Hoe om te gaan met beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:22

veneri schreef:
Ik vind dat ze op de zaken vooruit lopen.meneer laat zich in het zh van zn beste kant zien,omdat hij daar weg wil en,zoals hij zelf zei "niks meer met ze te maken wil hebben"
Hij overziet de consequenties niet van het zeggen dat hij naar huis wil, alleen om daar weg te kunnen.
Dit is vechten tegen hem in, voor zijn bestwil. Wij weten hoe hij is, en tegen ons is hij eerlijk. Ik hoop dat de arts dit meeneemt in de overweging hoe verder.
Eigenwijze ouwe draak, hij maakt het ons niet makkelijk, maar we doen ons best.
Er is nog geen diagnose mbt de verwardheid. Voor het weekend werd gezegd dat hij niet snel genoeg herstelde van de delier, en nu opeens is hij goed genoeg.
Vragen om een plek bij iets van Geriant zou misschien een optie zijn, dan kunnen ze daar t koppie verder onderzoeken.....moet ie daar wel in mee willen gaan natuurlijk....

Maar artsen en verpleegkundigen zijn er toch in getraind om de juiste conclusies te trekken?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:33

Petpa schreef:
veneri schreef:
Ik vind dat ze op de zaken vooruit lopen.meneer laat zich in het zh van zn beste kant zien,omdat hij daar weg wil en,zoals hij zelf zei "niks meer met ze te maken wil hebben"
Hij overziet de consequenties niet van het zeggen dat hij naar huis wil, alleen om daar weg te kunnen.
Dit is vechten tegen hem in, voor zijn bestwil. Wij weten hoe hij is, en tegen ons is hij eerlijk. Ik hoop dat de arts dit meeneemt in de overweging hoe verder.
Er is nog geen diagnose mbt de verwardheid. Voor het weekend werd gezegd dat hij niet snel genoeg herstelde van de delier, en nu opeens is hij goed genoeg.
Vragen om een plek bij iets van Geriant zou misschien een optie zijn, dan kunnen ze daar t koppie verder onderzoeken.....moet ie daar wel in mee willen gaan natuurlijk....

Maar artsen en verpleegkundigen zijn er toch in getraind om de juiste conclusies te trekken?

Ja dat denk ik wel,maar als ze aan hem vragen hoe gaat het.
En het antwoord is een duimpje en goed.
En ze vragen of hij naar huis wil. En het antwoord is simpelweg ja.
Wat kunnen ze daar dan mee? Hij zegt niet wat hij werkelijk denkt/voelt/ wil.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:38

veneri schreef:
Petpa schreef:

Ja dat denk ik wel,maar als ze aan hem vragen hoe gaat het.
En het antwoord is een duimpje en goed.
En ze vragen of hij naar huis wil. En het antwoord is simpelweg ja.
Wat kunnen ze daar dan mee? Hij zegt niet wat hij werkelijk denkt/voelt/ wil.

Hij laat zien dat hij de vraag begrijpt en de vraag kan beantwoorden. Daar gaat het om, niet om wat hij denkt, voelt of wil.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:51

Tsja, die vragen kan een kind van 3 ook begrijpen en beantwoorden. Wil niet zeggen dat je die 24/7 alleen thuis kan laten en voor zichzelf kan laten zorgen,toch?

Is dat dan serieus het enige waar ze naar kijken?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:55

veneri schreef:
Tsja, die vragen kan een kind van 3 ook begrijpen en beantwoorden. Wil niet zeggen dat je die 24/7 alleen thuis kan laten en voor zichzelf kan laten zorgen,toch?

Is dat dan serieus het enige waar ze naar kijken?

Ik denk dat je toch anders er tegenaan moet gaan kijken. Zij zien waarschijnlijk niet iemand die ze niet begrijpt. Eer je opgenomen wordt met dementie moet je toch echt wel een stuk verder zijn.

Probeer voorlopig hulp thuis te regelen en ga toch eens kijken of e een diagnose kunt krijgen. Ik vrees dat je zonder sowieso niet veel verder gaat komen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:59

En de diagnose kan je krijgen via iets als Geriant?
Dan moet ie daar zelf wel voor open staan natuurlijk.
En anders is het wachten tot hij slechter wordt en het fout gaat?
Tsja,ik vind er wel wat van...

Petpa

Re: Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:26

Welke diagnose hebben ze in het ziekenhuis gesteld?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 18:42

Dat is nou juist een vraag voor de arts.
Bleef eerst bij delier door UWI, delier herstelde niet snel/goed genoeg, zou verder gekeken worden, en daar blijft het nu hangen.
Nu wordt er gezegd dat hij lichamelijk goed genoeg is om uit het zh te worden ontslagen. De rest blijft liggen heb ik het idee....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:46

Petpa schreef:
veneri schreef:

Niet als dat niet de opname indicatie is. Wat ze doen is iemand oplappen voor hetgeen waarvoor hij komt en verder kijken ze niet echt is mijn ervaring.
Ik werk in een GRZ en zovaak dat ze in het zkh niet door hebben gehad dat iemand compleet de weg kwijt is :=

Wat TS zegt klopt ook: de rest blijft liggen, daarvoor is hij niet in het zkh. Dat speelde al, is niet acuut. Hij is er nu niet door in levensgevaar dus het ziekenhuis is niet de juiste plek om dit uit te zoeken.

