Bedenken wat je nou weer wil eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:50

Schuur_ schreef:
Heeft er iemand een tip om goede recepten te beware?

Ik merk dat ik vaak teruggrijp naar bekende dingen terwijl als ik even mijn recepten en een kookboek erbij pak de inspiratie enorm wordt!

Ik kook 1 dag en eet 1 dag leftovers. Soms ook wel eens een afbakpizza of kant en klaar lasagne/bami sate.

Meestal heb ik een ruwe weekplanning van 2 a 3 recepten zodat ik makkelijk kan husselen en omgooien als het werk uitloopt of vrienden bellen.

Ik heb een Word document op mn pc om snel te kunnen zien wat er in staat en welke ingrediënten ik nodig heb, en datzelfde document ook afgedrukt in een map om mee te nemen naar de keuken als ik ga koken :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:50

Ik screenshot de recepten die me interessant lijken en als ze bevallen dan maak ik ze nogmaals, al dan niet met wat aanpassingen erbij.
En als ik dan denk 'dit wil ik vaker blijven maken' schrijf ik ze op in een schrift.
Sommige ken ik inmiddels zo ongeveer uit mijn hoofd natuurlijk maar ff teruglezen bij twijfel is altijd fijn. :)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:56

Schuur_ schreef:
Heeft er iemand een tip om goede recepten te beware?

Ik merk dat ik vaak teruggrijp naar bekende dingen terwijl als ik even mijn recepten en een kookboek erbij pak de inspiratie enorm wordt!

Ik kook 1 dag en eet 1 dag leftovers. Soms ook wel eens een afbakpizza of kant en klaar lasagne/bami sate.

Meestal heb ik een ruwe weekplanning van 2 a 3 recepten zodat ik makkelijk kan husselen en omgooien als het werk uitloopt of vrienden bellen.

Ik maak gebruik van recipekeeper. Je kunt zelf recepten invoeren maar ook importeren vanuit websites. En alles netjes uitsplitsen in categorieën.

prompter

Re: Bedenken wat je nou weer wil eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:00

Wij hebben een soort ordner met plastic fotomappen er in (2 per A4), mijn man wil van papier lezen en niet van een app.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:11

Ik ben een echte slowcoocker fan
Maak zeker in de winter 3x per week wat erin
Heb er dan ook 3 Staan en soms gaan ze alle 3 aan
Haal veel inspiratie van Facebook ( ben beheerder bv van een slowcooker pagina)en experimenteren aan de hand van bestaande recepten.

Ik heb de app.my recipe box

Afbeelding
En daar kun je per categorie alles in opslaan..

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:19

Ik maak 1x per week een menu. Daarbij houd ik rekening met de seizoensgebonden groenten en daarnaast probeer ik een keer aardappels/rijst/pasta en een keer vlees/vis/vega. Wij koken voor 2 dagen scheelt ook een hoop nadenken. Ik ben wel flexibel met mijn menu. Soms heb ik meer zin in het gerecht van morgen of komt het qua planning beter uit.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:41

lor1_1984 schreef:
Ik screenshot de recepten die me interessant lijken en als ze bevallen dan maak ik ze nogmaals, al dan niet met wat aanpassingen erbij.
En als ik dan denk 'dit wil ik vaker blijven maken' schrijf ik ze op in een schrift.
Sommige ken ik inmiddels zo ongeveer uit mijn hoofd natuurlijk maar ff teruglezen bij twijfel is altijd fijn. :)

Dit doe ik ook, heb ooit eens bij de kruidvat zo'n schattig recepten notitieboek gekocht en die woont op een plank in mijn keuken.

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:49

Wij gebruiken thuis de app van albert heijn het vaakst! ook omdat je daar de functie hebt om recepten te zoeken waarvan je de ingredienten al in huis hebt. :)

Mocht je engels goed genoeg zijn dan is bbc goodfood, ook een hele fijne website om fantastische gerechten vandaan te halen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:33

Mijn absoluut favoriete recepten heb ik met de hand overgeschreven in een notitieboekje. Deels omdat het practisch is, deels omdat ik het fantastisch vond om de recepten van mijn oma en mijn oudtante op deze manier terug te vinden.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:24

Oh wat herkenbaar dit. Het is elke week weer een gedoe.Ik maak een weekplanning,zo hoeft ook niemand te vragen wat we eten ‘s avonds. Ook eet ik af en toe op het werk, die dag(en) mag mijn man dan invullen in de planning. Hij maakt meestal iets van pasta, bami, iets uitende airfryer of pizza ofzo.
Ik probeer regelmatig recepten uit, wil vaak te moeilijk doen met meerdere recepten per week. Ik houd rekening met de rest van de dag . Op maandag en dinsdag zijn we bv laat thuis. Ik zorg dan dat hetbeten al gemaakt is en alleen nog opgewarmd hoeft in de oven , pan of magnetron.

