Vloer legger, is dit oplichting?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vloer legger, is dit oplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:09

Je hebt een foto van zijn bankpas gehad? Dat klinkt, voor een normaal bedrijf al heel vreemd

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:06

Yummy schreef:
Ik denk ook dat de nederlandse naam messenger man ook gewoon 1 van de 2 is, gebeurt vaker dat mensen van een dergelijke afkomst een nederlandse naam op social media gebruiken. Omdat deze afkomsten nou eenmaal niet goed bekend staan hier.


Niet goed bekend staan? Je bedoelt keihard gediscrimineerd worden zeker.

pateeke
Berichten: 2300
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:23

Ik verbaas mij erover hoe een topic met een eenvoudige vraag zo gedraaid raakt dat het plots gaat over racisme en discriminatie en dus compleet offtopic gaat. Jammer...

TS: fijn dat het opgelost is. Ik hoop dat je nu kan genieten van je woonst met nieuwe vloer!

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:16

Emj_23 schreef:
TS, blij dat het voor jou is opgelost.
Ik denk niet dat TS bewust iets racistisch heeft bedoeld. En sommige mensen kunnen vinden dat het overdreven is of het “goed” praten, maar feit blijft dat simpel gezien het racistisch omschreven was. Je kan vinden dat TS daar een “reden” voor had of dat haar “gevoel” er mag zijn. Dat klopt allemaal, maar maakt het niet minder racistisch.
Een houdbare samenleving is ook over angsten en aannames heen stappen en erkennen dat je soms dingen zegt en denkt die niet helpend zijn. Dit is zo’n heel mooi voorbeeld wat we allemaal herkennen. Je kan dan , afhankelijk van je positie, invullen, Marokkanen, Turken, vrouwen, mannen, zwarten, joden, zigeuners, russen, oostblokkers, andere groep die ik eng vind.
Wees je daar bewust van, kijk in de spiegel en niet met een verrekijker.


ik vind dit trouwens mooi gezegd. Verbindend ipv veroordelend

Emj_23
Berichten: 1236
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:58

Pateeke, het is toch niet off topic als TS zelf afkomst erbij haalt in de OP? Het had een heel simpel verhaal kunnen zijn als zij het gewoon bij mannen had gehouden. Maar het was schijnbaar relevant waar de werkmensen vandaan lijken te komen en daarmee dus toch on-topic?

Bedankt IHN! We zeggen of denken allemaal wel eens iets wat niet mooi is. Ik ook.

Benzz
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:43

Emj_23 schreef:
Pateeke, het is toch niet off topic als TS zelf afkomst erbij haalt in de OP? Het had een heel simpel verhaal kunnen zijn als zij het gewoon bij mannen had gehouden. Maar het was schijnbaar relevant waar de werkmensen vandaan lijken te komen en daarmee dus toch on-topic?

Bedankt IHN! We zeggen of denken allemaal wel eens iets wat niet mooi is. Ik ook.

Mooi gezegd!
En inderdaad, ik ben ook niet roomser dan de paus, maar probeer er wel op te letten.

pateeke
Berichten: 2300
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:19

Emj_23 schreef:
Pateeke, het is toch niet off topic als TS zelf afkomst erbij haalt in de OP? Het had een heel simpel verhaal kunnen zijn als zij het gewoon bij mannen had gehouden. Maar het was schijnbaar relevant waar de werkmensen vandaan lijken te komen en daarmee dus toch on-topic?

Bedankt IHN! We zeggen of denken allemaal wel eens iets wat niet mooi is. Ik ook.

De essentie van het bericht van TS is niet dat het Marokkanen waren. De essentie was: ik verwachtte een Nederlander, plots staan er twee andere mensen voor de deur en verloopt het anders dan afgesproken.
Als ik verwacht dat Klaas komt zoals afgesproken en plots staat Joop voor mijn deur, die laat me een ander bedrag betalen dan afgesproken en Klaas zegt vervolgens dat ik de BTW nog moet betalen… dan denk ik toch ook snel dat ik opgelicht word hoor… zeker als ik al slechte ervaringen heb met een Joop die een klusje komt uitvoeren. Maar in dat geval omdat het dan over Nederlanders gaat, gaat het topic niet plots gedraaid worden naar discriminatie van mensen die Joop heten.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:49

Maar wie zegt dat het geen Nederlanders zijn? Het meerendeel is inmiddels 2e of 3e generatie en net zo Nederlands als jij (of niet) en ik.

pateeke
Berichten: 2300
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:02

Jennyj01 schreef:
Maar wie zegt dat het geen Nederlanders zijn? Het meerendeel is inmiddels 2e of 3e generatie en net zo Nederlands als jij (of niet) en ik.

