Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Re: Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:57

Probeer eerst te zorgen dat je leven niet afhangt van 'vrienden' maar dat je zelf gelukkig bent met je leven. Zoals hierboven ook staat, laat haar weten wanneer je naar het reisbureau gaat en ga de reis boeken. Als ze mee gaat, kan ze direct ook boeken en anders is dat het moment waarop je weet waar je aan toe bent.

Ga dingen doen die je zelf leuk vindt, dan ontmoet je mensen die hetzelfde leuk vinden! Zo ontstaan de meest bijzondere banden (en noem het zoals je zelf wilt, kennissen, vriendschappen of gewoon mensen van dezelfde hobby).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:01

Ik herken wel veel, ik ben vooral vaak verhuisd, mn op cruciale periodes tijdens mijn jeugd. Daardoor weinig langdurige vriendschappen op kunnen bouwen. Waar sommige mensen veel vrienden hebben vanuit hun schoolperiode, heb ik dat niet. En wat ik ook merk is dat het steeds lastiger wordt om ergens tussen te komen. Heb bijvoorbeeld bewust zwangerschapsgym en babyzwemmen gedaan om zo contact te krijgen met andere ouders. Maar ook bij andere activiteiten waar je samen met je kind aan deelneemt (oa op de basisschool) geen blijvende contacten overgehouden. Ik heb 2 goede vrienden die ik al langer ken, en een gedeelde vriendin met mijn man. Maar die wonen allen niet dichtbij. Ik zou het leuk vinden om ook iemand uit de buurt te hebben. Maar tot op heden helaas nog niet gelukt. Hoe ik bestaande vriendschappen onderhoud weet ik wel. Maar hoe ik nieuwe maak geen idee.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:05

Vooral het 'hoe maak je nieuwe vrienden' houdt mij wel eens bezig. Ik heb een paar 'oude' vriendschappen (van middelbare school en studie) waar ik app-contact mee heb, en die ik heel af en toe zie. Contact met die mensen is eigenlijk gewoon vanzelfsprekend- we kennen elkaar immers al zo lang- maar niet met allen even diepgaand of regelmatig. Ik heb 1 vriend waar ik dagelijks mee app en regelmatig mee bel.

Ik ben echter sinds mijn 18e meerdere keren internationaal verhuisd. Dus, de paar vrienden die ik heb wonen allemaal in een ander land (en dan ook nog in verschillende landen), wat het moeilijk maakt om ze te zien- twee vrienden heb ik al jaren niet meer gezien. Ik heb niet echt een vriendengroep (geen van allen kennen ze elkaar), en in mijn 'nieuwe' land heb ik nog geen vrienden. Nu ben ik eind-twintiger, ik werk vanuit huis, en woon in een land waar ik de taal nog niet goed spreek. Hoe ontmoet je dan nieuwe mensen, en hoe begin je een nieuwe vriendschap? Ik vind mijn leven best fijn, maar ik mis vaak echt een vriendin in de buurt ofzo. Iemand die ik wat regelmatiger kan zien en dingen mee kan ondernemen enzo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:08

Er is een app, Bumble, die voor dating gebruikt wordt maar voor vriendschap.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:15

Ik heb maar een handjevol vrienden, de rest van de mensen die ik ken zijn kennissen. Eentje ken ik vanaf de middelbare school en woont (inmiddels) tegenover mij en die zie ik dus ook best vaak, maar de rest woont een eindje weg. Zelf ben ik zo'n type die je weken niet hoort en dan ineens appt, of vergeet terug te appen en dan later denkt van, ohja.. Dat is soms toch lastig, maar het beste werkt uitspreken. Mijn vrienden waarderen openheid en eerlijkheid enorm, dus die hebben liever dat je ze zegt 'Goh, ik vind het lastig of ik vergeet het om dagelijks contact te hebben omdat ik zo druk ben, maar ik waardeer deze vriendschap wel enorm. Is het oke als ik wat minder vaak contact met je heb maar dat we eens in de zoveel tijd gewoon even afspreken?' Dat vinden ze prima en dan gaan we naar de sauna of een hapje eten. Of gewoon chillen. Ik heb een maatje die gewoon appt als ie in de buurt is om dan even een bakkie te komen doen.

