Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:21

[***] schreef:
Amado7 schreef:
Ik kan me voorstellen dat het onrechtvaardig voelt dat er zoveel onheil in de wereld is. Ik voel met je mee, en ben het volledig met je eens. Maar de vraag is of dat God z'n schuld is, of dat wij daarin een verantwoording hebben. Ik ben in ieder geval niet beter en doe ook genoeg dingen fout en daar ligt de bal bij mij en niet bij God.

Voor mij is die vraag enorm simpel. Als god echt almachtig is en hij laat tóch gebeuren dat kindjes misbruikt worden (ook onder zijn dak!), mensen elkaar afmaken uit naam van god, de allerliefste mensen vreselijk lijden door kanker et cetera dan is hij niet beter dan de duivel die dan ook bestaat. Dan zijn we namelijk niets meer dan een losgeslagen Sims spel dat door een sadist gespeeld wordt.

Ik denk ook dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben,
sterker nog: 'in de bijbel staat' dat we een eigen vrije wil hebben.

Dat God almachtig zou zijn is eerder van de romeinse keizer afkomstig dan uit de bijbel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:30

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Ik begrijp ook nooit zo goed waarom mensen die heel stellig niet (willen) geloven, zo druk zijn met wel of niet in de hemel komen.

Omdat ik nog regelmatig hoor dat ik daar niet ga komen met mijn levenswijze.
Het zit mijn hoofd geramd dat je alleen moet/mag leven hoe is voorgeschreven en dat god zelfs je slechte gedachte kan zien/horen en dat je daarvoor gestraft zal worden.

Ik wil er geeneens komen, daar zijn dan mensen die mij het leven zuur hebben gemaakt omdat ze vinden dat ze daar het recht toe hadden. Laat mij maar gewoon verdwijnen in het niets.

Ik vraag me af of een rechtvaardige god net zo tevreden is over dat soort mensen als ze over zichzelf zijn eigenlijk.....

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:52

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Ik begrijp ook nooit zo goed waarom mensen die heel stellig niet (willen) geloven, zo druk zijn met wel of niet in de hemel komen.

Omdat ik nog regelmatig hoor dat ik daar niet ga komen met mijn levenswijze.
Het zit mijn hoofd geramd dat je alleen moet/mag leven hoe is voorgeschreven en dat god zelfs je slechte gedachte kan zien/horen en dat je daarvoor gestraft zal worden.

Ik wil er geeneens komen, daar zijn dan mensen die mij het leven zuur hebben gemaakt omdat ze vinden dat ze daar het recht toe hadden. Laat mij maar gewoon verdwijnen in het niets.

Weet je, je hebt wet en evangelie. Dat wil zeggen, God heeft wetten en regels gegeven volgens welke je zou moeten leven als mens. Maar niemand, dus ook de mensen die jou aanspreken, kan die wetten altijd 100% naleven. En daarom heb je: evangelie. Dat wil zeggen, God heeft zijn enig geboren Zoon gegeven en Hij heeft voor ons geleden aan het kruis. Daarmee heeft Hij de schuld betaald en kun je, als je Jezus aanneemt, zuiver tot God komen. Daarmee geeft God onze een uitweg van het lijden/hel what ever.

Ik vind het echt heel verdrietig dat je door je familie zo aangesproken wordt, en dat is ook niet de liefdevolle houding die God van ons vraagt.

God is echt niet de boeman zoals sommige hem afschilderen. Geloof en je zult behouden worden, zo simpel is het.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:55

Vanillia schreef:
Ik geloof niet. Ik ben katholiek opgevoed, ben gedoopt, heb mijn communie gedaan, zelfs mijn vormsel. Ik ben jaren misdienaar geweest en heb wekelijks braaf meegedaan aan kinder-catechese. Rond mijn 13e heb ik mezelf dezelfde vraag gesteld als jij; geloof ik nou echt in een ‘hogere macht’? Antwoord was (en is) voor mij heel duidelijk nee.
Ik vind het heel bijzonder dat mensen in zoiets ongrijpbaars als ‘God’ kunnen geloven, ik kan dat niet.

