Zorgen grote auto’s voor meer files?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:44

Nielojram schreef:
Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...

ikke schreef:
Het maakt niet uit hoe groot je auto is, hij past in de kofferbak van de mijne }>

Je bevestigt Marije_jiplover haar mening op een presenteerblaadje, met deze reactie.

:')

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:01

foxy80 schreef:
Ik zie een doorlopende witte lijn die het fietspad scheidt van de rijbaan, daar mag je dus niet over.

TS, leuk dat je de verkeersdoorstroming wilt optimaliseren maar verkeersovertredingen help je niemand mee. Bij onze lagere school (bovenkant foto) vinden sommige lui aanschuiven aan de nieuwe ovonde ook maar onzin. Droppen ze hun kind terwijl ze aanschuiven voor de ovonde en draaien dan tegen de richting terug (rode lijn, gele lijn ter illustratie hoe je wel hoort te rijden). Meerdere per ochtend die dat trucje toepassen.

[ [url=m/GMLlDA.png]Afbeelding[/url] ]

De ene verkeersovertreding is de andere niet, hè.

Als jij een doorgetrokken streep mee pakt op een verder leeg fietspad om daarmee de doorstroming te bevorderen, dan zal geen enkele agent daar iets van zeggen, in tegendeel.

De situatie die jij tekent kan voor oom agent een reden zijn om er juist te gaan staan en desnoods te schrijven voor degenen die uithalen wat jij schetst.
Ik vraag me zelfs af of onze ontheffing dit regelt op het moment dat een monteur een spoedje binnen krijgt en hij op deze manier sneller zou zijn. En ja, wij mogen bijna alle regels aan onze laars lappen als het werk dat vereist, bijna .....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:18

Picopico schreef:
Ik zag hier een tijdje terug nog een artikel over. Echt geen idee meer waar ik het heb gelezen. Grotere auto's zijn niet de oorzaak van files, maar ze maken files wél langer. Een rij van 100 SUV's is nu eenmaal langer dan een rij van 100 Smarts.

Wat betreft veiligheid: grotere auto's (SUV, crossover, etc.) zijn vooral veiliger voor de mensen ín het voortuig. Voor iedereen daar omheen is dat absoluut niet zo. Uit Amerikaanse statistieken is gebleken dat je met een SUV of pick-up truck een 6x hogere kans hebt om een voetganger of fietser dood te rijden dan met een gewone personenauto. Nou is de situatie daar natuurlijk heel anders dan in Nederland of België, maar ook hier rijden steeds meer grotere auto's rond en voor de verkeersveiligheid is dat niet per se een goede ontwikkeling.

De auto's die in Nederland worden verkocht moeten wel degelijk voldoen aan de Nederlandse veiligheidseisen, en die zijn ook wel zeker gericht op voetgangers en fietsers buiten de auto.
En er zit enorm verschil in een SUV of een pickup truck.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:58

ikke schreef:
foxy80 schreef:
Ik zie een doorlopende witte lijn die het fietspad scheidt van de rijbaan, daar mag je dus niet over.

TS, leuk dat je de verkeersdoorstroming wilt optimaliseren maar verkeersovertredingen help je niemand mee. Bij onze lagere school (bovenkant foto) vinden sommige lui aanschuiven aan de nieuwe ovonde ook maar onzin. Droppen ze hun kind terwijl ze aanschuiven voor de ovonde en draaien dan tegen de richting terug (rode lijn, gele lijn ter illustratie hoe je wel hoort te rijden). Meerdere per ochtend die dat trucje toepassen.

[ [url=m/GMLlDA.png]Afbeelding[/url] ]

Als jij een doorgetrokken streep mee pakt op een verder leeg fietspad om daarmee de doorstroming te bevorderen, dan zal geen enkele agent daar iets van zeggen, in tegendeel.

