Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:42

_xManadisx_ schreef:
Toiletpapier hamsteren, als ik iets heb geleerd van de coronapandemie is dat het wel


Wat dacht je van de Plus 2 weken geleden?! Geen corona, wél 6 rollen Page toiletpapier voor €1, dat werd een complete chaos!

moonsparkle
Berichten: 21814
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:06

Wij hebben een douche toilet dus hopen dat water en stroom niet wordt afgesloten :')

M_D_H
Berichten: 17483
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:07

huppelz schreef:
M_D_H schreef:

Met geld is overal een ingang te vinden : behalve naar God, dat zul je zelf moeten doen ;)

Als wij niet bij mijn oom in Fuerteventura terecht kunnen, of als het daar al mis is, dan heeft mijn vader een back-up plan liggen voor de VS (al weet ik niet of dat zoveel veiliger is) daar heeft hij een x aantal bevriende zakenrelaties zitten waarmee hij dit onderwerp toevallig al heeft besproken toen Rusland de Krim binnen viel. Zij nemen ons dan op en staan garant voor de kosten die dan gemaakt worden.


Ding is: bij El Shaddai ministries (New York) is aangekondigd dat men in het voorjaar een oorlog met Iran verwacht en dat het heftig zal worden.
Daarnaast vertelde de voorganger een verhaal over zonsverduisteringen (?) en een verhaal over de driehoek Texas- Houston en San Antonio waar het grootste kinderhandelnetwerk zit van de VS.
De voorganger vertelde dat God daar wrs dit jaar ellende zal brengen. Net zoals in een gebied dat zichzelf Little Egypt noemt.

Weet niet waar jullie precies heen willen, maar ik zou een plan B maken als ik jullie was


Euhm ja, als we in dat soort onzin zouden geloven zouden we dat wellicht moeten doen.
Gelukkig geloven we hier niet in en ik denk ook dat wanneer we het over oorlog hebben, er serieuzere dreigingen zijn dan een of andere voorganger die voorspelt dat God ellende brengt in de US.

Daarbij, eerlijk is eerlijk, mijn familie en ik leven veels te zondig, niemand van ons verdient een plekje in de hemel en ik ben daar oke mee ;)
Mijn motto is: Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "oh crap she's up".

Lindsey_99
Berichten: 2533
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:18

Wellicht valt hooguit voor enkele weken of maanden een voorraad aan te leggen, want voor een jaar of langer inslaan, dan heb je een flinke schuur of nog liever kelder nodig. Want schuurtje met opslag is vlotjes leeggeroofd als er hoge nood is.
Zodra het echt mis gaat dan sluiten veilige landen hun grens wel, want die worden anders overspoeld met wereldgenoten die ze wellicht helemaal niet kunnen opvangen en huisvesten.
Hopelijk houdt men een keer op met dat geruzie om stukjes aarde; vroeger hakte men elkaar met een knots, zwaard of hakmes de hersens in, of schoot men elkaar aan flarden. Tegenwoordig gaat dat met bommen aan drones. Maar sec is er nog geen donder verandert sinds het begin van onze jaartelling. Sommige mensen leven nog steeds in het jaar nul. Alleen de wapens zijn anders geworden.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:44

BeFunny schreef:
Want dat is een eerste levensbehoefte?


Ik dacht dat het wel duidelijk een grapje was :’)

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:45

Annemarievzr schreef:
Interessant hoeveel mensen het over vluchten hebben. Waarom zouden de landen om ons heen, of verder weg, ons op willen nemen? Wij houden in Europa ook nogal de deur dicht...

Wij hebben al een huis in Italië. Dat hoop ik nog te halen met de kinderen (en liefst ook met huisdieren)

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:17

_xManadisx_ schreef:
BeFunny schreef:
Want dat is een eerste levensbehoefte?


