Wat is jouw budget voor boodschappen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:43

Hooi van de boer/buurman, van het land hier in mijn straat :P halve schep musli per dag en gratis appels uit mijn tuin.

Plus er staat in mijn wei altijd flink gras :D 6000m2 wei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:51

Bedankt voor de vele reacties! Ik zie toch wel wat gelijksoortige bedragen per persoon per week voorbij komen. Met wat uitschieters her en der, maar dat is niet abnormaal. Niet iedereen heeft ook dezelfde levensstijl. Wij kopen bijvoorbeeld geen alcohol of frisdrank, ik denk dat dat best duur is. Aan de honden gaat dan misschien wel weer wat meer dan strikt noodzakelijk omdat ze KVV eten (en hondenvoer is best duur geworden).

Ik vind het zelf best moeilijk om mijn "goede eters" allemaal van een minimum aan gezonde voeding (minstens 2 stuks fruit per dag, minstens 2x verse groente bij de maaltijd, elke dag vlees/vis, wat noten, yoghurt,...) te voorzien. Daarom wil ik m'n uitgaven echt eens grondig onder de loep nemen, want van het geld dat je onnodig uitgeeft kun je immers op jaarbasis veel leuke dingen doen.

Ik denk dat wij (2 volwassenen + 2 kinderen) ongeveer € 1200,00 besteden; dat is incl. hondenvoer + huishoudproducten. Ik zou het totale bedrag graag terugschroeven naar € 1000,00, liefst zelfs € 900,00.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:01

Interessant topic!

Wij hebben € 575 per maand gebudgetteerd voor 2 volwassenen, 2 kinderen van 4 en 5 jaar en vijf dagen per twee weken 2 kinderen van 9 en 14 erbij.
Soms lukt het, soms niet..
Dit is exclusief verzorgingsartikelen en wasmiddelen, deze kopen we vaak groot in voor een relatief leuk bedrag, dus die koopt ik maar 2-3x per jaar ofzo.

We drinken geen alcohol (bier of wijn) en roken niet, dat scheelt wel in het budget denk ik. Wel eten we graag een stuk vlees of vis.

Boodschappen doen is niet leuk meer, binnenkort zal t budget per maand ook wel opgeschroefd moeten worden :n

Ik doe bij gebrek aan een andere/betere supermarkt, boodschappen bij de jumbo.

Overigens is het 'budget' niet vastgesteld, maar om onze inkomsten/uitgaven goed in beeld te krijgen zijn we op dit bedrag uitgekomen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:06

Geen budget, maar probeer toch rond de 80 euro per week te zitten voor 2 personen. Dit is exclusief toiletartikelen/verzorgingsproducten en exclusief bier, wijn en koffie. Doe 1,5 keer per week boodschappen (iedere vrijdag naar de Jumbo en 1 keer per 2 weken naar de markt) en alcoholische dranken halen we alleen in de aanbieding. Koffie sla ik groots in bij de Sligro.
Wij koken iedere dag uitgebreid en altijd met vlees of vis. Zondag is frietavond, zelfs de friet snijden we zelf.
Voor de hond wordt nooit iets gekocht met de standaard boodschappen, dat wordt echt apart gekocht.

Veraaaaah

Re: Wat is jouw budget voor boodschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:54

Ik ben na aanleiding van dit topic ook eens gaan rekenen, de maand juni €508 euro en juli €645 (thuisbezorgd zit hier wel bij)… wij zijn met 2e en 2 katten (kattenvoer zit hier niet bij). Ik ben hier behoorlijk van geschrokken, ik dacht dat het wel mee zou vallen….

Zal dit vanavond eens aan vriend lief voorleggen want dit is natuurlijk belachelijk veel, het heeft wel mijn ogen geopend :x

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:23

Veraaaaah schreef:
Ik ben na aanleiding van dit topic ook eens gaan rekenen, de maand juni €508 euro en juli €645 (thuisbezorgd zit hier wel bij)… wij zijn met 2e en 2 katten (kattenvoer zit hier niet bij). Ik ben hier behoorlijk van geschrokken, ik dacht dat het wel mee zou vallen….

Zal dit vanavond eens aan vriend lief voorleggen want dit is natuurlijk belachelijk veel, het heeft wel mijn ogen geopend :x

Maar aan de andere kant, als je het kan missen en je word er blij van, is het dan echt zo erg.

