Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
friezenfan2 schreef:Al die generaties zijn toch ook groot geworden zonder enorm vaak hun vader te zien.
Als je kind alsnog gepest wordt moet je aan de bel trekken en niet op bokt gaan zeggen dat je thuisonderwijs wil gaan geven en dan op geen enkele vraag antwoord geven.
Zoals ik jouw berichten hier nu lees wilde je eigenlijk alleen maar horen hoe geweldig het is en helaas is dat volgens heel veel mensen helemaal geen goed idee voor je kinderen. Je zal ze te kort doen. En tegen die tijd is er teveel tijd verloren gegaan om ze weer terug in het normale onderwijs laten mee draaien.
Dus na dit bericht ga je antwoord geven toch?
Heb je zelf de pabo afgerond? Of welke andere goedgekeurde opleiding tot leraar.
Er zijn ook moeders en vaders die helemaal niet vinden dat hun kinderen fantastisch zijn.
ual_95 schreef:Ha TS, ik ben zelf coördinator op een middelbare school en merk sinds enkele jaren dat steeds meer ouders/verzorgers moeite hebben met de huidige vorm van het onderwijs. Zeker de laatste jaren ligt de focus erg op het individu en dat is nou juist iets wat lastig 100% toe te passen is in het reguliere onderwijs. Veel ouders zijn dus zoekende en oriënteren zich op andere manieren van onderwijs, zeker als er vergaande problematiek aan ten grondslag ligt.
Thuisonderwijs zou mijns inziens een laatste oplossing, cq eindstation, zijn. Logischerwijs klinkt het ideaal: thuis, veilig en op eigen tempo en niveau wegwijs worden in de wereld. In de praktijk wordt er juist een achterstand gecreëerd op sociaalmaatschappelijk vlak. De échte wereld is namelijk niet alleen maar thuis, veilig en op eigen tempo. School biedt een hele goede voorbereiding op deze wereld.
Tussen het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs zit nog een groot aantal mogelijkheden. Wat ik je dus wil adviseren, is om op de huidige school in gesprek te gaan met de BPO'er (Begeleider Passend Onderwijs). Er bestaan legio trajecten waarin kinderen, óók met een voorsprong, passend onderwijs krijgen zonder een TLV-verklaring (die noodzakelijk is voor speciaal onderwijs). Heb je die persoon al eens gesproken?
ual_95 schreef:Ha TS, ik ben zelf coördinator op een middelbare school en merk sinds enkele jaren dat steeds meer ouders/verzorgers moeite hebben met de huidige vorm van het onderwijs. Zeker de laatste jaren ligt de focus erg op het individu en dat is nou juist iets wat lastig 100% toe te passen is in het reguliere onderwijs. Veel ouders zijn dus zoekende en oriënteren zich op andere manieren van onderwijs, zeker als er vergaande problematiek aan ten grondslag ligt.
Thuisonderwijs zou mijns inziens een laatste oplossing, cq eindstation, zijn. Logischerwijs klinkt het ideaal: thuis, veilig en op eigen tempo en niveau wegwijs worden in de wereld. In de praktijk wordt er juist een achterstand gecreëerd op sociaalmaatschappelijk vlak. De échte wereld is namelijk niet alleen maar thuis, veilig en op eigen tempo. School biedt een hele goede voorbereiding op deze wereld.
Tussen het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs zit nog een groot aantal mogelijkheden. Wat ik je dus wil adviseren, is om op de huidige school in gesprek te gaan met de BPO'er (Begeleider Passend Onderwijs). Er bestaan legio trajecten waarin kinderen, óók met een voorsprong, passend onderwijs krijgen zonder een TLV-verklaring (die noodzakelijk is voor speciaal onderwijs). Heb je die persoon al eens gesproken?
mirim schreef:Ik ben een ouder van een kind wat op negenjarige leeftijd vrijstelling kreeg van zowel de leerplicht als de kwalificatieplicht.
Niet voor ieder kind is er passend onderwijs te vinden.
En voor sommige kinderen is het dan een zegen als ze zichzelf kunnen ontwikkelen , in een eigen tempo en binnen hun eigen mogelijkheden.
Ons kind heeft dus geen enkele diploma.
Is maar een aantal jaar op school geweest.
Maar redt zich als volwassene prima in de maatschappij.
Heeft nu een verantwoordlijk , zware baan en redt zich op sociaal vlak uitstekend !
Met andere woorden : niet iedereen redt het binnen het schoolse systeem en komt toch op zijn pootjes terecht .
Als je als ouder weet en voelt dat het beter voor het kind is om hem of haar niet in het systeem te drukken is het goed om voor je kind op te staan.
En laten we wel wezen ….. het is toch voor iedereen makkelijker om het kind naar school te laten gaan in plaats van thuis te onderwijzen ?
Of thuisonderwijs toegestaan is als je zelf niet altijd aanwezig kan zijn bij je kind weet ik niet.
Ik werkte toentertijd niet dus was thuis bij mijn kind .
mirim schreef:En laten we wel wezen ….. het is toch voor iedereen makkelijker om het kind naar school te laten gaan in plaats van thuis te onderwijzen ?
Of thuisonderwijs toegestaan is als je zelf niet altijd aanwezig kan zijn bij je kind weet ik niet.
Ik werkte toentertijd niet dus was thuis bij mijn kind .
friezenfan2 schreef:Ga je dan nooit antwoord geven op alle vragen in dit topic.
Maakt het iets uit of ik zelf kinderen heb of leraar ben?
Maar jij ook nog een fijne zondag hé.
