is dit normaal bij stage?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:14

Mijn visie: Stagiaires leid je niet alleen op voor je eigen bedrijf, maar ook voor de arbeidsmarkt en als maatschappelijke opdracht. It takes a village to raise a child. Dat geldt ook nog in deze tijd.
Sommige werkgevers klagen over de studenten dat ze egoïstisch zijn, maar gedragen zichzelf ook geen haar anders (alles op hun eigen voorwaarden).
De ene keer heb je een 'pareltje' die je gelijk in dienst zou willen nemen, een andere keer blijkt een student (nog) niet geschikt. Maar wie weet is deze ooit je toekomstige klant o.i.d.
Wat betreft stagevergoeding: dat hangt ook af van de sector waar je werkt. Een stagevergoeding is geen loon (al ziet de belastingdienst dat anders), maar bedoeld als een tegemoetkoming voor kosten (zoals kleding, reiskosten, etc.) Soms staat het in de CAO.
Studenten hebben het soms financieel erg zwaar (en dat worden er steeds meer), dus een stagevergoeding is in veel gevallen op z'n plaats als vorm van goed werkgeverschap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:16

Hutcherson schreef:
Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.

Welke richting is de stage dan?

Mijn dochter moest al stage lopen in haar 1ste jaar en ja dan kun je niet verwachten dat ze goed beslagen ten ijs komen.
Mijn dochter is nu 2de-jaars en ik persoonlijk vind dat zij veel moet en veel alleen staat zonder back-up en directe begeleiding, zij loopt stage bij jongeren die veel supervisie nodig hebben.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:52

Bij ons krijgen de stagiairs geloof ik 500 bruto, een flinke vooruitgang t.o.v. de 300 die ik zelf kreeg (en wat nog steeds als standaard wordt gezien).

Ja de vergoeding is laag en inderdaad, je betaalt al collegegeld voor je opleiding, maar het stageverlenende bedrijf maakt serieus een hoop kosten voor stagiairs. Als ik even naar ons kijk, nog voor dat de stagiair aan mijn bureau staat:

-Stagiair moet administratief aangemeld worden
-Stagiair krijgt een laptop en waar nodig een Android/iOS telefoon en iPad of Android Tablet
-Stagiair moet door het onboardingproces heen
-Stagiair moet betaald worden

En dan komen ze bij ons binnen. Elke dag hebben wij een dagstart met alle stagiairs en begeleiders, duurt meestal een kwartier. 3 begeleiders zitten daar meestal bij. Duurt gemiddeld 15 min. Per werkdag.

De stagiairs en afstudeerders krijgen in de eerste paar weken, vlak nadat hun PvA goedgekeurd is van mij persoonlijk ook nog een college over het gedegen doen van kwalitatief onderzoek en het schrijven van een goed stage- of afstudeerverslag waarbij de nadruk ligt op competentieverantwoording en het inzichtelijk brengen van je eigen leerproces. Helaas noodzakelijk want de gemiddelde stagiair/afstudeerder die bij ons binnen komt kan gewoon *geen* goed verslag schrijven en worden daarbij door de hogescholen aan hun lot overgelaten. Daarbij krijgen ze ook het aanbod van mij voor klankborden vwb hun verslaglegging, waarbij ik ze aangeef dat mijn gemiddelde cijfer een 8 is (en dat nu al 7 jaar is) en dat ik wel wat verwacht. Sterker nog, ik geef aan dat de gemiddelde stagiair mij op een gegeven moment hartgrondig haat maar uiteindelijk super blij is met het samen bereikte resultaat. Maar ik steek daar dus ook enorm veel tijd in, zeker 15% van mijn beschikbare tijd. En dan steekt hun opdrachtbegeleider dus ook nog tijd in ze. Ook moeten we nog tussentijdse stukken beoordelen, gesprekken met hogescholen voeren over de voortgang, we schromen niet om ze te koppelen aan extern ingehuurd personeel (waar wij gewoon 120 per uur voor betalen), naar afstudeersessies gaan als begeleiding, etc etc etc. Dat kost allemaal geld, en we doen dat met liefde want je wilt iemand vooruit helpen. Overigens in de 7 jaar dat ik studenten begeleid is het zelden voorgekomen dat we daadwerkelijk iets hebben aan het opgeleverde product.