Ik dacht dat het wel duidelijk een grapje was :’)


O sorry. Dat was dus voor mij niet duidelijk :') maar er zullen vast mensen zijn die dat echt gaan doen ;)

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:20

Dat denk ik ook, dat bleek maar weer met de lockdown :’)

MallyBelly

Berichten: 3552
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:31

Ten onder gaan... :') geen voorraad, geen middelen om dit te doen dus dan maar ten onder.

bloemm

Berichten: 234
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:39

Ik krijg altijd zo'n unheimisch gevoel van dit soort topics, nou ben ik sowieso snel angstig. Ik hoop maar gewoon dat we veilig blijven. En anders zou ik denk ik niet vluchten (maar dat weet je niet van te voren natuurlijk) maar zo dicht mogelijk bij familie blijven en voor elkaar zorgen.
Laatst bijgewerkt door bloemm op 30-01-24 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:39

Ik kan hier ook echt niet over nadenken merk ik. Ik acht de kans op een oorlog ook niet heel groot. Ook niet als Trump weer aan de macht komt. Vorige keer waren we er ook bang voor en toen is er ook niets gebeurd. En ik denk niet dat Putin zo dom is om heel Europa aan te gaan vallen, dat gaat hem niet lukken.

juval

Berichten: 13330
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:23

ik denk dat als er echt een nieuwe wereldoorlog komt, dat het dan heel snel voorbij is. Met alle nucleaire wapens die op dit moment voorhanden zijn.

Ik ga niet vluchten. Als het moet zijn we aardig zelfvoorzienend.

cinniz123

Berichten: 4413
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:35

De kelder inkruipen en er omkomen van de honger omdat het huis in is gestort en het luik niet meer open gaat…..ownee ik heb geen kelder dus dan ga ik alle mensen die voorraad hebben plunderen :')

Kortom ik ben de sjaak maar dat komt ook omdat ik denk dat je je er gewoon niet op kunt voorbereiden mits je een flinke tuin met een bunker hebt liggen.
Denk als er honger heerst je voor iedereen op je hoede moet zijn met je voorraadje eten en wat dat betreft is 220volt op je omheining zetten denk ik nog de beste zet :D

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:06

Eten en drinken zijn een ding maar als alles wat je kent vernietigd isen de mensen die je kent verdwenen met een onbekend lot. Daar kun je je niet op voorbereiden!

Ook voor mensen die vluchten en misschien nooit meer terug kunnen.

Keell94

Berichten: 4063
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:45

Niks, ik zou geen idee hebben wat ik dan moet doen.

Vluchten, maar als Nederland wordt aangevallen dan wiss heel de EU, dus waar vlucht je dan nog heen?
Het vliegveld is het eerste wat ze zullen platleggen dus dat is geen optie. Per boot? ja waarheen want ik kan nog geen rubber bootje besturen :') ik denk dat ik dan gewoon gedoemd ben.

Mijn broertje woont in de Filipijnen, daarheen? maar ook dan hoe kom je daar?
Ik woon gewoon in een simpel rijtjeshuis, geen kelder of überhaupt ruimte om een voorraad aan te leggen.
Ik denk dat ik me er op zo'n moment maar gewoon bij neerleg en er het beste van probeer te maken in de tijd dat ik nog leef.

Hou me er eigg totaal niet mee bezig, het is ook bijna niet voor te stellen.
Vind oorlog zowieso stom, zoveel onschuldige mensen gaan dood, hele landen worden verwoest waarvoor? Omdat 2 leiders met een te groot ego het niet eens kunnen worden. Laat elk land gewoon zijn ding doen en werk samen met elkaar, dat gedoe om landjepik en andere onzin.

Cemlys

Berichten: 14971
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:46

cinniz123 schreef:
De kelder inkruipen en er omkomen van de honger omdat het huis in is gestort en het luik niet meer open gaat…..ownee ik heb geen kelder dus dan ga ik alle mensen die voorraad hebben plunderen :')