TS, als jij altijd degene bent die appt en zij onderneemt niks, dan zou ik zoals de rest ook zegt gewoon even radiostilte geven. En gewoon lekker die reis boeken! Beter alleen gaan dan met iemand die jouw tijd niet waardeert. Als je in New York ook nog activiteiten gaat doen of workshops, leer je ook nog eens nieuwe mensen kennen! En wie weet zit daar wel een potentieel leuk kennis/vriendschappelijk contact tussen.

Zelf ben ik lid geworden van een vechtsport vereniging (wat ik in mijn jeugd ook gedaan heb) en daaruit zijn weer nieuwe contacten voortgekomen waar ik regelmatig wat leuks mee onderneem. Dus het volgen van workshops of lid worden van verenigingen opent deuren voor nieuwe vriendschappen, voor mij althans.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:50

Ik denk wel dat het van twee kanten moet komen, maar dat er ook mensen zijn met wat minder initiatief.
Die vinden het leuk om mee te gaan maar bedenken het niet zelf.
Ik vind dat prima.
Ik ben zelf vrij kritisch met het kiezen van restaurants etc en zo ga ik eigenlijk altijd naar een plek die goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:12

Urbanus schreef:
Is het niet een goed idee om met elkaar te brainstormen hoe TS en andere mensen die daar behoefte aan hebben, vrienden maken?

Mag ik het topic een beetje kapen voor een algemene vraag?

Hoe heb jij je vriend(en) ontmoet?

Heel goed idee. Ben zelf ook zoekende hoe/waar ik in m'n nieuwe omgeving het beste mensen kan ontmoeten.

Zelf heb ik mijn contacten/vriendschappen vooral via Facebook leren kennen. Hier in de provincie is een groep vrienden gezocht. Daar ken ik 2 dames van en 2 andere ken ik al jaren en per toeval ook via facebook en we bleken bij elkaar in de straat/wijk te wonen. De ene is uiteindelijk mijn buurvrouw geworden en een ander die voor mij wel echt een vriendin is was mijn achter buurvrouw.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:28

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:58

Ik heb geen vrienden, of nou ja, één die op de grens vriendin/zeer goede kennis hangt en verder kennissen. :+

Die ene heb ik leren kennen bij de kookgroep vd woonvorm waar we op dat moment allebei door begeleid werden.

Mijn vroegere vrienden kende ik via de manege, school, woonvorm, werk, vrijwilligerswerk, stages etc.
Sommige ben ik jarenlang zeer close mee geweest (en ook wel periodes dat we elkaar minder tot vrijwel niet zagen of spraken), anderen waren er een jaar of 2-3 en dan bleek dat we toch minder overeen kwamen of dusdanig verschilden dat het gewoon niet werkte.
Weer anderen waren bezig met huisje boompje beestje kindje etc en ik niet en dan groei je ook steeds meer uit elkaar uiteindelijk omdat de overeenkomsten steeds meer wegvallen en je beide een totaal andere richting in gaat.
Die laatste groep zijn personen waar ik nog steeds gezellig mee kan kletsen enzo maar het contact is zó oppervlakkig geworden dat ze inmiddels onder kennissen vallen ipv vrienden.

En als mensen gaan klagen tegen anderen dat ze je nooit meer zien of spreken, tegen anderen vertellen dat ze niet snappen waarom je beslissing x neemt etc maar te besodemieterd zijn om je zelf een berichtje te sturen ofzo om te vragen hoe of wat dan is het ook vlot :evaw: wat mij betreft.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:21

Ik sluit mij aan bij de berichten dat vriendschap niet af te lezen is aan de hoeveelheid keer dat je contact met elkaar opneemt. Voor mij is het de band die je met elkaar hebt, en dat je je veilig en begrepen voelt bij elkaar. Ik ben niet zo goed in koetjes en kalfjes, en dus meer het type "weinig, maar wel goede vrienden" en echt contact hebben.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet de makkelijkste ben om iets mee op te bouwen. En ik ben ook niet zo goed in onderhouden. :+ Mijn meest dichte contacten hebben amper/geen social media en appen doen we hoogstens om af te spreken.

