Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij tevreden met het aantal vakantiedagen

ja ik heb meer dan genoeg
131 (34%)
ja maar het mogen er wel meer zijn
132 (34%)
nee veel te weinig
97 (25%)
nee want...
6 (1%)
anders....
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 381

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:25

Sheran schreef:
Ik zit in het onderwijs en ik ben ontzettend blij met de hoeveelheid, maar niet met de inflexibiliteit. Als we al maar 2 daagjes per jaar zelf zouden kunnen indelen zou ik al heel erg veel blijer zijn :)

Nu altijd in het hoogseizoen en de duurste periode op vakantie, of, als je een mooie groepsreis wil maken, vertrekt de reis net 1 dagje te vroeg ofzo zodat je niet mee kan...

Ik zit bij een ondersteunende dienst van het onderwijs: 12 weken vakantie dus, waarvan ik er maar 7 hoef op te nemen in de schoolvakanties. Ik ben zielsgelukkig met mijn vakantiedagen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:49

Ik heb anders ingevuld,
Ik werk 36 uur via het cao krijg ik 180 uur = totaal 5 weken, die worden allemaal ingevuld door bedrijfsluitingen in de zomervak, kerstvak en nog wat losse dagen na een feestdag.
Ik werk elke werk standaard 2 tot 2,5 uur over en deze neem ik tijd voor tijd op, meestal daardoor kan ik regelmatig een extra dag opnemen en heb ik dus meer dan genoeg om op te nemen.

Hierin zijn ze bij mij op het werk erg flexibel in dat ervaar ik als zeer fijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:54

JudithO schreef:
Ik heb 'anders' ingevuld.

Ik heb er 25 per jaar plus 6 ADV dagen.
Maar. 3 van de ADV dagen moeten opgenomen worden in jan-juni en de overige 3 tussen juli-dec.
Ik heb geen feestdagen vrij en ook geen weekenden. Ik werk 5 dagen per week maar mijn weekend is elke week anders en vaak ook geen 2 dagen aaneengesloten.
De 25 dagen per jaar bouw je op vanaf 1 juni van jaar 1 t/m 31 mei van jaar 2. In jaar 2 kun je vanaf juni dan pas de opgebouwde dagen gebruiken.
Ik kwam in december 2021 in dienst. Tot juni 2022 had ik dus geen vakantiedagen (alleen ADV) en van 1 juni 2022 t/m 31 mei 2023 heb ik slechts 14 vakantiedagen.
Daarnaast is het ook ontzettend lastig in te plannen en kun je dagen niet meenemen naar een nieuwe periode als je ze niet opmaakt.

Dus nee, ik ben niet tevreden. Wel met de hoeveelheid, niet met de invulling.

Dus als je op 1 juni 2022 in dienst komt, kun je pas vanaf 1 juni 2023 verlof opnemen? Wat is dat voor vaag systeem? :x

Hier heb ik officieel 25 vakantiedagen, maar alles bij elkaar krijg ik er nog de nodige dagen bij. Voor kort verzuim krijgen we een dag (wat over is van kort verzuim aan het eind van het jaar moeten ze toch als verlof bijboeken, dus bij ons doen ze dat gelijk al), ik werk er lang en heb wat loyaliteitsdagen opgebouwd, krijg twee extra dagen als ik het voorgaande jaar niet ziek geweest ben (eind 2021 met corona gezeten, dat was de eerste keer in een jaar of acht dat ik ziek was), etc. Alles bij elkaar kom ik op zo'n 6,5 week uit die ik op kan nemen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:30

Exitium schreef:
JudithO schreef:
Ik heb 'anders' ingevuld.

