Hoe lang doe jij met je winterjas?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35747
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:56

Ergens tussen de 5-8 jaar.
Altijd eerst als goede jas en dan als hij niet meer zo mooi is nog jaren als paardenjas.

Coentjuh

Berichten: 9874
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:14

Prachtige jas/foto Earth!

Voor degenen die hem doorschuiven naar de paarden, hebben jullie allemaal handige / casual jassen dan.. Ik heb echt een andere stijl en vind het juist leuk dat ik dan wat chiquer kan. Dus die gaan nooit paardenjas worden, maar draag ik tot ze uit elkaar vallen. Nee mijn smaak verandert eigenlijk niet, ik heb dat haast nooit met kleding.

Scapino uit 2014 en het nieuwe sprookje (Kerstcadeau <3 van mijn Lief)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 16-01-24 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35747
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:22

Ja, ik koop altijd een wat langere waterdichte praktische jas inderdaad, meestal van een outdoor merk.

Als je een nette jas hebt zoals in de foto‘s, dan kun je hem uiteraard niet doorschuiven.

Tink89
Berichten: 3012
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:59

Ik heb inderdaad ook nette jassen (vaak wollen mantels e.d.) en praktische jassen. Haast allemaal ongeschikt om in te rijden.

Snippergroen

Berichten: 6708
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:06

Ik koop tegenwoordig vaak wat duurdere, hogere kwaliteit jassen waarvan ik ook echt met mezelf afspreek om er meerdere jaren mee te doen. Vaak heb ik er dan nog een goedkopere jas naast voor als de kans groot is dat deze vies wordt of als ik bijvoorbeeld een keer naar de kroeg ga o.i.d. waarbij ik mijn jas onbewaakt achterlaat.

Mijn vorige jas heb ik 5 jaar mee gedaan. Toen kwamen er scheuren in en was hij ook inmiddels te groot geworden. Ik heb dezelfde jas toen opnieuw gekocht :=

KarenQ
Berichten: 522
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:14

Ik heb een nette jas, die ik nooit draag omdat hij te koud is voor de winter/herfst/lente of juist te warm voor de zomer/herfst/lente.

Amber_anne

Berichten: 6977
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:19

Ik heb gewatteerde parkas normaal dus die kunnen zo door. Heb nu een Canada goose bij de paarden en een Canadians. Heb dit jaar zelf een woolrich gekocht die wat netter is dan een gemiddelde parka maar zou prima ook bij de paarden kunnen

veneri
Berichten: 909
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:30

Mijn winterjas van nu 2 jaar oud is nog perfect, superwarm en waterdicht. Alleen de rits.... ik krijg m vaak niet meer dicht, dus denk dat ik die ga laten vervangen zodat de jas nog even meekan.
Hangt van de kosten van de nieuwe rits af. Het is een knielange jas met dubbele rits.

_Nadia_

Berichten: 2659
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:41

office schreef:
Ik ken echt niemand die 10 jaar of langer dezelfde jas draagt .Verbaasd me serieus aangezien paarden mensen wel bergen geld uitgeven aan poedertjes voor hun paard enzo .Huisdieren hebben is zo ie zo slecht voor het milieu.In een zandpaddock is weinig plek voor de natuur.


Ik heb geen paard en rij ook al jaren niet meer, dat scheelt. Mijn jas is nieuw £249.99 met batterij, de mijne komt van Vinted via iemand die m 1 keer gedragen had maar toch te krap vond. Heb dr £60 voor betaald en verwacht dat ie op zn minst weer 10 jaar mee gaat. De vorige was nog prima maar de batterij was op en omdat t bedrijf overgenomen was en ze nu met USB aansluitingen werken voor de accu's kon ik de batterij niet los meer kopen.
Is mijn jas mooi? Mwah. Past ie bij al mn outfits? Ook nee. Houdt ie me warm? Ja! en dat is precies waarom ik een jas heb.
Ding heeft een verwarmingspaneel op de rug en 2 aan de voorkant.

Afbeelding

meggiemeg

Berichten: 12264
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:46

veneri schreef:
Mijn winterjas van nu 2 jaar oud is nog perfect, superwarm en waterdicht. Alleen de rits.... ik krijg m vaak niet meer dicht, dus denk dat ik die ga laten vervangen zodat de jas nog even meekan.
Hangt van de kosten van de nieuwe rits af. Het is een knielange jas met dubbele rits.

