Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:04

Ik denk dat je mijn berichten dan juist niet goed begrijpt. :)
Ik veroordeel nergens de kinderen die het als traumatisch ervaren zouden hebben.
Ik vraag me wel af hoeveel er dat echt zijn. En dan dit onderzoek.
Niet de vroegere schooltandarts en het gezamenlijk met de hele klas inenten als je 9 bent.
En uiteraard ook niet als je wat naars hebt meegemaakt buiten dit onderzoek om.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:08

Wat een gezeik weer hier van de oh zo welbekende groep. Agree to disagree. Ga lekker in de zon zitten ofzo :z :evaw:

----

Mijn dochter is is nog te jong voor deze onderzoekjes, maar zodra dat ter sprake komt weiger ik denk ik ook. Mijn eigen ervaring met deze onderzoeken is niet positief en op zo'n jonge leeftijd wil ik er graag bij zijn. Als ze wat ouder is mag ze van mij zelf kiezen of ze zich daar prettig bij voelt. Ik denk dat wij thuis zelf prima kunnen inschatten hoe wat waar en ik heb een fijne huisarts. Dus nee, ik zie niet in waarom mijn dochter daar perse heen zou moeten zonder mij.

Maar wie weet als het zover is dat ik wel meewerk hoor, mijn lokale consultatiebureau heeft ook echt fantastische mensen in dienst waar ik niks dan lof over spreek dus wie weet. Ik heb geen super stellige mening :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:09

DuoPenotti schreef:
Maar dat snowflake gedoe.. Ah is hip zullen we maar zeggen...

DuoPenotti schreef:
Ja het randje van je onderbroek werd opgetild... Sooo trauma.

DuoPenotti schreef:
Ik zeg wel dat er imo drama word gemaakt om iets wat geen trauma geeft.

"Ik veroordeel nergens de kinderen die het als traumatische ervaren zouden hebben"

Sure :j

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:09

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat je mijn berichten dan juist niet goed begrijpt. :)
Ik veroordeel nergens de kinderen die het als traumatisch ervaren zouden hebben.
Ik vraag me wel af hoeveel er dat echt zijn. En dan dit onderzoek.
Niet de vroegere schooltandarts en het gezamenlijk met de hele klas inenten als je 9 bent.
En uiteraard ook niet als je wat naars hebt meegemaakt buiten dit onderzoek om.

Dan heb ik jou berichten inderdaad niet goed geïnterpreteerd.

En @ciocollato, dat bedoel ik dus. Ik heb verder de schoolarts niet als traumatisch ervaren en ook niet de omgang met mannen ofzo. Dat bedoel ik dus precies. Een ander had dit misschien wel als trauma ervaren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:11

secricible schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dat snowflake gedoe.. Ah is hip zullen we maar zeggen...

DuoPenotti schreef:
Ja het randje van je onderbroek werd opgetild... Sooo trauma.

DuoPenotti schreef:
Ik zeg wel dat er imo drama word gemaakt om iets wat geen trauma geeft.

"Ik veroordeel nergens de kinderen die het als traumatische ervaren zouden hebben"

Sure :j

Nee, daarmee bedoelde ik dus de ouders die dat drama maken.
Niet de kinderen. De ouders.

Daarin was ik dus blijkbaar niet duidelijk....
al zijn deze quotes wel gedeeltes.... wat het enorm scheef trekt
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-06-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:12

DP, met alle respect — je hebt je mening gegeven en je hebt geen kinderen. Het is nu wel mooi geweest, vind je niet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:16

Eapy schreef:
DP, met alle respect — je hebt je mening gegeven en je hebt geen kinderen. Het is nu wel mooi geweest, vind je niet?

men blijkt het anders toch heel leuk te vinden om op mij te reageren...als niemand mij (half) quote ben ik zo stil, denk je ook niet?
Maar men duidt geen anders denkende. Dan moet je niet in een discussie topic gaan zitten, maar in de huiskamer.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-06-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:16

En je denkt dat ouders er drama om maken omdat ze het zelf zo als prettig en vertrouwd hebben ervaren?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:18

ja ik denk dat er inderdaad tegenwoordig drama gemaakt word over heel veel dingen die ze nooit mee hebben gemaakt. :j

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:23

Mijn dochter is bang voor dokters en dan vooral voor mannelijke dokters.
Ik zou het dus nooit toestaan dat ze daar alleen heen gaat.
We hebben nu een vrouwelijke dokter en het gaat steeds beter en zou dat niet door een schooldokter willen laten verpesten terwijl zulke onderzoeken imo echt niet nodig zijn.
Als je denkt dat iets niet goed is met je kind ga je toch sowieso naar de dokter?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:32

DP: Ik denk dat het makkelijk praten is over dit soort dingen als je zelf niet de verantwoordelijkheid hebt over een kind dat je op moet zien te voeden tot een stabiele, vrolijke, hopelijk zo min mogelijk getraumatiseerde volwassene. Dat je het vertrouwen van dat kind niet wilt beschamen.