Dus als ik TS was zou ik het bespreken met m'n vriendin.

Ik heb in het verleden trouwens ook wel eens "eisende" contacten gehad die het voor mijn gevoel best langs een meetlat legden allemaal, wat mij een gestrest en onveilig gevoel geeft. Wanneer je gaat eisen, verlies je i.m.o. de echte connectie en zie je de ander ook niet in zijn behoeften en wat die nodig heeft. Voor mij werkt dat in ieder geval absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:59

Ik heb nog 2 tips voor mensen die misschien meer vriendschappen willen. Heb toevallig afgelopen week de app Amigos ontdekt. Mensen in je omgeving kunnen daar aangeven als ze zin hebben iets samen te ondernemen, je ziet een kaart en kan mensen dan gewoon een berichtje sturen. Is geen datingapp. En de site vriendin.nl is ook een leuke, daar heb je vriendschap gezocht staan heel veel oproepjes en je kan zelf ook een oproep plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:30

Mijn vrienden ken ik via een bijbaantje en via een mutual friend (die ik kende uit een eetstoorniskliniek :+ :+ ). Mijn oude vriendengroep ook via een mutual friend, en die mutual friend was dan weer een klasgenoot van mij.

En twee collega's van mijn vriend zijn nu gezamenlijke vrienden. We zitten in een appgroep en doen eigenlijk alles met z'n 3'en of 4'en, dus het zijn niet echt alleen meer de vrienden van mijn vriend.

Dat poppodium is wel een leuk idee. Hier in de stad ken ik letterlijk nog niemand buiten de buren. En het wordt ook wel tijd voor vrienden die niet 130 km verderop wonen.

Bumble vond ik echt niet werken, het kost gewoon echt teveel tijd om iemand via een app te leren kennen en erachter te komen of je een klik hebt. Bij nieuwemensenlerenkennen heb ik altijd het gevoel dat daar veel mensen opzitten die op zoek zijn naar een relatie, maar daar nog niet aan toe willen geven door op een datingsite te gaan :o .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:01

Ik heb geen schoolvrienden meer.
Ik had toen weinig echte vrienden, zat door rare thuisperiode sowieso in een heel andere levensfase als leeftijdgenoten.

Wel heb ik een vriendin overgehouden wat toen mijn oud buurmeisje was.
Zij is een paar jaar ouder en de vriendschap is juist pas gekomen toen we geen buren meer waren :P
Wij zien elkaar een paar keer per jaar, altijd gezellig. Daarnaast houden we ook contact via facebook.

Dan heb ik een goede vriendin over gehouden aan een oud mede pensionklant. Dat is nu een 25 jaar geleden.
Wij hadden het altijd gezellig en reden veel buiten samen.
Daarna heeft zij haar paard een paar jaar hier op stal gehad. Maar door haar verhuizing te ver weg en is ze elders gaan staan.
Het is toen een tijdje wat afgezwakt, maar eerlijk door haar toedoen weer aangehaald met nu zelfs dagelijks contact.

En dan heb ik nog een vriendin als in een oud collega.
Of ja echte collega was het niet. Ik was toen beveiliger en sloot de toko daar om 21:00 uur.
Zij was daar een van de medewerkers die ik er om 21.00 uit moest zetten. :P
Wij zagen elkaar 5 dagen in de week en hadden altijd een boel te kletsen, soms nog wel een uur op de parkeerplaats :D
Nu zien we elkaar maar een keer of 4 per jaar maar altijd kletsen of het gisteren was. En ook via facebook regelmatig contact.

Daarnaast hebben we een heel goede band met mijn zwager en schoonzus.
Logisch hoe dat gekomen is uiteraard :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:24

Ik heb al heel lang geen echte vrienden meer en ook niet echt de behoefte meer aan. Ik ken wel veel mensen en met de 1 heb ik meer contact dan met de ander, maar ook dat kan wisselen. Het is fijn om er geen naampje aan te hangen zodat je geen verplichtingen hebt.

