Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:51

Maar waar trekt men de grens denk ik als ik hier zo lees.

Iets kleins stelen is niet erg. Eten of drinken is ook niet erg. Bij een grote winkel is het geen probleem. Maar wat bij een kleine middenstander? Kan me haast niet voorstellen dat je daar eerst over gaat staan nadenken.

En wanneer zegt men dan nog wel iets? Als er wordt ingebroken? Als iemand in elkaar wordt geslagen? En dan maakt het ook nog uit waar, hoe laat en met hoeveel?

Je hoort het steeds vaker, maar mensen grijpen ook minder in dan vroeger, dus men weet ook dat ze ermee wegkomen.

Hier in het dorp bijv een bedrijf dat open staat gedurende de dag. Ik weet dat er camera's hangen, maar niet iedereen is daarvan op de hoogte. Er was opeens gereedschap weg op klaarlichte dag. Ze hebben de beelden bekeken en herkende de persoon, dus zijn het zelf gaan terughalen, wat vast en zeker effectiever is geweest dan de politie bellen. Is dat 100% correct? Vast niet, maar als niemand meer iets doet, moet je wat.
En aan d everzekering bijv heb je ook niks als je gereedschap nog voor gebruik klaar lag en het niet in ene kast met 6 sloten ligt.

Online heeft iedereen een grote mond, maar irl valt het dus echt vies tegen. Daarom voelen mensen zich ook minder zeker. Je weet nu ook dat als je wat zegt, je niet hoeft te rekenen op bijval.

Maar plaats hier iets over je paard, je partner etc etc en iedereen heeft de grootste mond, vooral in discussies als ze hun zin niet krijgen. Waar blijft die stoere praat?
Dat is echt een nadeel aan het worden van internet. Mensen hebben 2 gedaantes en anderen kunnen het echte leven niet meer van het online leven onderscheiden.
De 1 voelt zich bedreigd door die grote bekken en de ander voelt zich te sterk omdat ze zo makkelijk anoniem stoer kunnen l*llen.

Als we gewoon weer allemaal wel iets doen en elkaar steunen als iemand wat zegt of ingrijpt, kunnen we ook weer ellende voorkomen wat nu maar door kan gaan en zelfs erger lijkt te worden.

Mungbean

Re: Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:07

DuoPenotti, ik zie het ook snel veranderen hoor.
Vooral sinds de lockdowns zijn het aantal geweldincitenten behoorlijk toegenomen.
Tevens gaat de bevolkingsgroei erg snel dus ik ga er vanuit dat het steeds individualistischer gaat worden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:39

Superpony, je spreekt jezelf nogal tegen. Onderscheiden mensen nou juist wel of niet online van het echte leven? Hebben ze overal een grote bek of nergens? Ik vind de vergelijking ook nogal krom, in een relatie bizar gedrag pikken of een wildvreemde geesteszieke op straat aanspreken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:51

Sizzle schreef:
DuoPenotti, ik zie het ook snel veranderen hoor.
Vooral sinds de lockdowns zijn het aantal geweldincitenten behoorlijk toegenomen.
Tevens gaat de bevolkingsgroei erg snel dus ik ga er vanuit dat het steeds individualistischer gaat worden.

Ja individualisering, ik denk mede door > een decennium politiek beleid van eigen verantwoordelijkheid en alles aan de vrije markt overlaten.
Waar is de solidariteit gebleven? Kent de jonge generatie dit begrip überhaupt nog?