Precies dit. Met nog een kleine aanvulling dat ik tot mijn 16e of 17e bij een katholiek jongerenkoor heb gezongen. Niet voor het geloof, wel voor de gezelligheid.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:58

Janneke2 schreef:
Ik denk ook dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben,
sterker nog: 'in de bijbel staat' dat we een eigen vrije wil hebben.

Dat God almachtig zou zijn is eerder van de romeinse keizer afkomstig dan uit de bijbel.

in mijn eed was het wel 'zo waarlijk helpe mij God almachtig' , maar ik heb dat nooit begrepen als je kan doen wat je wil de verantwoordelijkheid ligt ergens anders, juist niet!
Ik vind het belangrijk om te handelen naar eer en geweten en vind dat dat iemand een goed mens maakt.

Ik geloof niet zozeer in een God als een persoon, maar meer in een hogere macht en dat als je zelf goed bent en goede dingen doet je dit ook terug zal krijgen en dat er soms uitdagingen op je pad komen waarmee je jezelf ontwikkelt of die je lot zijn.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:03

Degene die zeggen dat God mensen die zo goed zijn naar de hel stuurt. Zien jullie jezelf echt allemaal als goed? Te goed?

Als ik over mezelf kijk: uiteraard wil ik me verre houden van misbruik, mishandeling etc etc. Maar een leugentje om bestwil, egocentrisch zijn, schijnheilig zijn, negatief over de ander praten wat de ander zeker niet ten goede komt, wat schuiven met uren in mijn werk, wat sjoemelen hier en daar.

Natuurlijk wil ik eerlijk zijn, nooit liegen, maar helaas betrap ik mij er elke keer weer op. Ik ben heel benieuwd naar de mensen die zeggen dat God goede mensen naar de hel stuurt, of die zichzelf dan zo goed zien. Zo zie ik namelijk God totaal niet, als de boeman.

En daarnaast als het gaan om onschuldige kindjes, ik geloof zeker niet dat alle onschuldige kindjes naar de hel gaan. Absoluut niet. Dit verschilt overigens ook weer per stroming.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:21

Goof schreef:
Suzanne F. schreef:
Het geloof geeft mij structuur en houvast en geeft hoop en verbinding.

Als je dit ergens anders zou kunnen vinden, zou de kerk dan niet meer nodig zijn?

Ik bied mezelf structuur in het leven, het leven geeft me hoop en mijn sociale contacten geven me verbinding.

Dat is fijn voor je dat je jezelf dit kan bieden. Ik ben jaren geleden echt door een hele donkere periode gegaan en ik merk dat het naar de kerk gaan mij helpt en houvast geeft. Het houdt me op de goede weg en het contact en de verbinding met de mensen daar doet me goed. Deel uitmaken van een gemeenschap en het feit dat mensen blij zijn om je te zien doet me goed. En dingen voor mensen doen doet me ook goed, ik kan iets betekenen voor anderen.
Als ik een tijdje niet naar de kerk ga dan merk ik dat mijn gedachten afdwalen, dat ik een beetje stuurloos raak. Soms wat ontevreden gedachten, of angstige gedachten. Het naar de kerk gaan helpt me om dankbaar te zijn en om vertrouwen te houden.
Het doet me gewoon goed. :)
Maar als je dit zelf kan is dat natuurlijk supergoed.

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:24

Amado7 schreef:
Degene die zeggen dat God mensen die zo goed zijn naar de hel stuurt. Zien jullie jezelf echt allemaal als goed? Te goed?

Als ik over mezelf kijk: uiteraard wil ik me verre houden van misbruik, mishandeling etc etc. Maar een leugentje om bestwil, egocentrisch zijn, schijnheilig zijn, negatief over de ander praten wat de ander zeker niet ten goede komt, wat schuiven met uren in mijn werk, wat sjoemelen hier en daar.

