Stiefgezin en erfenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:26

Benzz schreef:
Ik zou als ik jou was TS echt hulp zoeken, want er ziet een diep iets waar ik de vinger niet onder krijg. En zelf zie ik het als onterecht het gevoel ergens niet bij te horen.

Echt, zoek hulp want dit vraagstuk gaat je relatie met je familie slopen.

Hoezo breekt dit mijn familie? Zij hebben dit geld vorig jaar al ontvangen en ik behandel ze nog steeds hetzelfde. Ben er nog steeds even vaak en we spelen nog even vaak spelletjes. Vieren nog steeds bijzondere gebeurtenissen samen. Mag ik mijn hart niet luchten zonder dat ik anders ga doen? Ik snap deze reactie echt, echt niet. En mijn therapeut die veel van ons gezin heeft gezien, heeft dezelfde mening en heeft zelfs nog tegen mijn moeder gezegd dat ze het eens was met haar, wat betreft gelijkheid
Laatst bijgewerkt door Firelight op 24-05-24 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Anoniem gemaakt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:27

Gast7252, daar zit dus je pijnpunt. Je moeder heeft een relatie met iemand en de financiele zaken zijn gescheiden. Daar kun jij echt niets aan veranderen, dat zal je moeder moeten doen. Zij is niet onafhankelijk en zoals ik het lees is het geen gelijkwaardige relatie. Frustrerend? Ja enorm! Maar niet jouw probleem.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 23-05-24 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:28

Anoniem schreef:
Benzz schreef:
Ik zou als ik jou was TS echt hulp zoeken, want er ziet een diep iets waar ik de vinger niet onder krijg. En zelf zie ik het als onterecht het gevoel ergens niet bij te horen.

Hoezo breekt dit mijn familie? Zij hebben dit geld vorig jaar al ontvangen en ik behandel ze nog steeds hetzelfde. Ben er nog steeds even vaak en we spelen nog even vaak spelletjes. Vieren nog steeds bijzondere gebeurtenissen samen. Mag ik mijn hart niet luchten zonder dat ik anders ga doen? Ik snap deze reactie echt, echt niet. En mijn therapeut die veel van ons gezin heeft gezien, heeft dezelfde mening en heeft zelfs nog tegen mijn moeder gezegd dat ze het eens was met haar, wat betreft gelijkheid

Een goede therapeut geeft geen mening.

Ik ging er vanuit dat het nu speelde, daarom reageerde ik zo, het topic insinueert niet dat het geld al langer in bezit was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:29

Maar het is wel mijn probleem. Want ik ben diegene die nu betaalt aan een huishouden waar ik niet woon. Terwijl de rest geld zat heeft.

En mijn moeder heeft voor al dit, al gezegd te willen scheiden. Door de vele gebeurtenissen. Dit was meer een extra klap. De druppel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:31

Ts je knoopt dingen aan elkaar die los van elkaar zijn.

Ja jullie zijn samen opgegroeid en zo voelt het voor jullie.
Fijn heel fijn :j
Want bij veel samengestelde gezinnen is dat wel anders. Sterker nog bij gewone gezinnen ook.

Maar...
Hoe je het ook wendt of keert, jullie zijn geen bloedverwanten.
En door die erfenis is dat duidelijk.

Maar je stiefvader blijft dezelfde persoon. De mensen die geërfd hebben blijven de zelfde personen. En die niet geërfd hebben ook.
En geen van hen heeft op welke manier dan ook zeggenschap gehad hoe de overledene zijn geld verdeeld.

Dat dit je na een jaar nog steeds opspeelt en zo bezig houd dat het een topic waard is geeft aan dat het je hoog zit.

Laat het los...
Het brengt je niks. Alleen maar negatieve rot gedachte.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:32

Anoniem schreef:
Maar het is wel mijn probleem. Want ik ben diegene die nu betaalt aan een huishouden waar ik niet woon. Terwijl de rest geld zat heeft.

