"Kunst" in het straatbeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:30

Afbeelding

Cascade van Joep van Lieshout dat op het Churchillplein in Rotterdam staat, verdient ook zeker een plekje in dit topic. Het is een 8 meter hoge toren van 18 vallende olievaten die de "struggle for life" moeten uitbeelden. Die lekkende massa om de vaten heen moeten mensen voorstellen, die omhoog proberen te klimmen.
Ik vind dit werk vooral heel lelijk omdat het enorm groot en depressief is. Maar dat was waarschijnlijk ook precies de bedoeling van de kunstenaar.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:20

Kuggur schreef:
thequeensmum schreef:
[ [url=m/SpsrF3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Harderwijk. Geen idee wat het voor moet stellen

Google het ijslandse woord "nàbrók" maar eens. Op eigen risico, niet voor tere zieltjes... }>

Wil je het niet gewoon vertellen? Door de reactie van TS durf ik niet meer :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:21

Foaly schreef:
Oh als je creepy wilt: de monnik Walfridus in Bedum. Niet langs rijden op een mistige avond want je schrikt je de tandjes :=

Deze had ik gisteren even gemist. Ik zit nu net achter de laptop klaar om te gaan werken en ik schrik me alsnog de tandjes. Gelukkig kom ik zelden in Bedum en dan moet het ook nog maar net een mistige avond zijn :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:24

Lau07 schreef:
Ik vind dit werk vooral heel lelijk omdat het enorm groot en depressief is. Maar dat was waarschijnlijk ook precies de bedoeling van de kunstenaar.

Die ken ik en ik heb precies dezelfde redenen als jij om het een lelijk beeld te vinden.

Dat vind ik overigens ook van De verwoeste stad van Zadkine, ook in Rotterdam. Rationeel gezien begrijp ik het allemaal, maar ik ben blij dat ik er niet naast woon. Aan de andere kant zal het ook wel wennen als je er elke ochtend mee wakker wordt, zeg maar.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:32

De konninginnen door Tom Claassen is ook niet niks hoor, twee kalven die over een lantaarn heen hangen. Breda kan er ook wat van. }>
Afbeelding

Afbeelding

Oh ja, De bromtol door Piet Hohmann op de rotonde in Oosterhout:

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:42

Ik moest meteen aan de 11fountains denken… In Friesland zijn in alle elf steden fonteinen geplaatst omdat Leeuwarden in 2018 de culturele hoofdstad was. De meningen zijn nogal verdeeld over de fonteinen… :=

https://www.friesland.nl/nl/ontdek/cultuur/11fountains - stukje naar beneden scrollen voor de foto’s.

Coco4life

Re: "Kunst" in het straatbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:44

Geweldig dit _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:45

Wat een gedrochten komen er voorbij zeg...
Wat een zonde van het geld.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:48

thequeensmum schreef:
Kuggur schreef:
Google het ijslandse woord "nàbrók" maar eens. Op eigen risico, niet voor tere zieltjes... }>

Wil je het niet gewoon vertellen? Door de reactie van TS durf ik niet meer :D

Laten we zeggen dat die IJslanders waarschijnlijk een stevige Brennivín gedronken hadden en de kroeg niet konden betalen toen ze dit bedachten. En mogelijk was de hákarl ook iets TE rijp. :')

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:50

Karin schreef:
Lau07 schreef:

Die ken ik en ik heb precies dezelfde redenen als jij om het een lelijk beeld te vinden.

Dat vind ik overigens ook van De verwoeste stad van Zadkine, ook in Rotterdam. Rationeel gezien begrijp ik het allemaal, maar ik ben blij dat ik er niet naast woon. Aan de andere kant zal het ook wel wennen als je er elke ochtend mee wakker wordt, zeg maar.

Ik vind de Verwoeste Stad dan wel weer iets moois hebben (ondanks het feit dat het inderdaad heel lelijk is), juist omdat het zoveel tragiek en wanhoop uitstraalt. Ter nagedachtenis aan het bombardement vind ik een beeld dat wanhoop en verdriet oproept dan wel weer iets hebben.

Wat vinden jullie trouwens van het nieuwe beeld bij Rotterdam Centraal? Hier zijn de meningen ook enorm over verdeeld:

Ze heet "Moments Contained" en is een 4 meter groot beeld van een jonge zwarte vrouw in een joggingbroek en Nikes. https://droomendaad.nl/nl/wat-we-doen/b ... contained/

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:52

Eerlijk gezegd weet ik het niet, er staan standbeelden voor belangrijke personen. Niet voor een alledaagse vrouw die niet veel betekent voor Nederland. Laat dan ook maar een standbeeld van mij maken hoor

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:55

Lau07 schreef:
Ik vind de Verwoeste Stad dan wel weer iets moois hebben (ondanks het feit dat het inderdaad heel lelijk is), juist omdat het zoveel tragiek en wanhoop uitstraalt. Ter nagedachtenis aan het bombardement vind ik een beeld dat wanhoop en verdriet oproept dan wel weer iets hebben.