Natuurlijk wil ik eerlijk zijn, nooit liegen, maar helaas betrap ik mij er elke keer weer op. Ik ben heel benieuwd naar de mensen die zeggen dat God goede mensen naar de hel stuurt, of die zichzelf dan zo goed zien. Zo zie ik namelijk God totaal niet, als de boeman.

En daarnaast als het gaan om onschuldige kindjes, ik geloof zeker niet dat alle onschuldige kindjes naar de hel gaan. Absoluut niet. Dit verschilt overigens ook weer per stroming.

Ik zal proberen met een beeldspraak hier antwoord op te geven :)

Ik ben helemaal wit en elke zonden maakt een klein zwart vlekje op mijn lijf. Elke zonden, dus groot en klein. Een keertje liegen om best wil, pesten, moord etc.
Aan het einde van mijn leven, zal hoe goed iemand ook is, er behoorlijk wat zwarte vlekken op je lichaam zitten. Maar God heeft een hekel aan zwarte vlekken. Daarom heeft hij je een kwast (de bijbel) en een schilder (Jezus) gegeven. Als ik bij de hemelpoort aankom zal de schilder mij een likje verf geven, en weer prachtig wit schilderen.
Iemand die Jezus niet aanneemt, heeft de kwast thuis laten liggen, en de schilder is in geen velden of wegen te bekennen. Die komt tot God en dan zegt God, huhh waarom heb jij allemaal van die vlekken, ik heb je nota bene nog een kwast en een schilder gegeven, je hoefde het alleen maar aan te nemen!
Als je dan zegt, ja sorry ik was te druk, of ja ik vond vooral een sprookje, of..... noem maar op. Dan is het toch niet vreemd dat God zegt, sorry maar je wist dat je met vlekken niet welkom zou zijn in mijn huis, ik heb je nog een kwast en schilder gegeven maar daar wilde je zelf niks mee doen. Nou dan is het nu ook te laat.

En als antwoord op je vraag of ik mezelf goed zie, nee niet dus. Maar gelukkig heb ik die kwast en weet ik dat mijn schilder straks klaar staat. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen, maar elke keer als dat mislukt is er genade.

dalena

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:33

Ik ben gelovig. Zit niet elke week in de kerk maar ik haal wel een soort kracht uit het geloof.
Gedoopt, communie en vormsel gedaan.

Ben ook wel echt gelovig opgevoed omdat mijn familie veel voor de kerk deed/doet. Maar dit zegt niks, want mijn broertje is niet gelovig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:46

Charaz schreef:
Janneke2 schreef:

in mijn eed was het wel 'zo waarlijk helpe mij God almachtig' , maar ik heb dat nooit begrepen als je kan doen wat je wil de verantwoordelijkheid ligt ergens anders, juist niet!
Ik vind het belangrijk om te handelen naar eer en geweten en vind dat dat iemand een goed mens maakt.

Om die reden heb ik bij gelegenheid X de belofte afgelegd.

Ooit was de formule van de eed 'dubbel'
- als ik zo doe, moge God mij helpen
- als ik mijn eed breek, mag God mij verdoemen.

(Daar komt ons 'gee vee dee' vandaan: nogal een emotionele uitspraak 'zo is het en anders mag ik nu door de bliksem getroffen worden'.)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:52

neline11 schreef:
Amado7 schreef:

Ik zal proberen met een beeldspraak hier antwoord op te geven :)

Ik ben helemaal wit en elke zonden maakt een klein zwart vlekje op mijn lijf. Elke zonden, dus groot en klein. Een keertje liegen om best wil, pesten, moord etc.
Aan het einde van mijn leven, zal hoe goed iemand ook is, er behoorlijk wat zwarte vlekken op je lichaam zitten. Maar God heeft een hekel aan zwarte vlekken. Daarom heeft hij je een kwast (de bijbel) en een schilder (Jezus) gegeven. Als ik bij de hemelpoort aankom zal de schilder mij een likje verf geven, en weer prachtig wit schilderen.
Iemand die Jezus niet aanneemt, heeft de kwast thuis laten liggen, en de schilder is in geen velden of wegen te bekennen. Die komt tot God en dan zegt God, huhh waarom heb jij allemaal van die vlekken, ik heb je nota bene nog een kwast en een schilder gegeven, je hoefde het alleen maar aan te nemen!
Als je dan zegt, ja sorry ik was te druk, of ja ik vond vooral een sprookje, of..... noem maar op. Dan is het toch niet vreemd dat God zegt, sorry maar je wist dat je met vlekken niet welkom zou zijn in mijn huis, ik heb je nog een kwast en schilder gegeven maar daar wilde je zelf niks mee doen. Nou dan is het nu ook te laat.

