Knipperlicht relatie / meerdere keren terug bij ex - ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 00:46

BigOne schreef:
Ts, ik vind het gewoon zo jammer dat je bij je eerste serieuze relatie tegen iemand aanloopt die geen relatie materiaal is. Dit gaat gewoon doorwerken in je volgende relaties. Hoe eerder je volledig met hem kapt hoe beter.
Neef heeft drie jaar geleden z’n relatie van zeven jaar beëindigd. Daarna kwam hij iemand tegen die echt zijn droom partner was, helaas na een jaar zei ze als donderslag dat ze het niet meer voelde. Op zijn aandringen nog een paar maanden geprobeerd, hij heeft er alles aan gedaan maar het was trekken aan een dood paard . Het was zo heftig voor hem dat hij, nu hij weer voorzichtig aan het daten is hij gewoon bindingsangst heeft ontwikkeld. De vrouw waar hij nu mee date is een ontzettend leuk mens, ze zijn echt gek op elkaar maar hij heeft zoveel moeite om het een officiële naam te geven dat hij het liever afkapt, alleen om de pijn niet weer te voelen.
Laat het niet zover komen.

Dit is inderdaad ook waar ik erg bang voor ben. Het is ook gek, want ik was totaal niet onzeker in het begin, en hij gaf mij ook zeker geen aanleiding daartoe. En langzaamaan ben ik veranderd in een onzekere meid die meteen een nare trigger voelt als er iets van afstand voelbaar is of er andere meiden in het spel zijn.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 00:54

musiqolog schreef:
(Misschien moet ik dit soort topics niet aanklikken. Mijn relatie-ervaring is bijna non-existent en ik kan hoogstens van een afstandje advies geven.)

Maar goed, ik heb het aangeklikt en diagonaal doorgelezen. De situatie van TS en de zinvolle, maar ook voorspelbare reacties als zou TS maar beter met die jongen kunnen breken. Nu zie ik dat ze 26 is. Dat is normaal gesproken oud genoeg om dit soort dingen eerder meegemaakt te hebben - niet per se bij jezelf, maar bij anderen. We hebben allemaal wel een stel gekend dat uit elkaar ging en weer in elkaar - enzovoort, tot het uiteindelijk toch tot een definitieve breuk kwam. Of een stel dat na zijn breuk friends with benefits werd - wat even goed ging en daarna heel erg fout.

Ik denk dus dat TS wel weet dat dit niet gaat werken - tenzij er iets radicaals verandert. Afgaande op haar kant van het verhaal moet het die jongen zijn die verandert, en daarmee geef ik meteen de grootste 'maar' al. Daarom zou ik haar graag het volgende vragen: hoe ging dat in jouw omgeving? Wat gebeurde er toen een vriend(in) / familielid / kennis / collega van jou in een vergelijkbare situatie zat? Is het uiteindelijk nog goedgekomen of was dat knipperlicht-gedoe alleen uitstel van executie? En als het goedkwam, wat veranderde er dan?

Ik moet zeggen dat er niet veel mensen in mijn omgeving hetzelfde hebben meegemaakt (voor zover ik weet). Ik ken 1 leeftijdsgenoot waarvan de relatie ook meerdere keren aan en uit is gegaan, ook een stuk langer dan bij mij, en die zijn nu niet meer bij elkaar. Toch wel nog tot recent wat contact, maar niet meer met een toekomst en dat vinden ze prima volgens mij. Ik span denk ik helaas wel de kroon met 4x inmiddels..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 06:02

LaScar schreef:
BigOne schreef:
Ts, ik vind het gewoon zo jammer dat je bij je eerste serieuze relatie tegen iemand aanloopt die geen relatie materiaal is. Dit gaat gewoon doorwerken in je volgende relaties. Hoe eerder je volledig met hem kapt hoe beter.
Neef heeft drie jaar geleden z’n relatie van zeven jaar beëindigd. Daarna kwam hij iemand tegen die echt zijn droom partner was, helaas na een jaar zei ze als donderslag dat ze het niet meer voelde. Op zijn aandringen nog een paar maanden geprobeerd, hij heeft er alles aan gedaan maar het was trekken aan een dood paard . Het was zo heftig voor hem dat hij, nu hij weer voorzichtig aan het daten is hij gewoon bindingsangst heeft ontwikkeld. De vrouw waar hij nu mee date is een ontzettend leuk mens, ze zijn echt gek op elkaar maar hij heeft zoveel moeite om het een officiële naam te geven dat hij het liever afkapt, alleen om de pijn niet weer te voelen.