Er zijn wel een paar mensen waar ik altijd degene moet zijn die het gesprek start of dat ik degene ben die informeert hoe het gaat.
Ik vertel niet zoveel privé dingen, maar nu ik wel wat heb verteld aan enkelen valt het me wel vies tegen hoe weinig mensen eens vragen hoe het gaat. Ik merk dat ik die dan ook niks meer stuur, maar ook dingen op fb aan me voorbij laat gaan.

Er zijn ook enkelen die vinden dat zij altijd zo goed zijn voor anderen, maar dat eigenlijk vies tegenvalt ook. Die willen wel aardig en hartelijk zijn, maar alles moet dan wel op hun manier. Dan ben je goed terug, heb je echt wel wat voor mensen over en informeer je vaak, maar hoor je dat zij altijd zoveel doen..........Die zien het zelf gewoon niet. Klagen ook altijd over anderen.

Misschien hang ik zelf teveel gewicht aan het woord vriendschap. Dat is voor mij echt wel de grens van oppervlakkig contact en leuk en gezellig, naar diepgang en toch meer band en voor elkaar over hebben.
Maar na teleurstellingen is dat dus gestopt. Als ik prive dingen heb gedeeld en mensen zijn er zo mee omgesprongen, doe ik dat echt never nooit niet meer.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:56

Kelan schreef:
Vriendschap moet voor mij inderdaad van 2 kanten komen. Maar dat betekent voor mij niet dat je altijd even vaak contact op moet nemen. Of dat het geen vriendschap is als 1 van de 2 eigenlijk altijd contact opneemt.

Ik heb bv een vriendin die heel slecht is in contact opnemen, dat doe ik eigenlijk altijd. Maar als er iets is (iets leuks of iets minder leuks) dan rijdt ze zonder problemen 300 km zodat we elkaar zien (zo ver wonen we uit elkaar). Of als ik toevallig daar in de buurt ben, maakt ze altijd vrij zodat we elkaar kunnen zien. Dat vind ik ook onderdeel van "het moet van 2 kanten komen".

Vriendschap is voor mij deels ook andermans minder goede eigenschappen accepteren. En van deze vriendin is haar minder goede eigenschap dat ze slecht is in het contact onderhouden. En dat is voor mij prima.
Maar als het ook moeilijk zou zijn af te spreken, of ze wel contact op zou nemen als ze iets nodig heeft, dan zou het voor mij wel einde vriendschap zijn.

Dit is ook precies hoe ik er over denk.

Edit: ik ben het bijvoorbeeld ook niet per se eens met de notie dat iemand maar tijd op het toilet moet maken of het is geen echte vriendschap bijvoorbeeld. Ik zelf ben bijvoorbeeld onwijs slecht in appen. Soms duurt het vier weken voor ik eindelijk op mijn beste vriendin reageer. Heeft niets met haar te maken, ik vind het nog altijd net zo’n fijne meid en ik zie regelmatig iets waarbij ik echt aan haar moet denken. Zie haar ook even graag en maak zo tijd vrij als ze met een concrete suggestie komt.

Maar in contact onderhouden ben ik gewoon slecht. Ik vergeet vaak te reageren. Mijn hoofd is chaotisch en vol. Zeker als ik druk ben schieten er veel reacties tussendoor.

Een hele lange tijd heb ik hier echt mee in mijn maag gezeten. Ik wilde namelijk niet een bepaalde verwachting teleurstellen. Maar gelukkig zitten zij en ik op 1 lijn en begrijpen we het allebei als het er steeds maar niet van komt. We hebben allebei immers zo onze eigen hurdles in het leven. Sinds ik weet dat ze geen specifieke verwachtingen heeft van mij voel ik me zoveel beter in onze vriendschap. En is ons contact ook gewoon fijn en spontaan.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:54

