Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:26

Ik las afgelopen week iemand die "kind vd duivel" van jebroer wilde. Moest ik ook wel om grinniken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:28

secricible schreef:
Ik las afgelopen week iemand die "kind vd duivel" van jebroer wilde. Moest ik ook wel om grinniken

Ja lijkt me ook hilarisch.

Ik ben nu een spotify lijst aan het maken voor het geval dat ik doodga. Twijfel om uit elkaar van Yes-R erin te zetten. Of Watskeburt._O-

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:40

Jeetje TS, heftig! Heel veel succes en sterkte!

Ik ben een enorme muziekliefhebber dus zou meer met muziek willen dan praatjes. Muziek en foto's zeggen me veel meer dan verhalen.

Verschillende nummers heb ik wel eens geroepen over de jaren. Waar ik nu zo op kom;

Editors - Nothing
Foo Fighters - Everlong (acoustic)
Nightwish - Élan (liefst live versie)
Billy Boyd - The Last Goodbye
Queen - Don't stop me now
Muse - Invincible (live versie)
Kodaline - All I Want
Eddie Vedder - Guaranteed
Linkin Park - One more light

Maarrr ik ben ook best te porren voor iets meer herrie als mijn nabestaanden daar oké mee zijn. :D Uiteindelijk mogen zij beslissen.

Morrie

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:43

mijn moeder had me 2 cd's gegeven, 1 van Berdien Stenberg en 1 van de Maastreechter Staar (ofzo) allebei zo vals als een kraai vol gekraak en gepiep, stokoud dus. En ze wilde een dienst in een hele zware kerk.
Ze overleed aan corona in mei 2020, geen muziek, geen dienst, geen familie, alleen mijn man en ik, buiten, op grote afstand van een auto, een gewoon busje, had ook van de loodsgieter kunnen zijn. Zo kan het dus ook lopen. Je regelt alles en dan gooit een pandemie roet in het eten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:48

_Lorette_ schreef:
Zo dacht ik ook al eens aan Pater Moeskroen, bijvoorbeeld

Na m'n 5e huwelijk keek ik op mijn leven terug
Hoedat ik steeds ontsnapt was aan een ramp of ongeluk
En steeds weer drong die ene zin zo lekker tot me door.
MORGEN DAN BEN IK ER VANDOOR

Toen ik oud en grijs en wijs al op mijn sterfbed lag
Toen stuurden ze een pater en ik wist niet wat ik zag
Het bleek een ouwe makker en we zongen vals in koor
MORGEN DAN BEN IK ER VANDOOR

Maar tot nu toe ben ik de enige die daar de humor van inziet... }:0

Oh ik zie hier ook wel de humor van in _O-

Ik denk wel dat de context van iemands dood erg bepalend is voor de keus van de muziek. Als iemand op zijn oude dag op zijn gemak de wereld verlaat of dat iemand heel plots om het leven is gekomen en alle gradaties daar tussenin. Toch hoop ik dat mijn nabestaande namens mij gewoon een feestje houden, ik hoef geen suffe en formele bedoeling in ieder geval.
Maar ik vind hoe uitvaarten nu vorm gegeven worden - in zo'n taboesfeer, heel formeel, cake en koffie, in een hokje opgebaard (en voor dat onpersoonlijke betaal je je alsnog scheel) - sowieso wel verandert mogen worden.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 18-01-23 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:49

Wat verdrietig Morrie. Mijn opa stierf April 2020 en daar mochten we iig nog met 30 man bij de herdenking zijn. Alles behalve ideaal (de familie bestond uit 33 mensen...) maar toch iets meer dan alleen wat jij noemt :( je gunt mensen toch iets van een afscheid.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:51

Morrie schreef:
Geen, ik hoop dat ze mijn dood op tijd melden en dat mijn krakkemikkige lichaam naar de wetenschap gaat, hebben de geneeskundestudenten wat te lachen als ze het open maken

:')

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 15:58

superpony schreef:
Kimberley_ schreef:
Dit zal ik ook zeker doen hoor. Als hij liever polka hoort ook prima (ik haat het haha) alleen Angels is voor mij wel echt iets wat ik graag wil maar als hij zegt die hoor ik te vaak en zal teveel herinneringen geven dan hoeft het niet.

Het is gewoon heel moeilijk in te schatten, maar het kan ook juist heel fijn zijn voor hem als hij jouw nummer hoort.
De muziek die gedraaid wordt past toch vaak bij de persoon of is lievelingsmuziek van de persoon. Dan kom je er niet onderuit dat muziek herinneringen oproept af en toe.

Heb je meer nummers die echt jouw nummer zijn? Bijv iets waar je echt de dansvloer voor op gaat of iets wat je hard meezingt in de auto?

