Dood van een vriendin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 13:43

Ja dat weet ik zeker, daar heb ook bevestiging van in een e-mail van haar, en die mensen gaven het dus zelfs beetje bij beetje toe, maar is het in ponden of euros, dat maakt bij een hoger bedrag nl wel veel uit.

Ik heb ondertussen een e-mail adres gevonden en ga dus even mailen, ben daarvoor naar debibliotheek gereden wegens betere wifi en heel dom, ik was na het uitmesten even gaanzitten met een kop thee en nu ben ik in mijn uitmestkleren hierheen vertrokken! Oude legging met gestopte gaten en een oude floddersweater met capuchon. Zal ook wel niet naar viooltjes ruiken Gelukkig is er niemand anders in de buurt. :+

Eleeke

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:24

Geld voor een afschrift is niet raar. Daar hebben ze werk aan.
Fijn dat ze ook een gratis optie hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 14:45

Ja, als het een notarieel stuk is wel, dat snap ik ook wel, maar ik hoef niet het hele testament officieel beëdigd verzonden ofzo, ik heb alleen inzicht in dat stuk nodig, 1 regeltje.

En ach, het was maar een irritatie en ik ga er vanuit dat ik gratis dat regeltje krijg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:48

Zou het hele testament willen, beide want afhankelijk van de datering geldt alleen de laatste!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:51

Als je kijkt wat de tijd van een notaris kost, dan valt 25 euro me nog goed mee eigenlijk voor meerdere keren bellen en een document verzenden :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:18

Naar aanleiding van dit topic ben ik mijn eigen juridische documenten eens gaan nakijken. Ik heb een testament en een levenstestament. Dat levenstestament is ouder dan 3 maanden (!) en daarom wil de bank al een verklaring dat het inmiddels ongewijzigd is. Er zijn enkele mutaties en nu zal ik weer een nieuw levenstestament moeten laten opstellen : gaat 600 euro kosten! Maar er zouden nu strengere regels gelden en daarom aanpassing nodig! :$ :$ :$ .Ik ben alleenstaand en mijn voornaamste belang is dat mijn paard doorbetaald en verzorgd wordt als ik in coma zou raken of zoiets. Want menselijke wolven loeren op het geld van alleenstaande ouderen. :(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 17:12

BigOne schreef:
Zou het hele testament willen, beide want afhankelijk van de datering geldt alleen de laatste!

Beide testamenten zijn gelijktijdig opgemaakt, 1 voor het Britse gedeelte en 1 voor het Portugese gedeelte. We hebben hier niks te maken met het Britse deel.

pmarena, die 25 euro is hier standaard voor het opvragen van een testament en daar heb ik hem in principe niet eens voor nodig dat kan ook online, maar dan moet ik wel de overlijdingsakte hebben en die bestaat hier in mijn woonplaats niet.
Ik heb hem twee keer minder dan een minuut gebeld. Waarbij hij in het eerste telefoontje me naar een advokaat verwees na de eerste paar woorden, en in het tweede om later vandaag terug te bellen, dus het is ook niet zo dat hij me juridish advies heeft gegeven ofzo.

Anjali Ja het is vreselijk wat je allemaal moet doen om gewoon te zorgen dat je dieren doorverzorgd blijven worden. Ik heb niks geregeld, heb daar ook geen geld voor en het baart me wel zorgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:12

Anjali, welk (levens?) testament is maar drie maanden geldig? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord >;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:25

Nikass schreef:
Anjali, welk (levens?) testament is maar drie maanden geldig? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord >;)

De bank wil een notariele volmacht registreren en als het levens testament ouder is dan 3 maanden moet er een verklaring van de notaris komen dat er niets veranderd is. Bij mij zijn er wel enige mutaties die maken dat het testament moet worden vernieuwd omdat het zo niet meer geldig zou zijn.Volgens de notaris zouden er momenteel veel strengere regels gelden dan toen ik het liet maken in 2017. Het gaat er dus over wie mijn bankzaken mag regelen als ik dat zelf niet meer zou kunnen. En medische beslissingen mag nemen. Dit is iets anders dan een gewoon testament want dat gaat pas in na je overlijden en een levenstestament juist ervoor!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 19:30

Nou, ik had dus een mail gestuurd naar die notaris, kreeg een mail terug met hoe ik voor vijfentwintig euro het testament kan krijgen Ik stuurde weer een mail terug met sorry, maar door de telefoon zei u dat er een manier was om het gratis te jrijgen, en dat wil ik.
Kreeg ik weer een mail terug met dat alle dokumenten die zijn kantoor verlaten geld kosten en als ik het gratis wil, het aan de andere erfgenamen moet vragen, waarop ik zei dat ik in het eerste telefoon gesprek aangegeven had dat die juist niet te verrouwen zijn en dat ik daarom zelf wil zien hoe het zit en dat we nu dus weer terug zijn bij het begin, maar dat ik de twintigste een afspraak heb met mijn advokaat en haar raad wel op zal volgen. En bedankt voor zijn geduld met mij.
Altijd beleefd blijven, hè.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:08