En mijn moeder heeft voor al dit, al gezegd te willen scheiden. Door de vele gebeurtenissen. Dit was meer een extra klap. De druppel

Er is dus veel meer aan de hand dan het geld.

Maar jij bent wel degene die geld overmaakt. En ik snap dat je dat doet!!! Maar je moeder moet echt op haar strepen gaan staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:32

Anoniem schreef:

Hoe vervelend voor je moeder (en ook voor jou) je moeder moet dat regelen met haar partner, zij moet een gesprek aan gaan en zeggen dat ze niet rond kan komen en dat ze meer bijdrage verwacht.
Als er geld in dat gezin is (je stiefvader) zal hij meer moeten bijdragen en niet de kinderen.
Ikzelf zou geen relatie met zo'n iemand willen, maar dat is mijn mening.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:33

DuoPenotti schreef:
Laat het los...
Het brengt je niks. Alleen maar negatieve rot gedachte.

Dit dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:33

Nee dit speelt van vorig jaar. Heb nergens gezegd dat dit van nu was. Net zoals ik nergens heb gevraagd wat ik moet doen. Mijn vraag was puur hoe anderen stiefgezinnen dit regelen.

Het is jammer dat bokt, bokt niet meer is. En op deze manier mag het topic op slot. Want iedereen weet het allemaal beter terwijl niemand mij of mijn familie mij kent. Anders had ik wel een topic gemaakt met vraag voor hulp maar ik vroeg gewoon andere ervaringen.

"Eén goede therapeut geeft geen mening" vind ik heel raar. Ze mag toch zeggen dat iets erg was in mijn verleden. Dat iets niet had mogen gebeuren. Mag een therapeut alleen ja en amen zeggen volgens jou? :\

Brainless

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:35

Ik zeg hoe het bij mijn (stief)ouders is geregeld en jij zegt dan dat het bij jullie allemaal anders liogt omdat je stiefvader veel problemen heeft veroorzaakt.
Dus je wilt eigenlijk geen ervaringen van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:36

Mijn moeder heeft dit vaak zat aangehaald. Maar dan ontstaan er enorme ruzies. Er speelt ook alcohol in dit verhaal.

Om de rust te bewaren voor iedereen in huis kan het nu even niet anders. En nu ik mijn stiefvader hierover heb verteld. Hoeveel geld ik heb gegeven voor zijn eigen gezin. Had ik anders verwacht.

Brainless

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:37

Dus het klopt dat je geen ervaringen zoekt over hoe erfenissen is geregeld in samengestelde gezinnen, maar je wilt je verhaal kwijt over je eigen kapotte gezin (wat helemaal mag hoor, geen probleem , maar dat is een heel ander onderwerp dan je OP).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:38

Brainless schreef:
Ik zeg hoe het bij mijn (stief)ouders is geregeld en jij zegt dan dat het bij jullie allemaal anders liogt omdat je stiefvader veel problemen heeft veroorzaakt.
Dus je wilt eigenlijk geen ervaringen van anderen.

Ja dat klopt. Het is anders bij ons maar dat maakt niet uit dat ik die ervaringen dan niet wil horen. Maar ik zoek voornamelijk mensen in eenzelfde situatie. Als gezin dat alles deelt maar als het op zoiets aankomt niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:39

Maar hoe dat bij andere geregeld is wat maakt dat uit?
Dat veranderd niets aan jou situatie.

Maar jij bent uit huis en betaald je moeder voor onderhoud? Begrijp ik dat goed?

Zou daar al eens mee stoppen. Kostgeld als je thuis woont prima.
Maar uit huis niet meer.
Laat je moeder haar eigen zaakjes regelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:40

Anoniem schreef:
Mijn moeder heeft dit vaak zat aangehaald. Maar dan ontstaan er enorme ruzies. Er speelt ook alcohol in dit verhaal.

Om de rust te bewaren voor iedereen in huis kan het nu even niet anders. En nu ik mijn stiefvader hierover heb verteld. Hoeveel geld ik heb gegeven voor zijn eigen gezin. Had ik anders verwacht.