Het is makkelijk als je die verantwoordelijkheid niet hebt om te zeggen: ze moeten gewoon niet zo moeilijk doen, laat maar gaan, het komt allemaal wel goed, ze worden echt wel groot hoor.

Het is van de zijlijn makkelijk om te zeggen dat ouders overdrijven en moeilijk doen over een simpel onderzoekje. Maar als je zelf ouder bent en weet dat er toch dingen kunnen gebeuren die voor je kind best vervelend zijn. Dan ben JIJ degene die daar een beslissing in kan / moet maken. Ik hou er niet van om te zeggen "je weet pas hoe het is als je zelf een kind hebt" maar ook ik heb ervaren dat je dan pas de werkelijke zwaarte van die verantwoordelijkheid voelt :=

Er raken kinderen door getraumatiseerd, hoe onnozel dat ook kan lijken voor een buitenstaander.
Dokters zijn ook net mensen, je hebt lieverds maar ook lompe horken. En mensen die hun dag niet hebben. Het lijkt me niet meer dan goed ouderschap wanneer je je kind gewoon wilt ondersteunen bij zo'n soort onderzoek, om te voorkomen dat iemand over ze heen dendert en ze onnodig een dermate vervelende ervaring geeft dat ze daar nog lang last van houden en bang worden voor dokters ofzo.

Kleine moeite, groot plezier denk ik dan maar.

Of je zegt het af. Of je bent erbij. Of je denkt: komt vast wel goed, kind moet het maar zelfstandig ondergaan. Met dat laatste neem je dus een risico op een vervelende ervaring met een dokter waar je later nog gedoe mee krijgt. Ik vind zo'n schoolonderzoekje het risico van een trauma(tje) niet waard dus ben er dan liever even bij om de machtsverhoudingen wat rechter te trekken dan kind versus dokter :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:34

Ja dat ben ik helemaal met je eens, Pmarena.

Ik vind het als moeder soms best wel tricky om de afweging te maken tussen: bescherm ik mijn kind of laat ik het hem/haar ervaren/ondergaan.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:37

ik heb er zelf eigenlijk niet zo erg bij stilgestaan. ik heb 3 lagere schoolkinderen en zijn alle 3 naar de medische onderzoeken georganiseerd door school geweest. ik heb niet echt het gevoel dat ze er een ongemakkelijk gevoel aan over gehouden hebben. ik heb zelf ook steeds die schoolonderzoeken gehad, niet echt de meest prettige ervaring, maar zeker geen trauma aan overgehouden.
ik zie de bevinden die ze daar meegeven wel eerder adviserend, en geen diagnose. bij mijn zoon is er ondergewicht vastgesteld. ik had zelf ook al gezien dat hij vermagerd was, ook al besproken met huisarts, zij had er minder probleem mee. de schooldokter vond hem echt te licht. hierdoor hebben we dit nog eens met mijn zoon besproken en is er toch uitgekomen dat hij zichzelf te zwaar vond en daarom is beginnen vermageren. zowel zijn gedrag als zijn sportprestaties waren al enkele maanden veel achteruit gegaan. de HA kon niet tot hem doordringen, maar de schooldokter heeft hem doen inzien dat hij niet bezig was. nu hebben we professionele hulp ingeschakeld om zijn beeld over voeding weer goed te krijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:39

Ja dat is vast makkelijk oordelen, dat zal vast.
Maar dan zeg je toch af. Het is geen verplichting, nooit geweest ook.

Dáar gaat het mij om. Er word een probleem gemaakt wat er niet is.
TS zegt al ik ben er tegen, dan is het toch duidelijk. :j
Dan doe je dat toch niet?