Kimmie235 schreef:nick_en_ik schreef:Ik heb thuisonderwijs gehad, en het is een mooie manier van lesgeven. Maar weet wel waar je aan begint, zorg ervoor dat je een goed curriculum hebt waarmee je aan de slag kunt. Je moet goed in je achterhoofd houden dat je je kinderen klaarstoomt voor staatsexamens zodat ze uiteindelijk een vervolgopleiding kunnen gaan doen. En daar komt dus niet alleen het schoolwerk bij kijken, maar ook het sociale aspect.
Die twee punten, een goed curriculum en het sociale aspect, zijn zo ontzettend belangrijk om een goede basis te hebben voor thuisonderwijs.
Oké, ik ben benieuwd hoe je het ervaren hebt en wat je vindt van de zorgen dat kinderen uit het thuisonderwijs minder sociaal vaardig zouden kunnen zijn? Hoe heb jij dat ervaren?
Ja er schijnen, vooral in belgie, goede producten te zijn om mee te komen met het curriculum.
ual_95 schreef:mirim schreef:En laten we wel wezen ….. het is toch voor iedereen makkelijker om het kind naar school te laten gaan in plaats van thuis te onderwijzen ?
Of thuisonderwijs toegestaan is als je zelf niet altijd aanwezig kan zijn bij je kind weet ik niet.
Ik werkte toentertijd niet dus was thuis bij mijn kind .
Ik vind dat best wel een aanname. Voor heel veel ouders is het helemaal niet 'makkelijk' om hun kind naar school te laten, maar de alternatieven zijn niet bekend of niet haalbaar. Dát is wel een probleem. Ik vind het jammer dat ouders dan (te snel) naar thuisonderwijs neigen.
Wanneer je aan de norm voor thuisonderwijs voldoet, kan je dit op eigen gelegenheid doen. Dat is precies het grootste nadeel. Er is géén controle meer vanuit de onderwijsinspectie. Er is géén controle op de kwaliteit van het onderwijs. Alles komt op het bord van ouders. Een diploma is mijns inziens een bewijs dat een kind voldoet aan de normen die de huidige maatschappij vraagt. Een formaliteit n.a.v. een voorbereiding. Het maakt iemand niet beter als mens, maar daar gaat het ook helemaal niet om.
Marie111 schreef:Kimmie235 schreef:Hoi,
Is er hier iemand bekend met thuisonderwijs? Ik ben de aanvraag voor thuisonderwijs aan het onderzoeken. Verder moet ik veel alleen doen, en moet dit dus in combinatie met mijn werk. Ik heb begrepen dat ze wel naar de gastouder kunnen overdag, dat je daarvoor gewoon een toeslag krijgt. Wellicht zijn hier thuisonderwijzers die wat meer informatie hebben.
Ik snap het niet helemaal geloof ik. Om hoeveel kinderen gaat het en hoe oud zijn ze? Verwacht je dat de gastouder ook les gaat geven?
Nog een tip. Je kunt deze vraag eventueel ook stellen op het forum van Ouders Online. Welicht krijg je daar ook bruikbare tips. https://www.ouders.nl
Kimmie235 schreef:Voordeel van thuisonderwijs is dat je altijd het reguliere systeem in kan, je kunt er echter nooit uit. We staan dus niet ingeschreven op een school. Mijn zoon is (nog) niet in staat de overstap te maken, die conclusie hebben we al getrokken. Voor nu zoek ik daarom vooral naar mensen die wel ervaring hebben met thuisonderwijs met de voor en nadelen zodat ik kan kijken waar de moeilijkheden liggen, of ik dingen kan ondervangen en of het haalbaar is.
Daarbij komt dat ik echt richtingsbezwaar heb, en geeft het de kinderen ruimte om hun vader vaker te zien.
Kimmie235 schreef:Een diploma kan prima behaald worden, dat is het probleem niet. Het feit dat er geen inspectie is en geen controle op de kwaliteit is natuurlijk voor kinderen met een achterstand heel vervelend, die blijven hierdoor achter. En daarbij is een diploma meteen is wat mij betreft niet noodzakelijk, ik heb veel mensen in de omgeving die de nodige certificaten voor hun bedrijf later behalen, of waarbij het door een eigen bedrijf niet nodig is.
ual_95 schreef:Kimmie235 schreef:Een diploma kan prima behaald worden, dat is het probleem niet. Het feit dat er geen inspectie is en geen controle op de kwaliteit is natuurlijk voor kinderen met een achterstand heel vervelend, die blijven hierdoor achter. En daarbij is een diploma meteen is wat mij betreft niet noodzakelijk, ik heb veel mensen in de omgeving die de nodige certificaten voor hun bedrijf later behalen, of waarbij het door een eigen bedrijf niet nodig is.
Een diploma is niet noodzakelijk wanneer er een vrijstelling van Leerplicht is, maar het maakt het wel een heel stuk makkelijker. Zonder vormt in Europa, linksom of rechtsom, wel degelijk een beperking. Wellicht heeft een kind geluk met, zoals je het beschrijft, een bedrijf waar certificaten later behaald kunnen worden of kan hij zelf een bedrijf starten. Maar wat als datzelfde kind te laat tot de conclusie komt dat hij het allerliefst dierenarts wordt? Of -ironisch genoeg- leraar? Vergeet niet: een achterstand wordt in dit geval gecreëerd door thuisonderwijs van ondermaatse kwaliteit. Dat is geen onwil vanuit ouders, maar dat is gewoon de realiteit.
Nogmaals, ik zou het als eindstation zien. Onderzoek eerst andere mogelijkheden en streep die eerst af.