Maar als je al die uren bij elkaar op zou tellen en zou afrekenen tegen het tarief wat voor ons gerekend wordt intern (90 per uur) dan zouden alle studenten failliet gaan. Nu denk ik dat wij ook echt serieus goede begeleiding geven aan onze studenten (tenminste zo krijg ik het wel terug in de feedback), maar een hogere vergoeding is in mijn ogen dus niet terecht. Sterker nog het kost ons alleen maar geld. En om het nog eens erger te maken is er een zekere hogeschool die ons een factuur wilde sturen voor het werk wat hun stagiairs deden bij ons. Sindsdien nemen wij van deze hogeschool geen stagiairs meer aan.

Als je stagiairs inzet om de gaten in je personeel op te vullen ben je verkeerd bezig. Maar als je als organisatie echt je best doet zodat studenten wat leren waar ze in de toekomst nog wat aan hebben, dan is het in mijn ogen gezien de kosten die we maken niet meer dan redelijk dat ze een lage(re) beloning krijgen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:02

Ik vind het vooral bizar dat er dus in sommige sectoren verwacht wordt dat er fulltime stage gelopen moet worden. Hoe moet je dan in hemelsnaam rondkomen? Wat een enorme uitbuiterij.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:03

Kimbers schreef:
Ik vind het vooral bizar dat er dus in sommige sectoren verwacht wordt dat er fulltime stage gelopen moet worden. Hoe moet je dan in hemelsnaam rondkomen? Wat een enorme uitbuiterij.

Blijkbaar vinden sommigen het normaal als je 40 uur stage doet per week je de avonden en de weekenden ook nog even een bijbaantje doet.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:29

Heel herkenbaar. Mijn dochter loopt ook al ruim een jaar stage en heeft nog bij geen een bedrijf een stagevergoeding gehad. Ze werkt meer dan 40 uur per week daar. Ze volgt een mbo 3 opleiding en haar volgende stage is straks op een plek waar ze niet makkelijk kan komen met ov vanaf ons huis maar aangezien ze de stage wel erg interessant lijkt hebben we een stacaravan geboekt wat ons een kleine 1000 euro gaat kosten voor die periode. Ik hoop echt dat ze een top stage gaat krijgen dan is het me wel waard.

Maar als ze alleen maar gebruikt worden dan vind ik dat school/ stagebegeleider in mag grijpen. Ze zijn er immers om te leren.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:52

Kimbers schreef:

Bij mijn zoon staat er voor zijn opleiding 40 uur per week voor zijn opleiding (contacturen en zelfstudie samen). Daarnaast hebben studenten ook een bijbaan.
Theoretisch gezien is het dus niet gek dat er vanuit gegaan wordt dat je naast stage ook nog in staat moet kunnen zijn om een bijbaan erbij te doen.
Uiteraard snap ik echt dat 40 uur stage qua belastbaarheid compleet anders wordt ervaren dan 40 uur school. Het feit dat ik hier als moeder én als stage-begeleider begrip voor heb, betekent echter niet dat ik vind dat hier iets aan moet gebeuren. Ook ik moet eerlijk toegeven dat ik in de maatschappij het aantal tere zieltjes in hard tempo zie toenemen en dit vind ik een zorgwekkende trend. Tegelijkertijd ben ik blij met het grijze gebied dat zichtbaar is geworden tussen de belastbaarheid van de tere zieltjes en de 100-urige werkweken op de zuid as. Het werken-om-te-leven-credo vind ik persoonlijk iets te ver doorgetrokken, maar hoeft van mij ook niet terug naar volledig leven-om-te-werken.

Over de vergoeding kan ik kort zijn. Als ik mijn uurloon omreken, dan zouden mijn stagiaires inderdaad mij mogen gaan betalen voor mijn begeleiding. Echt bizar wat een tijd dat me kost. Maar dat doe ik graag, want ik ben het ook volledig eens met wat één van mijn voorgangers zei ‘we leiden onze stagiaires op voor de complete branche’ en we hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de vijver met arbeidsmarktpotentieel te blijven vullen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:00

Froukje schreef:
Kimbers schreef:

Blijkbaar vinden sommigen het normaal als je 40 uur stage doet per week je de avonden en de weekenden ook nog even een bijbaantje doet.

