Beelden pony ongevraagd op tiktok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:55

foxy80 schreef:
Shadow0 schreef:
Een paard heeft geen voogd, en ook geen portretrecht. En het delen van foto's op social media is niet beperkt vanwege het portretrecht maar vanwege de AVG die veel strenger is. Maar de AVG geldt ook niet voor paarden.

Wat is het probleem hier? De socials, of dat er iemand ongevraagd op je paard zat? Ik zou zelf wel weten welk aspect ik daar het ergste van zou vinden... maar dat komt niet door socials. Dat was al een verhaallijn in Dik Trom en da's een boek uit de 19e eeuw.
Wij kennen geen AVG in BE. Maar als ik je reactie zo lees, betekent dat dat iemand zelfs met een telelens foto' s mag maken van dieren op privéterrein? Iemand mag jouw training in de bak filmen vanop straat zolang je hoofd er niet op staat?

En voor mij was het probleem de socials: ik krijg ongevraagd een bemoeizuchtige tiener (zo bleek achteraf) op mijn dak, die stookt en hoop dat ik uit mijn plaat ga, terwijl ik rustig 's avonds op de bank zit. Gelukkig niet ingetrapt, gewoon naar stalhoudster gebeld die ik 100% vertrouw en zij heeft idd bevestigd dat daar, nadat ze het gevraagd had (ik was niet bereikbaar zo bleek) 5 minuten een vriendinnetje op gezeten heeft en dat het eenmalig was. Voor de goede orde: ik sta op een heel kleine stalling en stalhoudster weet sommige dingen alvast beter dan ik uit ervaring. Mijn paard is niet van suiker (anders had hij geen bijrijder) dus daar kan ik mee leven. Waar ik niet mee kan leven, is dat een onbekende meent mij even te gaan gebruiken om persoonlijk gram te halen door een fragment op tiktok te framen en er fijntjes aan toe te voegen 'dat dat niet alles was en dat ze er met 2 tegelijk opzaten'. Ik hoef die ongein niet. Paard staat op een goede stal met toezicht die ik vertrouw en die goede verstandhouding hoeft niet door een derde onderuit gehaald te worden. Wat niet verhinderde dat ik weer met een schuldgevoel zat dat ik uberhaupt een bijrijder heb wegens tijdgebrek. Filmpje zelf was trouwens ook ongelukkig gemaakt en zou ik zelf nooit online hebben gezet.
Je hebt de GDPR, waar de AVG de Nederlandse versie van is. Deze is EU-wijd. AVG heeft slecht wat extra's, maar de meeste punten staan ook in de GDPR en wordt in de Nederlandse volksmond in z'n geheel "de AVG" genoemd. Zolang je lid bent van de EU heb je dus wel degelijk de AVG.

Dat van dat filmpje vind ik echt raar. Persoonlijk zou ik het al niet oke vinden dat iemand zomaar op mijn paard zit zonder mijn toestemming, laat staan dat ik er niet van weet. Maar goed, je vertrouwd je staleigenaar en het was gevraagd. Maar dan idd op TikTok zetten met zo'n verhaal erbij? Vind ik gewoon vreemd. Waarom?

tengeltje11 schreef:
Ik snap niet waar iedereen de link legt met ‘vijanden kunnen je pakken via je paard’

Ja, je paard/pony staat bv op insta of fb via een ander.
En dan? Jouw naam staat daar toch niet bij? Hoe zou die eventuele vijand dan via een ander persoon zijn foto of filmpje jouw paard kunnen vinden en kwaad gaan doen?

Naar mijn idee kan je ook overdrijven in doemdenken.
Stel je hebt een grote vijand, en die wil je echt ‘pakken’, dan vindt die je wel, met of zonder ergens een foto van je paard op het www zonder je naam erbij.

Ik veronderstel dat het gros van de mensen geen zo’n vijanden heeft en dat het het gros van de mensen niet interesseert van wie de bv pony of het paard op de foto is, het is enkel leuk om naar te kijken, dus maakt het mij ook echt niet uit.
Persoonlijk gaat het mij niet om vijanden, maar om het zonder mijn wetenschap en toestemming iets plaatsen van mijn dieren. Wat ik plaats heb ik in beheer en zelf voor gekozen. Dat geld niet voor wat anderen plaatsen. Ik wil gewoon regie houden over mijn eigen dieren, of ik ze nou compleet niet online wil hebben of een gedediceerd blog aan ze geef. Dat is aan mij, niet aan Pietje. En zoals eerder gezegd, je gaat echt niet dood aan geen foto's van andermans dieren maken zobder toestemming. Ik snap echt niet waarom even netjes vragen zo'n probleem is. Dat voelt voor mij heel egoistisch, alsof jouw online likes belangrijker zijn dan een beetje respect naar de eigenaar van het dier.