+:)+ Goed gedaan! Sterk blijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 20:21

Ik ga er vanuit dat inmiddels de dood wel geregistreerd is, het nummer dat ik kreeg is 1003, dat ik lees als 10.03 oftwel het is tien maart verwerkt terwijl ze acht maart overleden is, maar ´savonds, dus ik ga morgen toch nog een keer naar de burgelijke stand. Haar middelnaam schoot me ook weer te binnen, dat zal ook wel helpen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:38

Altijd beleefd blijven. Maar toch. :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:43

anjali schreef:
Nikass schreef:

De bank wil een notariele volmacht registreren en als het levens testament ouder is dan 3 maanden moet er een verklaring van de notaris komen dat er niets veranderd is. Bij mij zijn er wel enige mutaties die maken dat het testament moet worden vernieuwd omdat het zo niet meer geldig zou zijn.Volgens de notaris zouden er momenteel veel strengere regels gelden dan toen ik het liet maken in 2017. Het gaat er dus over wie mijn bankzaken mag regelen als ik dat zelf niet meer zou kunnen. En medische beslissingen mag nemen. Dit is iets anders dan een gewoon testament want dat gaat pas in na je overlijden en een levenstestament juist ervoor!

Aha dank je, ik was er niet mee bekend

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:46

Lusitana schreef:
Nou, ik had dus een mail gestuurd naar die notaris, kreeg een mail terug met hoe ik voor vijfentwintig euro het testament kan krijgen Ik stuurde weer een mail terug met sorry, maar door de telefoon zei u dat er een manier was om het gratis te jrijgen, en dat wil ik.
Kreeg ik weer een mail terug met dat alle dokumenten die zijn kantoor verlaten geld kosten en als ik het gratis wil, het aan de andere erfgenamen moet vragen, waarop ik zei dat ik in het eerste telefoon gesprek aangegeven had dat die juist niet te verrouwen zijn en dat ik daarom zelf wil zien hoe het zit en dat we nu dus weer terug zijn bij het begin, maar dat ik de twintigste een afspraak heb met mijn advokaat en haar raad wel op zal volgen. En bedankt voor zijn geduld met mij.
Altijd beleefd blijven, hè.

Ja, bij notarissen (en advocaten) is het kassa!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 10:59

Ik heb voor de aardigheid eens opgezocht wat het maken van een testament normaal kost hier en dat is, houd je vast 113€ - 159€
Dus waarom hij 660 euro vroeg aan mij vriendin, dat ze af heeft kunnen dingen tot 600, is mij een raadsel. Of toch niet helemaal. Deze maneer adverteert, als enige voor zover ik kan zien, in het engels en zijn target is dus buitenlanders de van toeten nog blazen weten betreffende portugese prijzen en meestal van landen komen waar alles duurder is.
Als dit voorbij is, zal ik zorgen dat dit bekend is (dat hij teveel vraagt en wat de normale prijs is en dat hij daar werkelijk niets voor doet behalve het opstellen van het testament en dat nabestaanden vijfentwintig euro moeten betalen per testament om het in handen te krijgen) in zoveel mogelijk Facebook groepen voor buitenlanders in Portugal. ik heb geen andere social media.

Ondertussen ben ik in mijn hoofd bezg met een eis en misschien hebben jullie daar nog een menng over.
Ik wil in elk geval dat hondje en de boeken zo snel mogelijk en wel afgeleverd aan de deur (of de deur van de advokaat). Ik wil het geld in zijn totaal plus de kosten die ik maak aan de advokaat, die ik niet nodig had gehad als ze niet waren begonnen met liegen, en een vergoeding voor het extra leed dat ze me daarom hebben aangedaan vooral door de zorgen om het hondje.
Voor mijn vriendin kan ik niks meer betekenen maar ik heb wel een gevoel dat ik het misbruik van haar wil wreken. Normaal ben ik helemaal niet zo, ik ben van vergeven en doorgaan, maar zij zijn dit circus begonnen en zij hebben een rijkeluisleventje geleefd over de rug van mijn vriendin die zelf in oude kleren liep en zuinig met de boodschappen deed. Ja ze liet dit zelf toe, maar zijn zijn manipulators en uiteindelijk was ze een gevangene van haar eigen huis omdat die zoon niet eens de booster voor haar uit de garage wilde halen. Ik vind dat wel erg ver gaan.(Ik weet niet of ze de gesprekken van haar telefoon kunnen opvragen, maar dat was het laatste gesprek dat ik met haar had.) Ze had ook steeds problemen met de computer en had moeite met mailen op het laatst. En over mailen- ze vertelde in een mail dat ze het koud had, dus ze verwarmde haar huis ook minmaal.
En ergens voelt het goed als ze op een of andere manier moeten boeten voor het misbruik. Maar ik begrijp dat ik dat vooral moet overlaten aan karma. Dat de auto maar snel kapot mag gaan en de huizen verzakken en die nieuwe tuin omgewoeld door wilde zwijnen en de fruitbomen afsterven ofzo en bij het andere huis alle oogsten mislukken en de schapen geen levende lammeren meerkrijgen. }:)
En de rest.