Stufi en lenen... Met het idee dat je het later dus wel weer terugbetaalt als je een baan hebt.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:03

Choiix schreef:
Bij ons krijgen de stagiairs geloof ik 500 bruto, een flinke vooruitgang t.o.v. de 300 die ik zelf kreeg (en wat nog steeds als standaard wordt gezien).

Ja de vergoeding is laag en inderdaad, je betaalt al collegegeld voor je opleiding, maar het stageverlenende bedrijf maakt serieus een hoop kosten voor stagiairs. Als ik even naar ons kijk, nog voor dat de stagiair aan mijn bureau staat:

-Stagiair moet administratief aangemeld worden
-Stagiair krijgt een laptop en waar nodig een Android/iOS telefoon en iPad of Android Tablet
-Stagiair moet door het onboardingproces heen
-Stagiair moet betaald worden

En dan komen ze bij ons binnen. Elke dag hebben wij een dagstart met alle stagiairs en begeleiders, duurt meestal een kwartier. 3 begeleiders zitten daar meestal bij. Duurt gemiddeld 15 min. Per werkdag.

De stagiairs en afstudeerders krijgen in de eerste paar weken, vlak nadat hun PvA goedgekeurd is van mij persoonlijk ook nog een college over het gedegen doen van kwalitatief onderzoek en het schrijven van een goed stage- of afstudeerverslag waarbij de nadruk ligt op competentieverantwoording en het inzichtelijk brengen van je eigen leerproces. Helaas noodzakelijk want de gemiddelde stagiair/afstudeerder die bij ons binnen komt kan gewoon *geen* goed verslag schrijven en worden daarbij door de hogescholen aan hun lot overgelaten. Daarbij krijgen ze ook het aanbod van mij voor klankborden vwb hun verslaglegging, waarbij ik ze aangeef dat mijn gemiddelde cijfer een 8 is (en dat nu al 7 jaar is) en dat ik wel wat verwacht. Sterker nog, ik geef aan dat de gemiddelde stagiair mij op een gegeven moment hartgrondig haat maar uiteindelijk super blij is met het samen bereikte resultaat. Maar ik steek daar dus ook enorm veel tijd in, zeker 15% van mijn beschikbare tijd. En dan steekt hun opdrachtbegeleider dus ook nog tijd in ze. Ook moeten we nog tussentijdse stukken beoordelen, gesprekken met hogescholen voeren over de voortgang, we schromen niet om ze te koppelen aan extern ingehuurd personeel (waar wij gewoon 120 per uur voor betalen), naar afstudeersessies gaan als begeleiding, etc etc etc. Dat kost allemaal geld, en we doen dat met liefde want je wilt iemand vooruit helpen. Overigens in de 7 jaar dat ik studenten begeleid is het zelden voorgekomen dat we daadwerkelijk iets hebben aan het opgeleverde product.

Maar als je al die uren bij elkaar op zou tellen en zou afrekenen tegen het tarief wat voor ons gerekend wordt intern (90 per uur) dan zouden alle studenten failliet gaan. Nu denk ik dat wij ook echt serieus goede begeleiding geven aan onze studenten (tenminste zo krijg ik het wel terug in de feedback), maar een hogere vergoeding is in mijn ogen dus niet terecht. Sterker nog het kost ons alleen maar geld. En om het nog eens erger te maken is er een zekere hogeschool die ons een factuur wilde sturen voor het werk wat hun stagiairs deden bij ons. Sindsdien nemen wij van deze hogeschool geen stagiairs meer aan.

Als je stagiairs inzet om de gaten in je personeel op te vullen ben je verkeerd bezig. Maar als je als organisatie echt je best doet zodat studenten wat leren waar ze in de toekomst nog wat aan hebben, dan is het in mijn ogen gezien de kosten die we maken niet meer dan redelijk dat ze een lage(re) beloning krijgen.