Ik zoek op,verschillende websites naar recepten en kijk naar de aanbiedingen van ah

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:51

Maar TS is volgens mij juist niet op zoek naar een week menu want daar gaat ze zich niet aan houden...

Ik heb ook wel dat ik soms echt geen zin heb in wat ik bedact heb maar woon ook op 20 minuten van een supermarkt vandaan.. Dus ik moet wel een soort van plannen. Maar ook loopt werk hier onverwachts nog wel eens uit of komt er 's avonds ineens iets opzetten wat niet gepland is maar wel lang duurt.

Ik zorg dus dat ik een aantal basics altijd in huis heb:
In de vriezer zitten altijd kipfilet, gehakt, vis, fish fingers, chicken nuggets, ovenfriet en een aantal soorten groente. Verder altijd aardappelen, pasta, rijst, noedels, eieren, magere spekjes, verse groente voor een aantal dagen, paprika/ui/wortel/knoflook en een heleboel kruiden en basissen voor sausjes.
Ook ligt er geregeld een soort vlees in de vriezer uit een aanbieding waar ik wat mee kan.
Zo kan ik 's ochtends bedenken wat ik 's avonds ga maken tot op zekere hoogte.

Mocht ik héél, héél veel zin hebben in iets bepaalds dan gaat het of op de lijst voor de volgende week of, ls een van ons toch in de buurt van een supermarkt is ivm werk, halen we dat ingredient dant.

Qua recepten heb ik een lijstje op mijn telefoon met de naam van het gerecht en kan ik dat dan of uit mijn hoofd of via de opgeslagen recepten in mijn browser maken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:20

Ik plan wel een weekmenu (en kijk hierbij naar aanbiedingen bij de supermarkt alsook wat er nog is qua voorraad in huis) maar op welke dagen we Wat eten wisselt wel, afhankelijk van hoe het leven loopt zeg maar. Maar aangezien wij 1x per week grotere boodschappen laten bezorgen bv (en dan 1x voor alleen de kleine verse dingen zoals nieuw brood etc) en ik niet elke dag of elke 2 dagen naar de winkel wil, moet ik wel zorgen dat ik dus voor meer dagen eten in huis heb. Vaak zijn het terugkerende dingen welke we dan eten en altijd een dag of 2 met iets nieuws om te proberen ook. Ik doe hier meestal dan gewoon even een uurtje voor uittrekken om aan te besteden (voorraad inventarisatie, uitzoeken welke recepten etc en de boodschappen online doen) en dan is het weer voorzien voor een week.

Verder heb ik idd ook altijd basics in huis waar ik iets mee kan maken en hebben wij er ook geen probleem mee om eens een dag soep met tosti’s e.d. te eten. Voor ontbijt/lunch heb ik sowieso meestal gewoon standaard dezelfde dingen in huis tenzij ik iets nieuws wil proberen.

Ik vind het wel echt leuk om te neuzen naar nieuwe recepten en spendeer hier best wat tijd aan - ook al komt het er vaak niet van om het daadwerkelijk te maken, lol. Ik ben ook lid van de GetFitGirl app die al vol staat met fijne recepten en waar een persoonlijk weekmenu voor mij gemaakt word en waar ik ook makkelijk kan schuiven met recepten, maar ik vind o.a. deze plekken ook fijn voor nieuwe recepten:

- Instagram bv ook echt fantastisch om nieuwe dingen te vinden (die vaak echt super makkelijk te maken zijn)
- projectgezond
- uitpaulineskeuken
- Familie over de kook
- Hungryhappens.net
- Albert Heijn

Vaak zoek ik ook specifiek op bepaalde ingrediënten via google ofzo als ik ergens specifiek zin in heb of als ik iets van voorraad thuis heb wat ik op wil maken.

