een andere manier.

Nee want dat is lekker respectvol :')

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:57

Petpa schreef:
GDG schreef:

Zo werkt het niet.

Klopt, maar TS wil daar zelf niet aan dus dan gaat het gewoon zo als een werknemer niet met een normaal bedrag (en dat is een transitievergoeding) tevreden is.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:58

De minimale transitievergoeding is helemaal niet een 'normaal' bedrag voor een VSO.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:10

KimD schreef:
GDG schreef:

Daar is toch helemaal geen sprake van in dit geval?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:30

_San87_ schreef:
Daar is toch helemaal geen sprake van in dit geval?

Blijkbaar wel. Wij hebben vast oogkleppen op in dit topic. :))

Succes TS, je hebt volgens mij wel wat reacties gehad waar je wat aan kunt hebben en volgens mij communiceer je prima met je werkgever dus jullie komen er wel uit zonder de rare aannames hier. :D

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:44

Renee1991 schreef:
Is dat de laatste jaren veranderd spoekie, dat jij weet? Want ik ben met een vso uit dienst gegaan en heb een transitievergoeding ontvangen, maar daar is geen UWV of rechter oid aan te pas gekomen. Dat was echt alleen tussen de werkgever en mij.

Nee dat is altijd zo geweest, maar wat je vaak ziet is dat ze niet via uwv of kantonrechter willen vanwege de onzekerheid of het toegekend wordt en dat die procedure lang duurt. Dus werkgevers proberen er dan middels een vso uit te komen en bieden dan vaak minimaal de transitievergoeding. Omdat het anders gunstiger is voor een werknemer om het via de andere procedures te laten lopen (die kennen immers als de transitievergoeding muv hele uitzonderlijke situaties)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:05

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:12

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:22

Popstra schreef:
Jou kosten TS als personeel zijnde voor dat bedrijf zijn veel te hoog voor die enkele keer jij eens komt op dagen.
Je kunt je ook wat coulanter naar deze werkgever gedragen want eerlijk gezegd maak je een beetje misbruik van ze met het achter de hand houden voor de zekerheid.
Wie naait nu wie??

Exact dit!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:48

Maar het feit dat TS een 0 uren contract heeft houdt in dat ze haar ook achter de hand houden voor de zekerheid….

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 23:45

GabberGill schreef:

Nee, dat is bij rechtsvermoeden arbeidsomvang. Niet bij transitievergoeding. Daar is alleen het aantal jaren in dienst van belang, niet je arbeidsomvang.

Rechtsvermoeden arbeidsomvang is van toepassing als iemand met een oproepcontract minstens een jaar in dienst is. Dan wordt er gekeken naar het gemiddelde aan gewerkte uren van de laatste drie maanden en die uren is de werkgever dan verplicht om op contract aan te bieden bij de werknemer. De werknemer hoeft dit overigens niet te accepteren.

Lang verhaal kort: niet van toepassing.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 00:50

xPabloBokt schreef:
GabberGill schreef:

Nee, dat is bij rechtsvermoeden arbeidsomvang. Niet bij transitievergoeding. Daar is alleen het aantal jaren in dienst van belang, niet je arbeidsomvang.

Rechtsvermoeden arbeidsomvang is van toepassing als iemand met een oproepcontract minstens een jaar in dienst is. Dan wordt er gekeken naar het gemiddelde aan gewerkte uren van de laatste drie maanden en die uren is de werkgever dan verplicht om op contract aan te bieden bij de werknemer. De werknemer hoeft dit overigens niet te accepteren.

Lang verhaal kort: niet van toepassing.

Wel van belang in geval van een 0-urencontract. Je krijgt 1/3e maandsalaris per jaar in dienst mee, maar hoe hoog dat maandsalaris dan moet zijn wordt gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren in het laatste jaar. Dit omdat het bij een 0-urencontract nogal kan schommelen per maand.