Ik zou dus in zo’n geval aandringen op door naar een plek waar ze dit uit kunnen zoeken. Daar kunnen ze idd een diagnose stellen, een diagnose voor totaal iets anders as waar hij voor in het zkh ligt doen ze in het zkh niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:14

Mijn moeder moest voor een blokkade in haar lies naar het ziekenhuis en kreeg daar een stent, ze kreeg ook een delier, ziekenhuis heeft toen echt wel mee gedacht. Ze kon even naar een revalidatiecentrum, maar liever naar iets bekends, ik heb haar toen een paar weken in huis gehad. Alles gaat momenteel tijdelijk zijn. Vraag de huisarts of hij je op de weg naar een diagnose kan helpen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:27

Er werd aan mij gevraagd of ik een groot sociaal netwerk had toen ik na een operatie een maand moest herstellen. Stel dat je dan nee zegt zullen ze echt wel doorzetten om zorg te krijgen. Ze sturen mensen echt niet naar huis als dat niet kan ook als het iets anders is dan waar je voor kwam.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 19:29

Ik mag het hopen.
Hij heeft alleen ons, en wij zitten in een verbouwing waardoor hij hier echt niet terecht kan, en anders was het ook erg lastig geworden qua ruimte.
Ik hoop dat we morgen na het gesprek wat wijzer worden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:37

En zo'n mentor aanvragen of bewindvoerder? Geen idee hoe je dat doet maar misschien wel handig. Jullie wonen er niet in dichtbij genoeg denk ik om echt die mantelzorg te bieden.
Er zijn ook vrijwilligers die misschien in kunnen springen. Hier in breda is er veel via zorgvoorelkaar geregeld.
Geen idee of er bij hem in de gemeente zo iets zit.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:54

friezenfan2 schreef:
En zo'n mentor aanvragen of bewindvoerder? Geen idee hoe je dat doet maar misschien wel handig. Jullie wonen er niet in dichtbij genoeg denk ik om echt die mantelzorg te bieden.
Er zijn ook vrijwilligers die misschien in kunnen springen. Hier in breda is er veel via zorgvoorelkaar geregeld.
Geen idee of er bij hem in de gemeente zo iets zit.

Voor uitvoering van het mentorschap zijn 17 uur of (indien mogelijk) tenminste zes contactmomenten per jaar vastgesteld. Dat gaat het probleem van TS niet echt oplossen.
Daarnaast gaat een vrijwilliger niet dagelijks toezicht houden.
Het is voor TS en meneer een uiterst moeilijke situatie.
Heel eerlijk... Ik denk dat er eerst een situatie van escalatie moet zijn en dat er dan ingegrepen wordt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:55

Petpa schreef:
veneri schreef:

Ik werk ondertussen in de ouderenzorg, maar toen ik nog in het ziekenhuis werkte was ik vooral getraind in het zo snel mogelijk mensen weer naar elders krijgen.
Een van de grootste redenen om uit de ziekenhuiszorg te gaan.

Zolang hij zelf zegt dat het gaat zullen ze hem ook laten gaan. Een gedwongen opname heeft nogal wat voeten in de aarde.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:56

En tot het escaleert is er wel hulp nodig en zoveel mogelijk. Nee een vrijwilliger gaat niet 24/7 bij iemand zitten maar elke beetje helpt. Al is het maar om een korte periode te overbruggen.
Moet er ook niet iemand overlijden zodat er weer een plekje vrij komt? En dan moet je al boven aan de lijst staan zodat je met spoed ergens opgenomen wordt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 20:22

Het is allemaal erg ontmoedigend.
Hij wil en durft eigenlijk niet naar huis, wil liever naar verpleeghuis of ander aanleun/inleunwoning. Maar hij spreekt dit niet uit naar de artsen, wel naar ons.
Misschien maar een gesprek met hem opnemen, en aan de arts laten horen?
Maar al wil hij het wel zo'n opname, dan moet er nog wel een reden of indicatie voor zijn natuurlijk.
Daarom zal hij een diagnose moeten krijgen, die het zh niet gaat stellen.
Ik hoop op een tijdelijke opname ergens waar dan die diagnose gesteld kan gaan worden.
Morgen maar bespreken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:57

friezenfan2 schreef:
Er werd aan mij gevraagd of ik een groot sociaal netwerk had toen ik na een operatie een maand moest herstellen. Stel dat je dan nee zegt zullen ze echt wel doorzetten om zorg te krijgen. Ze sturen mensen echt niet naar huis als dat niet kan ook als het iets anders is dan waar je voor kwam.