Wij eten graag gezond en daar horen duurdere producten zoals noten bij, ik vind het geen probleem daar geld aan uit te geven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:38

Tja je hebt fruit en fruit. Koop je elke week bakken aardbeien, frambozen en blauwe bessen. Of haal je appels en bananen.

Haal je seizoensgroente of koop je avocado en andere groente die van ver moeten komen? Voorgesneden of per stuk?

Elke keus die je maakt heeft impact op je budget.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:41

€80 per week voor 1 volwassene en 2 kinderen waarvan 1 eet als een volwassene. Koop bijna alles bij de AH.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:19

Hier met 2 volwassenen en 3 kinderen zitten we met boodschappen en de bakker op €200 per week. Dat is exclusief uit eten en verzorgingsproducten.
En dan probeer ik echt op te letten.
Maar mijn kinderen vreten kilo’s fruit. En dan vooral de lekkere soort natuurlijk. Dat wil ik niet beperken. Liever dat dan snoep.
Daarnaast eet ik liefst rundvlees.
Verder drinkt enkel mijn man frisdrank. Ik alleen thee of water. De kinderen ook alleen water of water met fruit. Soms beetje limo in het weekend.
We eten weinig snoep en snacks, behalve mijn man :+
Kinderen eten veel en graag noten en gedroogde vruchten.
Hier zit het hem echt in vers producten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:26

denice schreef:
Veraaaaah schreef:

Maar aan de andere kant, als je het kan missen en je word er blij van, is het dan echt zo erg.

Wij eten graag gezond en daar horen duurdere producten zoals noten bij, ik vind het geen probleem daar geld aan uit te geven.

Hier ben ik het ook mee eens.
Zo te lezen merken jullie het niet perse.
Prijs je gelukkig dat het kan.
Heb zelf ervaren dat het ook ineens anders kan zijn.
Dus geniet er van.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:38

Ons budget is €80,- per week en dit is al 6 jaar zo, eigenlijk nooit aangepast. We zitten hier vrijwel altijd boven, zeker omdat we op vrijdag en zaterdag ook wat boodschappen doen, meestal wat lekkers voor vrijdagavond en zaterdag.

We zijn met z'n tweeën en als ik alles zo terug rekenen doen we gemiddeld voor €100,- a €120,- per week aan boodschappen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:50

Ik had het er toevallig laatst met mijn vriend over. We hadden ons budget al met 100 euro per maand omhoog gezet een paar maanden geleden. En nu halen we het vaak nog steeds niet. Dus ik wilde dit graag aanpakken en toevallig kwam ik toen dit topic tegen.

Dus om mijn nieuwsgierigheid wat aandacht te geven heb ik alle antwoorden in een excel gegooid.
Ik heb 88 antwoorden meegenomen; gemiddeld genomen wordt er per persoon per week voor 54,92 uitgegeven aan boodschappen.

Afgerond 55 euro per persoon. Wij zitten daar wel boven, maar daar zit ook bijv. thuisbezorgd bij wat echt minder kan (en wat wel heel duur is in verhouding).

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:18

Ik heb geen budget, maar denk dat ik nu op €300,- kom per maand voor 2 volwassen en 1 kat. Hier halen we alles van. Eten, shampoo, poetsmiddel, voer enz. Uiteten lukt meestal ook nog wel een keer. Koop veel in Duitsland en uiteten ook bijna altijd. Ergens is het ook een sport voor mij om onder een bepaald budget te blijven O:) . Scheelt ook dat we zelf groente verbouwen.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:02

Pfff ik denk dat wij wel rond de 200 per week zitten...
En nu al helemaal met 2 coeliaken dus glutenvrij eten.
Eem glutenvrij brood kost al gauw 3.50 en dan heb je 12 sneetjes?
Ik heb afgelopen week (waren op vakantie) boodschappen gedaan in Duitsland maar wat een verademing is dat zeg vergeleken bij nl...
Ik was voor vleeswaren,kaas,toetjes voor 4 personen voor de hele week. Glutenvrije pasta(4x),pastasaus,vlees,aardappelen,sla,chocolade nog geen 35 euro kwijt konden we bijna een week van eten(en er zijn 3 zakken pasta mee naar huis gegaan want scheelt toch weer 20 cent op een pak vergeleken met Nederland)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:14

