Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:59

Daphne__ schreef:
Naja, als je kunt kiezen tussen verongelukken op zo'n suffe electrische fies of dit stoerdere model, dan is het toch niet zo gek dat je in stijl uitgesmeerd wilt worden over het asfalt >;)

:Y)

Ik begrijp hypes sowieso niet, maar ook niet dat mensen er zo veel geld aan uit geven terwijl het ook echt niet veilig gebruikt wordt door jongeren. Ze rijden echt hard en kijken niet als ze oversteken. 2 bijna op mijn motorkap gehad en heb er niet eens echt moeite voor hoeven doen :')

purny

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 09:30

Van mij mag er een helmplicht en rijbewijs voor komen. Laatst reed ik ook naast een fatbiker met 45 km per uur. Diegene op de fatbike kon mij gewoon bijhouden.

Vroegah op mijn middelbare school draaiden we onze hand niet om voor een stuk fietsen. Snap niet waarom de jeugd nu zo lui is geworden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 09:40

purny schreef:
Van mij mag er een helmplicht en rijbewijs voor komen. Laatst reed ik ook naast een fatbiker met 45 km per uur. Diegene op de fatbike kon mij gewoon bijhouden.

Vroegah op mijn middelbare school draaiden we onze hand niet om voor een stuk fietsen. Snap niet waarom de jeugd nu zo lui is geworden.

De meeste jeugd fietst anders nog op een gewone fiets hoor. Althans, degene die ik hier zie. En vroeger had je ook zat kinderen op brommers en scooters. Maar wel vanaf 16 jaar. Bij ons werd dat op school ook wel gecontroleerd, dus dat er geen jongere kinderen op brommers kwamen.

Die elektrische fietsen is (nu nog) voor alle leeftijden, dus het is niet gek dat dat er meer gebruik van wordt gemaakt. Zeker als kinderen wat verder moeten fietsen.

Maar ik ben het helemaal eens met helmplicht en minimale leeftijd. Rijbewijs hoeft van mij niet zo, omdat het in principe een fiets is en er ook de fietsregels voor gelden. Dan zou je dat ook voor racefietsen kunnen invoeren, die gaan ook met enorme snelheden :-)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 09:43

Cambionn schreef:
Als ik kijk hoeveel mensen er "vroeger" met een normale fiets fietsde en hoe ver die gingen, en hoe mensen daar gemiddeld gezien nu mee om gaan, dan krijg ik het gevoel dat ik uitsprak. Daar zijn natuurlijk altijd wat uitzonderingen op, meer dan ik zo kan noemen. Ik wil ook niemand persoonlijk aanvallen. Maar als ik met mensen spreek (want ik baseer het ook daar op en niet enkel op wat ik zie) hoor ik vooral gemakzucht als reden, en opeens alles heel ver of heel veel moeite vinden (en dan hebben we het idd over dingen als 15 min fietsen). En daar zijn mensen heel open over, want het is zo normaal. Iig hier in het westen waar ik woon.

Maar wat is er eigenlijk mis met een beetje gemakzucht dat het je zo enorm dwars zit? :) Ben je ook elke dag bezig met je vloer schoonvegen en alle vloerkleden uitkloppen of heb je een stofzuiger? Was je je kleding in de tobbe of toch maar wasmachine? Weet je hoeveel gezonde beweging er nou verloren gaat aan dergelijke gemakzucht :+

Veel mensen die elektrisch fietsen doen het trouwens juist in situaties waarin ze vroeger een auto zouden hebben gepakt, tot zover beweging die verloren gaat ;) Bijvoorbeeld langere afstanden, slecht weer of onderweg naar kantoor (omdat je dan strak in je mantelpakje wil verschijnen i.p.v. bezweet na een half uurtje tegen de wind in fietsen). Of gewoon omdat ze anders hekel hadden aan fietsen en het simpelweg niet deden :+

Maar goed dat is eigenlijk off topic ;)

Urbanus schreef:
Sure_lee schreef:
De fatbike is naar een neefje van 15 gegaan.
Maar dit model zou ik dus wel aan mijn kinderen geven als ik ze zou hebben. Toch net even wat stoerder dan de standaard elektrische fiets.