Ik heb er 25 per jaar plus 6 ADV dagen.
Maar. 3 van de ADV dagen moeten opgenomen worden in jan-juni en de overige 3 tussen juli-dec.
Ik heb geen feestdagen vrij en ook geen weekenden. Ik werk 5 dagen per week maar mijn weekend is elke week anders en vaak ook geen 2 dagen aaneengesloten.
De 25 dagen per jaar bouw je op vanaf 1 juni van jaar 1 t/m 31 mei van jaar 2. In jaar 2 kun je vanaf juni dan pas de opgebouwde dagen gebruiken.
Ik kwam in december 2021 in dienst. Tot juni 2022 had ik dus geen vakantiedagen (alleen ADV) en van 1 juni 2022 t/m 31 mei 2023 heb ik slechts 14 vakantiedagen.
Daarnaast is het ook ontzettend lastig in te plannen en kun je dagen niet meenemen naar een nieuwe periode als je ze niet opmaakt.

Dus nee, ik ben niet tevreden. Wel met de hoeveelheid, niet met de invulling.

Dus als je op 1 juni 2022 in dienst komt, kun je pas vanaf 1 juni 2023 verlof opnemen? Wat is dat voor vaag systeem? :x

Klopt!
Frankrijk heet zoiets. Al zijn veel bedrijven inmiddels wel omgeschakeld naar een normaler systeem. Helaas werk ik bij een bedrijf die verandering eng vindt dus dat gaat nooit veranderen.
Vooral leuk als je ooit uit dienst gaat. Je hebt dan dus nog stapels met dagen die verplicht uitbetaald moeten worden omdat je ze niet op kunt/mag nemen.

x_Jeanine_x

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:45

Ik heb nu anders gekozen.
Ben een opleiding gestart met baan, er is gezegd eerste jaar geen vakantie te kunnen opnemen, zal vast anders lopen.

Op de bus hiervoor vond ik het af en toe ook lastig met de vakanties omdat het niet altijd uit kwam, of door personeel te kort steeds moest wijzigen etc. exacte hoeveelheid drf ik even niet te zeggen.

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:54

Ik heb 144 uur wettelijk per jaar en 202 compensatieverlof. Werk 40 uur maar heb een contract van 36 uur. Werk in een ploegendienst als servicedesk ICT. Ongeveer 9 weken. ;) Ben wel erg tevreden en op het nippertje zijn die op. Ze moeten binnen een jaar op zijn :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:18

Ik kwam altijd dagen te kort. Had er iets van 21 bij 32 uur werken. Werkte dan vaak 40 uur om extra dagen op te bouwen.
Weleens besproken om onbetaald verlof op te nemen maar daar deden ze bij ons niet aan. Ik kon dan wel uit dienst gaan tijdelijk. Dat niet gedaan want dat vond ik gedoe. En dat was ook in de tijd dat ik een burnout had dus leek me erg onverstandig op dat moment.

Nu wel per 1 april mijn baan opgezegd om voor onbepaalde tijd te gaan reizen.
Bevalt tot nu toe prima!
We wilden niet wachten tot aan ons pensioen om te gaan reizen. Als het op enig moment weer nodig is om 'hard' te werken dan doen we dat. Maar nu even genieten!

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:54

In totaal 360 uur per jaar.
152 vakantie uren
104 ATV uren
80 bovenwettelijke uren
Loyaliteit 8
2 dagen flexibel in te delen feestdagen(voorheen goede vrijdag en de dag na Hemelvaart)

Kom uit op 9 weken.

Overwerk kan je bij ons kiezen voor tijd voor tijd of uitbetalen.

Oh en ik mag op mijn verjaardag nog een halve dag nemen 364 dus.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:18

wauw, wat een grote verschillen! Hier 180 uur / 32 uur bij 40uur. Elke 5 jaar in dienst één extra dag.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:03

Ik werk 40 uur per week en ik heb 31 dagen vakantie. Overuren kan je opnemen via tijd voor tijd en de bonus kan je deels laten uitbetalen in uren. Dit betekent dat ik vaak een saldo heb van ongeveer 8 weken, wat ik prima vind.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:07

Voor degenen die vrije dagen bijkopen: wat kost jullie dat per dag?