Een ding mis ik hierbij wel... namelijk de vergoeding die het bedrijf krijgt voor het geven van stageplekken. Misschien dat dat sectorafhankelijk is en dat bij jou bedrijf niet het geval is, maar het bedrijf waar ik stageliep kreeg daar subsidie voor. Hoeveel weet ik niet.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:04

Kimbers schreef:

Klopt. Het was echt best lastig en lichamelijk maar ook geestelijk zwaar.
Ik had naast een 40 urige stage ook nog een 14 urige bijbaantje.
Gelukkig op de avonden dat ik werkte mocht ik iets eerder stoppen, zodat ik op tijd op mijn werk kon zijn.
Maar moest het wel op andere dagen inhalen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:14

Kimbers schreef:

Omdat ze anders fulltime op school zitten?
We hebben het hier niet over studenten die een opleiding combineren met werken maar gewoon dagelijks naar school gaan. Dus in plaats van contact uren op school hebben ze stage uren.

Als je 40 uur per week naar school gaat krijg je ook niets vergoed, sterker nog, je moet er dik voor betalen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:25

ingvdh schreef:
Kimbers schreef:

We hebben het hier niet over studenten die een opleiding combineren met werken maar gewoon dagelijks naar school gaan. Dus in plaats van contact uren op school hebben ze stage uren.

Als je 40 uur per week naar school gaat krijg je ook niets vergoed, sterker nog, je moet er dik voor betalen.

Maar eerlijk, op welke HBO/MBO/uni zitten studenten van 8 tot 5 op school met alleen maar les? (en dan uur pauze tussendoor). Ik ken er 1 die zo vol zat omdat ik daar toevallig op zat (vanaf 9), andere vriendinnen die een hbo deden hadden misschien 1/2x per week een lange dag. Vergeet niet dat daarna nog huiswerk gemaakt moet worden, geleerd etc. Tijdens een stage gaat dat ook gewoon door. Stageverslag, leren voor een tentamenweek die midden in je stageperiode gepland is (Ja, stagiaire bij het bedrijf waar ik werk heeft dat). Of een schoolvakantie waarin je normaal extra bij je bijbaan werkt mis je door je stage, de meeste bedrijven gaan in de schoolvakanties gewoon door...

@choiixx, als ik jouw verhaal zo lees worden de stagiaires super goed opgevangen en is het goed geregeld bij jullie. Hier krijgen ze 100 euro per maand (netto) voor 38 uur per week en vergeet de helft van de collega's dat ze stage lopen om ervaring op te doen in hun opleidingsrichting, niet om dozen op te ruimen in het magazijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:34

ingvdh schreef:
Kimbers schreef:

Dit dus.

Even vergelijken met mijn opleiding tot MBO verpleegkundige BOL.
Eerste jaar 4 weken stage, eerst 1 week, daarna de resterende 3 weken. In mijn geval psychiatrie, begeleid wonen.
2de leerjaar 2 keer 8 weken, wel op verschillende locaties. In mijn geval ziekenhuis, afdeling Hart en Longziekten en verstandelijk gehandicapten.
3de leerjaar 2 keer 10 weken. Eerste keer thuiszorg, 2de keer weer psychiatrie.
4de en laatste leerjaar, 21 weken stage lopen verdeeld over 2 keer, maar wel zelfde locatie. Laatste jaar is je differentie jaar je geeft aan welke kant je op wilt: psychiatrie, verstandelijk gehandicapten, ziekenhuis of chronisch. Ik koos ziekenhuis, uitgeloot op afdeling Neurologie.

Tussendoor zit je gewoon op school met gewone lessen, toetsen, werkstukken en stage voorbereiding (opdrachten/ verslagen enz).
Wij hoefden als stagiaries niet in de weekenden te werken.
In die paar weken dat je er bent moet je allerlei opdrachten doen/ verplicht aantal dingen leren.
In de praktijklessen oefen je soms op poppen, soms op je medeleerlingen/ leerkrachten en soms met of op acteurs, verder ben je heel theoretisch opgeleid.

BBL; je wordt aangenomen bij een bedrijf, bent leerling (geen stagiair) met een leerlingsalaris, draait alle diensten op de afdeling, gaat 1 keer per week naar school. Bent in dienst van bedrijf, kan in contract staan dat je nog minimaal x jaar in dienst moet blijven om je opleiding te betalen. Draait vanaf dag 1 volledig mee en leert men over het algemeen sneller hoe alles werkt.

Wel een dingetje dat je pas na je 18de na 22 uur mocht werken.
En BBL moest je toendertijd 16 jaar en 9 maanden oud zijn, dat was ik niet dus werd het voor mij de BOL.

