Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 00:43

Iedereen is vrij een crowdfunding op te zetten, iedereen is vrij die te negeren of wat over te maken.
Vele muntjes maken groot geld. Dat kan voor de ontvanger een enorm verschil maken.

Zelf vind ik dat van Gabbergil niet zo raar hoor. Het gaat om een pony met een bijzonder verhaal, een portretje dat blijkbaar niet kon aarden terwijl het eerst zo goed leek te gaan.
Wat maakt het toch uit, dat de omgeving dan de handen ineenslaat zodat de pony terug kon, dat als het ware gezamenlijk aan de zorg ‘plicht’ kon worden voldaan.
Zo’n dier moet toch ergens staan, waarom toch die afgunst (en GG, waarom al die excuses en schuldgevoel, het is slechts geld en jij kon de omstandigheden ook niet even anders toveren. Je hebt het volgens mij goed opgelost).

Zelf zou ik een kleine bijdrage aan Ukkie hebben willen doen maar dat lukte niet omdat ik daar niet handig mee ben, maar op zich vind ik het een grappig idee dat zo’n veulen als het ware een beetje van heel bokt wordt, doordat iedereen meeleeft, op de hoogte blijft, en beetjes meebetaalt aan het dure verblijf in de kliniek. Ik dacht, als ik doneer dan heb ik toch nog een piepklein stukje paard. Drie aaien over de snoet ofzo, daarna is het geld alweer uitgewerkt, zo duur is paarden houden helaas.

:$

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 00:47

Ik doneer wel eens wat. Soms voor bekenden, soms voor onbekenden. Een laatste vakantie, een rolstoelbus, dat soort dingen

Ik had vorig jaar een gofundme lopen voor mijn zieke kat. Dit gaat dan wel om een bepaald soort ziekte waar de verzekering niks mee kan en de kosten opliepen in duizenden euro's. Een potje hadden we zeker, maar niet zo veel.
Ik doneer nu ook wel eens 5 euro aan mensen die in diezelfde situatie zitten. Ik weet hoe dankbaar ik was met een donatie van 5 euro. Want alle beetjes helpen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 01:02

Wintu schreef:
Ik doneer vrijwel nooit, ik heb voor Uk gedoneerd, puur omdat ik op ging in het verhaal. Je kunt ook denken, moet je als fokker niet iets van een achtervang hier voor hebben. Maar goed, Ukkie deed me wat :D

Palmera haar verhaal heb ik ook gelezen, zou ik normaliter voor geven, maar ik vind haar op bokt niet een prettig iemand en dan doe ik het niet.

Dus niet alleen een situatie, ook een persoon kan je overhalen wel of niet te doneren.

Jeeeezes lekker subtiel zeg :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 06:38

Ik zie het inderdaad steeds meer voorbij komen en niet alleen voor noodgevallen maar ook voor wensen. Ik zou wat geven in geval van nood en dan afhankelijk van de situatie. Dat laatste is voor mij gewoon een gevoelskwestie. Raakt het me? Voor wensen betaal ik niet mee, maar het staat mensen uiteraard vrij om te vragen. En waarschijnlijk heeft het succes. Zelf heb ik nog nooit zoiets voor mezelf gevraagd en zal het ook niet snel doen. Ben meer van de generatie eigen boontjes doppen. ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:16

Ik doneer weleens wat aan voornamelijk bekenden, maar ook onbekenden. Hierbij moet het verhaal me wel aanspreken en ik moet er vertrouwen in hebben dat het er ook voor gebruikt wordt en nodig is. Ik ken iemand die een actie opende voor de DA rekening van haar paard, terwijl ze tegelijkertijd een vakantie boekte en een nieuw paard kocht. Daar vind ik van binnen dan wel wat van, waarom gebruikte je dat geld niet voor de DA rekening… Maar alsnog kan je niet naar iemands beweegredenen van binnen kijken.

Verder vind ik dat iedereen een actie mag opzetten, het is aan de mensen zelf of ze doneren. Voor sommige dingen denk ik ‘dan had je maar moeten sparen’ maar voor onvoorziene, vaak traumatische, zaken ben ik gevoeliger.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:40

Situaties als lava stromen die hele huis en haard opslokken. Ja, dat is een nood situatie waar ik snap dat zoiets wordt opgericht.

Maar tegenwoordig is het een verdien model geworden voor luxe dingen. Zelfs voor vakanties en reizen durven mensen het te vragen. Zielige verhalen voor dieren waar ze bewust voor hebben gekozen terwijl ze d'r dierenarts kosten niet kunnen betalen. Een hond op 3 poten laten lopen want huilie huilie een operatie. Daar moet je rekening mee houden als eigenaar. Heb je meerdere dieren die achter elkaar wat krijgen is dat ruk, moeilijk en klote, maar wel een luxe waar je zelf voor hebt gekozen door meerdere dieren te nemen en niet re verzekeren.

