Fooi geven bij de kapper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:26

DuoPenotti schreef:
Hier ook generatie x.
En ik ben opgevoed met laat de Amerikaanse onzin daar.
Niks met fooi geven moet.

Hier tipt echt bijna niemand.

Misschien eerder een woonplaats ding dan een generatie ding?

Ik denk eerder een rijke mensen ding... wij kwamen vroeger eigenlijk nooit in de horeca, geen geld voor.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:38

Ik geef werklui/monteurs/bouwvakkers die hier de hele dag zijn ook wel wat. Broodje knakworst voor tussen de middag een een goede gevulde koek voor bij de koffie enzo. En bij warm weer ijsjes.
Vorig jaar de hele benedenverdieping voorzien van nieuw glas en kunststof kozijnen. Die mannen waren hier 3 dagen hard en netjes aan het werk. Dan zorg ik voor wat extra's.

Fooi alleen in restaurants.

laura1987

Re: Fooi geven bij de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:05

Fooi geef ik als ik de service in een restaurant echt heel goed vind.
In het buitenland ben ik wat makkelijker en geef ik wat vaker fooi, dus ook wat neer leggen op bed voor schoonmaak, een gids bij een goede excursie, bij het eten. Mijn gedachtegang is dat die mensen daar behoorlijk hard moeten werken voor niet al te veel salaris, ik ben dan toch op vakantie dus die paar centen maken dan ook niet uit.

De cv monteur enz geef ik wat te drinken en evt wat te eten, maar meer niet. De hovenier die een week bezig is met de tuin aanleggen krijgt opties voor wat hij wil lunchen en dat haal ik dan :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:27

Bouwvakkers krijgen van mij koffie/thee/fris en een goede koek. Maar geen eten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:07

Ik werkte 35 jaar geleden op zaterdag in een kapsalon in Amsterdam zuid.
Wij kregen eind vd dag het fooi verdeeld en dat was altijd een flink bedrag.
Ik geef zelf ook altijd fooi. Ik weet hoe fijn dat is om te krijgen namelijk.
Stukje waardering.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:21

wat bijzonder eigenlijk dat dat in bepaalde beroepen kan en mag.
ik werk als huishoudelijk hulp en mij word echt vaak van alles aangeboden aan koekjes, mensen willen bloemen geven, extra geld.

maar dat mag je niet eens aannemen, is gewoon verboden.
zeg ik ook altijd hoor, van hoeft niet, een simpel dank je wel is voor mij genoeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:10

DuoPenotti schreef:
Bouwvakkers krijgen van mij koffie/thee/fris en een goede koek. Maar geen eten.

Hier ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:32

ellepel schreef:
wat bijzonder eigenlijk dat dat in bepaalde beroepen kan en mag.
ik werk als huishoudelijk hulp en mij word echt vaak van alles aangeboden aan koekjes, mensen willen bloemen geven, extra geld.

maar dat mag je niet eens aannemen, is gewoon verboden.
zeg ik ook altijd hoor, van hoeft niet, een simpel dank je wel is voor mij genoeg.

Klopt, in de zorg en aanverwante beroepen is het niet toegestaan over het algemeen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:01

Achterom schreef:
Ik denk eerder een rijke mensen ding... wij kwamen vroeger eigenlijk nooit in de horeca, geen geld voor.

Mijn ouders waren echt niet rijk. Maar ze tipte wel of zorgde voor koffie met zelfgemaakte cake als er werklui waren.
Mijn vader kreeg als monteur ook koffie met iets erbij bij mensen thuis en ook wel eens wat extra's toegestopt.
Uit eten deden wij nooit in mijn jonge jaren, maar volgens mij was dat ook iets wat weinig mensen in onze omgeving deden. Ik weet wel dat vroeger in de kroeg/café wel flink werd getipt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 11:25

Ik vind werklui koffie/koek geven nog normaal, maar eten zoals patat/hotdogs etc vind ik wel ver gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:28

Cayenne schreef:
Ik vind werklui koffie/koek geven nog normaal, maar eten zoals patat/hotdogs etc vind ik wel ver gaan.