De situatie die jij tekent kan voor oom agent een reden zijn om er juist te gaan staan en desnoods te schrijven voor degenen die uithalen wat jij schetst.
Ik vraag me zelfs af of onze ontheffing dit regelt op het moment dat een monteur een spoedje binnen krijgt en hij op deze manier sneller zou zijn. En ja, wij mogen bijna alle regels aan onze laars lappen als het werk dat vereist, bijna .....

Een monteur met een spoedje?? en dan mag hij bijna alle regels aan zijn laars lappen?? Dat maakt nieuwsgierig, wordt er gereden met zwaailicht en sirene dan??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:25

CharleyT schreef:
ikke schreef:

Een monteur met een spoedje?? en dan mag hij bijna alle regels aan zijn laars lappen?? Dat maakt nieuwsgierig, wordt er gereden met zwaailicht en sirene dan??

Lezen hè, BIJNA alle regels. En er moet "enige" noodzaak zijn. En je blijft altijd verantwoordelijk je eigen en andermans veiligheid. Dus nee, bovenstaand geschetste situatie zal daar niet onder vallen, vrees ik.

De meeste ontheffing wordt toch maar heel simpel gebruikt om te parkeren aan de voorrangsweg buiten de bebouwde kom. Vooruit, zelfs als daar een stopverbod geldt....

En ja, dan zorgen grotere auto's voor grotere files want hoe groter de auto, hoe groter het probleem en hoe langer het duurt (en dus meer overlast) :+

CharleyT

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:50

@ Ikke: inderdaad, Lezen he, ik schrijf toch precies jouw woorden uit je reactie? Ben gewoon nieuwsgierig naar wat voor monteur dat dan is, dat er zo'n ontheffing is.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:00

Avalanche schreef:
Picopico schreef:
Ik zag hier een tijdje terug nog een artikel over. Echt geen idee meer waar ik het heb gelezen. Grotere auto's zijn niet de oorzaak van files, maar ze maken files wél langer. Een rij van 100 SUV's is nu eenmaal langer dan een rij van 100 Smarts.

Wat betreft veiligheid: grotere auto's (SUV, crossover, etc.) zijn vooral veiliger voor de mensen ín het voortuig. Voor iedereen daar omheen is dat absoluut niet zo. Uit Amerikaanse statistieken is gebleken dat je met een SUV of pick-up truck een 6x hogere kans hebt om een voetganger of fietser dood te rijden dan met een gewone personenauto. Nou is de situatie daar natuurlijk heel anders dan in Nederland of België, maar ook hier rijden steeds meer grotere auto's rond en voor de verkeersveiligheid is dat niet per se een goede ontwikkeling.

De auto's die in Nederland worden verkocht moeten wel degelijk voldoen aan de Nederlandse veiligheidseisen, en die zijn ook wel zeker gericht op voetgangers en fietsers buiten de auto.

De hoogte van de motorkap maakt uit waar iemand geraakt wordt bij een ongeval. Als dat verschuift van benen naar torso heb je veel meer risico voor vitale organen. En er is meer kans dat iemand onder de auto beland in plaats van op de motorkap bij een hogere auto, wat ook gevaarlijker is. Dan mag het misschien volgens de regels, maar dat maakt het nog geen goede ontwikkeling.

Overigens is de veiligheid van mensen in de auto ook niet altijd wat men denkt. Een SUV heeft bijvoorbeeld door het hogere zwaartepunt meer kans om over de kop te slaan.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:31

Precies. Is ook de reden dat sommige Amerikaanse modellen hier niet verkocht mogen worden.
Daarbij hebben SUV's enzo meer dode hoeken, ook weer door die hogere voorkant en dikkere spijlen bij de ramen.
(En spiegel op hoofdhoogte is ook niet heel fijn).
Een SUV en pick-up truck hoeven trouwens niet heel anders te zijn. Genoeg merken die een SUV en pick-up model hebben die verder hetzelfde zijn, behalve de vorm van de achterkant dus.
Uit onderzoek is gebleken dat elektrische auto's, zoals bv een Tesla, het veiligst zijn, vanwege de hogere eisen wat betreft brandveiligheid.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:33

