Bij welke temperatuur binnen zet jij de airco aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:40

Bij mij heeft hij nu 2 nachten zachtjes staan draaien, omdat mijn man vergat om hem hem uit te zetten. Ik mag hem niet meer bedienen, want alles wat ik aanraak, gaat er kapot (zegt mijn man) :roll:
Ik vind het prima, hij vergeet hem toch uit te zetten en ik slaap weer een paar uur!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:41

Morrie schreef:
Gisteren airco 3 uur aan gehad. Kost me 4 euro. Ga nu kijken wat een nacht ventilator aan me kost want dit vind ik te gek. Je zet hem uit en het is in no time weer 27 graden in de slaapkamer

Morrie, ik kan je de Dyson Pure Cool aanraden. Sinds we die hebben gebruik ik onze mobiele airco niet meer. Heb hem 's nachts op standje 1 staan, maakt nauwelijks geluid en geeft een heerlijk koel briesje
https://www.dyson.nl/luchtbehandeling/l ... ventilator

Morrie

Re: Bij welke temperatuur binnen zet jij de airco aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:47

tnx Kinke, misschien als 1 van onze ventilatoren het begeeft, her en der staan ze nog. Ik kom al om in de apparaten in huis. En ik heb im 2 ruimtes vaste airco (met een gigas buitenunit op het balkon waar de VVE zich blauw aan ergert)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:55

Hier gaat de airco boven de 23 graden aan, of als ik kook.
Heb hem nog niet veel aan moeten zetten. In de ochtend luchten en daarna alles dicht werkt heel goed.

O ja, we gebruiken daarvoor onze eigen opgewekte energie van de zonnepanelen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:10

Mijn man is aan het bijhouden wat de airco verbruikt. Nu is dat in elke situatie anders natuurlijk. Maar voor wie het leuk vindt: bij ons van 18 uur 's avonds tot 8:00 uur 's ochtends verbruikten we met die hete dagen van de week steeds 7 kWh. Daar zit dan natuurlijk ook nog het 's nachts doordraaiende spul bij zoals koelkast / vriezer / GSM's enzo opladen en sluipverbruik van apparaten.

Airco staat dan op automatisch om terug te koelen naar 21 graden en is eigenlijk de hele nacht aan het blazen. In de vroege ochtend stopt hij dan even. Huis van 100 jaar oud waar we wel nog wat aan na-isolatie hebben gedaan maar voordat we de airco hadden lag ik dan regelmatig onder een natte handdoek 's nachts := Nu liggen we nog (half) onder het zomerdekbed.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:37

Mijn man heeft allerlei excel sheets met berekeningen wat allerlei apparaten gebruiken. Ik kan niks met getallen dus mij zegt het niks. Ik betaal alleen de rekeningen maar -O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:26

De app van onze Daikins geeft zelf aan per 2 uren wat ons verbruik is per apparaat. Dat is nog mooier :) hoef ik zelf niets voor te rekenen.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:14

Bij ons was het 26 graden en toen wilde ik echt wel een airco, maar duur haha. Nu 's avonds wel ramen open helpt ook wel wat

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:20

Morrie schreef:
Gisteren airco 3 uur aan gehad. Kost me 4 euro. Ga nu kijken wat een nacht ventilator aan me kost want dit vind ik te gek. Je zet hem uit en het is in no time weer 27 graden in de slaapkamer

Dat is wel belachelijk veel en echt niet normaal. Wat voor een merk airco heb je?
Anders je even aanmelden op Facebook site " airco voor thuis forum nederland".
Hier kunnen ze je advies geven over bijvoorbeeld welke instellingen je moet gebruiken. Grote kans dat je de verkeerde instelling gebruikt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:35

@Morrie, dat is inderdaad heel veel, en inderdaad niet normaal, als ik hier geen wasmachine aanzet gebruik ik momenteel 4 tot 5 Kwh per 24 uur, dat kan ik per dag/uur zien in de Greenchoice app.
Ik heb sinds een paar dagen een oude vriezer in de kelder die eigenlijk overbodig is momenteel leeg gemaakt en uitgezet, dat scheelt nog een heel stuk in verbruik.