En als antwoord op je vraag of ik mezelf goed zie, nee niet dus. Maar gelukkig heb ik die kwast en weet ik dat mijn schilder straks klaar staat. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen, maar elke keer als dat mislukt is er genade.

Lang verhaal kort.
Wie geloofd mag zondigen pesten, Moord etc. En dan mag je door de hemelpoort.
Geloof je niet dan mag je niet door de hemelpoort want je hebt het niet aanvaard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:54

Janneke2 schreef:
Om die reden heb ik bij gelegenheid X de belofte afgelegd.

Ooit was de formule van de eed 'dubbel'
- als ik zo doe, moge God mij helpen
- als ik mijn eed breek, mag God mij verdoemen.

(Daar komt ons 'gee vee dee' vandaan: nogal een emotionele uitspraak 'zo is het en anders mag ik nu door de bliksem getroffen worden'.)

Risky, je verleent een hogere macht toestemming je te verdoemen...
Interessant hoe dit overeenkomsten heeft met occulte praktijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:05

neline11 schreef:

En waar gaat degene dan heen?
Daarnaast is dit dus een goed voorbeeld van bangmakerij dat je MOET geloven om in de hemel te mogen komen.

En al die andere gelovigen die niet in Jezus geloven? Die komen niet in de hemel of hebben die een andere god waar ze naar toe gaan?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:08

Ik vind dit altijd een interessant onderwerp.

Ik geloof niet, maar respecteer andere mensen die dat wel doen daarin volledig. Ookal houd ik er een andere mening op na.
Ik heb dit hele topic doorgelezen, en dat idee krijg ik hier niet bij iedereen. Bij sommige berichtjes schemert het aardig door dat diegenen het geloof kan en klare onzin vinden, en dat mag, maar dan hoeven er geen opmerkingen over geplaatst te worden. Gelovigen mogen het geloof nooit aan een ander aansmeren, maar er wordt hier wel ietwat banketstaaf gedaan tegen mensen die wel geloven.

Ik heb wel gelovigen om mij heen, in meerdere maten. Van geloven maar niet naar de kerk, tot god bestuurt de wereld en bij alles wat gebeurt is het gods wil. En ik merk wel dat ik, ondanks dat ik mensen in hun waarde laat waar ze ook maar in mogen geloven, ik met die laatste wel wat moeite heb. Zo veel ellende in de wereld, dat kan en mag niet de wil zijn van God. Maar ik zit niet genoeg in het geloof om dan te kunnen begrijpen wat wel de bedoeling is van zoveel pijn en lijden in de wereld.

Ik vind het wel mooi om te zien hoeveel kracht mensen uit het geloof kunnen halen, en vind het erg fijn om te zien dat het die mensen ook echt goed doet. Het lijkt me een prettig idee om er vanuit te gaan dat je dierbaren op je wachten als het leven op aarde voorbij is. Maar ondanks dat het idee me prettig lijkt, heb ik er zelf een hard hoofd in.

Amado7

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:31

Ik ben ook wel oprecht geïnteresseerd in waar niet christenen hun hoop uithalen in dit leven. Maar misschien is dat weer een beetje offtopic.

