Zelfscankassa en diefstal..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:55

lor1_1984 schreef:
Ik vind de zelfscan ideaal, soms heb ik tassencontrole, soms niet.
Wel ga ik vaak meerdere winkels af dus dan zorg ik dat ik de bonnen bij de hand heb, vooral als er merken tussen zitten die bij meerdere winkels verkrijgbaar zijn.
Bij twijfel kunnen ze dan de bon bekijken. :)
Moet wel zeggen dat ze bij de Plus en AH altijd vlot zijn wanneer er een melding os voor tassencontrole of bijvoorbeeld leeftijdscontrole omdat er een fles wijn oid bij zit.

dierenfan schreef:
Voor de mensen die direct bij de winkelwagen scannen en in de tas doen...ik loop nu de winkel van voor naar achter door. Gooi alles wat ik nodig heb in de kar en zet het vervolgens in logische volgorde voor inpakken in tas op de band. Hoe gaan jullie de winkel dan door? Of gebruik je meerdere tassen?

Ik gebruik meerdere tassen, grofweg 1 voor groenten&fruit, 1 voor potten, flessen etc (mijn rugzak) en 1 voor kwetsbare producten.
De rest verdeel ik over de andere tassen of ik leg de kwetsbare producten in eerste instantie naast de tassen en op het laatst bovenop de andere producten.

Hier ook meerdere tassen; brood/ander licht spul(schips ed), gekoeld/vriezer, groente/fruit, en dan vaak nog tas voor het overige spul.
Ik vind zelfscan echt ideaal, scheelt me per product 2x in/uitpakken.

Ik heb wel eens gehad dat ik was vergeten de hagelslag te scannen (meteen 4 stuks ook 8)7 ) anderzijds plak ik op de bananen nog een extra sticker voor de banaan die ik tijdens het winkelen soms aan de kleine voer (als we precies bij fruitmoment in winkel zijn en meneer geeft aan dat ie honger heeft)

Mocht ik een keer echt iets duurs vergeten te scannen en er thuis pas achter komen ben ik in staat om dat de volgende keer met boodschappen doen alsnog te scannen, en het dan niet mee te nemen. :Y) komt niet naar voren bij controle (alleen als ze alles moeten scannen) en geweten is weer gezust.

Mars

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 23:03

Ik ben zelfs terug gegaan voor een kuipje smeerkaas. Vrouwtje van servicebalie helemaal verbaasd ‘uhm okee en u wilt dit nu betalen?’
Ehh ja???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:59

Ik scan ook alles braaf hoor, vind het zo fijn, zelfscan.. Waarom zou ik daar dan misbruik van maken? Wat ik wel irritant vind bij 1 AH hier in het dorp, dat degene die de controle moet doen altijd nog ergens vandaan moet komen, sta je zo lang te wachten voor ze er eens aankomen. Bij de AH bij mij in de wijk staan ze altijd echt bij de zelfscan en is de controle zo klaar..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:01

Picopico schreef:
Zoals gezegd, is het aantal steekproeven enorm opgevoerd. Bij de winkel waar ik werk wordt nu iedereen altijd gecontroleerd.

Waarom dan niet gewoon weer kassa's? Als je alles gaat controleren is het toch niet efficienter dan kassa's?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:04

Ik scan ook alles braaf. Soms neem ik wat mee wat van mijn werkpas af moet. Dan heb ik bijv dat al afgerekend en steekproef op mijn eigen eten en drinken zoals deze ochtend. Hamburgers voor werk en lunch voor mezelf van mijn eigen pas waar ik steekproef op heb. Ik geef netjes aan dat de hamburgers al betaald zijn en of ze het bonnetje willen zien. Hierop was het antwoord nee hoor. Prima, maar eigenlijk werk je het zo wel in de hand voor mensen die oneerlijk zijn.

Ik scan ook altijd alles ben daar te eerlijk voor

En ook achter de kassa is voor agressie, ik kan boekwerken vol schrijven van mijn tijd in de supermarkt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:04

Kost ook meer personeel en gepikt wordt er toch!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:06

ik hoorde dus gisteren op de radio dat de zelfscankassa-medewerkers ook ZELF mensen kunnen selecteren voor een steekproef, als ze vinden dat die zich verdacht gedraagt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:08

Gebruik de zelfscan graag en baal er ook wel eens van als ik mijn tas helemaal zorgvuldig heb ingepakt en dan er weer alles uit moet voor controle :Y) .
Maar ga er geen ruzie om maken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:09

Shadow0 schreef:
Picopico schreef:
Zoals gezegd, is het aantal steekproeven enorm opgevoerd. Bij de winkel waar ik werk wordt nu iedereen altijd gecontroleerd.