Ook is het preppen van sommige gerechten echt ideaal vind ik. Dat ik iets zo uit de vriezer kan plukken en opwarmen of alleen maar even pasta of rijst etc erbij hoef te koken bij een saus uit de vriezer. Vooral slowcooker gerechten lenen zich hier ook echt fijn voor maar bami/pasta saus of oven gerechten ook.

Ook houd ik een bestandje bij in m’n notities app (heb ook een fysiek recepten boek maar die moet ik nog bijwerken haha) met favoriete recepten welke we geprobeerd hebben, zodat ik deze weer kan laten rouleren in de weekmenu’s.

Wij hebben dus geen strak weekmenu maar ivm met Hoe en wanneer wij boodschappen doen dus wel altijd voor meer dagen avondeten in huis en dan kijken we meestal op de dag zelf wat het dan precies word dus er word ook vaak geschoven of impulsief last minute wat anders gedaan omdat er altijd ook voorraad in huis is om te switchen. De meeste recepten welke hier in huis gemaakt worden zijn ook altijd wel vrij makkelijk om te maken, wat ik ook belangrijk vind.

Verder vind ik de Verspakketten van AH echt ideaal. Alles wat ik geprobeerd heb tot dusverre is super lekker (veel keus), je hoeft niet na te denken over wat je gaat maken maar alleen te kopen (en soms zelfs niet eens meer te snijden als je de gesneden pakketten neemt). Daar maak ik ook wekelijks wel iets mee.

Ook hebben we afwisselend met periodes wel eens vaker Hello Fresh wat ook echt ideaal is als je zelf niet wilt nadenken. Je kunt gewoon kiezen wat je lekker lijkt en alle ingrediënten + recept (je kunt filteren op moeilijkheid, tijd etc) bezorgen ze je aan huis. Vaak zijn hier leuke kortingen voor te vinden zodat je nooit de volle prijs betaald (wij doen het dan meestal voor 2 dagen in de week bv want ik vind het voor meer dagen wel wat prijzig)

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:10

Ik plan niets, hoef door de week ook niet perse te koken.
Warm eten kan ik op het werk en dan kan ik altijd kiezen tussen 2 of 3 menu's. Dan kies ik gewoon hetgene er het smakelijkste uitziet :D In het weekend kook ik wel zelf maar dan is het meestal vrij basic en ben ik vooral grote fan van de airfryer (ik maak echt alles in dat ding ;) ) Ik sta dus elke zaterdag in de supermarkt en koop gewoon waar ik die dag zin in heb

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 16:13

lor1_1984 schreef:

Ja, doe ik ook.
En vervolgens raak ik die kwijt en kijk ik er nooit meer naar :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 16:17

Sodera schreef:
Maar TS is volgens mij juist niet op zoek naar een week menu want daar gaat ze zich niet aan houden...

Ik heb ook wel dat ik soms echt geen zin heb in wat ik bedact heb maar woon ook op 20 minuten van een supermarkt vandaan.. Dus ik moet wel een soort van plannen. Maar ook loopt werk hier onverwachts nog wel eens uit of komt er 's avonds ineens iets opzetten wat niet gepland is maar wel lang duurt.

Nee klopt. Weekmenu's zouden het leven wel makkelijker maken. Ik heb het wel eens geprobeerd hoor, maar dan heeft óf mijn man óf ik ergens geen trek ik en doen we toch weer wat anders ofzo.
Als je een eind van de winkel vandaan woont snap ik wel dat je plant. Ik denk dat ik het dan ook meer zou doen.

Ik ga alle tips binnenkort eens op mijn gemak doornemen en daar eens wat lekkere (makkelijke) recepten uithalen. Ik zou die eigenlijk ook ergens moeten opslaan of bewaren ofzo, dan heb ik meer om uit te putten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:31

Ik zet screenshots en linkjes naar recepten in een notitie in de iPhone notitie app. Staat het allemaal bij elkaar en snel terug te vinden - want ik kom vaak wat tegen wat ik dan wil onthouden en dan zet ik het zo even snel in de notities zodat ik het niet kwijtraak haha. En op de iMac heb ik in de tabs bovenin een aparte plek voor recepten waar alles bij elkaar staat.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:38

Als je de recepten wil bewaren zou ik ze uit printen en in een fysieke map stoppen. Dan raak je ze nooit meer kwijt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:40

Ik heb ze op de harde schijf staan in word
En ja ook een backup.