Dit is inderdaad ook waar ik erg bang voor ben. Het is ook gek, want ik was totaal niet onzeker in het begin, en hij gaf mij ook zeker geen aanleiding daartoe. En langzaamaan ben ik veranderd in een onzekere meid die meteen een nare trigger voelt als er iets van afstand voelbaar is of er andere meiden in het spel zijn.

Het is niet gek dat je er onzeker van wordt. Een narcist gebruikt aantrekken en afstoten bijvoorbeeld ook als manipulatietechniek. Ik zeg niet dat jouw ex een narcist is, maar even om aan te geven dat het niet gek is dat het invloed op je zelfvertrouwen heeft.

Je gaat onbewust op je tenen lopen, want als je iets fout doet kan het weer einde verhaal zijn. Daarmee verlies je iedere keer een stukje van jezelf. Als hij dan ook nog bezig gaat met andere vrouwen ipv aan zichzelf te werken geeft niet het signaal af dat hij voor jullie relatie vecht. Dus nee ik vind het heel logisch dat je zelfvertrouwen een flinke knauw heeft gekregen en dat afstand een trigger is geworden.

Schrijf je graag? Mij helpt het altijd om brieven te schrijven die ik niet verstuur. Ik heb ook hele swatanalyses gemaakt met mooie en negatieve dingen in de relatie :') dat werkte best verhelderend

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:14

Eens met Daphara. Maar ik weet wel degelijk hoe het is. En ook hoe het is om jezelf te verliezen. Dat er nog maar heel weinig van je over is. Dat je niet eens weet wie je bent zonder hem. Dat je maar alles voor hem probeert te zijn wat je hoopt dat hij wilt dat je bent. Een onzeker hoopje, hangend aan zijn twijfel. Wil hij me wel of wil hij me niet? Je cijfert jezelf volledig weg om maar te zijn wat hij wil dat je bent. En dan nog is het niet goed.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:20

En die cirkel kan alleen ts zelf doorbreken.
Van achter een toetsenbord is dat makkelijk typen, als je het zo leest dan herkennen wij er allemaal wat in. Is het niet omdat we zelf in een situatie hebben gezeten dan wel omdat iemand heel dichtbij dat heeft gezeten. En dan weet je dat dit maar één kant op kan gaan. Maar TS moet dat zelf gaan inzien en als die knop om is dan kan ze het niet meer niet zien ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:33

LaScar schreef:
BigOne schreef:

Er horen ook geen andere meiden in het spel te zijn..

Logisch dat dit jouw schaadt en veranderd.

Ik denk dat iedereen in zijn/ haar leven weleens dit soort toxische relaties tegen komt. Er uit stappen is het moeilijkste maar zal over een paar maanden als een enorme opluchting voelen.

Mijn advies is ook, ga niet naar die verjaardag, verbreek alle banden, gooi hem van SM, blokkeer zijn telefoonnummer en zorg dat je hem minstens een half jaar niet ziet. Op die manier kun je het verwerken en loslaten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:42

En blijf vooral niet teveel denken aan "wat had kunnen zijn" maar denk aan wat er daadwerkelijk was: veel onzekerheid, stress, jezelf kwijtraken enz.

Natuurlijk ook leuke en fijne dingen, maar die stonden niet op zichzelf: het drama zit er aan vast.
De hoop dat het drama verdwijnt en het leuke overblijft is heel menselijk en komt voort uit het verlangen naar dat goede. Maar het is niet realistisch dat je met hem het goede en het drama uit elkaar kan halen.

En hoeveel is dat goede nu eigenlijk nog waard als je het bekijkt vanuit het oogpunt dat het nare er dan toch steeds weer overheen komt.... hij is gewoon niet zo zeker van jullie relatie dat hij er ècht duurzaam voor wil gaan en er komt vrijwel altijd uiteindelijk een einde aan de (achteraf gezien) naïeve hoop dat dat ineens gaat veranderen.