Volgens mij mis je het punt van dit topic.

:=

Gratis aan bejaarden weggeven die dingen, zijn ze meteen niet meer stoer :j

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:08

beert schreef:
Rijbewijs hoeft van mij niet zo, omdat het in principe een fiets is en er ook de fietsregels voor gelden.
Nouja, deel van het probleem is dat die opgevoerde dingen in de praktijk een scooter zijn. Je hoeft ook niet meer mee te trappen (wat verplicht is voor een fiets). Dat gebeurd hier echt alleen als de politie langsrijd.

In de praktijk heb je dus kinder van rond de 10 jaar op voertuigen omgebouwd tot electrische scooter, maar met de wettelijke regels van een fiets. Daar gaat het ook juist mis.

En ja, zonder opvoeren heb je dat niet. Maar niemand klaagt hier over tante Tina met haar nette onaangepaste fatbike zeg maar. Juist die kinder op opgevoerde dingen zijn het probleem, en de grootste groep gebruikers.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:47

Ladyson schreef:
Grappig, ik herken t beeld niet zo. Hier zijn het juist alle kakkers die erop rondrijden, geen tokkies.. Wel soms met zn 4en erop.. Dat is best knap

Ik moest er al om lachen! Hoor blijkbaar bij de categorie Tokkie omdat ik het een leuke fiets vind. Heb en geen en er komt er ook geen een, maar als ik nog een tiener zou zijn geweest dan had ik er waarschijnlijk wel een gehad.

In mijn omgeving zie ik er gewoon jongere op rijden. Ik kan er geen label op plakken onder welke categorie ik ze zou moeten plaatsen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:50

Maakt helemaal niet uit wat de afkomst is van die kinderen, kakkers, aso's, allochtoon enz ze houden allemaal minder rekening met hun omgeving, daar zijn het kinderen voor. Waarom dan zo'n ding geven aan die kleintjes. Beter 16+

Sure_lee schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb ook een poos en fatbike gehad. Niet zo'n standaard model die je heel veel ziet.
Nu heb ik echt een gruwelijke hekel aan fietsen. Dat komt omdat mijn heup dan uit zijn fatsoen gaat en kan ik soms maar met 1 been trappen en met een beetje pech werken ze beiden niet mee.
Dus dit was voor mij echt een uitkomst met de trapondersteuning.
Totdat ik mega veel last van mijn stuitje kreeg waardoor ik na een paar uur fietsen weken pijn had met zitten.
Dus ik heb de fiets, in welke vorm dan ook, afgezworen.
Maar dit model zou ik dus wel aan mijn kinderen geven als ik ze zou hebben. Toch net even wat stoerder dan de standaard elektrische fiets.

Stel dat jouw kinderen onder de 16 jaar met een kwartier fietsen al op school zijn waar is zo'n fiets dan voor nodig?

Ga maar lekker sportief fietsen met je gezonde jonge lijf, vind ik :)

Ik kreeg op mijn 17e een brommertje omdat ik na de middelbare best een eind moest voor mijn vervolgopleiding. Mijn middelbare was 40 minuten fietsen en dat fietste ik ook gewoon jaren lang, mijn kinderen deden er alle 3 10 minuten over naar de middelbare, gingen deze pa en ma echt geen elektrische fiets of brommer voor geven. Hadden ze zelf natuurlijk wel voor kunnen sparen als ze wilde.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:53

En dan vind de overheid het gek dat er zoveel overgewicht is in de maatschappij. Jeugd gratis met het ov, allemaal op die vette bikes...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:56

Het probleem met die fatbikes is dat ze best hard gaan. Een nog groter probleem is dat die dingen (hier in de buurt in ieder geval) bezeten worden door jonge tieners die nog niet eerder echt zelfstandig aan het verkeer hebben deelgenomen, dat lijkt in ieder geval zo te zijn als ik zie hoe ze zich gedragen. En daar gaat het mis want ze doen maar wat. Terwijl er meestal meer dan 1 persoon op zit en ze allemaal ondertussen ook nog op hun telefoon zitten te pielen want trappen hoeft niet.