Mijn weeklijstje heb ik ook in een word bestandje en print ik voor het winkelen uit

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:50

Ik werk in een boerderijwinkel en eet wat er die dag op moet
Ik ben verbaasd over de hoeveelheid verspakketten en de hello fresh die iedereen koopt. Dat is toch erg aan de prijs. Nu heb ik elke dag keuze uit verse groente en fruit en we verkopen ook vlees. Dus ik koop bijna niks in de supermarkt.
Petje af voor iedereen die een weekplanning maakt en zich eraan houdt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:53

De verspakketten bij AH zijn echt zo duur niet vind ik persoonlijk dan als je kijkt naar p.p. prijs, of in sommige andere winkels zijn ze soms goedkoper ook. Maar is idd ook net wat je wilt (of kunt) uitgeven aan boodschappen, is zo persoonlijk voor iedereen. Je hebt verschillende prijs ranges (voorgesneden is dan bv duurder) en ze zijn ook zeer regelmatig in de bonus. Als je ze lokaal koopt vind je ze vaak ook aan de datum met 35% korting maar zelfs zonder korting vind ik het best meevallen om afwisselend 1/2 dagen per week te eten. Als ik alles los zou kopen ben ik zeker niet perse goedkoper uit met die specifieke recepten/gerechten bv. Maar voor mij is het ook deels gemak omdat het gewoon compleet is (je moet dan wel sommige dingen bij kopen soms zoals vlees of zuivel maar zijn dan enkele producten) en ik niet hoef na te denken plus dat wij ze echt heel erg lekker vinden. En hello fresh doe ik bv alleen als ik echt leuke korting heb en dan is het voor bv 2 avond gerechten ook echt betaalbaar voor ons dan in ieder geval. Ik vind het iig een hele fijne uitvinding die pakketten <3
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 20-08-24 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:59

De verspakketten in de supermarkt scheelt niet zo veel met of je de ingrediënten los koopt, HF en andere maaltijdboxen zijn idd wel prijzig. Maar daarbij betaal je ook voor het gemak van niet na hoeven te denken, geen lijstjes hoeven te maken en niet naar de supermarkt te gaan. Ik heb het ook een tijd gedaan toen ik helemaal vastliep qua inspiratie + nog 40 uur per week op kantoor werkte en al amper puf had om te koken, laat staan te bedenken wat ik dan moest koken.
Nu werk ik thuis, met af en toe een dag op kantoor, dus nu heb ik daar weer de energie en rust voor om het zelf allemaal uit te zoeken (en heb ik er ook lol in). Maar HF was toen wel een uitkomst, want anders at ik vijf magnetronmaaltijden per week en als er iets duur en ongezond is :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:12

Ik ben bewust grotere hoeveelheden pastasaus, burritosaus, kipkerrie, groentesoep etc gaan koken en dan per portie (of in het geval vd soep ±2) gaan invriezen.
Juist omdat ik best vaak erg makkelijk at wegens energietekort om fatsoenlijk te koken.
Kwam neer op afhalen/bezorgen, magnetronmaaltijden, diepvriespizza, frituur etc.
Nu haal ik soms nog een k&k maaltijd en ik heb vaak wel een k&k lasagne verde in de vriezer liggen.
Nu is het dus gewoon een zak of bakje uit de vriezer halen en dan pasta/rijst oid erbij koken, eitje bakken, geraspte kaas/augurkjes/komkommer/kroepoek oid erbij en klaar.
En vaak laat ik de slowcooker de soepen en sauzen koken, lekker makkelijk. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:21

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... %20kleiner.

Citaat:
Inmiddels koopt 1 op de 4 huishoudens weleens zo’n verspakket. De prijs is behoorlijk goed: gemiddeld ben je met een pakket afgepaste ingrediënten 1,40 euro goedkoper uit dan wanneer je alles los koopt. Door de afgepaste hoeveelheden gooien mensen ook minder vaak wat weg. Dus de kans op voedselverspilling is kleiner.

wat ik jammer vind, wat de site ook aangeeft, dat het altijd witte producten zijn en niet de volkoren.
Snap ik, maakt het goedkoper, maar niet gezonder

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:26

Ik heb cavia's dus ik koop wat geschikt voor ze is groter in, wat niet geschikt is koop ik het liefst per 1-2 stuks of afgewogen hoeveelheden. :)
Scheelt ook een hoop in groenterestjes moet ik zeggen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:29