Hopelijk kom je snel op het punt dat je niet meer gelooft dat alleen het mooie over kan blijven, want het is slopend en een ieder die het overkomt zegt altijd dat ze achteraf niet kunnen begrijpen dat ze zich zo lang vastgeklampt hebben aan iemand die het gewoon niet waard was omdat een gezonde relatie er gewoon niet in zat :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:34

Van wat ik zie in mijn omgeving bij die knipperlicht relaties is dat ze het zelf niet meer serieus nemen. Als het dan uit is gaan ze er weer vanuit dat het weer goed komt, maar dat is niet altijd zo en vaak blijven ze deze cirkel maar rondgaan, is gewoon ronduit toxic, trekken aan een dood paard en onnodige stress die jezelf toebrengt. 1 x uit en aan kan, maar wanneer dit een gewoonte word is het gewoon toxic en niet goed voor de mentale gezondheid in mijn ogen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:11

LaScar schreef:

:(:)

Om van een ander mens te kunnen houden, moet je ook en 'vooraleerst' van jezelf houden.
En in een goede relatie versterk je dit bij elkaar.

De beste relatie tip die ik heb is: werk aan jezelf.
Accoord, dat kan nog van alles betekenen...
Je hebt een afspraak met een psycholoog +:)+

Twee andere tips: kijk eens rond mbt 'de reddingsdriehoek' (karpman drama driehoek uit transacionele analyse).
Met de redder, zeg maar rustig de redster, de zielepiet en de vervolger.
Hem telkens terugnemen ondanks dat hij je zelfvertrouwen aantast lijkt mij redstersgedrag.
Mogelijk klopt hij bij jou aan als zielepiet...? 'Dat jij de enige bent die hem begrijpt'? (... ik noem maar een valkuil.)
Het schone werk is buiten deze dynamiek te komen en te blijven.

Een verwante tip: lees het dagboek van Etty Hillesum. Aan het begin van haar dagboek heeft ze een ingewikkelde, verwarrende en niet geheel zuivere relatie met haar therapeut. Ze is ook gewoon verliefd op hem, jaloers, etc. En één van de (vele!!!) dingen die ze beschrijft is hoe ze zich 'innerlijk losrukt' van deze meneer 'als man' (zoals ze zich uitdrukt), om met hem verder te kunnen als mens, en op gegeven moment om zonder hem verder te kunnen.

BarbaLala

Re: Knipperlicht relatie / meerdere keren terug bij ex - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:12

En vergeet ook niet dat dit soort relaties met recht toxic genoemd worden.
De verslaving aan het afhankelijke gevoel, verlatingsangst en het overige negatieve kan heel groot zijn.
Daar gaan héél veel mensen, heel lekker op.
Omdat het iets is wat bekend voor je is.

Daarom kun je met dit soort situaties beter je ratio volgen dan je gevoel.
Moeilijk, maar wel de juiste stap.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:18

Ts, dit wordt niets meer. Liefde\relatie hoort leuk te zijn, als het dat niet is dan is het niet de ware. Je bent pas 26! Er zijn ongeveer 5 miljard mensen op de wereld waarvan meer dan de helft mannen. Daartussen zit de ware voor jou, die nu met smart op jou wacht al kennen jullie elkaar nog niet omdat jij je hebt laten blokkeren door deze ongeschikte partner. Als je eenmaal de ware hebt, dan zul je met verbazing terugkijken op deze episode en denken, wat zag ik toch in hem?!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:26

Ik zou je aanraden om eens naar Heidi Priebe te kijken op Youtube en opzoekwerk te doen over hechtingsstijlen. Heidi Priebe haar videos zijn erg informatief wat betreft hechtingspatronen, introspectie en communicatie binnen relaties. Mogelijk haal je hier wat steun uit tijdens het verwerken van je relatiebreuk en helpt het je om in de toekomst betere relaties op te bouwen.