Avalanche schreef:
Picopico schreef:

Manou schreef:
De hoogte van de motorkap maakt uit waar iemand geraakt wordt bij een ongeval. Als dat verschuift van benen naar torso heb je veel meer risico voor vitale organen. En er is meer kans dat iemand onder de auto beland in plaats van op de motorkap bij een hogere auto, wat ook gevaarlijker is. Dan mag het misschien volgens de regels, maar dat maakt het nog geen goede ontwikkeling.

Overigens is de veiligheid van mensen in de auto ook niet altijd wat men denkt. Een SUV heeft bijvoorbeeld door het hogere zwaartepunt meer kans om over de kop te slaan.

De hoogte maar ook de vorm. Daarom zien bepaalde modellen er in Europa ook anders uit.
De Amerikaanse versie mag hier dan niet verkocht worden.

Ik vind pickups overigens de meest belachelijke dingen ooit. Zwaar, zuipen brandstof en levensgevaarlijk voor iedereen. Maar mijn punt was dat er in Europa wel degelijk veel strenger naar veiligheid wordt gekeken waar ook de veiligheid van mensen buiten de auto meegenomen wordt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:50

Picopico schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat elektrische auto's, zoals bv een Tesla, het veiligst zijn, vanwege de hogere eisen wat betreft brandveiligheid.

Leuk dat dat blijkt uit onderzoek, ik heb toch een paar electrische voertuigen zien veranderen in een blazing inferno dankzij de accu die bij een aanrijding dusdanig beschadig raakte. Het zal wel beroepsdeformatie zijn, maar ik hoef voorlopig nog geen elektrische auto.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:28

Grappig dat je dat zegt, want brandstofauto's vliegen 20 keer zo vaak in brand.

Bron:

https://thedriven.io/2023/05/16/petrol- ... -than-evs/

Overigens, de reden dat ik op dit soort dingen blijf reageren is dat ik het helemaal prima vind dat iemand geen EV wil, maar niet als die keuze gemaakt is op misinformatie.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:47

Snadrem schreef:
Picopico schreef:

Leuk dat dat blijkt uit onderzoek, ik heb toch een paar electrische voertuigen zien veranderen in een blazing inferno dankzij de accu die bij een aanrijding dusdanig beschadig raakte. Het zal wel beroepsdeformatie zijn, maar ik hoef voorlopig nog geen elektrische auto.

Want brandstofauto's vliegen nooit in de fik wou je zeggen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:48

Avalanche, het ontbrandgevaar is dan wel kleiner, maar het blussen tig keer moeilijker. Auto van de buren is zo afgebrand, gelukkig op hun oprit maar brandweer kon helemaal niks doen, hebben ding 24 u in een container ondergedompeld.

Ik verwacht dat EV niet meer in parkeergarages gaan mogen net zoals lpg voertuigen als er niet snel iets wijzigt. Verzekeraars worden op een gegeven moment ook wakker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:58

CharleyT schreef:
@ Ikke: inderdaad, Lezen he, ik schrijf toch precies jouw woorden uit je reactie? Ben gewoon nieuwsgierig naar wat voor monteur dat dan is, dat er zo'n ontheffing is.

Daar is niks spannends aan en al helemaal geen toeters en bellen.

Omdat ergens iemand vindt dat onze monteurs van groot maatschappelijk belang zijn en dat er omstandigheden kunnen zijn waarbij, onder andere, de verkeersregels het maatschappelijk belang onevenredig hinderen.
Op dat moment kan de afweging gemaakt worden dat deze regels overtreden mogen worden in het belang van de maatschappij.

En als het dan verdedigbaar is dat onze monteurs de regels overtreden zijn ze meestal niet alleen, hebben ze grote bussen bij zich en is er best een risico aanwezig dat ze wat verkeersproblemen veroorzaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 07:20

Avalanche schreef:
Grappig dat je dat zegt, want brandstofauto's vliegen 20 keer zo vaak in brand.