Daarbij weet je niet wat het in de toekomst doet. Relatief onschuldige dingen kunnen in sommige situaties echt enorm veel last brengen. Ook dat lieve filmpje, of positieve berichtje. Dat geld echt niet enkel voor mensen met vijanden.

Tancreda4

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:02

Maar als je paarden - die behoorlijk opvallen - zo dicht bij het normale publiek staan dat er filmpjes van gemaakt kunnen worden, dan kan een 'verkeerd' persoon ook achter je 'schuilplaats' komen omdat ze je paarden langs de weg zien staan. Ik denk dat dat eerder het geval zou zijn, dan dat zo iemand toevallig nou net dat ene van de miljoen filmpjes het op tiktok zien langskomen...

Je kan er weinig aan doen, behalve je paarden ergens zetten waar niemand komt. Ik maak op vakantie ook foto's van dieren, en kan ik ook wel eens op mijn insta zetten. Laatst nog 4 leuke shetties geaait en stonden ook op mijn insta. Nooit gedacht dat iemand hier over zou kunnen vallen, helemaal niet omdat mijn insta lekker prive is.

Dit topic zet je wel aan het denken. Maar of ik het erg zou vinden.... Ik vind het wel kwalijk als je fotos voor iets anders worden gebruikt. Ik heb eens een foto van mij op mijn paard zien langskomen op een website van een lesgeefster - die mijn nog nooit had lesgegeven. En het was een voorbeeld foto voor 'problemen' die zij dan wel zou kunnen oplossen. Dat vind ik niet sjiek. Gebruik lekker je eigen foto's om jezelf te verkopen. Want mij heeft ze iig nooit geholpen, kende heel dat mens niet := Maar ook daar doe je weinig aan. Helemaal als het om foto's gaat die ik zelf online op een openbaar forum heb gezet.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:21

Tancreda4 schreef:
Maar als je paarden - die behoorlijk opvallen - zo dicht bij het normale publiek staan dat er filmpjes van gemaakt kunnen worden, dan kan een 'verkeerd' persoon ook achter je 'schuilplaats' komen omdat ze je paarden langs de weg zien staan. Ik denk dat dat eerder het geval zou zijn, dan dat zo iemand toevallig nou net dat ene van de miljoen filmpjes het op tiktok zien langskomen...
Wanneer ik het heb over dat een positieve foto of film later ook slecht kan uitpakken dan heb ik het niet per se over meteen. Want dat is het verschil met publieke foto's online. Ze zijn er voor altijd. Zelfs als de poster het verwijderd, zouden anderen het alweer gekopieerd kunnen hebben. En zo kan een foto 10 jaar later ook nog slechte invloed hebben. Bijvoorbeeld bij oplichting, ruzies, verkoop, wat dan ook. Dat kan soms echt heel raar lopen, zelfs met positieve beelden. En ja dat zijn van die dingen waarbij men denk "wat is de kans", "gebeurd mij niet, da's ver van m'n bed". Maar als het eenmaal gebeurd is het te laat. En dat probleem heb je niet wanneer iemand buiten je paard ziet staan, daar is geen eeuwig "bewijs" aan.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:04

Tancreda4 schreef:

Ik denk dat je daar gemakkelijk over gaat. Als het dier niet online gaat, moet de zoekende persoon echt de deur uit en gaan rondrijden om te kijken waar dier eventueel zou kunnen staan. Maar online is het vaak maar een kwestie van vrienden van die persoon in de gaten te houden en te kijken wat er geliked wordt...

tengeltje11

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:47

Maar uiteindelijk heb je, hoe je er ook over denkt, geen poot om op te staan, want wettelijk gezien mag het.

Hier wonen we ook in een regio met veel wandelende toeristen… de keren dat mensen hier stoppen om foto’s van de paarden te nemen(meestal van de merries met veulens), zijn niet te tellen.
Als je daar al moet over vallen, loop je heel gefrustreerd en ongelukkig rond…
En zeker weten komen ze ook online als foto’s bij het verslag van uitstap naar ….
Maar wat dan nog?
Zelf relatief bekende fotografen van hier in de buurt hebben er al foto’S van gepost op hun site, fb, insta,… als reclame voor de regio.
Ze doen ook gewoon wat mag, mooie foto’s nemen van de regio, en daar staan dan toevallig je dieren op.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:25

tengeltje11 schreef:
Maar uiteindelijk heb je, hoe je er ook over denkt, geen poot om op te staan, want wettelijk gezien mag het.
Dit is al meerdere keren gezegd. En ook al meerdere keren met hetzelfde antwoord. Dat het mag, zegt niet dat we het allemaal normaal en prima vinden of dat het sociaal acceptabel is. En dáár gaat dit topic over, niet over de wet.

Het zou wat zijn als we allemaal alles wat wettelijk mag maar sociaal acceptabel gaan vinden. Denk dat niemand daar vrolijk van wordt.