Waarom dan niet gewoon weer kassa's? Als je alles gaat controleren is het toch niet efficienter dan kassa's?

Een steekproef van tien artikelen zal altijd nog sneller zijn dan een complete kar met weekboodschappen langs de kassa laten gaan, zelfs als je dat bij iedere zelfscanner doet.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:10

Gitana schreef:
ik hoorde dus gisteren op de radio dat de zelfscankassa-medewerkers ook ZELF mensen kunnen selecteren voor een steekproef, als ze vinden dat die zich verdacht gedraagt

Dat is echt gelul :') en door dit soort desinformatie krijg je dus de agressie richting de medewerkers.
Laatst bijgewerkt door beegee op 30-03-23 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:10

Een paar producten uit de tas halen om te scannen is nog altijd efficiënter dan alles over de band halen.

Ik woon in een braaf dorp denk ik, want ik word bijna nooit gecontroleerd. Ik vind het prima als ze me toch kunnen controleren, volgens mij staat dat ook in de voorwaarden dat die kans er is? Door de zelfscan optie ben ik zoveel sneller klaar en heb ik mijn boodschappen ook gelijk in de tas. Van mij mogen ze me wel vaker komen controleren, want het is nog altijd veel sneller.

Jammer dat er mensen zijn die er misbruik van maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:12

Ik merk nooit agressie bij "mijn" supermarkt wbt controles, ik gebruik altijd de zelfscan, want er zijn nog maar 2 gewone kassa's en daar moet je altijd wachten. Ik ben nog nooit iets vergeten te scannen zover ik weet. Ik stop het na het scannen altijd terug in de kar, dan kan ik buiten de wagen bij mijn fiets zetten en het zo in de fietstas laden. Controle is dus geen probleem, als ik een controle krijg hoeven ze alleen even wat dingen uit mijn karretje te scannen. Ik heb trouwens gemerkt dat ik altijd een controle heb als ik dingen koop die niet binnen mijn normale boodschappen vallen (als ik veel producten koop die ik normaal niet vaak koop), of als ik snel terug kom na de 1e keer boodschappen doen, omdat ik wat vergeten was.

Mijn vader heeft een periode gehad dat hij elke keer bij appie eruit gepikt werd. Dat vond ie na een tijdje toch niet zo leuk. Ze hebben hem geprobeerd te verzekeren dat mensen er echt random uitgepikt worden. Maar dat gelooft hij niet meer.

Gitana

beegee schreef:
Gitana schreef:

Dat is echt gelul :') en door dit soort desinformatie krijg je dus de agressie richting de medewerkers.

Oh wat erg dat iemand dat dan verspreid op de radio := ik vond het aardig geloofwaardig, maar goed om te weten

MyWishMax

Die zelfscan kassa's zijn hier veel sneller. 3 zelfscabs en 2 normale kassa's, maar bij de zelfscan staat bijna nooit een rij (tenzij je 3 mensen hebt die pas bij de kassa gaan scannen met flinke hoeveelheid) en die andere 2 altijd. Er kunnen veel meer mensen door 1 zelfscan kassa's in dezelfde tijd als 1 persoon bij normale kassa.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:13

Als ik hoor dat de diefstallen door de zelfscan bij bv AH al met 30% zijn toegenomen en zelfs zijn opgelopen tot tientallen miljoenen per jaar. Dan is het toch echt niet raar dat ze extra gaan controleren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:14

Maar de Ah heeft al heel lang zelfscanners. Echt al jaren. De plus en jumbo hier in de buurt pas heel kort, vlak voor corona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:17

beegee schreef:
Gitana schreef:

Dat is echt geen gel*l.. Mijn vriendin werkt bij de AH en zij hebben best wel eens mensen op de korrel en die kunnen ze dan gewoon controleren. Dat gaat ook altijd iom met de manager en vaak hebben ze dan de camera al in de gaten gehouden voor die betreffende persoon.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:19