En dan wringt iemand die al wat meer een ervaren verkeersdeelnemer is, zich in allerlei bochten om de fatbikers heel te houden. Tja, daar gaat wel eens wat mis.

Het mooie is, dat lijkt ook zo te zijn, dat als je kind wat onherstelbaars overkomt - al dan niet door de fatbike - je dan gewoon een nieuwe kunt maken.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:57

Het is hier echt drama met fatbikes. Bijna alle kinderen die ik zie fietsen - en ik woon naast een fietspad dus dat zijn er best veel - hebben een fatbike. Die dingen gaan loeihard, kinderen zitten constant op hun telefoon te kijken en de rest van het verkeer moet maar opletten.

Het scheelt dat de fietspaden hier grotendeels los liggen van de autoweg, dus als fiets kom je weinig ander verkeer tegen. Maar alsnog moet je soms een rotonde op of een kruising oversteken. Dus ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat er een kind op een fatbike wordt doodgereden.

Ik moest vroegah ook altijd op mijn omafiets overal heen. Dat deed ik gewoon, zonder gezanik. En ik ben 26 dus zo lang geleden is dat niet. :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:58

purny schreef:
En dan vind de overheid het gek dat er zoveel overgewicht is in de maatschappij. Jeugd gratis met het ov, allemaal op die vette bikes...

Met het ov loop je iig nog wat stukken :) Zo'n fiets haal je een paar meter vanuit je huis uit de schuur en zitten maar

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:59

purny schreef:

Gratis ov voor jeugd? Of bedoel je een studenten ov?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:05

Danielleeee_ schreef:
Het is hier echt drama met fatbikes. Bijna alle kinderen die ik zie fietsen - en ik woon naast een fietspad dus dat zijn er best veel - hebben een fatbike. Die dingen gaan loeihard, kinderen zitten constant op hun telefoon te kijken en de rest van het verkeer moet maar opletten.

Het scheelt dat de fietspaden hier grotendeels los liggen van de autoweg, dus als fiets kom je weinig ander verkeer tegen. Maar alsnog moet je soms een rotonde op of een kruising oversteken. Dus ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat er een kind op een fatbike wordt doodgereden.

Ik moest vroegah ook altijd op mijn omafiets overal heen. Dat deed ik gewoon, zonder gezanik. En ik ben 26 dus zo lang geleden is dat niet. :')

Mijn kinderen vonden het ook de normaalste zaak dat ze de trapfiets of de benenwagen moesten nemen om ergens te komen, ook geen gezanik en die zijn 29, 26 en 24.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:10

Judass schreef:
purny schreef:

Gratis ov voor jeugd? Of bedoel je een studenten ov?

Nee echt voor de jeugd.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:12

Urbanus schreef:
Sure_lee schreef:

Waarom zou ik het punt van het topic missen?
Ik geef aan dat ik dus wel een fatbike aan mijn kinderen zou geven. In mijn ogen is het niet veel meer dan een elektrische fiets zolang hij niet is opgevoerd.
Opvoeren is altijd al een probleem geweest. Ook met de snorfietsen.
Het leek in mijn post meer om de stijl van de fiets te gaan die ik liet zien maar dat was meer om te laten zien dat er ook andere fatbike modellen zijn dan die nu vaak gezien worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:23

purny schreef:

Ik zou verwachten dat jij wel wat meer empathie zou kunnen opbrengen m.b.t. overgewicht als maatschappelijk probleem en besef zou hebben dat het niet zo 123 te verwijten is aan fatbikes.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:28

