foxy80 schreef:Je hebt de GDPR, waar de AVG de Nederlandse versie van is. Deze is EU-wijd. AVG heeft slecht wat extra's, maar de meeste punten staan ook in de GDPR en wordt in de Nederlandse volksmond in z'n geheel "de AVG" genoemd. Zolang je lid bent van de EU heb je dus wel degelijk de AVG.Shadow0 schreef:Wij kennen geen AVG in BE. Maar als ik je reactie zo lees, betekent dat dat iemand zelfs met een telelens foto' s mag maken van dieren op privéterrein? Iemand mag jouw training in de bak filmen vanop straat zolang je hoofd er niet op staat?Een paard heeft geen voogd, en ook geen portretrecht. En het delen van foto's op social media is niet beperkt vanwege het portretrecht maar vanwege de AVG die veel strenger is. Maar de AVG geldt ook niet voor paarden.
Wat is het probleem hier? De socials, of dat er iemand ongevraagd op je paard zat? Ik zou zelf wel weten welk aspect ik daar het ergste van zou vinden... maar dat komt niet door socials. Dat was al een verhaallijn in Dik Trom en da's een boek uit de 19e eeuw.
En voor mij was het probleem de socials: ik krijg ongevraagd een bemoeizuchtige tiener (zo bleek achteraf) op mijn dak, die stookt en hoop dat ik uit mijn plaat ga, terwijl ik rustig 's avonds op de bank zit. Gelukkig niet ingetrapt, gewoon naar stalhoudster gebeld die ik 100% vertrouw en zij heeft idd bevestigd dat daar, nadat ze het gevraagd had (ik was niet bereikbaar zo bleek) 5 minuten een vriendinnetje op gezeten heeft en dat het eenmalig was. Voor de goede orde: ik sta op een heel kleine stalling en stalhoudster weet sommige dingen alvast beter dan ik uit ervaring. Mijn paard is niet van suiker (anders had hij geen bijrijder) dus daar kan ik mee leven. Waar ik niet mee kan leven, is dat een onbekende meent mij even te gaan gebruiken om persoonlijk gram te halen door een fragment op tiktok te framen en er fijntjes aan toe te voegen 'dat dat niet alles was en dat ze er met 2 tegelijk opzaten'. Ik hoef die ongein niet. Paard staat op een goede stal met toezicht die ik vertrouw en die goede verstandhouding hoeft niet door een derde onderuit gehaald te worden. Wat niet verhinderde dat ik weer met een schuldgevoel zat dat ik uberhaupt een bijrijder heb wegens tijdgebrek. Filmpje zelf was trouwens ook ongelukkig gemaakt en zou ik zelf nooit online hebben gezet.
Dat van dat filmpje vind ik echt raar. Persoonlijk zou ik het al niet oke vinden dat iemand zomaar op mijn paard zit zonder mijn toestemming, laat staan dat ik er niet van weet. Maar goed, je vertrouwd je staleigenaar en het was gevraagd. Maar dan idd op TikTok zetten met zo'n verhaal erbij? Vind ik gewoon vreemd. Waarom?
tengeltje11 schreef:Persoonlijk gaat het mij niet om vijanden, maar om het zonder mijn wetenschap en toestemming iets plaatsen van mijn dieren. Wat ik plaats heb ik in beheer en zelf voor gekozen. Dat geld niet voor wat anderen plaatsen. Ik wil gewoon regie houden over mijn eigen dieren, of ik ze nou compleet niet online wil hebben of een gedediceerd blog aan ze geef. Dat is aan mij, niet aan Pietje. En zoals eerder gezegd, je gaat echt niet dood aan geen foto's van andermans dieren maken zobder toestemming. Ik snap echt niet waarom even netjes vragen zo'n probleem is. Dat voelt voor mij heel egoistisch, alsof jouw online likes belangrijker zijn dan een beetje respect naar de eigenaar van het dier.Ik snap niet waar iedereen de link legt met ‘vijanden kunnen je pakken via je paard’
Ja, je paard/pony staat bv op insta of fb via een ander.
En dan? Jouw naam staat daar toch niet bij? Hoe zou die eventuele vijand dan via een ander persoon zijn foto of filmpje jouw paard kunnen vinden en kwaad gaan doen?
Naar mijn idee kan je ook overdrijven in doemdenken.
Stel je hebt een grote vijand, en die wil je echt ‘pakken’, dan vindt die je wel, met of zonder ergens een foto van je paard op het www zonder je naam erbij.
Ik veronderstel dat het gros van de mensen geen zo’n vijanden heeft en dat het het gros van de mensen niet interesseert van wie de bv pony of het paard op de foto is, het is enkel leuk om naar te kijken, dus maakt het mij ook echt niet uit.
Daarbij weet je niet wat het in de toekomst doet. Relatief onschuldige dingen kunnen in sommige situaties echt enorm veel last brengen. Ook dat lieve filmpje, of positieve berichtje. Dat geld echt niet enkel voor mensen met vijanden.