Ik denk zelf dat een vriendschap het beste werkt wanneer je beide eventuele verwachtingen uitspreekt. Zo heb ik een vriendin met wie ik een ontzettend diepe band heb maar we spreken elkaar echt niet wekelijks. Maar onze band hangt niet vast aan hoe vaak we elkaar zien of spreken. Ook met andere vrienden merk ik dat het vaak in fases van minder en meer contact komt. Als ik merk dat iemand wat wegdrijft probeer ik wel altijd iemand terug te halen door bijvoorbeeld samen een cursus of sportlessen te volgen. Het moment dat mijn vrienden weg lijken te glippen is er vaak iets aan de hand en hebben ze juist een uitlaatklep nodig en iemand die naar ze omkijkt. Dat is niet iets wat ik van ze terug verwacht. Voor mij is een vriendschap wel iets waarin je moet investeren en waar je moeite in stopt. Garantie dat je het terug krijgt heb je nooit. Maar daarin zal je ook acceptatie moeten vinden en misschien soms iemand laten gaan. Ik heb in ieder geval genoeg warme contacten en diepe vriendschappen over gehouden zonder het gevoel te hebben dat ik er te veel in moet stoppen. Naar of het gelijkwaardig verdeeld is kijk ik niet. Voor mij is het in een vriendschap alleen belangrijk dat ik er de moeite in stop die ik het waard vind.

@TS uit jouw OP lees ik dat je er meer in de vriendschap stopt dan dat je eigenlijk wilt. Dan gaat het je alleen energie kosten zonder dat je dit terug voelt. Misschien is de vriendschap het voor jou dan niet waard. Mocht je onzeker zijn over hoe de ander zich voelt in jullie vriendschap mag je dat gewoon vragen. Wie weet kunnen jullie dan samen de vriendschap verdiepen tot iets wat het wel waard is voor jou :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:15

Urbanus schreef:
Is het niet een goed idee om met elkaar te brainstormen hoe TS en andere mensen die daar behoefte aan hebben, vrienden maken?

Mag ik het topic een beetje kapen voor een algemene vraag?

Hoe heb jij je vriend(en) ontmoet?

middelbare school, studie, studentenhuis, studentenvereniging en werk

De meesten ken ik dus al een tijdje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 21:12

Ik heb haar zojuist een luchtig appje gestuurd. Eens kijken of ze reageert.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:32

Spannend! Ik hoop dat het een storm in een glas water is en jullie straks gewoon gezellig op vakantie kunnen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 21:46

Tiggs schreef:
Spannend! Ik hoop dat het een storm in een glas water is en jullie straks gewoon gezellig op vakantie kunnen.

Ja idd.
Mocht ik volgende week niet een reactie hebben dan weet ik genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:46

purny schreef:
Tiggs schreef:

Ja idd.
Mocht ik volgende week niet een reactie hebben dan weet ik genoeg.

Mag ik vragen hoe snel ze normaal meestal op je appjes reageert?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 10:00

Wel snel. Nu is ze wel vannacht online geweest dus ik snap dat ze niet heeft gereageerd. Ik geef haar een week.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:22

Heel eerlijk: ik zou hier dus echt de kriebels van krijgen. Echt purny, probeer op wat anders te focussen. Dit is voor jouzelf ook niet goed :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:47

purny schreef:
Wel snel. Nu is ze wel vannacht online geweest dus ik snap dat ze niet heeft gereageerd. Ik geef haar een week.

Ik denk eerlijk gezegd met alles wat ik lees dat je veel te goed en veel te lief bent voor deze vriendin. Waarom een week? Als ze iets wil van je reageert ze echt wel sneller, zeker nu het weekend is. Tuurlijk moet jij doen waar jij je goed bij voelt maar als een vriendin mij appt dan reageer ik echt wel binnen een week en als niet dan ben ik niet zo geïnteresseerd in diegene waarschijnlijk. Wel goed dat je een soort ultimatum stelt voor jezelf hoor maar persoonlijk vind ik je veel te goed en lief voor deze vriendin om dan ook nog te zeggen ik geef haar een week..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:49

Ik eigenlijk ook. Ik zou not amused zijn als ik een week moest wachten op een reactie van mijn vriendin. Een dag kan, iemand moet ook werken en heeft verplichtingen. 2 dagen kan ook nog maar langer zou ik toch echt wel gaan voelen dat ik niet zo belangrijk ben. Ik zou het lekker laten gaan eigenlijk.