Dat is compleet met verlichting, tv, koelkast/vriezer, pc, dus alles wat in huis stroom gebruikt in totaliteit.
Zeg daarvan is een uur per dag in de keuken de airco aan, een 3,5kw, en dan van 21 uur in de avond tm 6 uur in de ochtend een 2.5kw op de slaapkamer continue aan op 20 graden.
En dan heb ik hem niet eens op eco staan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:05

ik zie het ook in de Greenchoice app, voor zover mijn slimme meter het doorstuurt, dat kan wel een poosje duren. Ik heb Hyundai airco's vorig jaar geplaatst, moest het neusje van de zalm zijn. Ik stel hem zo in dat ik niet uit bed waai. Er zit een megadik boek bij, dat heb ik helemaal doorgeworsteld maar met hun suggesties, waai ik dus uit bed en dat vind ik niet fijn de hele nacht. Het is bij mij wel 4 meter hoog en het ding hangt bovenaan de muur.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:21

Als ik jou was zou ik de installateur eens om advies vragen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:53

Morrie schreef:
ik zie het ook in de Greenchoice app, voor zover mijn slimme meter het doorstuurt, dat kan wel een poosje duren. Ik heb Hyundai airco's vorig jaar geplaatst, moest het neusje van de zalm zijn. Ik stel hem zo in dat ik niet uit bed waai. Er zit een megadik boek bij, dat heb ik helemaal doorgeworsteld maar met hun suggesties, waai ik dus uit bed en dat vind ik niet fijn de hele nacht. Het is bij mij wel 4 meter hoog en het ding hangt bovenaan de muur.

Zorg dat de lucht niet naar beneden blaast, dat is instelbaar. Koude lucht zakt vanzelf naar beneden. De ventilator snelheid kun je van automatisch verlagen naar laagste snelheid. Voordeel van in slaapkamer is een kleinere lees goedkopere installatie met als nadeel tocht. Ik zou hem aanzetten bij 30 graden buiten rond 12 uur en airco uit als je naar bed gaat. Dan is koude in plafond en muren opgenomen en temperatuur zal niet meer stijgen, immers buiten ook kouder.
Als ikzelf airco plaats dan niet in slaapkamer maar op overloop. Dan wel de snelheid ventilator op maximaal. Nadeel grotere/ duurdere installatie nodig maar geen tocht in slaapkamers. Dan deuren slaapkamers open en airco aan bij 30 graden buiten rond 12 uur en uit tussen 18 en 22 uur, afhankelijk isolatie woning. Bijkomend voordeel goedkopere stroom indien van toepassing zonnepanelen en als saldering minder wordt. De uitblaastemperatuur van een gemiddelde airco is globaal 1 tot 3 graden Celsius.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:11

De installateur is van de week geweest omdat de airco het niet deed.

Wij slapen beneden en de woonkamer en keuken zijn boven. Het is een oud schoolgebouw vandaar dat het overal ook 4 meter hoog is.

Vrijdag a.s. komt er warmtewerend folie op de (ook 4 meter hoge) ramen aan de zuidkant. Dat zal ook wel gaan schelen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 00:38

Morrie schreef:

Eerlijk gezegd nog nooit van hyundai airco gehoord. Ook niks in de airco facebookgroep over te vinden. Dus neusje van de zalm.... ben bang van niet.

Beste airco's zijn o.a. die van van daikin, mishubishi heavy en elektra en nog een enkel merk
Je zegt dat je ruimtes 4 meter hoog zijn. Dus er oer veel inhoud gekoeld worden. Ik hoop dat je airco man heel goed uitgerekend heeft hoeveel m3 de ruimte heeft en dat hij niet alleen naar het aantal m2 gekeken heeft.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 06:09

Wij hebben inderdaad de mitshubishi heavy.
Die installateur verkocht alleen deze of daikin.
En nee, tochten kan ik echt niet zeggen, maar we zetten ze ook niet te koud.