ALs het niet kan niet nee, als iemand zegt dat hij het prima vindt om naar huis te gaan, gaat ie zo.
Ze regelen amper wat, wil je thuiszorg mag je zelf bellen. Kunnen ze pas over drie dagen? Dan wacht je gewoon drie dagen thuis.
Belt iemand niet omdat ie dat weer vergeet? Jammer dan, we hebben het toch besproken?
Regelen we vervoer naar huis/ revacentrum als je geen netwerk hebt? Moet je zelf doen.
Meermaals meegemaakt dat iemand zonder spullen met z’n scootmobiel of met de tram aankomt bij het revacentrum. Of dus bij huis, waar vervolgens geen eten in de koelkast ligt en de thuiszorg pas over drie dagen komt als je geluk hebt.

Dus idd bespreek een opname hierna. Indicatie genoeg als ik het zo lees.
Jullie zien dit niet goed aflopen als hij naar huis gaat, jullie gaan niet voor hem zorgen. Het komt niet goed thuis, dus er moet overbrugging zijn voor thuis of waar dan ook naartoe.
Krijg je het in het zkh niet voor elkaar kan de HA dit ook indiceren als het thuis spaak gelopen is.

Moet ie wel zelf willen idd. Maar misschien kan je het leuk inkleden zodat het echt een aanbod is wat ie niet kan weigeren :o

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:21

veneri schreef:
Het is allemaal erg ontmoedigend.
Hij wil en durft eigenlijk niet naar huis, wil liever naar verpleeghuis of ander aanleun/inleunwoning. Maar hij spreekt dit niet uit naar de artsen, wel naar ons.
Misschien maar een gesprek met hem opnemen, en aan de arts laten horen?
Maar al wil hij het wel zo'n opname, dan moet er nog wel een reden of indicatie voor zijn natuurlijk.
Daarom zal hij een diagnose moeten krijgen, die het zh niet gaat stellen.
Ik hoop op een tijdelijke opname ergens waar dan die diagnose gesteld kan gaan worden.
Morgen maar bespreken...

Ik zou zelf wat zorginstellingen bellen met de vraag hoe een plaatsing bij hun verloopt en of zij evt plek hebben zonder wachttijd.
Dat je dan met de meneer het gesprek opnieuw zou kunnen voeren met ‘wat is belangrijk voor je?’ (Bepaalde spulletjes, bepaalde omgeving etc).
Want hij geeft het aan, maar er zal een bepaalde terughoudendheid in zitten. Artsen blijven vreemden voor meneer. Ik denk dat het beste is om zelf te onderzoeken wat er nodig is voor plaatsing in een verpleeghuis en hoe je meneer het beste mee kan nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:50

Voor zoiets heb je transferverpleegkundigen die contacten hebben en voor de patient gaan rondbellen?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 08:56

Meneer is inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis. Was lichamelijk "goed genoeg" en te goed om naar een tijdelijk zorghotel te worden uitgeplaatst.
Omdat er nog wel wat verwardheid was en het zh parkinsonisme zag,en wij ook hebben duidelijk gemaakt dat er meer speelt dan hij laat blijken (hij uit zich niet naar derden) en onze zorgen hebben uitgesproken, is hij nu opgenomen op een screeningsplek voor verder mentaal onderzoek.
Het is nu afwachten wat hier verder uit gaat komen. Naar verwachting zal hij daar wel enkele weken/maanden zitten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:15

veneri schreef:
Meneer is inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis. Was lichamelijk "goed genoeg" en te goed om naar een tijdelijk zorghotel te worden uitgeplaatst.
Omdat er nog wel wat verwardheid was en het zh parkinsonisme zag,en wij ook hebben duidelijk gemaakt dat er meer speelt dan hij laat blijken (hij uit zich niet naar derden) en onze zorgen hebben uitgesproken, is hij nu opgenomen op een screeningsplek voor verder mentaal onderzoek.
Het is nu afwachten wat hier verder uit gaat komen. Naar verwachting zal hij daar wel enkele weken/maanden zitten.

Als hij daar weken/maanden zit (en men dat daar zijn werk) dan komt ook wel boven water dat hij eigenlijk niet meer naar huis wil.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:24

veneri schreef:

Daar kan uitkomen dat meneer zijn situatie ernstig genoeg is voor een verpleeghuisindicatie.
Of er kan uitkomen dat meneer thuis kan blijven wonen. In dat geval regelt de casemanager de benodigde zorg.
Beide gevallen geeft jou de rust TS.
De verantwoordelijkheid ligt nu niet meer bij jou!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:03

veneri schreef:

Max 10 tot 16 weken en dan houdt het op.
Maar dat is eigenlijk altijd genoeg tijd om de boel goed uit te zoeken en te kijken wat de beste woonvorm zou zijn en of er thuis nog wat haalbaar is met de juiste zorg en begeleiding.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 08:26

Het is afwachten nu,ik hoop dat ze erdoorheen kunnen prikken bij hem.
Hij laat het niet merken als er iets is en vraagt niet, drukt niet op de alarmknop voor hulp, dus hoe weten ze dan dat er iets niet goed gaat?
We gaan het zien....