Het voorbeeld dat aanleiding is van dit topic vind ik ook echt zo'n gevalletje van 'eigen risico' dat er niets verzekerd is. En al helemaal als het dan js iets 'luxe' terug te kunnen kopen.

Daarnaast haal je je nog al wat op je hals. Want ondanks dat je denkt dat mensen doneren omdat ze het graag willen moet je je achteraf soms gaan verantwoorden als je wel nog een weekendje weg gaat, of een dekje hebt gekocht. En ergens ook wel logisch want je vroeg geld omdat je aan de grond zat toch? En nu ga je opeens dure dingen doen wat heel iets anders is dan dat geld werd gevraagd? Dat het weekendje al eeuwen terug was betaald, of wellicht zelfs kado is gedaan, haalt de scheve gezichten en oordelen niet weg.

Ik zou doneren als iemand als palmera. Of een gezin die met hun terminaal zieke dochter nog 1x naar disney wollen maar dat niet kunnen betalen omdat ze medische kosten hebben en door de zorgen niet meer voldoende kunnen werken en dus kunnen verdienen. Maar verder niet en verbaas mij soms om de brutaliteit. En misschien zelfs stiekem jaloezie? Dat mensen te durven vragen om geld zodat ze een reis kunnen maken die ik al werkende niet eens kan betalen := Misschien toch ook maar eens wat opzetten :+

Ik denk dat de nieuwe generatie het ook wel meer gaat gebruiken. Simpel geld binnen harken. Iedereen is influencer en doet al ongeveer hetzelfde
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 31-07-24 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:42

Het is toch heel simpel? Je hoeft niet te doneren, je mag ook doorscrollen!

Ik doneer wel,als het doel mij raakt of aanspreekt, zoals de brand vorige week in Zeewolde.
Vreselijk en ja ze hadden zich kunnen verzekeren (de pensionklanten, bedrijf was/is verzekerd), maar dat maakt mij niet uit. Het verdriet dat erachter zit raakt mij en dan doneer ik.

Wat ik veel erger vind is het commentaar die (sommige) mensen krijgen als ze een actie op touw hebben gezet. Scrol door als je niks aardigs te zeggen hebt, je bent niet verplicht iets te geven! Maar om iemand ook nog eens een K*T gevoel te geven met je commentaar, terwijl de situatie al zo ellendig is, vind ik zo neerbuigend!
Wat kunnen sommige mensen bikkelhard zijn!

Achter hun toetsenbord durven mensen wel , face to face durven ze dat niet!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:49

Ik doneer vrijwel nooit. Zaken zoals Palmera wel omdat dat echt een ramp is. Iets zoals een paard kopen zoals GabberGill zeker niet. Vooral niet als je nog 2 andere paarden op stal hebt staan. Als je die pony zo graag terug wilt hebben verkoop je die maar ofzo. Ook een faillissement van een bedrijf doneer ik niks voor.

Dierenartskosten doneer ik ook niet voor. Als er ziektes of aandoeningen zijn die in de duizenden euros lopen vind ik persoonlijk dat je een andere keuze moet maken. Net als voor protheses of andere ongein voor dieren.

@Hagelslag: ik vraag me af waarom jij nog steeds 3 links in je onderschrift hebt om geld te ontvangen voor Iris? Ze is toch al beter?

hagelslag

Re: Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:54

@schuur.
Omdat ik nooit op mijn onderschrift let _O-
Ik zal het even weghalen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:10

karrij schreef:
Wat ik veel erger vind is het commentaar die (sommige) mensen krijgen als ze een actie op touw hebben gezet. Scrol door als je niks aardigs te zeggen hebt, je bent niet verplicht iets te geven! Maar om iemand ook nog eens een K*T gevoel te geven met je commentaar, terwijl de situatie al zo ellendig is, vind ik zo neerbuigend!

