Sjaco schreef:En er zijn inderdaad beroepen waarbij het echt lastig is om in deeltijd te werken, maar dat zijn er niet zoveel als dat sommige werknemers (sorry, meestal mannen) en werkgevers (sorry, bijna altijd werkgevers met voornamelijk mannen in dienst) beweren. Waar een wil is, is een weg!
Daarbij zal je als werkgever (of zelf als ZZPér of eigen bedrijf) inventief moeten zijn. 4 werknemers die 4 dagen werken levert een dag meer arbeid dan 3 werknemers die 5 dagen werken. Ik hoop dat de arbeidskrapte op dit punt positieve gevolgen gaat hebben.
De hele discussie dat Nederlandse vrouwen zoveel parttime werken en dat er een campagne wordt gevoerd richting de vrouwen is in mijn ogen ook een (gedeeltelijk) gemiste kans. Die campagne zal je ook moeten richten op mannen en werkgevers van mannen. Zolang er werkgevers zijn die reageren met "Kan je vrouw dat niet doen?" als een (mannelijke) werknemer vraagt of hij eerder vrij kan om (b.v.) met een kind naar de ortho te gaan, hebben we nog een lange weg te gaan.
Dat je met elkaar in gesprek moet is uiteraard volkomen duidelijk.
Eens. Advocaten konden ook niet parttime werken. Tot er toch wel erg veel vrouwen advocaat werden en het wel bleek te kunnen. Ik ben geen carrièretijger, maar ik heb ook niet gestudeerd om thuis voor man en kinderen te zorgen en 2 of 3 dagen een 'bijbaantje' te hebben.
Dus: op tijd met elkaar praten en niet direct uitgaan van 'kan niet'.
Kinke schreef:we missen vaak de nuance in de reacties.
Zelfstandig zijn is heel iets anders dan een vent die bijvoorbeeld zogenaamd geen tijd heeft voor z'n kinderen/vrouw etc
Goed gezegd!