Heb pas een lange rits laten vervangen, ook een dubbele, was toen rond de 55,- kwijt. Die lange zijn ontzettend duur kwam ik achter.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:07

Tja, ik ben nu eenmaal geen mode-pop, eerder een mode-kneus _O-
En al dik dertig jaar is mijn 'smaak' vooral praktisch en comfortabel. Dus een nette jas, zoals Coentjuh laat zien, zijn aan mij absoluut niet besteed :n
Ik woon al bijna 20 jaar in mijn parka's elke winter. Ben nu aan mijn vierde bezig in 30 jaar, en dan vooral omdat ik afviel, en niet omdat ze zo slecht werden. De laatste hoop ik nu dus echt wel een flink aantal jaren weer te kunnen dragen nu ik bijna op mijn streefgewicht zit :j

Voor wie al eens een twee-weg-rits heeft laten vervangen, waar hebben jullie dat laten doen? Want degene die hier reparaties doet, kan in mijn donsjas geen nieuwe rits inzetten, vanwege de drukknopen die de jas heeft. En toch zou ik het graag willen repareren, want de jas pas ik inmiddels weer en is nog zo lekker warm.

pillow
Berichten: 7873
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:24

veneri schreef:
Mijn winterjas van nu 2 jaar oud is nog perfect, superwarm en waterdicht. Alleen de rits.... ik krijg m vaak niet meer dicht, dus denk dat ik die ga laten vervangen zodat de jas nog even meekan.
Hangt van de kosten van de nieuwe rits af. Het is een knielange jas met dubbele rits.

Heb je al geprobeerd im hem in te spuiten met wd40 of talkpoeder wil ook wel helpen.

pillow
Berichten: 7873
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:26

Siamsmeesje schreef:
Voor wie al eens een twee-weg-rits heeft laten vervangen, waar hebben jullie dat laten doen? Want degene die hier reparaties doet, kan in mijn donsjas geen nieuwe rits inzetten, vanwege de drukknopen die de jas heeft. En toch zou ik het graag willen repareren, want de jas pas ik inmiddels weer en is nog zo lekker warm.

Zijn er tanden uit? Kapotte runners kun je zo laten vervangen bij winkels die ritsen verkopen.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:40

pillow schreef:
Siamsmeesje schreef:
Voor wie al eens een twee-weg-rits heeft laten vervangen, waar hebben jullie dat laten doen? Want degene die hier reparaties doet, kan in mijn donsjas geen nieuwe rits inzetten, vanwege de drukknopen die de jas heeft. En toch zou ik het graag willen repareren, want de jas pas ik inmiddels weer en is nog zo lekker warm.

Zijn er tanden uit? Kapotte runners kun je zo laten vervangen bij winkels die ritsen verkopen.

Nee, de rits is nog wel goed, maar geen twee-weg. Deze is ooit na een valpartij gedeeltelijk losgescheurd. Mijn gedachte was dus, als er toch gerepareerd moet worden, dan maar gelijk helemaal goed naar mijn zin maken.
Anders ga ik eens puzzelen, hoe de oude rits weer netjes vast te zetten.

Hoewel... Je brengt me op een idee, hier de oude runner eraf laten halen, en dan inderdaad twee nieuwe runners erop laten zetten.. Hmmm... <<)
Eens kijken of dat hier in de buurt zou kunnen, helaas weinig fourniturenzaken.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6062
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:33

Mijn paarden winterjas was ik eergisteren aan het tellen maar die jas heb ik al 14 jaar en is nog altijd heel erg goed. Van de ene kant wel jammer want wil wel eens wat nieuws en het is niet echt mijn smaak (gekregen) maar ik kan hem echt niet weg gooien terwijl hij nog zo goed is.

Mijn gewone winterjassen zijn 7 en 5 jaar.

Tazzey
Berichten: 9539
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:16

office schreef:
Ik ken echt niemand die 10 jaar of langer dezelfde jas draagt .Verbaasd me serieus aangezien paarden mensen wel bergen geld uitgeven aan poedertjes voor hun paard enzo .Huisdieren hebben is zo ie zo slecht voor het milieu.In een zandpaddock is weinig plek voor de natuur.


Ik heb best kostbare jassen van een mooie kwaliteit wol die zelfs nog langer meekunnen. Het zijn tijdloze en stijlvolle jassen van een fantastische kwaliteit. Waarom zou ik die eerder moeten vervangen? Wat een bijzondere post...