Kortom ik ben de sjaak maar dat komt ook omdat ik denk dat je je er gewoon niet op kunt voorbereiden mits je een flinke tuin met een bunker hebt liggen.
Denk als er honger heerst je voor iedereen op je hoede moet zijn met je voorraadje eten en wat dat betreft is 220volt op je omheining zetten denk ik nog de beste zet :D

precies moestuintjes worden geplunderd incl voorraden en dan meestal door de vijand. Ik ben daar eerlijk gezegd niet mee bezig %) best wel eng dat mensen duidelijk wel aan het inslaan zijn en een heel plan hebben liggen. Ik denk dat als er dreiging is dat er vanuit de overheid wel het een en ander komt (geloof dat dat in Zweden ook zo gaat/ging, pamfletten met hoe je je het beste kunt voorbereiden). Enige voorbereiding zijn jodiumpillen voor mn kind :') meestal heb ik wel een pak spaghetti en bloem, en we hebben kippen. maar voor de rest. wegkunnen zonder paarden zou niks voor mij zijn. dan euthanaseer ik liever de bende voor ik vertrek.

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:21

Zelf heb ik tien liter water in een ding (staat er al een tijdje, hoe lang is dat eigenlijk houdbaar?).
En kattevoer op voorraad.
Mijn eigen voedselvoorraad moet ik nog aanleggen, zal denk ik vooral veel kippensoep in blik worden en groentes in potten.
Radio batterijen kaarsen zaklamp heb ik.

Ik heb mijn naasten verteld waar ik heen zal proberen te gaan als ik denk dat ik weg moet gaan van huis; als internet eruit ligt kan je elkaar niet bereiken immers en loop je elkaar mis als je elkaar gaat zoeken. Daarom dacht ik, een centraal punt afspreken (of daar weer nieuwe aanwijzingen plaatsen) leek me wel verstandig.

Kat zal ik proberen mee te nemen.. in elk geval niet achter laten. meer dieren heb ik niet.
Mijn grote zorg is mijn meervoudig complex gehandicapte zoon (woonachtig in een instelling). Hoe dat moet komen…. het zou verschrikkelijk zijn, hij heeft altijd verzorging en begeleiding nodig en ook veel spullen zoals inco’s. Dat geldt ook voor zijn huisgenootjes en breder, alle bewoners van de stichting.
Ik vind dat te akelig om aan te denken. Wat men op zo’n moment daadwerkelijk doet weet je eigenlijk dan pas.

Ik denk zelf ook wel dat er plunderingen komen als jij nog kasten vol eten hebt en de rest van de buurt niet.

Hopelijk komt het niet zover. Zoals hier boven al geschreven staat, ego’s van leiders, wat voor zoveel elende zorgt. Niet doen, doeslief, we leven allemaal maar even, waarom moet er dan strijd zijn.

Merexa

Berichten: 1169
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:06

Als er morgen oorlog zou uitbreken zou ik blijven. Als de meeste mensen vluchten zouden de wegen vol staan. We kunnen een paar maanden vooruit met de voorraad die we nu hebben, die uiteraard wel verstopt gaan worden. Paarden en kippen heb ik bij huis en die laat ik ook niet zomaar achter.
Ik woon in een dorp met +/- 750 inwoners 9km van een grote stad af, maar wel met een snelweg 400m hier vandaan. Op zich denk ik dat we redelijk veilig zitten en we hebben een leuke buurt. We zullen elkaar vast wel helpen. Ik heb bessenstruiken en eieren, maar daar gaan we het niet op redden als het eten op raakt tegen de zomer dus dan zou ik ook gaan vissen. Ook ken ik de bossen erg goed in de omgeving, waar wel te verstoppen valt als het moet.
Familie is welkom. Ik heb een handige oom in de stad wonen en de rest van de familie dat over Nederland woont zal hier misschien ook wel heen komen als het internet er uit ligt. We hebben zonnepanelen en beetje primitief leven zal ik niet erg vinden.
Maar laten we hopen dat het nooit zo ver komt..
Laatst bijgewerkt door Merexa op 30-01-24 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud
Berichten: 1887
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:08

Een vraagje, nu heb ik geen radio op batterijen. Vroeger wel gehad maar de batterijen waren gaan lekken, dus de radio was niet goed meer.
Zou je in nood ook met je autoradio die nieuwsberichten kunnen ontvanger?

verootjoo
Berichten: 35678
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:29

Ja dat kan toch gewoon als je je auto aanzet?