Dat eten wij zelf ook niet door de week. Dus zou niet weten waarom dan wel

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:40

Cayenne schreef:
Ik moest gisteren (maandag dus :+ ) naar de kapper en had het hier over met mijn schoonmoeder.
Zij vroeg of ik de kapster ook fooi geef, want zij doet dat al jaren en volgens haar is dat heel gebruikelijk bij kappers.
Ik wist dat niet, dus gisteren op gelet en inderdaad gaf de klant voor mij de kapster 5 euro fooi.
Uiteindelijk heb ik dus ook 5 euro fooi gegeven, maar ik was tevreden en de prijs viel me uiteindelijk erg mee.
Het was de eerste keer dat ik bij deze zaak kwam.
Heb ik onder een steen gelegen? Of is dit inderdaad heel normaal en gebruikelijk? :P
Ik wist echt niet dat dit blijkbaar normaal is? :o?

Toen ik naar Oostenrijk verhuisde was dit totaal nieuw voor mij. Fooi geven bij de kapper is hier standaard.
Dat had ik in Nederland nog nooit meegemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 11:43

DuoPenotti schreef:
Cayenne schreef:

Dat eten wij zelf ook niet door de week. Dus zou niet weten waarom dan wel

Precies daarom dus! :j
Maar het gedachte er achter van mijn vriendin is dat ze dan vaak net een tandje meer hun best doen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:51

Werklui op je perceel en in je huis van een natje en een droogje voorzien zie ik niet als fooi. Dat valt onder gastvrijheid.
Drinken en een koekje is prima.

Toen mijn huis compleet gerenoveerd werd en ik dezelde werklui langere tijd in huis had, zorgde ik voor een kom soep bij hun eigen boterham. Dat werd gewaardeerd en werkt soms twee kanten op.

Ik ben niet van de fooien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:08

Werklui die een dag komen of korter krijgen idd koffie/thee/iets fris, meerdere keren aangeboden en iets lekkers erbij, of in de zomer een keer een ijsje.

Zijn ze er voor een langere periode, dan zal ik een keer saucijzenbroodjes halen bij de bakker, of kibbeling bij de visboer of ik maak idd een pan soep.
Maar dan meestal ook niet iedere dag, maar een keer als het zo uitkomt.

Wij hebben overigens ook handige klussers in de vriendengroep en die krijgen wel alle maaltijden tijdens de werkzaamheden van ons en vaak nog een etentje op een later tijdstip na afloop toe ook.
Maar dat is dan eigenlijk in plaats van een vergoeding voor de gemaakte uren (gebruikte materialen betalen we uiteraard altijd, maar de tijd wordt onderling in de vriendengroep doorgaans niet gerekend en dat lossen we dan dus op door te voorzien in maaltijden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:23

Werklui krijgen lekkere koffie en meestal haal ik daar bastogne koeken en jodekoeken voor in huis. Mijn klustraditie. Fooi krijgen ze niet.
Bij de kapper een knipkaart en loop zo de deur uit na een welgemeend “dankjewel en een fijne dag!!”.
In een restaurant natuurlijk wel maar op de club weer bijna nooit want daar kom ik paar keer week. minibedragen maar loopt anders toch best op. Wel rond ik het daar soms naar boven af.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:32

Mag ik er nog een variant van een blijk van waardering geven ingooien?

In de bus bij het uitstappen (niet voorin in de bus) hard dank je wel roepen naar de chauffeur.

Ik groet de chauffeur hartelijk als ik instap, maar het voelt raar om in een (volle) bus iets te roepen naar de chauffeur. Dat doe ik dan ook niet.