Ja tuurlijk kan dat. Maar dan nog is dat niet de essentie van het bericht van TS. De essentie was nog steeds dat het duidelijk andere mannen waren dan degene met wie TS afgesproken had. Bovendien: “Marrokaan” is geen scheldwoord hè. Net zoals “Joop” in plaats van “Klaas” geen scheldwoord is.
Wat had TS dan moeten schrijven? Ze geeft gewoon aan dat ze er een slecht gevoel bij had, o.a. (Maar niet uitsluitend) omwille van eerdere negatieve ervaringen met iemand die mogelijk tot dezelfde groep behoort als deze twee mannen. Ze heeft het recht om daar een naar gevoel bij te hebben. Ze heeft hen hun werk laten doen en ze ervoor betaald (zelfs meer dan afgesproken). Ze heeft hen niet aangesproken op hun mogelijke afkomst, heeft hen niet uitgescholden, niet fysiek agressief gereageerd of wat dan ook. Ze geeft enkel aan welk gevoel ze had en wat daar de trigger(s) voor waren.

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:30

Ik denk dat er hier ook meer van gemaakt word dan ts bedoeld.
Door de oer hollandse naam schrok ze door een nare ervaring in het verleden want dat had ze niet verwacht. Had de eigenaar van het bedrijf haar op de hoogte gebracht zal die reactie anders zijn geweest.
En net wat Pateeke zegt uit ze zich verder niet meer racistisch.

Toen wij hier een paar jaar geleden een Oer Hollandse dakdekker opdracht hadden gegeven om een dak op de schuur te leggen vond ik het ook vervelend dat er zonder mededeling 4 Polen stonden.
Heb ik wat tegen Polen? Nee integendeel. Heb er zelfs jaren fijn mee gewerkt.
Maar 3 spraken er alleen Pools en nummer 4 hun voorman, gebrekkig Duits.
Mijn Pools reikt niet verder dan Dobry dzień en do widzenia dus dat schiet ook niet op :P
Toen de voorman zich ook nog met een slijptol in zijn pols sneed en ik hem naar de SEH bracht en daar uren met hem heb gezeten vond ik het nog vervelender. Kon niet eens goed vragen hoe hij zich voelde.

Had ik geweten dat deze dakdekker niet Nederlands sprekende Polen zou sturen denk ik niet dat we de opdracht hadden aangenomen.
Want ik vond het niet fijn dat ik 4 mannen in huis heb waar ik niet fatsoenlijk mee kan praten.

2 maanden terug werd hier een airco geïnstalleerd.
Ook door 2 Polen en dat was prima. De ene sprak ook enkel Pools maar de ander vloeiend Nederlands.
Goed geregeld van het bedrijf denk ik dan.

Maar als ik dan zou zeggen bedrijf 1 zo ik niet meer laten komen zal dat vast ook wel onder discriminatie vallen volgens Bokt.

Overigens dat dakdekkers bedrijf daar was die baas echt een hork van.
En gunde de medewerkers een veel betere baas.
Dat zou de grootste reden zijn om hem nergens aan te bevelen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-02-23 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Emj_23
Berichten: 1236
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:30

Pateeke, we gaan het niet eens worden. Hoeft gelukkig ook niet. Let’s agree to disagree.

Benzz
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:31

elmiran schreef:
Ook als het Marokkanen zijn?. Misschien als er echt een 3de persoon is dat dit mogelijk ook geen Nederlandse is..

Pateeke, zie bovenstaand bericht.......

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 23:48

Mijn oma was half Joods en mijn opa Chinees. Ik ben nog nooit voor racist uit gemaakt :n. Omdat men denkt dat ik helemaal Nederlands ben en zo'n uitspraak doe is het gelijk iets racistisch.

Nederlandse mensen mogen niet meer zeggen wat ze denken, voelen, of zelf echt mee gemaakt hebben. Als ik zeg Pietje heeft mij lastig gevallen en geintimideerd om veel geld te betalen, en ik schrik omdat er ineens weer een Pietje voor de deur staat terwijl ik met Kees sprak is het racistisch. Terwijl Pietje 1 dit toch echt gedaan heeft, en de Pietjes erom bekend staan voor problemen in de wijk. Mijn ouders bang zijn als ik niet doe wat de Pietjes zeggen ze mij wat aan doe omdat ik alleen ben, en ze weten waar ik woon. Dan mag ik niet bang zijn want je moet je angt opzij zetten voor een houdbare samenleving. Ik heb slotenmaker Pietje 1 400 euro betaald om een voordeur te openen omdat ik mezelf buitengesloten had. Ik moest hem betalen en hij ging achter mij aan naar de pinautomaat. Niemand die ik kon bellen of aanspreken voor hulp. Hij wist mijn adres, als ik de politie zou bellen zou hij mij opzoeken.

