Dat soort aankopen doe ik niet van mijn spaarrekening.
Ik heb ooit uitgerekend hoeveel ik kwijt ben aan vaste lasten en dit in een excel gezet.
In navolging van mijn excel heb ik een aantal jaar geleden spaardoelen aangemaakt op mijn rekening (ING). Zo heb ik verschillende potjes voor verschillende uitgaves. Mijn potjes op dit moment:
- boodschappen
- verzorging (kapper/nagelstyliste/gezichtsverzorging)
- auto onderhoud + sparen voor nieuwe auto
- tanken
- sparen voor nieuwe electronica
- uitjes/vakantie
- shoppen
- overig (kleine uitgaves die iedere maand terugkomen, bijvoorbeeld netflix en spotify abbo)
Iedere maand gaan er vaste bedragen in deze potjes waardoor het voor mij heel overzichtelijk blijft. Wil ik dure schoenen kopen: prima, maar alleen als dat bedrag nog in mijn shoppotje zit. Zo niet, dan een maandje wachten. Dit heeft mij destijds echt geholpen met sparen & overzicht krijgen in mijn financiën. In plaats van maar wat lukraak uit te geven en wat over was aan het eind van de maand te sparen, begin ik nu juist met sparen. Naast deze potjes heb ik nog een spaarrekening waar ik iedere maand een vast bedrag op stort en waar ik de afgelopen 3 jaar geen geld af heb gehaald.
Deze manier zorgt er bij mij voor dat ik zeker nog wel leuke dingen doe en geld uitgeef, maar dat ik er wel goed over nadenk. Vroeger als ik door de Kwantum/Leen Bakker/Ikea/Action oid liep kon ik zomaar 100 euro of meer uitgeven. Nu check ik m'n budget en bedenk ik me wat ik nodig heb. Natuurlijk neem ik dan wel eens een leuke accessoire mee die niet op m'n lijst stond, maar geen dingen voor 100+ euro die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. Vakantie doe ik van m'n vakantiegeld + het geld wat ik er maandelijks voor opzij zet. 2 jaar geleden bijvoorbeeld ben ik 2,5 week naar Florida geweest, daar heb ik vooraf voor gespaard ipv het van m'n spaarrekening te halen.
Om op de oorspronkelijke vraag in dit topic terug te komen: door deze manier van omgaan met geld kan ik heel prima sparen en heb ik een behoorlijke spaarrekening. We willen wellicht een ander huis kopen en hebben tegen elkaar gezegd dat we dan sowieso 20k op de spaarrekening willen overhouden, maar ik word al zenuwachtig als ik eraan denk dat er dan nog 'maar' 20k op staat

Toen ik 23 was en op mezelf ging wonen was ik heel blij met 1000 euro op m'n spaarrekening, maar heb ik ook snel ingezien dat dat zo op kan zijn. Sindsdien kan ik goed met geld omgaan en vind ik sparen leuk