Valt me op dat vooral jonge mensen dit doen. Dat verraste me op een positieve manier. Zegt oma :D

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:46

Werklui krijgen hier ook gewoon wat te drinken en inderdaad een koek aangeboden. Enige werklui die na een dag werken een pizza hebben gekregen waren daadwerkelijk ook vrienden van ons :')

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:07

Nooit van gehoord, en ben het ook niet van plan. Is al duur genoeg.
22 euro. 20 minuten werk.
Ze kan 3 per uur knippen.
Dat is een uurloon van 66 euro.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:25

Boras, dat viel mij hier ook al op!
echt bijna iedereen die uit de bus stapt roept dan dank je wel.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:28

Ik heb bijna twee jaar als boodschappen bezorger gewerkt. Ik kan bevestigen dat degene die fooi geven de boomers en gen x zijn, en vooral als ze zelf een laag inkomen hebben. Hoe welvarender de buurt, hoe minder je hoeft te verwachten - ongeacht of je als jonge vrouw van 20 met 150 kilo aan boodschappen voor ze heb gesleept en (ondanks dat dit niet hoeft) de boodschappen in de koelkast hebt gezet voor ze omdat ze dat graag wilde. Terwijl als ik in een portiek kwam van een alleenstaande vrouw met drie kinderen die nauwelijks iets uit te geven heeft, dan kon ik er op rekenen fooi te krijgen. Super lief. Ik werk dan niet perse harder, maar het doet me wel goed, wat waardering.

Tijdens de feestdagen geeft bijna iedereen wel wat, afgezien van mensen die erg welvarend zijn, daar krijg je ook op kerstdag niets.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:34

OleJon schreef:
Nooit van gehoord, en ben het ook niet van plan. Is al duur genoeg.
22 euro. 20 minuten werk.
Ze kan 3 per uur knippen.
Dat is een uurloon van 66 euro.

Dat is wel echt weinig overigens, schrik ik wel van. Mijn kapster is ook iets duurder.

Van die 66€ per uur moet je ook nog je pand, apparatuur en materiaal, vakantiedagen, ziektedagen, pensioen, verzekeringen, arbeidsongeschiktheid, belasting etc regelen.

Ze houdt daar echt weinig van over denk ik. Maar goed, ieder bepaalt z’n eigen prijzen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:36

Dan kan je overal wel fooi geven, ik geef nergens fooi alleen op vakantie voor de taxi. :+

Ik krijg zelf wel veel fooi en dan denk ik: waarom? De klant betaald al behoorlijk veel tegenwoordig en er word genoeg aan verdiend. Als er niet meer genoeg word verdiend gaan de tarieven vanzelf weer omhoog.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:46

Lestrange01 schreef:
Ik heb bijna twee jaar als boodschappen bezorger gewerkt. Ik kan bevestigen dat degene die fooi geven de boomers en gen x zijn, en vooral als ze zelf een laag inkomen hebben. Hoe welvarender de buurt, hoe minder je hoeft te verwachten - ongeacht of je als jonge vrouw van 20 met 150 kilo aan boodschappen voor ze heb gesleept en (ondanks dat dit niet hoeft) de boodschappen in de koelkast hebt gezet voor ze omdat ze dat graag wilde. Terwijl als ik in een portiek kwam van een alleenstaande vrouw met drie kinderen die nauwelijks iets uit te geven heeft, dan kon ik er op rekenen fooi te krijgen. Super lief. Ik werk dan niet perse harder, maar het doet me wel goed, wat waardering.

Tijdens de feestdagen geeft bijna iedereen wel wat, afgezien van mensen die erg welvarend zijn, daar krijg je ook op kerstdag niets.

Bezorgers geef ik altijd fooi en extra als het slecht weer is. Maar goed ik ben ook Gen-X. :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:50

Oh ja aanvulling; de thuisbezorgd jongeman krijgt een euro. Niet via de site maar gewoon ‘cash’ in z’n hand.
Bus ja dat is netjes ook toch? Hij wacht met wegrijden tot je bent uitgestapt; ik brul dat meestal uit voorzorg :+ .