Betaal je alleen je uurloon of ook bepaalde werkgeverslasten? Want het klinkt leuk, maar als zo'n dag je ongeveer 250 euro kost dan vind ik dat ook wel veel (ik snap dat het van je salaris afhangt).

Ik had eerder al gereageerd over mijn aantal vrije dagen (26 bij fulltime). Maar in aanvulling daarop: als je op een werkdag jarig bent, dan krijg je de middag vrij. Verder gebeurt vrij nemen bij ons alleen per halve of hele dag. Dus ben je eens een keer eerder weg of moet je tussendoor iets doen, dan hoef je daar geen vrije uren voor op te nemen. Dat compenseert vanzelf wel een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:16

Ik vind het best een bijzonder systeem, dat dagen bijkopen. Dat kennen we volgens mij in België niet? Wij hebben geloof ik standaard minimaal 20 dagen + cao dagen en de wettelijke feestdagen. En dan afhankelijk per werkgever of je overuren kan/mag maken en hoe of wanneer je die op moet nemen. Is je vakantie op, dan moet je onbetaald verlof aanvragen maar het is geen garantie dat je het krijgt.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:14

Ook anders:

Eigen ondernemer met twee eigen zaken. Ik kan open en dicht wanneer ik wil door of te sluiten of werknemers neer te zetten.

Ik neem niet heel veel vrij maar zou zeker het dubbele kunnen nemen als ik zou willen. Ik pak liever een paar extra uren vrij op een dag dan hele dagen achter elkaar

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:34

linoleum schreef:
Faelynn schreef:

Hoe werkt dit dan? Kan je onbeperkt dagen opnemen en krijg je wel doorbetaald? Dan moet er toch een addertje onder t gras zitten haha
Of is t onbetaald?

Uiteraard wordt er wel verwacht dat je aan je functie eisen voldoet en dus je werk gedaan krijgt. En hebben veel mensen best wel wat verantwoordelijkheidsgevoel als de verantwoordelijkheid bij hunzelf wordt gelegd. Waardoor je ziet dat in de praktijk er niet veel extra vrij wordt genomen tov de oude situatie met een beperkt aantal vakantiedagen.

Daartegenover staat wel dat het als positieve secundaire arbeidsvoorwaarde wordt ervaren. Wat voordelig is in de arbeidsmarkt en ook mentaal voor medewerkers. En dat zorgt weer door minder uitval door ziekte, dus per saldo ga je er financieel ook op vooruit als bedrijf.

Hoe werkt dat dan als iemands contract niet wordt verlengd? Normaliter worden dan de vakantie uren uitbetaald die nog over zijn.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:42

Varekaj schreef:
Ik vind het best een bijzonder systeem, dat dagen bijkopen. Dat kennen we volgens mij in België niet? Wij hebben geloof ik standaard minimaal 20 dagen + cao dagen en de wettelijke feestdagen. En dan afhankelijk per werkgever of je overuren kan/mag maken en hoe of wanneer je die op moet nemen. Is je vakantie op, dan moet je onbetaald verlof aanvragen maar het is geen garantie dat je het krijgt.

Ik heb toch laatst met mijn bonus een dag verlof bijgekocht :D
Ik heb geloof ik 30 dagen dit jaar, incl adv dagen. Maar vorig jaar niet volledig fulltime gewerkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:03

billy3105 schreef:
mystery1980 schreef:
Ik vind het jammer dat oude tradities niet meer gerespecteerd worden, er is geen dag meer dat iedereen vrij is, wat mij betreft blijven ook de supermarkten/woonwinkels enz. op feestdagen dicht. Begrip voor echt nodige beroepen in de zorg, maar het lijkt wel alsof er steeds meer wordt gezien als noodzakelijk en moet per direct. Een boodschap kun je best even uitstellen en over nadenken dat de supermarkt eens een dagje dicht is. Desnoods leen je een kopje suiker bij de buren zoals vroeger.