Sure_lee schreef:
Urbanus schreef:

Waarom zou ik het punt van het topic missen?
Ik geef aan dat ik dus wel een fatbike aan mijn kinderen zou geven. In mijn ogen is het niet veel meer dan een elektrische fiets zolang hij niet is opgevoerd.
Opvoeren is altijd al een probleem geweest. Ook met de snorfietsen.
Het leek in mijn post meer om de stijl van de fiets te gaan die ik liet zien maar dat was meer om te laten zien dat er ook andere fatbike modellen zijn dan die nu vaak gezien worden.

De goedkopere Chinese fatbikes zijn gewoon een crime

https://www.rtl.nl/nieuws/onderzoek/art ... -hard-deze

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:32

Van mij mag het tot 16 jaar verplicht zijn om met ondersteuning van max. 25 km per uur te mogen met een fiets, waarbij je dan zelf ook gewoon moet meetrappen. En een fietshelm verplichting zou ik ook helemaal prima vinden.

Hier moeten ze al snel een half uur naar school fietsen vanaf dat ze een jaar of 11-12 zijn.
Ik vind het persoonlijk onzin om daarvoor een elektrische fiets aan te schaffen. Maar realistisch gezien krijgt die van ons tzt. ook gewoon een soort fiets die een match zal zijn met die van dorpsgenootjes zodat ze samen op kunnen fietsen.

Als de rest (of iig degene(n) met wie hij tegen die tijd samen wil fietsen) allemaal een elektrische fiets krijgen dan ga ik die van ons niet "straffen" met een fiets waarmee hij dat niet bij kan benen en hij het lülletje is zeg maar.

We zien het wel tegen die tijd. Wat voor fiets hij dan wil en in hoeverre hij daar zelf aan bij moet dragen :) Ik heb sowieso liever dat we wat meer geld uitgeven aan een goede fiets waarmee het ook te overzien is om tijdens rotweer gewoon te fietsen, dan dat de bus erg snel in zicht komt zeg maar :=

Ik trek wel de grens bij gevaarlijke fietsen, stel dat de anderen een fatbike achtig iets krijgen dat rijdt als een halve brommer qua snelheid, dan gaat dat toch echt niet gebeuren :n

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:45

Citaat:
..
Nee echt voor de jeugd.

Ja, tot 12 jaar is dat hier. Dan is het wel de bedoeling dat er ouders of andere volwassenen bij zijn. Tussen 12 en studentenleeftijd is hier geen gratis OV hoor. Dat kan lokaal zo geregeld zijn, maar is niet landelijk.

Overigens regelt de overheid geen gratis openbaar vervoer. Dat kunnen de vervoerders zelf bepalen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:47

Ik zie bij ons in het dorp heel diverse bestuurders van een fatbike.
Van kinderen die nauwelijks 10 jaar zijn, er mee op de stoep en in de speeltuin als een malle mee rondsjezen, tot tieners die er steevast met zijn tweeën op zitten, tot volwassenen waarbij ik me steevast afvraag wie die vreselijk slechte houding bedacht heeft.

En de meeste trappen echt in een veel lagere frequentie dan de snelheid die ze rijden, zeker in combinatie met het feit dat je ondersteuning tot max 25 km/u mag krijgen op een ebike.

Helemaal niet trappen kom ik idd ook tegen.

Zelf sinds mijn man post-covig opliep ook in het bezit van een (gewone) ebike en in mijn geval heeft me dat een stuk meer jn beweging gezet, want veel ritjes tot 10-15 km, inclusief boodschappen, deed ik eerder met de auto dan met de fiets en dat is nu totaal omgedraaid. Ik pak eerder de fiets dan de auto en als we voor ons plezier gaan fietsen, is de actieradius dusdanig uitgebreid, eerder had ik wel een max van 30-35 km en dit weekend fietsten we nog fluitend 65 weg. Anders was het dus ergens naartoe met de auto en vanaf daar fietsen, nu is het gewoon uit en thuis op de fiets.