Maar je kan ook op je telefoon lezen/luisteren denk ik?

Ik lees hier wel veel mensen met een enorme voorraad := wij hebben eten voor komende week maar dan houdt het wel op.
Houden jullie echt rekening met een oorlog dat jullie voor maandenlang voorraad hebben?

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:58

Ik heb mijn voorraad gewoon om geld te besparen :Y) Ik koop vrij groot in bij goede aanbiedingen. Zou toevallig goed uitkomen bij een oorlog of voedseltekort, maar daar doe ik het niet voor :))

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:06

verootjoo schreef:
Ja dat kan toch gewoon als je je auto aanzet?

Maar je kan ook op je telefoon lezen/luisteren denk ik?

Ik lees hier wel veel mensen met een enorme voorraad := wij hebben eten voor komende week maar dan houdt het wel op.
Houden jullie echt rekening met een oorlog dat jullie voor maandenlang voorraad hebben?


Als er een mobiel netwerk en stroom isom je telefoon op te laxe wel.. Maar ja, het is oorlog.

verootjoo
Berichten: 35678
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:08

Wij hebben zelf stroom.
Mobiel netwerk wordt ms wat lastig als de boel gebombardeerd is of platgelegd wordt ja :=

Prairy
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:10

verootjoo schreef:
Ja dat kan toch gewoon als je je auto aanzet?

Maar je kan ook op je telefoon lezen/luisteren denk ik?

Ik lees hier wel veel mensen met een enorme voorraad := wij hebben eten voor komende week maar dan houdt het wel op.
Houden jullie echt rekening met een oorlog dat jullie voor maandenlang voorraad hebben?

Nee hoor, niet per se. Geld besparen, en ik vind een voorraad hebben gewoon heel erg fijn. Ook om straks de opbrengst van de moestuin langer te kunnen bewaren. Het wordt waarschijnlijk hele handige, een beetje een uit de hand gelopen hobby :+

Mizora

Berichten: 18137
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:13

Het is een financiële buffer waar ik al meer dan eens gebruik van heb gemaakt, een gedeelte uit eigen tuin (vlees en groente), tactisch (bulk)aanbiedingen en veel voorraad neemt helemaal niet zo gigantisch veel plaats in beslag. Ik heb een koelkast en een een vrieskast op elkaar staan, dus bij elkaar 160cm hoog. Daarnaast heb ik 2 planken waar voorraad op staat (1 boven mijn aanrecht en 1 rij op de top van een wandrekje), 1x 60L plastic bak waar mijn broodmeel en wat bulkproducten in zitten, een oude kledingkast van 60x60x180 (waar die plastic bak precies niet in past, anders was dat waarschijnlijk samengevoegd, maar nu liggen mijn aardappelen en uien op de onderplaat) en een grote vrieskist. Ik heb geen eten in mijn (zeer beperkte) keukenkastjes liggen. Ik heb nog wel een pompoen hoog liggen ergens, maar vanwege hoe/waar ik woon zijn muizen een terugkerend probleem (prima met klemmen te bestrijden, maar wel meerdere keren per jaar), waardoor dat soort dingen kritischer zijn. Alles zit bij mij dus ook in containers, op wat spullen op de bovenste planken van de voorraadkast na, waar ik nog nooit muizenvuil heb aangetroffen. Zou dat niet zo zijn, had ik nog minder ruimte nodig gehad.

Ik wil de plastic bak nog gaan afschaffen, maar daarvoor moet ik eerst me rustig door de broodmixen heen eten. Een half brood neemt als mix nog geen liter ruimte in beslag, terwijl ik op deze manier precies weet wat de ingrediënten zijn en ik extra vezelrijk brood kan maken. Ik bak het overigens met een broodbakmachine. Dus zakje leeg schudden, water en zout erbij (zout is slecht voor je gist, dus die laat je uit de premix), aanzetten en vergeten. Altijd brood in huis (bakken duurt nog geen 3 uur inclusief rijzen).