Google anders zelf eens op Kanaaleiland Utrecht, Ede Veldhuizen, Hoog catharijne. Dit zijn feiten. Niet iets wat ik verzin of wat alleen ik zo voel. Meer ga ik er niet over zeggen want ik heb helemaal geen zin in de racisme kaart. Als we het daarover gaan hebben kan ik een heel boek schrijven.

Ik heb de vloerleggers bedankt en een compliment gegeven dat ze het netjes en snel gedaan hebben. Heb niks gevraagd over afkomst, ze spraken constant Arabisch. Hier heb ik ook niks van gezegd ondanks dat ik er tussen in zat. Ze hebben inderdaad meer geld mee gekregen dan wat er eigenlijk afgesproken was met hun baas.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:28

Dus je hebt ze bedankt en een compliment gegeven omdat je zo tevreden bent. En vervolgens plaats je hier een bericht over dat je geïntimideerd bent en misschien wel opgelicht door je Marrokkaanse vloerleggers. Heel bijzonder.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:43

Jennyj01 schreef:
Dus je hebt ze bedankt en een compliment gegeven omdat je zo tevreden bent. En vervolgens plaats je hier een bericht over dat je geïntimideerd bent en misschien wel opgelicht door je Marrokkaanse vloerleggers. Heel bijzonder.


wauw Jenny, je zeikt nu echt om het zeiken!!! Begeijpend lezen is ook een vak. Het gaat om het extra geld wat ze betalen moest. Daaruit blijkt al dat ze zich geintimideerd voelt, want betaal jij 250 als je 200 hebt afgesproken? En dan wil de eigenaar er nog eens 50 bij. Wat we ff vergeten in al het racismegewoel is dat deze 2 marroklaanse jongens wel degelijk de boel geflest hebben, he. Ze hebben ts laten betalen in de wetenschap dat hun baas de relening zou sturen en ook nog extra gevraagd.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:42

elmiran schreef:
Mijn oma was half Joods en mijn opa Chinees. Ik ben nog nooit voor racist uit gemaakt :n. Omdat men denkt dat ik helemaal Nederlands ben en zo'n uitspraak doe is het gelijk iets racistisch.

Nee, dat is niet de reden.
Je vermeldt de afkomst van die jongens, terwijl dat niet relevant is, en je koppelt bepaalde eigenschappen aan dat ras. Dat is rascisme, mooier kan ik het niet maken.

Het is heel vervelend wat je gebeurd is, maar tegelijkertijd heb ik ook zoiets van tja... je wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dan is het risico op dit soort gezeik natuurlijk wel groot.

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:53

Hoe komt dat dat ze ‘bepaalde eigenschappen’ koppelt aan hen?
Als zij zich normaal gedragen krijgen ze ook die naam niet!
Daarbij, als mij iets overkomt door een Chinees zeg ik ook Chinese jongen of Surinaamse jongen!

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:06

Achterom schreef:
elmiran schreef:
Mijn oma was half Joods en mijn opa Chinees. Ik ben nog nooit voor racist uit gemaakt :n. Omdat men denkt dat ik helemaal Nederlands ben en zo'n uitspraak doe is het gelijk iets racistisch.

Nee, dat is niet de reden.
Je vermeldt de afkomst van die jongens, terwijl dat niet relevant is, en je koppelt bepaalde eigenschappen aan dat ras. Dat is rascisme, mooier kan ik het niet maken.

Het is heel vervelend wat je gebeurd is, maar tegelijkertijd heb ik ook zoiets van tja... je wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dan is het risico op dit soort gezeik natuurlijk wel groot.


wauw. Dus oplichten is prima als de tegenpartij probeert de klus zo goedkoop mogelijk te krijgen? Dan is het eigen schuld?

Emj_23
Berichten: 1236
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:13

Chanicha, jij gooit er zelfs nog een schepje bovenop. Je koppelt het gedrag/de ervaring met een aantal mensen aan een hele nationaliteit/bevolkingsgroep. En dan is het ook nog de schuld van de hele bevolkingsgroep dat jij die ervaring hebt. Had die kleine groep zich maar beter moeten gedragen... Dan valideer je het voor jezelf doordat dat jouw ervaring is en dat het dan dus voor de hele groep geldt.
Daarmee doe je een ander, maar ook jezelf te kort. Veel succes ermee.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:16

chanicha schreef:
Hoe komt dat dat ze ‘bepaalde eigenschappen’ koppelt aan hen?
Als zij zich normaal gedragen krijgen ze ook die naam niet!
Daarbij, als mij iets overkomt door een Chinees zeg ik ook Chinese jongen of Surinaamse jongen!