Froukje_J schreef:
Pfff ik denk dat wij wel rond de 200 per week zitten...
En nu al helemaal met 2 coeliaken dus glutenvrij eten.
Eem glutenvrij brood kost al gauw 3.50 en dan heb je 12 sneetjes?
Ik heb afgelopen week (waren op vakantie) boodschappen gedaan in Duitsland maar wat een verademing is dat zeg vergeleken bij nl...
Ik was voor vleeswaren,kaas,toetjes voor 4 personen voor de hele week. Glutenvrije pasta(4x),pastasaus,vlees,aardappelen,sla,chocolade nog geen 35 euro kwijt konden we bijna een week van eten(en er zijn 3 zakken pasta mee naar huis gegaan want scheelt toch weer 20 cent op een pak vergeleken met Nederland)

Hier ook 2 coeliaken.. maar sinds we amper brood eten scheelt een boel kwa kosten. Pasta heb ik ook in Duitsland ingeslagen voor 1.19 per zak penne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:26

Seni schreef:
Ik had het er toevallig laatst met mijn vriend over. We hadden ons budget al met 100 euro per maand omhoog gezet een paar maanden geleden. En nu halen we het vaak nog steeds niet. Dus ik wilde dit graag aanpakken en toevallig kwam ik toen dit topic tegen.

Dus om mijn nieuwsgierigheid wat aandacht te geven heb ik alle antwoorden in een excel gegooid.
Ik heb 88 antwoorden meegenomen; gemiddeld genomen wordt er per persoon per week voor 54,92 uitgegeven aan boodschappen.

Afgerond 55 euro per persoon. Wij zitten daar wel boven, maar daar zit ook bijv. thuisbezorgd bij wat echt minder kan (en wat wel heel duur is in verhouding).

Wat gaaf dat je dit berekend hebt _/-\o_ is dit incl. huishoudproducten en excl. dierenvoeding?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:52

Al jaren hou ik een eigen administratie bij, dus ik heb het echt inzichtelijk wat we uitgeven.

Voor boodschappen is dat afgelopen jaar tussen de 400-500 euro per maand, inclusief schoonmaakproducten, toiletpapier en nog wat andere kleine drogisterijzaken. Dit is voor twee volwassenen. We eten erg gezond, dus veel groente en fruit. We kopen heel weinig vlees.

We laten de AH bezorgservice één keer per week komen.

edit; we sparen wel koopzegels... die zitten in het bedrag, dus in werkelijkheid is het iets lager
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 23-08-23 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:06

Wij halen één keer per week boodschappen, heel soms tussendoor nog iets, maar dat gebeurt bijna nooit. Dit doen we grotendeels bij de Lidl, rest halen we bij Albert Heijn. Heel enkel nog eens bij andere supermarkten als er een interessante aanbieding is. Scoupy maak ik ook wel gebruik van, maar dat loopt niet zo'n storm. Meestal doe ik daar alleen de gratis ( :o ) of heel goedkope aanbiedingen van.

We zijn met zijn tweeën, zonder huisdieren momenteel. We doen alles (dus ook drogisterij, schoonmaak, WC papier, etc.) van 400,- euro per maand. Dit is altijd genoeg, vaak zelfs ruim voldoende. Meestal houden we +- 50,- euro over. Thuisbezorgd of uit eten gaan doen we van ons 'zakgeld'.

Ik ben wel echt een aanbiedingen zoeker, meestal kopen we grotendeels aanbiedingen (alleen dingen die we anders ook gebruiken/eten natuurlijk) en een paar dingen die echt nodig zijn. Maar met aanbiedingen kun je vaak al zat maaltijden creëren :)

We hebben een grote vriezer, dus bepaalde dingen kunnen we in de aanbieding dan ook echt flink van inslaan waardoor we het soms een aantal maanden niet meer hoeven te kopen.

Interessant om te lezen hoe het bij anderen is :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:05

Hier gemiddeld 80 euro per week voor 1 persoon. Ik laat het 1 keer per week thuisbezorgen.
Ik spaar ook nog koopzegels dubbel dus die zitten soms in de prijs verwerkt en soms niet.

Kattenvoer is RC anallergenic 2 kg voor 40 euro. Kat krijgt hiervan 45 gram per dag.