Op moeilijke momenten in dit leven is mijn enige hoop nog Jezus. Dan kan ik het doel kwijt zijn, dan kan heel het leven een puinhoop zijn, ongelooflijk ingewikkeld. Maar hetgene waarvoor ik leef en wie voor mij zorgt is er nog, en daardoor heb ik zicht en hoop. Het lijkt mij moeilijk om zonder deze hoop het leven door te moeten in de puinhoop of moeilijke momenten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:41

Amado7 schreef:
Ik ben ook wel oprecht geïnteresseerd in waar niet christenen hun hoop uithalen in dit leven. Maar misschien is dat weer een beetje offtopic.

Waarom heb je hoop nodig? Waar hoop je op? Ik zou het niet weten.

Ik ben tevreden, ik leef mijn leven in een poging anderen (inclusief 'de wereld') geen schade te berokkenen. Ik heb geen behoefte aan dingen die ik niet kan betalen of doen. Ik ben met pensioen.
En over een jaar of 25, 30 houdt het op voor me. Ik ben nu 62, mijn moeder werd 88, iedere generatie wordt een jaar of 2-3 ouder dan de vorige, dus 90 red ik vermoedelijk wel. En zo niet, ook goed.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:45

ik denk zo totaal anders. Ik vind het juist heel erg dat je dus alleen leeft voor Jezus.
Denk dat bijna iedereen moeilijke momenten heeft in z'n leven, maar als ik voor mezelf spreek dan kom ik daar zelf weer door, met of zonder vrienden/familie.
Zoals ik er naar kijk heb je maat 1 leven, geniet ervan, maak er wat van, want voor je het weet is het over.
Dus het andere uiterste van jou Amado

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:46

BeFunny schreef:
Geloof je niet dan mag je niet door de hemelpoort want je hebt het niet aanvaard.

Niet specifiek op de poster bedoelt maar ik pik deze er even uit, dit soort opmerkingen kom ik heel vaak tegen wanneer het over dit onderwerp gaat. Maar ik begrijp nooit zo goed waarom iemand die van God heeft geweten maar Hem niet heeft aanvaard daarna alsnog denkt de hemel in te moeten gaan? Dat is toch juist het koninkrijk van God. Waarom zou iemand die het geloof/God altijd heeft gehaat of belachelijk heeft gemaakt daar überhaupt willen zijn? Het is ergens imo ook juist niet ‘eerlijk’ als je er altijd een afkeer van hebt gehad, dat je dan for all eternity geforceerd wordt om met God te zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:48

Mijn baken in moeilijke tijden zijn juist mijn familie, vrienden en mijn dieren. We leven relatief kort op deze aarde, dus ik probeer er maar het beste van te maken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:49

prugelpiet schreef:
Ik heb dit hele topic doorgelezen, en dat idee krijg ik hier niet bij iedereen. Bij sommige berichtjes schemert het aardig door dat diegenen het geloof kan en klare onzin vinden, en dat mag, maar dan hoeven er geen opmerkingen over geplaatst te worden. Gelovigen mogen het geloof nooit aan een ander aansmeren, maar er wordt hier wel ietwat banketstaaf gedaan tegen mensen die wel geloven.
Natuurlijk mogen gelovigen hun geloof aan anderen aansmeren; Evangelisering is een integraal vaak zelfs verplicht onderdeel van vele religies, zéker het christendom.

Er mag rustig beweert worden dat je voor eeuwig verdoemd bent als je de specifieke versie van de betreffende gelover weigert aan te nemen. (en in de loop van de geschiedenis, in sommige landen nu nog, zijn die gelovigen best bereid die hellevaart actief te bespoedigen...)

Maar je mag niet eens "opmerkingen" plaatsen over geloof? waarom is zou dit fenomeen boven alle kritiek (en er is alle reden religies te bekritiseren!)verheven zijn?
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 10-05-23 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:49

De bijbel wordt op diverse manieren opgevat door de diverse stromingen. Dat vind ik heel mooi, maar soms ook moeilijk. De ene kerk omarmt iedereen, de andere kerk heeft een heel nauw idee over wie goede mensen zijn. Mensen die beweren dat God homoseksualiteit afkeurt, hebben me nog nooit kunnen overtuigen waarom dit het geval is - en wat voor baat heeft God bij het afkeuren van LGBT?