En als jou iets overkomt door een blanke Hollandse man? Dan neem ik aan dat je het ook zo zegt?
IHN schreef:
Achterom schreef:

Het is heel vervelend wat je gebeurd is, maar tegelijkertijd heb ik ook zoiets van tja... je wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dan is het risico op dit soort gezeik natuurlijk wel groot.


wauw. Dus oplichten is prima als de tegenpartij probeert de klus zo goedkoop mogelijk te krijgen? Dan is het eigen schuld?

Nee, maar het kan wel het gevolg zijn als je probeert ondernemers uit te knijpen en voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Oplichten is voor hen soms een manier om alsnog een zakcent er aan over te houden. En de kans op types die daar geen enkel probleem mee hebben is wel groter als je ze op deze manier binnenhaalt.
Ze had ook voor een gerenomeerd bedrijf kunnen kiezen, die een naam hoog te houden heeft. Dan is de kans op dit soort ongein toch kleiner.

DDDara
Berichten: 1039
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:02

Wat stelt iedereen zich weer aan zeg. Het waren nu eenmaal Marokkanen dus tuurlijk mag ze dat erbij zetten. TS kan er ook niets aan doen dat het nu juist weer een marokaan is die haar heeft opgelicht. De enige die daar iets aan had kunnen doen waren de marokanen in kwesties (zij waren niet verplicht TS op te lichten dat deden ze uit vrije wil) dat de nederlandse man er ook nog een slaatje uit wilt slaan door nog 52 euro extra te rekenen maakt hem ook een oplichter.

De nederlandse man is indeze nog meer de oplichter want TS heeft zelf ingestemd om 50 euro meer te betalen aan de andere mannen.

Maar ik zou absoluut niet de 52 euro betalen want deze beste meneer kan dit nooit verantwoorden. Hij kan onmogelijk btw rekenen over een bedrag waarvan hij niet eens kan aantonen dat hij het gekregen heeft (heeft hij dus ook niet) die 52 zou gewoon in zijn eigen zak verdwijnen. Ik zou ze mooi niet meer binnen laten.

Fijn dat je vader je verder kan helpen.

pateeke
Berichten: 2300
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Vloer legger, is dit oplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:40

Het probleem van TS, waarvoor ze dit topic opende, is opgelost. Wat wie verstaat onder rascisme lijkt me, als het nodig is om daar verder over te discussiëren, voer voor een ander topic.

vevina
Berichten: 1646
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:07

IHN schreef:
Achterom schreef:
Nee, dat is niet de reden.
Je vermeldt de afkomst van die jongens, terwijl dat niet relevant is, en je koppelt bepaalde eigenschappen aan dat ras. Dat is rascisme, mooier kan ik het niet maken.

Het is heel vervelend wat je gebeurd is, maar tegelijkertijd heb ik ook zoiets van tja... je wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dan is het risico op dit soort gezeik natuurlijk wel groot.


wauw. Dus oplichten is prima als de tegenpartij probeert de klus zo goedkoop mogelijk te krijgen? Dan is het eigen schuld?

Zelfde principe als dat je volgens vele mannen blijkbaar seksueel lastig gevallen mag worden (in welke vorm dan ook) als je in een te kort rokje rondloopt buiten….

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:31

vevina schreef:
IHN schreef:

wauw. Dus oplichten is prima als de tegenpartij probeert de klus zo goedkoop mogelijk te krijgen? Dan is het eigen schuld?

Zelfde principe als dat je volgens vele mannen blijkbaar seksueel lastig gevallen mag worden (in welke vorm dan ook) als je in een te kort rokje rondloopt buiten….

Tuurlijk joh.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Vloer legger, is dit oplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:20

ik vind de bewoording dat krijg je als je ze uit probeert te knijpen, ook niet passend.
ts heeft een bepaald bedrag te besteden en zoekt iemand die het voor dat bedrag wil doen. Ze zet niemand een mes op de keel. Zo'n kerel kan gewoon nee zeggen.

Ik had het ook eens. 350 te besteden, dus ok plaats klus op werkspot en het bedrag erbij. Reageerde iemand die het daarvoor wilde doen. Stopte hij er halverwege mee, want meer kon ie niet doen voor dat geld. Ik zeg:je maakt het af of helemaal geen geld. Ik heb gezegd hoeveel ik te besteden had en wat ik daarvoor gedaan wilde hebben.. jij reageert erop. Duidelijker kan niet.