Stagevergoeding kregen wij ook niet of nauwelijks, ik kreeg het pas in mn 3de jaar voor het eerst. Daarna niet meer.
Ik heb mijn bijbaan pas in het laatste jaar opgezegd. Daarvoor lukte het prima.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:40

Soms moet je investeren in je toekomst net zoals stage bedrijven investeren in het bieden van een stageplek. Zo werkt het helaas. Vraag maar eens aan de studenten geneeskunde die co-schappen moeten lopen.

Als wij fulltime studenten hebben kunnen we niet het hele rooster op hun bijbaantjes aanpassen. Overigens verslagen etc maken ze hier gewoon in werktijd, ook kunnen ze thuis werken of op een andere locatie als dit handiger is met reistijd en het werk laat het toe, maar feit is dat ze x aantal uur stage moeten lopen binnen een bepaalde tijd. Daar is de opleiding heel streng in.
Dat is dus niet de schuld van het stage bedrijf maar het opleidingsinstituut.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:25

Froukje schreef:
Kimbers schreef:

Klopt dat is heel normaal in de opleidingsperiode. Denk je dat alle jongeren thuis hun hand blijven ophouden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:31

Hutcherson schreef:
Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden.

Of een nog beter idee: als je geen enkel plezier hebt aan het opleiden van jonge mensen, doe het dan vooral niet. Ook niet voor 'grof geld'. Iedereen verdient het om met een beetje plezier welkom geheten te worden.

Citaat:
We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.

Zijn dat de enige mogelijkheden die er zijn?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:36

Froukje schreef:
Dat staat in de quote. 3 stuks.

Ik vind het ook geen hele prettige opmerking. En als het blijkbaar zo'n bijzonder speciaal bedrijf is kunnen jullie ook maar beter geen stagiaires meer aannemen, scheelt een hoop frustratie voor beide partijen.

Mee eens. Er valt super veel te leren, maar als ze niet eens de instrumenten kunnen benoemen waar ons beroep berust en ontwikkeld is.... En me vreemd aankijken als ik ze vraag dit (vrij simpele model waar we sinds dag 1 van de opleiding mee dood worden gegooit) uit te tekenen...dus voorlopig geen stagiaires meer.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:45

Ik heb niet alles gelezen dus weet niet zeker of het al gezegd is: maar 370 euro overhouden van 500 euro klopt niet. Daar wordt dan veel te veel belasting op ingehouden. Kan het zijn dat ze haar loonheffingskorting nog uit heeft staan op haar stage omdat ze er eerst wel een baantje bij had? Als dat zo is: als de wiedeweerga zorgen dat de loonheffingskorting wordt toegepast op haar stage. Dan houdt ze ook net weer wat meer over per maand.

Verder is er wel genoeg advies gegeven denk ik :)

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:56

niets kunnen leren is niet de bedoeling. Daarvoor zou ze met haar stagebegeleider of mentor mee over moeten praten.

Stage vergoeding is nog veel. Ik krijg voor geen enkele stage wat, ongeacht de uren of het werk wat ik doe. Dus dat word alsnog s'avonds of in de weekenden werken helaas voor je dochter.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 00:13

Hutcherson schreef:
Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden. Dus bij ons geen stagevergoeding, puur omdat we enorm veel tijd in de stagiaires stoppen. En dan nog een stuk persoonlijke ontwikkeling maar ook als professional. Ze kunnen bij ons zeker niet zonder supervisie aan de slag en meedraaien. Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.

Dit vind ik nogal krom door de bocht. Van welk niveau nemen jullie stagiaires aan? Hoe lang zijn ze bij jullie in dienst? Vergeet niet dat zij nog in opleiding zijn en net als ieder ander ook ingewerkt moeten worden.

Daarbij voeren zij alsnog werkzaamheden uit die een ander niet hoeft te doen. In mijn geval werd er echt van mij verwacht dat ik meedraaide uiteindelijk, net als de andere grafisch vormgevers, en even veel taken kreeg als zij.

Daarnaast heb ik in totaal 1 voortgangsgesprek gehad die een uurtje duurde tegenover een half jaar 40 uur per week stage lopen. Dus 'al' het werk wat ze aan me hadden viel ook wel mee.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 00:50

_Tristan schreef:
Hutcherson schreef:
Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden. Dus bij ons geen stagevergoeding, puur omdat we enorm veel tijd in de stagiaires stoppen. En dan nog een stuk persoonlijke ontwikkeling maar ook als professional. Ze kunnen bij ons zeker niet zonder supervisie aan de slag en meedraaien. Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.