Dus mensen geld aftroggelen is oké, maar er iets van zeggen niet? Omgekeerde wereld dit...
En ja, ook face to face zeg ik er gewoon wat van.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:13

Achterom schreef:
karrij schreef:

Dus mensen geld aftroggelen is oké, maar er iets van zeggen niet? Omgekeerde wereld dit...
Geld aftroggelen? Mensen kiezen toch zelf of ze doneren of niet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:17

karrij schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Als iemand met een collectebus aan de deur staat dan ga je toch ook niet uitgebreid vertellen waarom je vindt dat ze dat geld niet verdienen? Dan zeg je 'nee dankje' en doe je de deur dicht..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:18

Ik heb zelf ooit ook eens aan een collega gedoneerd die naar het buitenland wilde voor een niet vergoede medische behandeling. Vind het zo stoer dat ze dat gedaan heeft want de behandeling heeft onwijs geholpen. Er waren toen ook allemaal mensen die haar te hulp schoten met het bouwen van een website, een video maken over haar situatie. Dat hielp echt. Dat soort dingen doneer ik wel voor. Die 5 of 10 euro die je op zo'n moment doneert zijn voor mij de kosten niet, maar je kan er een ander zo enorm mee helpen. Ik zie het dan net als dat je een keer een donatie doet voor het dierenasiel of het KWF bijvoorbeeld.

Maar al die dierenarts rekeningen klik ik bijna altijd gewoon weg. Ik heb genoeg aan mijn eigen dieren dat ik niet ook meteen die van een ander erbij kan dragen namelijk. Plus dat vind ik van een heel ander kaliber dan natuurrampen en onvergoede medische behandelingen van mensen.

Zag er laatst ook weer eentje van een paard dat niet drachtig kon worden en na een paar rondes proberen was haar spaarpot op. Met een crowdfunding wilde ze dan een behandeling plus nog een ronde doen. Ik dacht alleen maar 'fok dan niet nog een paard als je nu al door je geld heen zit..' en heb logischerwijs ook niks gedoneerd. Dat soort dingen vind ik echt wat van. Dat is zelfs van een ander kaliber als een onverwachte dure rekening van de kliniek vanwege een ongeval of nare ziekte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:18

8nnemiek schreef:
karrij schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Als iemand met een collectebus aan de deur staat dan ga je toch ook niet uitgebreid vertellen waarom je vindt dat ze dat geld niet verdienen? Dan zeg je 'nee dankje' en doe je de deur dicht..

Doen mensen dat? Hier in het topic wel, natuurlijk, maar dat is omdat er specifiek om gevraagd wordt.

8nnemiek

Re: Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:22

Dat doen mensen ja :=
Een paar jaar geleden werd er een paard gevonden in de Meinweg, en de vindster wilde het dier houden en startte een crowdfunding actie om de dierenartskosten te betalen. Die kreeg toch een hoop gezeik over zich heen in het topic en op Facebook.. :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:26

Fika schreef:
Achterom schreef:

Dus als jouw oma met een babbeltruc geld afhandig wordt gemaakt is dat ook haar eigen schuld, ze koos er immers toch zelf voor om te doneren?
Want dat is nu juist het probleem: het is niet te controleren waar het geld naartoe gaat (meerdere voorbeelden ook hier voorbij gekomen dat het geld vermoedelijk niet besteed is waarvoor het gevraagd is) en een crowdfunding actie is zo opgezet. Leuk tekstje, paar afbeeldingen, donatielink en klaar.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:28

In dat geval zou je niet meer iemand anders dan hele nabije familie of vrienden moeten helpen, en zelfs die kunnen ergens een mooi verhaal van maken.

Ik heb echt het idee dat ik een uitzondering ben hierin.
Als ik het kan missen, geef ik mensen die bij de ingang van de supermarkt zitten geld, mensen die geld nodig hebben voor het daklozencentrum, mensen die me helpen met een klein klusje en er niks voor vragen etc.
Daarnaast probleer ik ook op andere manieren mensen te helpen door bijvoorbeeld iets voor ze te doen wat ze kan helpen of gelukkig maakt.
Zoiets is voor mij meestal maar een kleine moeite.
En ik ben vaak genoeg op mijn b*k gegaan daarmee en ik heb daardoor echt wel geleerd om voorzichtiger te zijn.
Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds anderen probeer te helpen als ik daar de mogelijkheid toe heb en het niet ten koste van mezelf gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:35

Achterom schreef:
Fika schreef:

Dus als jouw oma met een babbeltruc geld afhandig wordt gemaakt is dat ook haar eigen schuld, ze koos er immers toch zelf voor om te doneren?
Want dat is nu juist het probleem: het is niet te controleren waar het geld naartoe gaat (meerdere voorbeelden ook hier voorbij gekomen dat het geld vermoedelijk niet besteed is waarvoor het gevraagd is) en een crowdfunding actie is zo opgezet. Leuk tekstje, paar afbeeldingen, donatielink en klaar.