Koffie voor de nespresso bestel ik bij kaffekapslen. Scheelt gerust 60 cent per doosje nespresso. Maar dan bestel ik voor 59 euro, want dan is het gratis bezorgen

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:27

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 22-08-24 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:31

Ik vind het echt knap hoe sommige mensen het hier doen :=
Ik was laatst weekboodschappen doen bij de lidl en was voor 1 persoon gewoon 58 euro kwijt en dan lunch ik nog op het werk 5 dagen in de week.. nu zaten daar ook wel dingen bij die de week erop nog gegeten werden maar toch schrok ik er behoorlijk van.

Ik merk dat ik voor 1 persoon zo schommel tussen de 250 - 350 euro per maand en voor mij idee doe ik niet echt hele gekke dingen. Maar als ik dit zo lees dan zit ik wel echt hoog := Moet wel zeggen dat ik daar kattengrind bij zit maar kattenvoer wel apart is. Ik schrik er soms van wat ik voor een klein beetje boodschappen moet afrekenen bij de AH.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:48

Lastige van 1 persoon is dat je vaak van alles over houdt. Maar goed, vlees kan je invriezen en verder is het vaak creatief koken.

Wij zijn nu met zijn tweeen maar eten vandaag een restje snijbonen en spercie bonen, waar ik dus een recept bij gezocht heb, die ik naar eigen smaak aanpas. Want weg gooien is zonde.

Veel groente doe ik gesneden in de vriezer als het over is. Als groentemix voor bv nasi/bami/pasta oid. Vooral paprika, courgette en zo gaat dat prima mee.

Groot inkopen, zelf snijden/porties maken en deels invriezen is vaak de truc.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:58

Wij zaten rond de 150 per week en nu 200.

We zijn met 4l2 volwassenen, 1 puber en een 9 jarige die geen warm eten eet.

We roken niet maar haal wel regelmatig kratje amstel maar altijd in de aanbieding.

Slager en etos etc zitten hier niet bij.

We drinken wel frisdrank van a merken, ijsje van a merken etc. Ik haal 1x per week een kar vol bij de vomar en de ah in het dorp doordeweeks nog wat aanvulling.

Ik vries niet in omdat ik dat niet lekker vind en eet ook geen 2 dagen hetzelfde omdat we over hebben.

Vind het wel knap dat mensen voor de hele week inkopen maar ik weet nooit wat ik 4 dagen eten wil en zo lang blijven groentes ook niet goed.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:09

Ongeveer 100 euro per week voor eten en een enkele keer verzorgingsproducten of een pak vaatwastabletten of wc-papier. We nemen beiden lunch mee van huis naar ons werk, dus het is voor 3 volledige maaltijden per dag. Grotendeels met 2 personen, maar een vriend die het moeilijk heeft eet elke week 3x mee met avondeten dus dan is het wat meer.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 23-08-23 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:12

Yonker schreef:
Ik vind het echt knap hoe sommige mensen het hier doen :=
Ik was laatst weekboodschappen doen bij de lidl en was voor 1 persoon gewoon 58 euro kwijt en dan lunch ik nog op het werk 5 dagen in de week.. nu zaten daar ook wel dingen bij die de week erop nog gegeten werden maar toch schrok ik er behoorlijk van.

Ik merk dat ik voor 1 persoon zo schommel tussen de 250 - 350 euro per maand en voor mij idee doe ik niet echt hele gekke dingen. Maar als ik dit zo lees dan zit ik wel echt hoog := Moet wel zeggen dat ik daar kattengrind bij zit maar kattenvoer wel apart is. Ik schrik er soms van wat ik voor een klein beetje boodschappen moet afrekenen bij de AH.

Ik ben ook best verbaasd, ik zit dan ook wel aan de hoge kant! Koop eigenlijk geen alcohol tenzij ik bezoek krijg, rook niet, snack bijna niet.. ga bijna nooit naar AH, vooral lidl en Dirk, anders Aldi of jumbo. Koop bijna nooit kant en klaar, eet geen vlees (heel soms stukje zalm) en gooi vrijwel nooit eten weg. Eet verder wel gezond dus misschien zit t m in de groente, en kaas... Heb geen dieren en woon alleen.

Kosten schieten wel omhoog als mijn vriend op bezoek ik (lange afstand), jemig wat eet die veel :+