Er is dus een heel ander probleem.

Het is echt aan je moeder. Dat het aan je vreet snap ik, maar zij moet de keuze maken. En die keuze heeft niet zoveel met geld te maken, dat geld is gewoon de welbekende druppel.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:40

Benzz schreef:

Zo ik vind dit vrij ver gaan eerlijk gezegd, insinueren dat er iets diep zit op basis van een paar bokt berichten. Je af en toe naar voelen hoort bij het leven, dat van je af willen blazen hoort daar ook bij en dan kan je dat de volgende dag/week/maand wel relativeren.

Echt ik heb het idee dat anderen het juist veel meer opblazen dan TS.
Ben het ook eens met Roosch. Vind het juist schadelijk om altijd maar mensen aan te praten continu alleen maar positief te mogen denken, juist het kunnen balen van iets, het er laten zijn, mee dealen en verder leven lijkt me veel gezonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:41

Brainless schreef:
Dus het klopt dat je geen ervaringen zoekt over hoe erfenissen is geregeld in samengestelde gezinnen, maar je wilt je verhaal kwijt over je eigen kapotte gezin (wat helemaal mag hoor, geen probleem , maar dat is een heel ander onderwerp dan je OP).

De vraag was niet duidelijk en daar ben ik op ingegaan. En op het volgende weer ingegaan en het volgende. Dus ja we zijn enorm afgeweken omdat ik anders werd neergezet als een aso persoon. En dat doet gewoon pijn. Ik heb iedereen proberen mijn pijn te besparen die ik in mijn jeugd als oudste zus heb gehad. En dan word ik neergezet als iemand die hebberig is, of die zegt dat ik me nu geen gezin voel doordat ik het niet eerlijk vind gaan.
Ik ben ook afgeweken, 100 procent.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:43

*
Laatst bijgewerkt door Benzz op 23-05-24 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:43

DuoPenotti schreef:
Maar hoe dat bij andere geregeld is wat maakt dat uit?
Dat veranderd niets aan jou situatie.

Maar jij bent uit huis en betaald je moeder voor onderhoud? Begrijp ik dat goed?

Zou daar al eens mee stoppen. Kostgeld als je thuis woont prima.
Maar uit huis niet meer.
Laat je moeder haar eigen zaakjes regelen.

Het gaat mij niet om het veranderen het gaat mij om hoe dit geregeld is bij anderen. Het verhaal stiefgezin en dan met name ook nog halfzus, stiefbroers is gewoon redelijk nieuw. En dat ook nog met 6 kinderen maakt het niet makkelijk. Dus ik was gewoon benieuwd hoe anderen dit regelen, of hier überhaupt over nagedacht is. Of dat mensen het laten afwachten tot het zover is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:44

Miiej schreef:
Benzz schreef:

Zo ik vind dit vrij ver gaan eerlijk gezegd, insinueren dat er iets diep zit op basis van een paar bokt berichten. Je af en toe naar voelen hoort bij het leven, dat van je af willen blazen hoort daar ook bij en dan kan je dat de volgende dag/week/maand wel relativeren.

Echt ik heb het idee dat anderen het juist veel meer opblazen dan TS.
Ben het ook eens met Roosch. Vind het juist schadelijk om altijd maar mensen aan te praten continu alleen maar positief te mogen denken, juist het kunnen balen van iets, het er laten zijn, mee dealen en verder leven lijkt me veel gezonder.

Nou, het is een jaar geleden en in de latere berichten is duidelijk te lezen dat er nogal wat aan de hand is. Hulp kan daarbij helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:45

Benzz schreef:
Nou mijn verhaal: Vader had serieus geld, overleed en er kwam een nieuwe stiefvader, overleed ook en er kwam weer een nieuwe stiefvader, toen overleed moeder en ging het geld naar stiefpa zolang hij leeft. Alle sieraden van mijn moeders familie zijn naar zijn kleinkinderen gegaan en het geld van mijn pa is op, dat is opgegaan aan laatste stiefpa zijn leven en aan zijn kinderen en kleinkinderen. Omdat hij het vruchtgebruik had van de erfenis krijg ik pas wat als hij overlijd. Maar ja, er is niets meer. Helaas pindakaas, ik zorg wel voor mijn eigen hachie. In dit blijven hangen werkt voor mij niet.