Maar welke feestdagen hou je dan aan? De feestdagen van Piet, of die van Klaas die een andere geloof heeft? Of toch die van Katrien? Of gewoon allemaal?

Allemaal natuurlijk :7
Helemaal eens met mystery. Ik ben groot tegenstander van de 24/7 maatschappij. Het brengt weinig goeds voort.

Hier 7 weken vakantie en vind het prima zo. Ik werk 2 A 3 dagen, dan krijg je dat nooit op.

Ik vind dat sommige mensen echt armetierig weinig vakantie krijgen :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 03:23

Ik dacht juist dat 5 weken vrij heel normaal was omdat dat al een week extra is bovenop wat wettelijk bepaald is. Maar als ik het hier zo lees is dat best karig inderdaad. Sommige uitschieters vind ik ook echt bizar. Werk je dan überhaupt nog? :')

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:43

Ik heb anders ingevuld. Reden daarvoor is omdat ik zzp'er ben. Dus volledig zelf in te delen, maar ook geen centen als ik 1 maand vakantie zou pakken ;-)

1 van de grote redenen waarom ik zzp'er ben geworden, al deze bovenstaande verhalen.
Ik werd er dood ongelukkig van, niet meer vrij kunnen nemen dan je eigenlijk zou willen omdat je dagen op zijn. Of duur bijkopen etc.
Het helemaal moeten nadenken wanneer je je vakantiedagen wilt opnemen, dat optijd aanvragen. Het bezorgde mij zo veel stress.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:48

Wij kunnen vrije dagen verkopen en bijkopen tegen je bruto uurloon. Je kan max 2 weken bij of verkopen.

Ik krijg het nooit op :') dus ik ben de enige bij ons die verkoopt _O-
De rest koopt altijd bij... terwijl wij echt al mega veel vrije dagen hebben.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:06

Ik kan max een maand aan extra dagen kopen.
Dat kost mij precies een maandsalaris (m'n 13de maand of vakantie geld)

Ik vind het echt ideaal. Zeker vakantie geld vergeet ik vaak dat ik het krijg, dus mis ik het niet

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:19

Tiggs schreef:
Voor degenen die vrije dagen bijkopen: wat kost jullie dat per dag?

Betaal je alleen je uurloon of ook bepaalde werkgeverslasten? Want het klinkt leuk, maar als zo'n dag je ongeveer 250 euro kost dan vind ik dat ook wel veel (ik snap dat het van je salaris afhangt).

Ik had eerder al gereageerd over mijn aantal vrije dagen (26 bij fulltime). Maar in aanvulling daarop: als je op een werkdag jarig bent, dan krijg je de middag vrij. Verder gebeurt vrij nemen bij ons alleen per halve of hele dag. Dus ben je eens een keer eerder weg of moet je tussendoor iets doen, dan hoef je daar geen vrije uren voor op te nemen. Dat compenseert vanzelf wel een keer.

Ik heb het in 2021 twee keer gedaan en ik weet de specifieke bedragen niet meer, maar ik geloof dat het mij 120 euro van mijn IKB heeft gekost voor 8 uur vrij.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:42

5 dagen bijkopen kost mij ongeveer 800 bruto/ 500 netto

Ik vind het de moeite, zou misschien nog wel een week kopen als t mocht

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 22:23

Hutcherson schreef:
Hoe werkt dat dan als iemands contract niet wordt verlengd? Normaliter worden dan de vakantie uren uitbetaald die nog over zijn.

Wij hebben hierover afgesproken dat voor dat jaar wel de CAO mbt vakantiedagen word aangehouden al ga ik er voor nu niet vanuit dat er contracten niet, niet verlengd gaan worden.
Zelfde geldt voor als 1 van de meiden haar contract opzegt ivm een anderen baan.