Bron:

https://thedriven.io/2023/05/16/petrol- ... -than-evs/

Overigens, de reden dat ik op dit soort dingen blijf reageren is dat ik het helemaal prima vind dat iemand geen EV wil, maar niet als die keuze gemaakt is op misinformatie.

Dat dus :j

En ja, een EV is lastiger te blussen (mits de accu vlam vat, wat lang niet altijd gebeurt bij een EV brand) maar de kans is wel gewoon nihil dat je EV in brand vliegt, en total loss is ie sowieso.
Je kan ze trouwens gewoon blussen, alleen is de kans groot dat ze opnieuw branden. Daarom de dompelbak.
Het is dus ook onzin om EV’s te weren uit parkeergarages. De kans is veel kleiner (een paar jaar geleden nog een grote garage afgefikt door een oude dieselbak) en áls een EV zou branden dan blus je hem, sleept em uit de garage en stopt em in de dompelbak voordat ie opnieuw begint te branden.
Die verzekeraars zien júist heel veel minder branden bij EV’s, dat was pas nog in het nieuws.
Mensen laten zich te makkelijk en snel bang maken voor nieuwe technologie waar ze te weinig vanaf weten en dat is jammer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 07:52

Precies, en verder zijn fabrikanten van EV's heel hard bezig om de EV nog minder brandbaar te maken en de battery-pack nog beter in te pakken. Ook het eerdere probleem gebeurde met name bij Tesla's.

foxy80 schreef:
Ik verwacht dat EV niet meer in parkeergarages gaan mogen net zoals lpg voertuigen als er niet snel iets wijzigt. Verzekeraars worden op een gegeven moment ook wakker.

Ik denk dat de kans dat brandstofauto's geweerd worden uit parkeergarages vele malen groter is. Die giftige dampen wil je toch niet inademen? En ze vliegen 20 keer zo vaak in de fik.

En gezien, nogmaals, het brandgevaar steeds kleiner wordt omdat de fabikanten voortdurend bezig zijn de auto's te verbeteren en het battery pack steeds beter te isoleren, is een EV stukken veiliger dan een brandstofauto. Plus dat ze niet meer moeilijker te blussen zijn, alleen andere technieken.
Maar jij doet net alsof niemand bijleert of dingen verder door ontwikkelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:12

Daarnaast zijn er steeds meer EV’s die gebruik maken van LFP accu’s in plaats van andere Li-ion accu’s (Tesla’s zijn bv sinds een paar jaar volledig over op LFP) en die accu’s zijn nog eens heel veel brandveiliger, die branden bv ook niet meer bij een aanrijding. Als je die kortsluit of doorboort dan gaan ze alleen roken, niet branden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:42

Kia en Hyundai ook, maar de Koreanen hebben dat probleem ook nooit zo gehad, en Volvo maakt gebruik van nog een andere technologie. Die bouwen alleen nog maar EV's en hebben echt nog nooit een probleem met branden gehad. En Toyota is zoals normaal vreselijk conservatief, maar wel slim: die gaan pas nu het probleem is opgelost EV's bouwen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:49

Grappig dat jullie de aanname doen dat ik zeg dat electrische auto's vaker in de brand vliegen dan andere auto's. Heb ik namelijk nergens gezegd. Ook niet dat benzine auto's fantastisch zijn en brandvast.

Wat ik enkel zeg is dat ik vanuit mijn werk bij aanrijdingen electrische voertuigen dermate heftig heb zien uitbranden, dat ik er zelf voorlopig nog geen hoef. De brandweer krijgt het in sommige gevallen inderdaad maar amper geblust, het vuur is BIZAR snel heel heftig en de accu kan tot 48 uur nadien opnieuw in de brand vliegen (aldus ervaren brandweercommandant).