Maar dit bedoel ik juist. Dan voel je je toch ook rot? Blijkbaar mag je je niet rot voelen zonder hulp te zoeken.
Ik zou me erg emotioneel voelen dat mijn moeders sieraden naar anderen zijn gegaan. Je kan niks veranderen aan de situatie maar je mag je toch boos en verdrietig voelen? ;(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:46

Maar wat is dan je vraag?
Hoe het bij andere geregeld is?
Mijn antwoord. Daar heb je niets aan omdat te weten want veranderd jou situatie niet.

Of de vraag vind je dat de familie dat moet delen?
Mijn antwoord ; nee.

Altijd makkelijk zeggen ik deel als er niks te delen valt.

Maar het is zo geregeld en daar kun je in blijven hangen ofje bij neerleggen.
Die keuze is aan jou.

Edit zie dat berichten nu kruisen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:48

Bijna iedereen in het gezin heeft hulp trouwens. En er is ook gezinstherapie geweest, relatietherapie.

Iedereen voelt zich een keer rot en dat mag gewoon. En niemand schaamt zich hiervoor

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:49

Anoniem schreef:
Benzz schreef:
Nou mijn verhaal: Vader had serieus geld, overleed en er kwam een nieuwe stiefvader, overleed ook en er kwam weer een nieuwe stiefvader, toen overleed moeder en ging het geld naar stiefpa zolang hij leeft. Alle sieraden van mijn moeders familie zijn naar zijn kleinkinderen gegaan en het geld van mijn pa is op, dat is opgegaan aan laatste stiefpa zijn leven en aan zijn kinderen en kleinkinderen. Omdat hij het vruchtgebruik had van de erfenis krijg ik pas wat als hij overlijd. Maar ja, er is niets meer. Helaas pindakaas, ik zorg wel voor mijn eigen hachie. In dit blijven hangen werkt voor mij niet.

Maar dit bedoel ik juist. Dan voel je je toch ook rot? Blijkbaar mag je je niet rot voelen zonder hulp te zoeken.
Ik zou me erg emotioneel voelen dat mijn moeders sieraden naar anderen zijn gegaan. Je kan niks veranderen aan de situatie maar je mag je toch boos en verdrietig voelen? ;(

Nee, zonde van mijn tijd en energie. Heb altijd gedacht: Wees er gelukkig mee! Overigens heb ik daar wel hulp bij gehad!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:49

Ik snap eerlijk gezegd wel dat geld een issue is geworden als ik hoor dat het al zo “ongezond” in jullie gezin loopt dat jij door de jaren heen je eigen moeder financieel moet steunen, en je stiefvader doodleuk zegt dat dat niet zo zou moeten terwijl het om zíjn vrouw gaat. Ik weet dat partners in een relatie of huwelijk allerlei verschillende manieren van omgaan met geld hebben, en dat is natuurlijk oké als je daar allebei achter staat, maar voor mij persoonlijk is liefde ook het samen goed willen hebben en zorgen voor de ander (als dat nodig is). Dat er dus ergens al een bijzondere manier van omgaan met geld in het gezin is, verklaart voor mij ook wel de gevoeligheid rondom zo’n erfenis, en ergens ook het gevoel van “onrecht” of ten minste het gevoel dat je ervan baalt.

Hebben jullie hier in het gezin weleens gesproken over gehad? Jij met zowel je moeder als je stiefvader? Of lukt het sowieso om open eerlijke gesprekken te hebben over wat je voelt of hoe je bep. dingen hebt meegemaakt door de tijd heen? Want je zegt dat met alle andere dingen jullie heel hecht zijn, maar tegelijkertijd merk ik ook tussen de regels door wel dat er veel gebeurd is.