Ik ga morgen naar het inloopspreek uur van de dokter want volgens mij is mijn bloeddruk behoorlijk gestegen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:10

Ik begrijp je woede Lusitana, maar ik hoop dat je bij het verwensen van deze personen niet hun dieren (de schapen) betrekt want die kunnen er immers niets aan doen. Gevoelens en gedachten zijn energieen die een uitstraling kunnen hebben.Ik ben daar zelf altijd voorzichtig mee: Kijk uit wat je wenst want het kan uitkomen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 11:44

De schapen zelf wens ik niets toe, maar dat ze zich niet meer vermeerderen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:02

Zet je ” wraak gevoelens” om in daadkracht. Wees in je uitingen zakelijk. Geef niemand het het idee dat je uit bent op “ genoegdoening “ eis geen extra geld dat maakt je wat ongeloofwaardig.Zorg dat zij hun eigen graf graven met hun leugens. Zorg eerst dat de hond bij jou is. En doe vervolgens aangifte van vermoedens van testament fraude en laat officiele instanties weten van je twijfels omtrent haar laatste fase.

Vertel je zorgen, geef ze de laatste mails en communicatie. Laat de officiele weg het werk doen.
Allemaal erg vervelend...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:50

Onder woede ligt waardevolle kracht. Goed om deze te gebruiken, maar laat je inderdaad niet verleiden tot wraak. Blijf binnen je eigen cirkel van invloed. Go you girl!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:15

Oh lusitana, wat een verdriet en nu ook nog woede. Wacht heel even af tot je weet wat er in het testament staat. Eisen stellen heeft niet zoveel zin nu en de vraag is hoe je je eisen af kunt dwingen, er is immers geen rechtszaak? Blijf doorademen, misschien heeft je vriendin het beter geregeld dan je nu veronderstelt. Sterkte!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 13:33

Ik weet wat er in het testament staat, dat heb ik zwart op wit in haar eigen woorden! En ze gaven dat ook uiteindelijk toe, met eerst was er niks en toen de helft en toen het hele bedrag. Ik weet alleen niet of het ponden of euros zijn.
En het is wel duidelijk dat ze niet willen dat ik het testament krijg want het nummer van de overlijdingsakte gaven ze helemaal niet. Die 1003 was inderdaad 10.03 dus alleen de datum.
En later kreeg ik nog een sms van ze dat ik de overlijdingsakte nodig had voor het testament. Zij gniffelen in hun vuistje, maar de ambtenaar hier kon met haar volledige naam uiteindelijk toch de akte vinden en daar heb ik nu dus een kopie van.
Daarop staat dat ze ´smiddags om 13.04 is overleden en ik kreeg 19.45 ´savonds daarvan bericht! En ik had gevraagd om me op de hoogte te houden.

Eenmaal met een advokaat gaat het waarschijnlijk naar het gerecht als ze niet onmiddelijk aan haar toegeven en dan is het wel gebruikelijk dat je met een eisenpakket komt. Dus daar ben ik over na aan het denken.
Verder laat ik me leiden door de advokaat, ben niet zo iemand die krassen op een auto van een ex zet ofzo , hoor. Het is niet zo dat mijn ongenoegen vormen aan neemt van onbedwingbare wraaklust.
Maar ik heb wel een gevoel dat het mooi zou zijn als hun misbruik op een of andere manier gestraft werd en dat mag, als gezegd, van mij ook gewoon via karma hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 14:49

Ik ben het stadium van boosheid wel voorbij hoor, ben gewoon de zaak aan het voorbereiden voor de advokaat.
Zag op de overlijdings akte trouwens dat er bij de burgelijke staat *genegeerd* stond. En dat vind ik sneu, ze was weduwe van een man die ze na lang ziekbed, waarbij ze hem verzorgd heeft, verloren aan een nierziekte. Ze had daarna wel enige vrienden, maar die betekenden niet zoveel als haar man, want ze is nooit hertrouwd.
Dat die zogenaamde vrienden dat niet wisten vind ik wel apart, maar misschien had ze het alleen tegen mij uitgebreid (en altijd) over die man. Zij kennen haar natuurlijk van met de man die met haar mee kwam daarheen en ze wisten wel dat die niet met haar getrouwd was.