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:52

TS, ik herken je verhaal helemaal! ongeveer een jaar geleden zat ik in precies dezelfde situatie als jou. Mijn ex en ik hadden toen drie jaar een relatie, deze was ook al 3x aan- en uitgeweest. Ik hield voormijn gevoel ontzettend van hem, omdat ik dacht dat achter al die afstandelijkheid die er vaak was wel veel liefde zat. Maar uiteindelijk sloopt die onzekerheid je. Mijn ex was soms ook ontzettend afstandelijk in de relatie en dan ging ik weer twijfelen en pleasen om hem bij mij te houden. Ik weet niet of jij dit patroon ook herkent?
Maar uiteindelijk is het uitgegaan en heb ik ervoor gekozen om hem nooit meer toe te laten in mijn leven. En ik kan zeggen dat dit de beste keuze ooit was! Uiteindelijk kwam ik er ook achter dat mijn gevoelens voor hem helemaal niet zo sterk waren, maar dat ik verslaafd was aan het patroon van weggaan en terugkomen. Als diegene terugkomt geeft het je een goed gevoel, maar uiteindelijk komt de onzekerheid en wanhoop toch weer terug.
Ondertussen ben ik ook weer een paar maanden in een nieuwe relatie waar ik echt gelukkig ben. Ik gun jou dat ook heel erg. Waarschijnlijk ben je nu door al de onzekerheid toe aan wat bevestiging en dit klinkt hard, maar dat gaat deze jongen je nooit geven. Ik zou je echt aanraden om bij hem weg te bijvn en voorgoed al het contact te verbreken. Daarnaast is het misschien ook verstandig om over al deze angst en onzekrheid te gaan praten die je opgelopen hebt door deze relatie of wat is versterkt door deze relatie. Zelf kwam ik er ook achter dat het probleem tn diepste ook bij mij lag, verlatingsangst en pleasen. Maar echt er lopen nog zoveel meer mannen rond die je wel de zekerheid en liefde kunne geven en die onvoorwaardelijk voor jou gaan. Want ik weet zeker dat je het waard bent!
edit: daarnaast als hij nu nog terugkomt, geeft het misschien even een goed gevoel en zeker als hij met grote beloften komt, maar de klap komt bij iedere keer uitgaan harder aan.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:07

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 19:35

paardenfann schreef:
TS, ik herken je verhaal helemaal! ongeveer een jaar geleden zat ik in precies dezelfde situatie als jou. Mijn ex en ik hadden toen drie jaar een relatie, deze was ook al 3x aan- en uitgeweest. Ik hield voormijn gevoel ontzettend van hem, omdat ik dacht dat achter al die afstandelijkheid die er vaak was wel veel liefde zat. Maar uiteindelijk sloopt die onzekerheid je. Mijn ex was soms ook ontzettend afstandelijk in de relatie en dan ging ik weer twijfelen en pleasen om hem bij mij te houden. Ik weet niet of jij dit patroon ook herkent?
Maar uiteindelijk is het uitgegaan en heb ik ervoor gekozen om hem nooit meer toe te laten in mijn leven. En ik kan zeggen dat dit de beste keuze ooit was! Uiteindelijk kwam ik er ook achter dat mijn gevoelens voor hem helemaal niet zo sterk waren, maar dat ik verslaafd was aan het patroon van weggaan en terugkomen. Als diegene terugkomt geeft het je een goed gevoel, maar uiteindelijk komt de onzekerheid en wanhoop toch weer terug.
Ondertussen ben ik ook weer een paar maanden in een nieuwe relatie waar ik echt gelukkig ben. Ik gun jou dat ook heel erg. Waarschijnlijk ben je nu door al de onzekerheid toe aan wat bevestiging en dit klinkt hard, maar dat gaat deze jongen je nooit geven. Ik zou je echt aanraden om bij hem weg te bijvn en voorgoed al het contact te verbreken. Daarnaast is het misschien ook verstandig om over al deze angst en onzekrheid te gaan praten die je opgelopen hebt door deze relatie of wat is versterkt door deze relatie. Zelf kwam ik er ook achter dat het probleem tn diepste ook bij mij lag, verlatingsangst en pleasen. Maar echt er lopen nog zoveel meer mannen rond die je wel de zekerheid en liefde kunne geven en die onvoorwaardelijk voor jou gaan. Want ik weet zeker dat je het waard bent!
edit: daarnaast als hij nu nog terugkomt, geeft het misschien even een goed gevoel en zeker als hij met grote beloften komt, maar de klap komt bij iedere keer uitgaan harder aan.

Ja, dat patroon herken ik zeker. Zodra ik merkte dat hij weer wat minder moeite ging doen, afstandelijker deed etc begon ik juist meer mijn best te doen en kwam al het initiatief van mij. En als we samen waren was het zoals altijd heel fijn, dus dat maakte het dan weer een soort van goed. Het is zo raar dat iemand zó je beste maatje kan zijn, maar vervolgens zo makkelijk afstand kan nemen en ineens geen behoefte meer heeft om je te zien..?