Ik heb het dus niet over een spontaan brandje op de oprit, ik heb het over brand op het moment dat de accu beschadigd raakt bij een aanrijding. En ja, benzine auto's kunnen dan ook in brand vliegen. Het gaat mij om de felheid van de brand die ik daarin al een paar keer heb meegemaakt en waarbij de slachtoffers andere kansen hadden gehad als het geen elektrisch voertuig had betroffen. Zolang dat niet veiliger is, wil ik er niet mee rijden. Nou èn :') Ik noem het zelf nog beroepsdeformatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:23

Maar juist in jouw werk moet je dan toch het verschil weten tussen Li-ion en Lifepo4 accu’s?

Verder zijn er echt maar heel weinig branden. In 2021 waren er in totaal maar 24 branden van volledig elektrische personenauto’s in het hele jaar, waarvan zelfs maar bij ongeveer de helft de accu in brand is gevlogen.
Dus ik zou het vooral heel veel toeval noemen dat jij er net meerderen tijdens een aanrijding hebt meegemaakt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:32

8nnemiek schreef:
Maar juist in jouw werk moet je dan toch het verschil weten tussen Li-ion en Lifepo4 accu’s?

Nee, dat is het niet. Maar ik pb je wel even.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:26

8nnemiek schreef:

Verder zijn er echt maar heel weinig branden. In 2021 waren er in totaal maar 24 branden van volledig elektrische personenauto’s in het hele jaar, waarvan zelfs maar bij ongeveer de helft de accu in brand is gevlogen.
Dus ik zou het vooral heel veel toeval noemen dat jij er net meerderen tijdens een aanrijding hebt meegemaakt.

Ik ook. Die kans wordt steeds kleiner ook, want de battery pack wordt steeds meer ingepakt en geïsoleerd.

Gisteren nog een filmpje, waarbij iemand een Tesla in brand probeerde te steken, dat lukte helemaal niet zoals gepland, het vuur heeft de accu nooit bereikt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:49

Avalanche schreef:
foxy80 schreef:

Ik denk dat de kans dat brandstofauto's geweerd worden uit parkeergarages vele malen groter is. Die giftige dampen wil je toch niet inademen? En ze vliegen 20 keer zo vaak in de fik.

En gezien, nogmaals, het brandgevaar steeds kleiner wordt omdat de fabikanten voortdurend bezig zijn de auto's te verbeteren en het battery pack steeds beter te isoleren, is een EV stukken veiliger dan een brandstofauto. Plus dat ze niet meer moeilijker te blussen zijn, alleen andere technieken.
Maar jij doet net alsof niemand bijleert of dingen verder door ontwikkelt.

Verzekeringen zijn nogal conservatief en gaan uit van het principe ´beter voorkomen dan genezen´. LPG mag niet in parkeergarages en dat is nooit gewijzigd. Bovendien is de bouw van parkeergarages gewoon niet voorzien op het afslepen van een brandende wagen, daar raken takelwagens om te beginnen al niet binnen. Smalle inritten, nauwe bochten, lage plafonds, te krappe geleidingssystemen (zo heeft nieuwe parkeergarage hier roodwitte palen aan het plafond hangen om je te dwingen in het midden te rijden)...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:01

Bij de parkeergarages die ik ken zitten de laadpalen bijna altijd bij de ingang/uitgang, en áls er al een accu in brand vliegt dan gebeurt dat nagenoeg altijd tijdens het laden, dus daar hebben ze zeker al rekening mee gehouden, dat áls er iets gebeurt, zo'n auto vrij snel naar buiten kan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:42

Avalanche je zegt dat brandstof auto's 20x zo vaak in de fik vliegen. Maar is dit gebaseerd op het hele wagenpark of procenten. De EV vertegenwoordigen nog maar een heel klein deel van het totale aantal auto's. Het maakt nogal uit of 1 op 100 gaat branden of 1 op 1000.