En als 99% tegen is dan denk ik niet dat er over een poos nog een schoolonderzoek is.
Maar wat ik al eerder zei, is vooral bokt tegen? In het echie veel minder mensen?
Want ik heb het idee dat bokt op veel meer vlakken overal tegen is.

Want ik heb dan wel zelf geen kinderen, maar wel neefjes en nichtjes en die zijn allemaal gewoon geweest.

Ik denk dat bokt elkaar vaak flink opnaait :j

En ja nu laat ik het erbij.... fijn hè :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:46

Onze zoon is 26 en ik heb er eerlijk gezegd destijds niet over nagedacht. Dacht ook dat het "erbij" hoorde.

Jongetjes moesten toen wel hun onderbroek naar beneden doen. Dat vertelde ze elkaar ook al in de klas, dus dat wist hij. Ik wist hoe laat hij aan de beurt was en wachtte dan in de gang. Halverwege werd ik erbij geroepen.

Zelf wel naar schooldokter geweest, maar toen de tandarts kwam weigerde ik en probeerden ze wel te dwingen. Maar ik wist het niet en ging altijd met familie naar onze eigen tandarts. Goed voorbereiden op zoiets had vast kunnen schelen, of als je ouders erbij mochten zijn.

Ken wel wat verhalen, maar dat is dan hoe mensen het vertellen en soms weet je niet alles.

Aan de ene kant vind ik het een goede zaak dat er enige controle is en je op tijd ergens bij kan zijn. Uiteraard zou je dat zelf ook kunnen doen, maar niet iedereen doet dat of heeft altijd alles door.

Ik weet wel dat kinderen ook vrijuit kunnen praten en eventuele problemen thuis besproken kunnen worden, waar weer niet altijd goed mee is omgegaan. Maar goed, dat is van horen zeggen en dan weet je niet wat waar is, wat mensen willen verbergen en zo veranderen om er zelf beter uit te komen.

Toch denk ik dat vrijuit praten soms belangrijk kan zijn, maar of dit dan de manier is?????????

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:48

Ik snap DP wel hoor, is beetje rel topic aan worden.... hup dagen haar uit want ze heeft een andere mening

Veder voegt het topic ook niks aan toe aan voor de TS
Boel reacties zijn zwaar overtrokken maar dat vind ik, de mentaliteit van alle inwoners van Nederland is aan veranderen wij gedragen ons echt anders dan 20-30-40-70 jaar geleden en ja soms slaat men door.

Ts is volwassen vrouw, wil jij niet meldt het dan.
En so be it. Kom niet met allerlei trauma’s aankakken die krijgen onze kinderen toch wel van deze belabberde aanstellerige maatschappij

Mijn kind is petit heeft echt heel mooi fijn gezichtje haar tot op zijn middel..... waar gemiddeld mens jaloers op is..... het is een jochie van 4 laat UM ontwikkelen zoals hij is maar nee hoor ik krijg van iedereen iets te horen.

Mensen moeten altijd iets ervan zeggen, en dat geldt ook met dit topic.....

En wat betreft dikke kleuters...... in grote steden mag men idd goed opletten in veel cultuur is lekker eten belangrijkere dan gezond en zelfde met hygiëne en als je ouders je dat niet bij brengen dan maar andere mensen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:54

Juist bij gewicht vind ik het nog belangrijker dat er een ouder bij is omdat je dan gelijk een beetje een indruk krijgt en ook zinvollere antwoorden.

Ik weet nog dat de schoolarts op de basisschool aan mij vroeg hoe zwaar mijn ouders waren. Ik gokte dus maar willekeurig wat waarop ze totaal geschockt reageerde en ik dus dacht dat ik gefaald had _O-
Daar had ze dus 0,niks aan aan die informatie.

Ik zie niets raar aan de vraag eigenlijk.
Zou ik afmelden voor onderzoek zonder ouder: ja
Zou ik afmelden voor onderzoek met ouder: nee

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:54

Mijn brein ontstoft helemaal! :+
Laatste keer schoolarts, brugklas of klas 2 was het vriendinnetje waar ik mee naar school fietste de sjaak.
Zij at als een bootwerker maar er kwam geen gram aan, en 100% zeker geen eetstoornis.
Ze was te mager en werd compleet onbeschoft ondervraagd.