Is hij na het verbreken nog teruggekomen en heb jij hem toen kunnen afhouden? Vind het echt sterk van iedereen die dat heeft kunnen doen uiteindelijk.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 19:36

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:42

Jij kan dat uiteindelijk ook :j

Als je jezelf maar doordringt van het besef dat bij het leuke, het vervelende hoort.
Dan hoeft het "leuke" op een gegeven moment ook niet meer :n

Als iemand je te vaak pijn heeft gedaan dan is het vertrouwen weg en wordt het een stuk makkelijk om niet dat intense maatje te zien....maar het "complete pakketje" en dat lekker buiten de deur te houden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:08

Het gaat, vooral de eerste keer, als een opoffering voelen om de deur dicht te houden. Je gaat twijfelen of je toch niet wat belangrijks weggooit maar geloof mij (en de rest) dat op den duur je er achter komt wat er allemaal nog meer is en dat dit de juiste keuze is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:09

Wat verdrietig voor je TS dat je zo'n ellendige relatie achter de rug hebt. Hopelijk sta je zelf snel wat sterker in je schoenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:16

LaScar schreef:
Is hij na het verbreken nog teruggekomen en heb jij hem toen kunnen afhouden? Vind het echt sterk van iedereen die dat heeft kunnen doen uiteindelijk.

Bij mij kwam er de laatste keer een derde partij tussen die ging stoken tussen hem en mij, leugens vertelde en mij erin luisde. Maar wel zodanig dat hij haar geloofde en echt dacht dat ik dat gedaan had. Achteraf is dat mijn redding geweest. Want ik had nooit los kunnen komen. Ik had terug blijven gaan. Een soort onzichtbaar touwtje waar hij me zo weer aan terug had kunnen halen. Nu achteraf gezien kan ik zeggen dat het maar goed is geweest dat het zo is gegaan. Maar dat zie ik pas vele jaren later uiteraard.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:14

je moet echt aan jezelf gaan denken (hoe moeilijk ook) is hij het echt waard om je elke keer helemaal rot te voelen?! want je gaat hier een keer aan onderdoor, en weet hij ook dat jij elke keer zo verdrietig bent als hij weer eens besluit van nee toch maar niet?

Ik zou heel duidelijk naar hem zijn, dat dit echt de allerlaatste keer is dat je hem terug neemt en dat hij moet gaan veranderen, zo niet dan zet jij er een punt achter in plaats van hij.
Je kan nog zoveel van iemand houden, maar leer ook van jezelf houden.

ja het doet pijn, maar als hij jou zo blijft behandelen is hij je niet waard. Je komt er wel weer bovenop.
op dit moment kost het je onwijs veel energie terwijl een relatie leuk zou moeten zijn en je energie zou moeten geven, als ik je verhaal zo lees doet hij je eigenlijk alleen maar pijn.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 22:53

Ik wil even zeggen dat ik iedereens adviezen, goede raad en ervaringen enorm waardeer, het helpt echt om alles in perspectief te brengen!
Daarnaast; nog even voor de duidelijkheid voor als niet iedereen alles heeft gevolgd: Het is nu dus uit, volgens hem definitief (maar dat dacht ik de vorige keer wel ook al), en ik heb nu geen contact met hem sinds dat gesprek maandag. Dat ben ik zelf overigens ook niet van plan, maar wat hij gaat doen kan en durf ik nog niet te voorspellen..

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:06

Kun je hem niet gewoon overal blokkeren? Dat maakt het misschien iets makkelijker om geen contact te hebben.

Ik denk echt dat je nu goed bezig bent met adviezen vragen en hulp zoeken. Dat is vaak stap 1

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:07

LaScar schreef:
Ik wil even zeggen dat ik iedereens adviezen, goede raad en ervaringen enorm waardeer, het helpt echt om alles in perspectief te brengen!
Daarnaast; nog even voor de duidelijkheid voor als niet iedereen alles heeft gevolgd: Het is nu dus uit, volgens hem definitief (maar dat dacht ik de vorige keer wel ook al), en ik heb nu geen contact met hem sinds dat gesprek maandag. Dat ben ik zelf overigens ook niet van plan, maar wat hij gaat doen kan en durf ik nog niet te voorspellen..

Wat hij gaat doen moet ie zelf weten. Jij gaat gewoon je eigen gang;)
Door de pijn heen en loslaten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:09

Ts, het gaat niet om wat hij gaat doen, hij kan op zijn kop gaan staan, maar het gaat om wat jij gaat doen! Denk aan wat jij wil en waar jij gelukkig van wordt. Blijf niet achter deze man aanlopen, ook niet als hij zich bedenkt. Kies voor je eigen geluk, en iemand die 100% voor jou gaat.

Het is niet makkelijk, ben helaas ook door schade en schande wijs geworden, je eerste liefde loslaten is een uitdaging. Maar laat hem je tijd niet verder verdoen. Levert je op de lange duur alleen maar verdriet op als hij het weer uitmaakt.