Oskarrino
Berichten: 838
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:28

Ik heb wel (dure) goede jassen, geen primark jas bijv maar gaat nu voor het 6e jaar mee :+ Zit wel langzaam te denken aan een nieuwe!

veneri
Berichten: 909
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:57

pillow schreef:
veneri schreef:
Mijn winterjas van nu 2 jaar oud is nog perfect, superwarm en waterdicht. Alleen de rits.... ik krijg m vaak niet meer dicht, dus denk dat ik die ga laten vervangen zodat de jas nog even meekan.
Hangt van de kosten van de nieuwe rits af. Het is een knielange jas met dubbele rits.

Heb je al geprobeerd im hem in te spuiten met wd40 of talkpoeder wil ook wel helpen.


Nee dat niet.kan ik even proberen. Heb eerder het idee dat het stiksel van de rits wat aan het "rafelen" is waardoor ie niet pakt/dicht gaat. Als ik de kleine plukjes wegknip dan gaat ie meestal wel weer.
Wanneer gebruik je dan juist wd40 en wanneer beter talkpoeder?

Ik lees hier € 50,- voor een dubbele rits. Mijn jas was nieuw in de aanbieding € 100,-.
Misschien net zo makkelijk een nieuwe kopen. Maar misschien helpt wd40 of talkpoeder....

Morganlefay

Berichten: 8725
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:25

Ik geef liever wat geld uit voor een echte goede
Heb een dikke houtje touwtje uit ergens 2010
Een echte Lammy uit de jaren '80.
Een Gaastra uit 2009 en een lange Donzen en die heb ik ondertussen nu 4 jaar. ;)

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:21

office schreef:
Nou ja 30 keer wassen geeft hetzelfde effect lijkt me in combinatie met dragen.
Echt geen idee wat de makers van een jas voor ogen hebben qua hoeveelheid wasbeurten .Ik zou niet meer durven te skiën in een jas die 30 keer gewassen is .Tenzij het vlakbij de warme chocolademelk is.

Dekbedden gaan toch ook vaker mee dan 30x wassen.. dus een winterjas ook.

Rennie89
Berichten: 37318
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:27

Ik draag nog steeds mijn Moscow jas van va 15 jaar oud :Y) al heb ik inmiddels wel nog meer winterjassen, een jas die ik een paar jaar geleden in kringloop had gekocht, een woolrich jas die echt super warm is (heb ik pas een jaartje) en nog wat jassen van zowel Moscow als woolrich op de groei (of juist afvallen :+ ) gekocht, maar tot zover nog niet echt vaak gedragen -O- :')

Tink89
Berichten: 3012
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:50

Brainless schreef:
office schreef:
Nou ja 30 keer wassen geeft hetzelfde effect lijkt me in combinatie met dragen.
Echt geen idee wat de makers van een jas voor ogen hebben qua hoeveelheid wasbeurten .Ik zou niet meer durven te skiën in een jas die 30 keer gewassen is .Tenzij het vlakbij de warme chocolademelk is.

Dekbedden gaan toch ook vaker mee dan 30x wassen.. dus een winterjas ook.


Offtopic, maar hoe vaak was jij de dekbed wel niet joh?

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:54

Tink89 schreef:
Offtopic, maar hoe vaak was jij de dekbed wel niet joh?

Joh? }:0
Gewoon elke maand.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6062
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:19

Wauw. Dat wassen verbaas ik mij ook over. Ik was mijn hoezen vaak, maar mijn dekbed zelf.. Pas niet eens in de machine.

Mijn jassen was ik ook niet vaak. Enkel als ze echt vies zijn.

Duhelo

Berichten: 28628
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:31

Pfoe, varieert
ik heb véél jassen, jassen voor dagelijks dat ik dagelijks kies bij mijn outfit. Die gaan vaak ook zeker 5 jaar mee, maar worden niet veelvuldig gedragen.

Mijn paardenjassen doen het ook wel lang, ik heb 8 j geleden een kingsland donsjas gekocht tweedehands, en die heeft 7 jaar paarden (en een paar maand verbouwingen) overleefd. De rits is kapot maar ooit vervang ik die nog eens.

Mijn gewone outdoorjassen gaan ondertussen ook al een jaar of 5-6 mee. Momenteel heb ik een nieuwe verwarmde jas voor bij de paarden, ik hoop dat die ook lang zal leven.