Hyundai als merk voor een split airco zegt mij ook niet zoveel...maargoed, dat zegt niks, ik heb er geen verstand van, als het bedrijf wat ze installeert dat maar heeft.

@Morrie, hopelijk doet die folie nog wat tegen de warmte.

Ik moet zeggen, ben blij met de rolluiken aan de achterkant van ons huis, dat scheelt meer dan wat we dachten op voorhand.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 09:15

Tieme schreef:
Morrie schreef:

Eerlijk gezegd nog nooit van hyundai airco gehoord. Ook niks in de airco facebookgroep over te vinden. Dus neusje van de zalm.... ben bang van niet.

Beste airco's zijn o.a. die van van daikin, mishubishi heavy en elektra en nog een enkel merk
Je zegt dat je ruimtes 4 meter hoog zijn. Dus er oer veel inhoud gekoeld worden. Ik hoop dat je airco man heel goed uitgerekend heeft hoeveel m3 de ruimte heeft en dat hij niet alleen naar het aantal m2 gekeken heeft.

O kan ook mitsubishi zijn. Het was een automerk. Ik kan het niet lezen. Die dingen hangen te hoog.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:59

Dan zal het wel Mitsubishi zijn, dat is samen mat Daikin het merk voor airco’s.

Ik heb ook Mitsubishi en zeker in mijn slaap kamer op stilste stand en de flappen zo ingesteld dat ze niet op mij gericht staan merk ik er niets van als hij aan staat.

Maar ik koel bijvoorkeur overdag zodat hij ‘s nachts uit kan. In de slaapkamer wordt het echt heel warm en door deze overdag koel te houden blijft de warme lucht niet hangen en blijft de ruimte koel nadat de airco uit is gezet.
Als ik alleen een uurtje voor het slapen gaan de airco aan doe dan is het binnen 5 minuten weer warm bij uitzetten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:03

Ik merk ook dat ik gedurende de dag regelmatig even koel zodat de warme lucht niet naar boven kan. Vannacht prima geslapen met de airco uit (ramen wel open). Het is nu thuis 20 graden zie ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 11:07

@ingvdh, hoe lang heb jij hem dan aanstaan overdag? De hele dag of bepaalde tijden?

Want ik loop idd tegen het laatste aan, het is zo weer warm in de slaapkamer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:27

De boven airco staat dan voor een uur 6 aan. Ik koel naar 22 graden en als het dan 22 is gaat hij in een lagere stand koelen.

Beneden staat hij veel korter aan, die heeft ook wat meer moeite om op temperatuur te blijven. Als ik 23 instel koelt hij rustig naar 19 graden. Maar met een uurtje is het beneden fijn op temperatuur en blijft dat ook zo.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:06

Janneke2 schreef:
's Winters kan dat.

Koelen in de zomer is iets anders.

Dat koelen slecht is valt reuze mee. Bij de meeste mensen staat hij maar enkele uren per dag aan en maar voor een paar weken ,ķ. Het zijn vooral de airco's op bedrijven en kantoren die 24/7 staan te loeien. Die zijn het probleem.
Een airco van deze tijd is juist heel zuinig en echt niet zo slecht voor het milieu als vaak beweerd wordt. Zuinig met stroom, je bespaard er veel gas mee, zomers koelen de meeste mensen met stroom van de zonnepanelen enz.
Dat beetje " on-milieu- vriendelijke" valt hierbij in het niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:08

Wat zou precies milieu onvriendelijk zijn aan airco’s dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:50

Sanet schreef:
Wat zou precies milieu onvriendelijk zijn aan airco’s dan?

Die koelmiddelen zijn erg milieuonvriendelijk begreep ik. En sowieso het hoge stroomverbruik.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:20

Maar die koelmiddelen zitten toch in het apparaat? Die komen toch niet erbuiten? Volgens mij is die van ons gevuld met stikstof… maar ik weet niet zo goed meer? Misschien was dat ook wel de warmtepomp.