Waarom meteen er vanuit gaan dat geld voor iets anders wordt gebruikt? Je mag best een beetje vertrouwen hebben in je medemens. Dat er oplichters tussen zitten wil niet zeggen dat iedereen zo'n actie misbruikt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:36

Tja laat mensen lekker, denk ik dan :)

Als het maar een eerlijk verhaal is over waar het geld voor gebruikt gaat worden, vind ik het ook dikke prima wanneer mensen geld ergens voor vragen dat je kan zien als luxe. En waarvan je denkt "huh jij hebt echt wel andere manieren om dit zelf te kunnen bekostigen".

Vragen staat vrij denk ik dan maar :)

Ik heb zelf nooit iets met crowdfunding gedaan maar vind het wel mooi dat het kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:37

Fika schreef:
In dat geval zou je niet meer iemand anders dan hele nabije familie of vrienden moeten helpen, en zelfs die kunnen ergens een mooi verhaal van maken.

Als ik het kan missen, geef ik mensen die bij de ingang van de supermarkt zitten geld, mensen die geld nodig hebben voor het daklozencentrum, mensen die me helpen met een klein klusje en er niks voor vragen etc.
Daarnaast probleer ik ook op andere manieren mensen te helpen door bijvoorbeeld iets voor ze te doen wat ze kan helpen of gelukkig maakt.
En ik ben vaak genoeg op mijn b*k gegaan daarmee en ik heb daardoor echt wel geleerd om voorzichtiger te zijn.
Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds anderen probeer te helpen als ik daar de mogelijkheid toe heb en het niet ten koste van mezelf gaat.

Het is alleen de vraag of je de ander daar echt mee helpt (bedelaars zitten bijvoorbeeld complete wereldwijde netwerken achter, in feite zit dat niet ver af van mensenhandel) of dat je daar vooral zelf een goed gevoel van krijgt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:48

hagelslag schreef:
@schuur.
Ik zal het even weghalen

Nee nee, voor mij hoef je het zeker niet weg te halen! Ik was gewoon benieuwd waarom, bijvoorbeeld omdat het traject nog niet was afgerond oid

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:49

Achterom schreef:
Fika schreef:

Het is alleen de vraag of je de ander daar echt mee helpt (bedelaars zitten bijvoorbeeld complete wereldwijde netwerken achter, in feite zit dat niet ver af van mensenhandel) of dat je daar vooral zelf een goed gevoel van krijgt.

Ik hou zelf altijd deze quote in mijn achterhoofd.

A father and his son were walking down a street one afternoon when they encountered a homeless man asking for money.
The father reached into his pocket and pulled out some money.
The son asked:"Dad, why did you give him money? What if he uses it to buy drugs or alcohol?"
The father said, "What he does with the money reflects his character and his choices. What I do with my money reflects my character and my choices.
If we withhold help because we're afraid of how it might be used, we might miss the chance to make a real difference in someone's life.
And choosing not to help when we have the ability to do so says something significant about who we are."

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:56

Ik doneer een enkele keer wel eens eur 5 of 10 als ik echt wel de noodzaak ervan in zie.

Over het algemeen doneer ik niet voor dierenartskosten, maar ook dat wel eens gedaan bij iemand die zoveel pech had met de dieren dat het bedrag een normale spaarpot ver overschreden had.

Voor aanschaf nieuw paard doneer ik niet. Ik vind dat geen noodzaak. Bovendien ga ik er vanuit dat een enigszins verantwoordelijk paardenbezitter echt wel een paardenspaarpot heeft. En zoniet dan gaat het alsnog sparen behoorlijk hard als je geen paard meer hebt.

Zwervers geef ik rustig wat geld, ik verbouw groenten en dat deel ik regelmatig gratis uit. Bij voorkeur aan mensen die het echt kunnen gebruiken. Ik ondersteun een paar goede doelen en kook af en toe voor statushouders.

En verder heb ik dierenartsrekeningen gehad waar je u tegen zegt en probeer ik vooral mijn eigen spaarpot op peil te houden :D
Laatst bijgewerkt door boemel op 31-07-24 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:57

Exact fika, dat is een mooie quote.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:01

Schuur_ schreef:
hagelslag schreef:
@schuur.
Ik zal het even weghalen

Nee nee, voor mij hoef je het zeker niet weg te halen! Ik was gewoon benieuwd waarom, bijvoorbeeld omdat het traject nog niet was afgerond oid

Hij is al weg _O-

Maar iris haar wond is nu sinds 1.5 week officieel dicht....

Iris is een woeste wilde puber die geniet van het leven =:)
Oké ze is eigenlijk behoorlijk lief en braaf en alleen soms een beetje puber.

Mocht er trouwens iemand zijn die graag de rekening van de kliniek wil zien. In een pb kan ik die doorsturen