Ik ben wel voor helmplicht op ebikes (ik draag mijn helm nu al in 99% van mijn fiets ritjes) en eigenlijk ook wel voor een minimum leeftijd.
Als ik kinderen die echt nog geen 10 jaar zijn zie fietsen op fietsen die er met hen vandoor gaan, dan zijn imo zulke kinderen gewoonweg te jong om goed in te schatten wat de gevaren zijn, voor henzelf en voor anderen, als ze met zulke hoge snelheden fietsen.

En ik ben voor veel strengere controles, want je haalt die fatbikes met illegale opvoersetje er echt vanaf kilometers afstand (bij wijze van spreken) al uit.
Als mij dat lukt, dan zou het de politie ook moeten lukken.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:12

Urbanus schreef:
Wij wonen vlakbij middelbare scholen en het is echt Tokkie junior die er mee rijden. Van mij mag er een verbod op die dingen komen.

Dit. Ik werk op twee middelbare scholen en er staan de wereld van die dingen, mama belt wel even omdat het financieel niet zo lekker gaat maar een fatbike moet kunnen. En dan van die kinderen met morbide obesitas op hun 14e. En nee, de fatbike is niet de reden van obesitas, daar is meer voor nodig, maar helpen doet het ook niet. En dat in een gebied waar het aantal obesitas leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde ligt en het een hoge armoede heeft. Bijzondere combinatie wel.
Die dingen van Ali express schijnen wel onveilig te zijn ook, naast dat die krengen met puber erop niet veilig zijn, gaan heel snel stuk ook. Op zich niet gek voor dat geld.
Laatst bijgewerkt door flooooo op 19-08-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:13

Wat een heerlijk topic :))

Hier een moeder, die jawel, haar puber van 12 vorig jaar toen zij naar de middelbare school
ging een niet opgevoerde fatbike heeft geschonken.

Waarom? Omdat ik het haar gun, ze er verstandig mee deelneemt aan het verkeer en heel eerlijk pak ik hem ook wel eens, ideaal dat ding!

Ik zie het verschil niet tussen een niet opgevoerde fatbike en een standaard
elektrische fiets, maar dat terzijde :)

flooooo schreef:
Urbanus schreef:
Wij wonen vlakbij middelbare scholen en het is echt Tokkie junior die er mee rijden. Van mij mag er een verbod op die dingen komen.

Dit. Ik werk op twee middelbare scholen (1 MAVO/kader/basis/praktijk en 1 HAVO/VWO) en een korte observatie leerde mij waar de meeste van die dingen staan. In combinatie met een werkgebied waar obesitas echt een groter probleem dan landelijk is vond ik dit vrij opvallend.
Die dingen van Ali express schijnen wel onveilig te zijn ook, naast dat die krengen met puber erop niet veilig zijn, gaan heel snel stuk ook. Op zich niet gek voor dat geld.

Groet, moeder Tokkie met waarschijnlijk obesitas en dito puber :+ :')

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:18

Iets genuanceerd, maar het is ook zeker niet 1 op 1 he? Enkel in mijn gebied opvallend.
Jij kent jou kind, als jij weet dat zij daar verstandig mee om gaat en die beweging komt wel op een andere manier is het toch prima?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:20

flooooo schreef:
Iets genuanceerd, maar het is ook zeker niet 1 op 1 he? Enkel in mijn gebied opvallend.
Jij kent jou kind, als jij weet dat zij daar verstandig mee om gaat en die beweging komt wel op een andere manier is het toch prima?

Nou, ik zal nooit zeggen "Mijn kind doet dat niet :+ "

Levensgevaarlijk die uitspraken! Als deelnemer van de openbare weg heb
je ook gewoon te maken met regels en vooral normen en waarden! Zo ook mijn puberdochter op haar fatbike!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:15

Uitzonderingen bevestigen de regel?