Dit vind ik nogal krom door de bocht. Van welk niveau nemen jullie stagiaires aan? Hoe lang zijn ze bij jullie in dienst? Vergeet niet dat zij nog in opleiding zijn en net als ieder ander ook ingewerkt moeten worden.

Daarbij voeren zij alsnog werkzaamheden uit die een ander niet hoeft te doen. In mijn geval werd er echt van mij verwacht dat ik meedraaide uiteindelijk, net als de andere grafisch vormgevers, en even veel taken kreeg als zij.

Daarnaast heb ik in totaal 1 voortgangsgesprek gehad die een uurtje duurde tegenover een half jaar 40 uur per week stage lopen. Dus 'al' het werk wat ze aan me hadden viel ook wel mee.

Ik overdreef mijn bericht wat he.
Uiteraard doen we ons best om stagiaires ruimte te geven om te leren. Eerst kijken ze mee en dan mogen ze met voorbereiding zelf aan de slag met ons op de achtergrond, tevens administratie en verslagen etc. Alles wordt gecontroleerd en feedback gegeven, geregeld gesprekken welke doelen iemand heeft en de struggles worden besproken. Het is leuk en je blijft scherp maar kost soms heel erg veel tijd om iemand wegwijs te maken en enig niveau mee te geven.
Wij zitten in een setting met heftige casussen tot hele simpele casussen. Dan denk je aan clienten met pittige psychische problematiek (PTSS, mishandeling, relatieproblemen, depressie, verslaving) maar vaak een combinatie met forse fysieke beperkingen. In ons geval hebben we een specialisatie waar je op school niks over leert. Lastig dus. Je moet weten waar je je voorzieningen kunt aanvragen, wie wat regelt en vergoedt, je moet je mannetje staan, zelfverzekerd overkomen (en dat leer je niet even) en het gesprek leiden en snel weten wie je tegenover je hebt.
Dus kennis van pathologie, methodieken, gesprekstechnieken, je eigen grenzen en krachten kennen, inhoudelijke kennis en dan elk uur switchen.
En in die zin zien we mensen van 2 jaar tot 100 jaar. Dus ook dat is zeer wisselend. Vraagt veel. We willen daarom enkel een 4e jaars HBO student. 3e jaars hebben echt onvoldoende kennis en kennen zichzelf niet goed genoeg dat mensen niet gaan lopen met ze. En als je daarop steeds onderuit gaat, kun je je niet focussen op je ontwikkeling in gesptekstechnieken en methodieken en inhoudelijke kennis.
Dit wordt vaak onderschat in onze job. Ook door nieuwe collega's net van school of met klein beetje ervaring. Is echt schakelen en dat geeft een hoge werkdruk.

Lienboon

Re: is dit normaal bij stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:11

Ik kreeg geen stagevergoeding bij fulltime hbo stage. Ik werkte in het weekend. Pittig, maar het is een investering in je toekomst. Je zou wel wat moeten leren op stage.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:18

Kimbers schreef:

Dat zie je toch ook aan de meeste reacties?
"Oh die stagevergoeding is nog hoog."

Is toch van de zotte dat we dit normaal vinden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:25

Waarom is dat raar? Er zijn voorzieningen voor (stufi en voordelig lenen) en ik vind het niet raar dat je niet betaald krijgt om een opleiding te volgen. Voorwaarde is dan wel dat je ook echt goed begeleid wordt en dat schort het nog wel eens aan. Vaak is inzet stagiaires en inzet bedrijf niet evenredig. Het is gewoon deel van de opleiding en een opleiding kost nu eenmaal geld, dat weet je...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:26

Mijn schoondochter studeert geneeskunde. Tijdens haar coschappen krijgt ze 5 euro per dag vergoed, voor meer dan 40 uur per week werk, waarbij ze regelmatig het enige aanspreekpunt op de afdeling is.
Ze mag vooral niet hardop klagen dat ze geen tijd heeft voor een bijbaan, want dan krijgt ze artsen in haar nek die haar een verwend nest vinden, want vroeger kregen zij geen cent en moesten ze wel 60 uur per week werken.