Ik kwam, doordat ik nu de naam van haar vader had en even de zoekmachine er op los liet, ook achter een familie drama waarvan ik me niet kan herinneren dat ze het daar ooit over gehad heeft, maar was ook heel lang geleden, jaren vijftig.

Ben de sms jes aan het opschrijven voor tijdlijn en stuit op dat ze zeiden dat het hondje is waar mijn vriendin overleden is. Apart als ze in het ziekenhuis overleden is, dus ook al een leugen, heel vroeg in het hele gebeuren. Toen waren ze ook al bezig met diverse sms om me te overtuigen om het hondje daar te laten. zij wisten natuurlijk dat er geld aan vast zat dat ze me niet wilde betalen, want zij hadden het testament al die tijd al of ze wisten het van mijn vriendin.
Maar dat is ook waarom ik aannam dat ze thuis was overleden.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:13

Lusitana schreef:
Ik heb voor de aardigheid eens opgezocht wat het maken van een testament normaal kost hier en dat is, houd je vast 113€ - 159€
Dus waarom hij 660 euro vroeg aan mij vriendin, dat ze af heeft kunnen dingen tot 600, is mij een raadsel. Of toch niet helemaal. Deze maneer adverteert, als enige voor zover ik kan zien, in het engels en zijn target is dus buitenlanders de van toeten nog blazen weten betreffende portugese prijzen en meestal van landen komen waar alles duurder is.
Als dit voorbij is, zal ik zorgen dat dit bekend is (dat hij teveel vraagt en wat de normale prijs is en dat hij daar werkelijk niets voor doet behalve het opstellen van het testament en dat nabestaanden vijfentwintig euro moeten betalen per testament om het in handen te krijgen) in zoveel mogelijk Facebook groepen voor buitenlanders in Portugal. ik heb geen andere social media.

Ondertussen ben ik in mijn hoofd bezg met een eis en misschien hebben jullie daar nog een menng over.
Ik wil in elk geval dat hondje en de boeken zo snel mogelijk en wel afgeleverd aan de deur (of de deur van de advokaat). Ik wil het geld in zijn totaal plus de kosten die ik maak aan de advokaat, die ik niet nodig had gehad als ze niet waren begonnen met liegen, en een vergoeding voor het extra leed dat ze me daarom hebben aangedaan vooral door de zorgen om het hondje.
Voor mijn vriendin kan ik niks meer betekenen maar ik heb wel een gevoel dat ik het misbruik van haar wil wreken. Normaal ben ik helemaal niet zo, ik ben van vergeven en doorgaan, maar zij zijn dit circus begonnen en zij hebben een rijkeluisleventje geleefd over de rug van mijn vriendin die zelf in oude kleren liep en zuinig met de boodschappen deed. Ja ze liet dit zelf toe, maar zijn zijn manipulators en uiteindelijk was ze een gevangene van haar eigen huis omdat die zoon niet eens de booster voor haar uit de garage wilde halen. Ik vind dat wel erg ver gaan.(Ik weet niet of ze de gesprekken van haar telefoon kunnen opvragen, maar dat was het laatste gesprek dat ik met haar had.) Ze had ook steeds problemen met de computer en had moeite met mailen op het laatst. En over mailen- ze vertelde in een mail dat ze het koud had, dus ze verwarmde haar huis ook minmaal.
En ergens voelt het goed als ze op een of andere manier moeten boeten voor het misbruik. Maar ik begrijp dat ik dat vooral moet overlaten aan karma. Dat de auto maar snel kapot mag gaan en de huizen verzakken en die nieuwe tuin omgewoeld door wilde zwijnen en de fruitbomen afsterven ofzo en bij het andere huis alle oogsten mislukken en de schapen geen levende lammeren meerkrijgen. }:)
En de rest.

Ik ga morgen naar het inloopspreek uur van de dokter want volgens mij is mijn bloeddruk behoorlijk gestegen.

Wees heel erg wijs en zorg ervoor dat jij eerst het hondje in goede gezondheid krijgt ( en de boeken).

Bedenk dat je niet om de hoek bent en als je nu al begint over advocaat, geleden schade enz dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat het hondje op eens "ziek" of dood is.

Je hebt geen mogelijkheid om te controleren of zij niet toevallig het hondje weggemoffeld hebben.
En daarmee schaad je alleen het hondje, en jouzelf

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:22

Een advocaat kost 250 euro per uuur , dat testament 25 euro.
Even je rust nemen in het midden van al het verdriet en de stress.

Dat testament opvragen. dan kijk je wie de executeur testamentair is en vraag je aan diegene om uitvoering van het testament.