Gitana schreef:

Dit heb ik altijd gedacht maar nooit ergens gelezen.
En ja ik zou dat heel normaal vinden als dat kan.
Tassencontrole is immers ook toegestaan. En dit is niets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:21

DuoPenotti schreef:
Gitana schreef:

Precies, je moet het ook meer als een tassencontrole zien. Ze doen het ook als iemand al heeft afgerekend via de zelfscan, het komt gewoon voor dat mensen 25 euro afrekenen op een kar vol. Die kunnen ze dan ook alsnog controleren.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:22

Ik ben wel eens vergeten een hele krat bier te scannen, we vonden het al zo gek dat we geen leeftijdscontrole kregen :+ Pas een week later toen ik naar de bon keek om tikkies te sturen, zag ik dat die krat er helemaal niet op stond.

Ik word eigenlijk bijna nooit gecontroleerd. Toen ik net een nieuwe bonuskaart had wel trouwens, dus misschien dat ze na een paar goede steekproeven ook minder snel controleren?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:22

ik word bij de action wel echt veel vaker gecontroleerd dan bij de supermarkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:23

Ik vind de zelfscankassa zoooo leuk. Ik sorteer alles netjes en doe bliep bliep. Het is nostalgie van hoe ik vroeger zelf achter de kassa zat. <3

Dat het diefstal ‘stimuleert’ geloof ik wel en vind ik erg jammer.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:24

Hoe kun je dingen vergeten te scannen? Je haalt ze uit je boodschappenmandje, scant het en douwt het dan in je tas. Ik snap het "vergeten" echt niet. Of gaat het om die apparaatjes waarmee je door de winkel loopt? Dan snap ik wel dat je het kunt vergeten, bewust of niet.

Ik maak heel veel gebruik van de zelfscan, vooral als ik na werk nog even snel een boodschap moet doen ofzo. Met grote boodschappen maak ik dankbaar gebruik van de band. De controles vind ik heel vervelend, want dan sta je daar 10 minuten te wachten voor die 3 dingen en dan was de gewone kassa achteraf sneller geweest.

Pas had ik een nieuw grietje, die stond bij een stel achter mij controle uit te voeren en de lamp van mijn kassa bleef maar branden dat er een medewerker zou komen, die dus niet kwam. Bleek dat dat grietje mij had moeten controleren, maar bij het verkeerde stel stond. Zij werden dus wel aangekeken als dieven en door de commotie bemoeide ik me ermee omdat het om een misverstand ging en ik doorkreeg dat ze mijn producten had moeten controleren en scannen. Maar in plaats dat die griet sorry zei, rukt ze alles uit mijn tas, houdt de producten voor de scanner en wil weglopen. Nouja sorry, toen heb ik gezegd dat ze m'n tas weer in kon pakken ook, stond er ondertussen 20 minuten, heb haar misverstand opgelost en dan gaat zij lopen sjagrijnen. Heb haar niet aangevallen of wat dan ook, ben wel naar de servicebalie gelopen om te melden dat nieuwe mensen wellicht wat meer begeleiding nodig hebben.

Maar ik begrijp de controles overigens wel. Het is voor dieven natuurlijk perfect. En als ik in voorgaande reacties al lees hoe vaak er iets vergeten wordt..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:25

DuoPenotti schreef:
Gitana schreef:

Tassencontrole mag alleen als dat in de voorwaarden van de winkel staat en die zichtbaar bij de ingang hangen. Als dat niet het geval is, hoef je er niet aan mee te werken (maar loop je wel kans op een winkelverbod o.i.d.). Ik vermoed dat in de voorwaarden die je op de handscanner moet accepteren wel staat dat je steekproeven toe moet laten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:28

Yv_ schreef:
Hoe kun je dingen vergeten te scannen? Je haalt ze uit je boodschappenmandje, scant het en douwt het dan in je tas. Ik snap het "vergeten" echt niet. Of gaat het om die apparaatjes waarmee je door de winkel loopt? Dan snap ik wel dat je het kunt vergeten, bewust of niet.

Nou een avocado leg ik bijvoorbeeld even apart, want die wil ik als laatste in de tas doen anders wordt hij geschmoesht. en dan is er de kans dat ik hem vergeet :')