Ik denk dat dat ook is wat ik bedoel, alleen verwoord jij het beter dan ik :j Ik kan dingen ook mooi van lelijkheid vinden. Geen esthetische schoonheid, wel emotionele schoonheid. Zoiets.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:59

Lau07 schreef:
Wat vinden jullie trouwens van het nieuwe beeld bij Rotterdam Centraal? Hier zijn de meningen ook enorm over verdeeld:

Ze heet "Moments Contained" en is een 4 meter groot beeld van een jonge zwarte vrouw in een joggingbroek en Nikes. https://droomendaad.nl/nl/wat-we-doen/b ... contained/

Ik vind het wel mooi :j Er gaat in elk geval meer van uit dan van die vormeloze blobs en drollen die hier gedeeld worden :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:59

Prachtig en ik heb al heel wat Apeldoornse kunst voorbij zien komen, maar wij hebben ook nog de duurste “hooibalen” van Nederland.

Afbeelding

En dit mooie schepje wat eerst op deze rotonde stond en nu op een hele mooie plek aan het water waar wij de as van mijn vader te water hebben gelaten.
Dat vind ik dan weer mooi, mijn vader zijn tuin was zijn passie en precies op die plek verscheen het schepje.

Afbeelding

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:00

Foaly schreef:
Lau07 schreef:

Ik vind het wel mooi :j Er gaat in elk geval meer van uit dan van die vormeloze blobs en drollen die hier gedeeld worden :+

Als je het zo bekijkt vind ik het ook wel leuk ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:05

tiwi1969 schreef:
En dit mooie schepje wat eerst op deze rotonde stond en nu op een hele mooie plek aan het water waar wij de as van mijn vader te water hebben gelaten.
Dat vind ik dan weer mooi, mijn vader zijn tuin was zijn passie en precies op die plek verscheen het schepje.

Dat vind ik ook mooi :j Niet zozeer het schepje, wel wat jij er nu bij vertelt.

Ik ken het schepje en ik was even benieuwd wie het had gemaakt, maar de kunstenaar blijkt onbekend. Het heet overigens wel Rood schepje :))

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:06

Kunst is zo’n ruim begrip. In Vlissingen hebben we (vind ik) prachtige beelden en kunstwerken. Op de boulevard staan een paar mooie sculpturen die allemaal met wind, zee en historie te maken hebben.

De gemeente Vlissingen heeft zelfs een route gemaakt om alles te zien.

En tussen al dat moois komt opeens dit:

Afbeelding

Afbeelding

Er zullen toch mensen zijn geweest die dit prachtig vinden. Anders had de gemeente dit toch niet aangekocht denk ik.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:17

Wat een heerlijk topic dit!
Ik moet denken aan de blauwe straat in Drachten. Kosten... 75.000 euro.

Afbeelding

Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:30

Mag ik ook mijn favoriet posten? Waarschijnlijk wel, want ik vind 'm mooi en een ander zal het ongetwijfeld een gedrocht vinden :D

Mijn favoriet is Homunculus Loxodontus, de wachtende zeekoe. Hij heeft lang in het LUMC in Leiden gewoond. Toen is hij naar galerie Doornenburgh in Maarssen verhuisd (waar ik hem in coronatijd heb mogen ontmoeten) maar hij schijnt daar inmiddels ook alweer weg te zijn (ik moet nog eens gaan googelen).

In Rusland en voormalige USSR-landen heeft hij een cultstatus. Hij wordt daar 'de wachtende' genoemd en staat symbool voor het lijdzame wachten waaraan men zich in die landen wordt geacht te onderwerpen.

https://www.ad.nl/binnenland/leids-kuns ... ~a8c3dd60/

Ik vind het vooral leuk dat-ie coverboy voor Balthazar is geworden <3

Afbeelding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 10:30

Karin schreef:
Ik opende zojuist Feestboek en het eerste nieuwsbericht dat ik zag was een artikel van AD dat meldt dat het centrum van Amersfoort een pissende ijsbeer krijgt. Dierenpark Amersfoort bestaat 75 jaar en dat moet gevierd worden.

https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~a367908b/

'Het is geen vrolijk bedoelde kunst.' :o

Je viert een verjaardag maar het beeld dat erbij hoort gaat wildplassen -O-

BaileyMix schreef:
Solleke_Noah schreef:
Die in Oostende vind ik ook wel euhm, bijzonder. Zeker omdat het recht voor het zicht op zee staat, beetje jammer. Het went wel :+

*knip*

Oooh deze is echt heel lelijk, dat dat mag joh, een uitzicht zo verpesten :oo

De hoogbouw aan de belgische kustdijken is kunst van de allerlelijkste soort, dus dat beeld past daar net.
https://www.standaard.be/cnt/DMF2015081 ... id=4951296

Karin schreef:

Dali voor je deur!