Ik heb hier best wat berichtjes gepost waarin ik advocaat van de duivel speelde. Maar ik vind het geloof zoals het wordt uitgelegd door bepaalde stromingen echt wel mooi. Het is meer ... ik sta dan achter een groot deel van de 'leefregels' van het geloof. En ik geloof dat Jezus heeft bestaan en dat hij op verschrikkelijke wijze is gedood.

Ik geloof alleen niet dat te bewijzen valt dat er een wezen genaamd God is dat de aarde heeft geschapen en dat als hij/zij/het al bestaat dat het onaannemelijk zou zijn dat hij/zij/het nog steeds invloed heeft in een ieder van onze levens. Waarom zou je je met het leven van 7 miljard mensen willen bemoeien? Wat heeft God hier voor baat bij?
Laatst bijgewerkt door Gaby op 10-05-23 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:50

Citaat:
Lang verhaal kort.
Wie geloofd mag zondigen pesten, Moord etc. En dan mag je door de hemelpoort.

... dit kan ik als stoere calviniste uiteraard niet op mij laten zitten. ;)

Geloven als 'braaf de goede woordjes oplepelen' is nou niet echt de bedoeling. Wel of niet aanvaarden - over details valt te praten 'en God ziet het hart aan' -
maar er hoort wel werk bij.

'Geloof zonder werken is dood', zogezegd.

... nou stel ik me voor dat God 'een alverzoener' is,
dus wie weet wie er allemaal wel niet de hemelpoort door mogen
(... geen idee, en zo ongeveer iedereen...- Oh, paradox!)
maar NIET omdat ze braaf iets aanvaarden en er vervolgens totaal niet naar leven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:50

denk dat het als volgt bedoeld wordt Memories: waarom zou iemand die een goed mens is, niet in die hemel mogen zijn?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:52

Kinke schreef:
ik denk zo totaal anders. Ik vind het juist heel erg dat je dus alleen leeft voor Jezus.
Denk dat bijna iedereen moeilijke momenten heeft in z'n leven, maar als ik voor mezelf spreek dan kom ik daar zelf weer door, met of zonder vrienden/familie.
Zoals ik er naar kijk heb je maat 1 leven, geniet ervan, maak er wat van, want voor je het weet is het over.
Dus het andere uiterste van jou Amado

Ik zeg niet dat ik alleen maar leef voor Jezus. Mijn enige hoop is dan Jezus, dit betekent niet dat ik niks meer doe voor anderen. Maar als iedereen om je heen zegt dat het goed komt, dat is niet altijd helpend om uit een dip te komen. Verder ben ik prima gelukkig hoor, maar momenten dat het leven zwaar kan zijn, dan is dat nog hoop ja. :) Gelukkig komt dat niet heel veel voor, ik ben zeker heel dankbaar voor de mensen en vrienden om mij heen. Maar dat kan niet altijd leegte opvullen, althans niet bij mij.

Verder ga ik mee met Janneke. Het betekent niet dat een gelovige maar een eind raak kan leven en alles kan doen wat God verboden heeft en vervolgens feest kan vieren in de hemel. Zo zwart wit is het niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:52

Memories schreef:
BeFunny schreef:

Niet specifiek op de poster bedoelt maar ik pik deze er even uit, dit soort opmerkingen kom ik heel vaak tegen wanneer het over dit onderwerp gaat. Maar ik begrijp nooit zo goed waarom iemand die van God heeft geweten maar Hem niet heeft aanvaard daarna alsnog denkt de hemel in te moeten gaan? Dat is toch juist het koninkrijk van God. Waarom zou iemand die het geloof/God altijd heeft gehaat of belachelijk heeft gemaakt daar überhaupt willen zijn? Het is ergens imo ook juist niet ‘eerlijk’ als je er altijd een afkeer van hebt gehad, dat je dan for all eternity geforceerd wordt om met God te zijn.

Komt hier niet letterlijk het woord 'gatekeepen' vandaan?

Maar goed, ik geloof niet in de hemelpoort dus mij best.