Toen ik aan de beurt was, ging het niet over mij maar over hoe schofterig ze haar hadden toegesproken.
Dat ze verdorie 2x meer vrat op een dag als ik en GEEN anorexia had zoals zij wilden beweren.
Dat ze was zoals ze was en goed zoals ze was en hoe ze het in hun hoofd haalden te oordelen op basis van niks.
En toen zat er een arts voor me half in shock meen ik, en heb ik gezegd ik ga, dit slaat werkelijk nergens op.
En laat x met rust die mankeert niks!!!

Brutaal? Misschien.
Maar mijn vriendin was echt verdrietig want ze had volgens de arts anorexia.
Of ze wel at.
Nou dat heeft wérkelijk de duivel in mij losgemaakt toen. :o
Achteraf gezien denk ik nu echt: dan ben je dus écht een vriendin, leeftijd 13-14 en dan alsnog opkomen voor de onzin die mijn schoolvriendinnetje zo van streek hadden gemaakt.

Ik meen ook dat ik gezegd heb dat die hele opzet nergens op sloeg waar ze mee bezig waren.
Net of ze daar een oordeel uit konden trekken.
Ik zelf ben niet onderzocht en heb dat geweigerd aan de hand van de bullshit rond mijn vriendinnetje.
Die elke pauze zo 4 boterhammen wegwerkte en ik maar 2.

Ze is nu moeder, maar altijd tenger gebleven.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-06-23 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:55

Wat is UM? Afkorting van iets?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:59

Urbanus schreef:
Wat is UM? Afkorting van iets?

Hem denk ik :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:59

Oké, dat miste ik even. Dank!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:02

Ik denk ook omdat de veranderingen best snel gaan de laatste jaren.

Ik kom zelf nog uit een generatie waar het compleet anders was. Dat de volgende generatie zo bezig is met alles wat nu heerst, is een hele grote verandering in 1x waar je echt niet kan verwachten dat ook iedereen zo mee gaat buigen.

Zelf vind ik, maar ook echt velen met mij, dat mensen tegenwoordig echt teveel zeuren en klagen en moeilijk doen, kort gezegd.
Maar die groep die klaagt, zeurt en moeilijk doet groeit en groeit en heeft niet veel moeite om te groeien mede dankzij internet.

Ook op Bokt kunnen bepaalde Bokkers zo drammen dat mensen of afhaken en je dus hun mening niet meer hoort of mensen die wat zwakker zijn, nemen alles voor lief aan en volgen braaf.

Mijn moeder wordt 80 en die ging vroeger echt never niet tegen een arts of leraar in bijv. Nu ze veel artsen ziet en in een huis met zorg woont, heb ik ook gezegd dat ze wel voor haar zelf mag opkomen. Dat leert ze eigenlijk nu pas.
En ze leert nog steeds bij, neemt nog veel info tot zich etc, maar wordt ook gek hoeveel info er wordt aangeboden van allerlei kanten.

Soms worden dingen gebracht als enige waarheid en dat kan echt lastig zijn voor mensen.

Er zijn veel meer bokkers dan de bokkers die 24/7 overal reageren, maar die zijn veel selectiever in waar ze reageren en of ze reageren. Maar hun mening wordt dan in een topic zoals dit niet meegenomen. Lekker makkelijk voor een overheersende groep, maar niet heel realistisch voor het algemeen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:05

Nog iemand zonder kinderen meld zich :D. Ik kan me dit soort onderzoeken nog heel vaag herinneren, maar ik weet niet eens meer of mijn moeder er wel of niet bij was. Te lang geleden denk ik.

Maar waaróm mogen de ouders die dat graag willen er niet bij zijn? En als er iets afwijkt, kan dat dan toch gelijk met de aanwezige ouder besproken worden? Ik vraag me af welke gedachte daar achter zit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:06

Ouders mogen er wel bij zijn, kun je gewoon aangeven.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:07

Nee, hier gaan ze ook niet naar de schoolarts.

Ik heb mijn kinderen als baby al uitgeschreven bij het CB en destijds geen toestemming geven voor overdracht naar de schoolarts. Helaas krijg je dan toch een oproep. Ik heb heel duidelijk op het formulier geschreven dat ik géén toestemming geef voor onderzoek, ook op de envelop. Dit heb ik aan de juf gegeven en ook mondeling aangegeven dat ik géén toestemming geef dat ze de kinderen daar naar toe stuurt. Toen was het goed duidelijk voor de schoolarts, hier kon geen misverstand meer over ontstaan. ;) Nu het hele circus weer als ze naar de middelbare school gaan.