Coco4life schreef:
De konninginnen door Tom Claassen is ook niet niks hoor, twee kalven die over een lantaarn heen hangen. Breda kan er ook wat van. }>
[ [url=m/vWWHWM.png]Afbeelding[/url] ]

Je SNAPT het niet hé. Dit kost geld. Net uitgekauwde kauwgum die daar hangt.

Puera schreef:
Ik moest meteen aan de 11fountains denken… In Friesland zijn in alle elf steden fonteinen geplaatst omdat Leeuwarden in 2018 de culturele hoofdstad was. De meningen zijn nogal verdeeld over de fonteinen… :=

https://www.friesland.nl/nl/ontdek/cultuur/11fountains - stukje naar beneden scrollen voor de foto’s.

Die in Workum: only in Holland!! Gat wat lelijk!
En die in Dokkum, wat moet het voorstellen? Een rokende oester? Een bad uit Game of Thrones?

Lau07 schreef:

Ik vind het wel iets hebben. Een hedendaags figuur wat we over 100 jaar misschien als rariteit bekijken, net zoals beelden van melkmeisjes, straatjongens etc van in de tijd van toen. :j

tiwi1969 schreef:
wij hebben ook nog de duurste “hooibalen” van Nederland.

[ [url=m/izzl0s.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit topic BLIJFT verbazen hé *\o/*

njiloj schreef:
[ [url=m/eJxiYv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mA3pEK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zullen toch mensen zijn geweest die dit prachtig vinden. Anders had de gemeente dit toch niet aangekocht denk ik.

Ok, deze wint voorlopig. Rare kleuren, vreemd materiaal, van de pot gerukte vormgeving.

Mayflower_ schreef:
Wat een heerlijk topic dit!
Ik moet denken aan de blauwe straat in Drachten. Kosten... 75.000 euro.

[ [url=m/OzqIlf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Uf5Wg9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat treinongeval in Spijkenisse was EN goedkoper EN leuker :Y)

De wachtende zeekoe is gewoon geniaal grappig!
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 15-06-23 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:37

Coco4life schreef:
[ [url=m/vWWHWM.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hbNibF.png]Afbeelding[/url] ]

Oh ja, De bromtol door Piet Hohmann op de rotonde in Oosterhout:

[ [url=m/YLdOOb.jpg]Afbeelding[/url] ]

De tol vind ik wel grappig :=. Maar die kalveren, wtf?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:40

Coco4life schreef:
Eerlijk gezegd weet ik het niet, er staan standbeelden voor belangrijke personen. Niet voor een alledaagse vrouw die niet veel betekent voor Nederland. Laat dan ook maar een standbeeld van mij maken hoor

Die alledaagse zwarte vrouw maakt schoon, werkt in de zorg, doet de poedersuiker die blanke vrouwen verdommen om uit te voeren.

Hele goede reden om daar een standbeeld voor op te richten.

Vergelijk het maar met alle memorials voor 'de onbekende soldaat'. Ook een gewone man, maar dan één die dood is omdat de powers that be zo nodig oorlog moeten voeren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 10:43

Ibbel schreef:
Coco4life schreef:

Die alledaagse zwarte vrouw maakt schoon, werkt in de zorg, doet de poedersuiker die blanke vrouwen verdommen om uit te voeren.

Hele goede reden om daar een standbeeld voor op te richten.

Vergelijk het maar met alle memorials voor 'de onbekende soldaat'. Ook een gewone man, maar dan één die dood is omdat de powers that be zo nodig oorlog moeten voeren.

Trouwens, bekend is relatief. Over 20 jaar MOET er een plaatje bij met uitleg of geen hond weet wie het is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:44

Ibbel schreef:

Ik zal het wel te letterlijk lezen, maar werken toch ook blanke / witte vrouwen in de zorg cq schoonmaak?
Of bedoel je niet dat in de zorg werken een poedersuiker is?
Of is het metaforisch?

Ik weet niet precies waar ze voor staat, dat is meestal aan eigen interpretatie toch? Ik dacht dat het voor de gewone mens stond eigenlijk?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:49

Cer schreef:
Ibbel schreef:

Ik zal het wel te letterlijk lezen, maar werken toch ook blanke / witte vrouwen in de zorg cq schoonmaak?
Of bedoel je niet dat in de zorg werken een poedersuiker is?
Of is het metaforisch?

Over het algemeen worden allochtonen slechter betaald/hebben de vervelendere banen/hebben een lagere SES. Zo beter?
Ja, er zijn goed betaalde zwarten en slecht betaalde blanken, maar over het algemeen lopen zwarte vrouwen nog een heel stuk vérder achter in gelijke beloning/waardering dan witte.