Ik heb bepaalde nummers ook zelf gezongen (door de wind bv) die mag hij ook gebruiken als hij dat wil al is dat nu zijn wekker dus of dat heel handig is haha. We gaan er binnenkort samen voor zitten. Gisteren ben ik gewoon begonnen met luisteren maar ik ken zoveel mooie nummers, leuke nummers enz.. snollebollekes links rechts mogen ze ook draaien daar ga k heel goed op

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:00

Kan het niet juist een toevoeging zijn voor nabestaanden als een nummer gekoppeld wordt aan het afscheid van hun geliefde?

Het lijkt mij dat het kan helpen bij het rouwproces. Misschien is het bijv voor sommige mensen moeilijk om te huilen of probeer je dat onbewust weg te stoppen, en kan zo'n nummer je helpen om verdriet toe te laten. Want je mag natuurlijk verdrietig zijn, en misschien kun je ook herinnerd worden aan die persoon en ook mooie herinneringen ophalen.

(Ik heb er geen specifieke ervaring mee, maar zoiets kan ik me wel voorstellen, dat het ook mensen kan helpen)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:04

Mooi topic, al is de aanleiding best wel heftig. Sterkte TS!
Ik wil sowieso gecremeerd worden in de allergoedkoopste optie en wil eigenlijk geen uitvaartdienst met van die ranzige cake voor veel te veel geld. Ga maar lekker ‘zuipen’ in een kroeg met bitterballen. Bloemen ook niet, donaties aan Stichting Brooke graag.
En qua muziek… als het in een kroeg is, maakt het niet uit. Vind het nummer Testament van Bram Vermeulen erg mooi. Ik heb een deel van de tekst gebruikt bij mijn moeders afscheidspraatje.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:31

Suzanne F. schreef:
Geen. Dat liedje is voor de nabestaanden voor altijd verpest. Er zit altijd een nare herinnering aan. Dus dat wil ik mijn nabestaanden (en dat is alleen mijn dochter) niet aandoen. Geen liedjes, geen koffie en cake en geen ceremonie met poespas. Doe maar zo goedkoop mogelijk. En dus ook geen muziek.

Voor mij zijn de nummers die gedraaid hebben om ceremonies van familie en goede vrienden juist mooie herinneringen. Ik luister er altijd met een lach en een traan naar, vooral omdat het vaak muziek is die iets betekende voor die mensen. Als mijn opa en oma hadden besloten niks te willen draaien, had ik dat heel jammer gevonden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:33

Ja, lijkt me ook voor nabestaanden fijn om muziek te hebben om aan diegene te koppelen.

Ik heb ook wel gehoord van nabestaanden van iemand die zo'n 'vrolijke, feestelijke' uitvaart met zogenaamd ongepaste nummers had, dat dat juist als heel zwaar/vervelend werd ervaren. Omdat je helemaal geen zín hebt om dan vrolijk en leuk te lopen doen. Dat lijkt me ook wel heel heftig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:38

bedoel je als iemand zijn eigen wensenlijstje heeft samengesteld en hier "ongepaste" muziek op staat en de directe nabestaanden dat lastig vinden?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:40

secricible schreef:
bedoel je als iemand zijn eigen wensenlijstje heeft samengesteld en hier "ongepaste" muziek op staat en de directe nabestaanden dat lastig vinden?

In dit geval was het heel nadrukkelijk de wens van de overledene om 'een feestje' te vieren i.p.v. de treurige bedoening die een uitvaart meestal is. Met inderdaad ook expres vrolijke en 'ongepaste' muziek. En dat vonden ze inderdaad lastig, een soort druk van vrolijk moeten doen terwijl ze zich natuurlijk niet zo voelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:43

BaileyMix schreef:
secricible schreef:

In dit geval was het heel nadrukkelijk de wens van de overledene om 'een feestje' te vieren i.p.v. de treurige bedoening die een uitvaart meestal is. Met inderdaad ook expres vrolijke en 'ongepaste' muziek. En dat vonden ze inderdaad lastig, een soort druk van vrolijk moeten doen terwijl ze zich natuurlijk niet zo voelden.

Dat lijkt me ook het gevoel van de mensen zelf eigenlijk.

Ik ken meerdere van zulke uitvaarten waarbij mensen het juist een verademing vonden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:47

Ja, kan het me allebei voorstellen hoor. Maar het is dus niet altijd leuk om gedwongen een soort positief te moeten zijn op een uitvaart. Maar ligt inderdaad vast ook aan de mensen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:48

Ik kan me ook niet zo goed inbeelden hoe dat werkt.

Toen wij de snollebollekes draaiden voelde ik me ook niet ineens blij of een feestje. Maar er kwam wel een soort lichtheid op mijn schouders, een knuffel met elkaar en een "dit had hij mooi gevonden op deze manier even de boel in de war te schoppen"
Het is niet alsof we allemaal als in de feesttent stonden te feesten en helemaal blij waren ineens.ik had ook niet het gevoel dat dat ineens "moest".

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:54

Ik heb daar zelf nooit over nagedacht.

Mijn broertje is 16 jaar geleden op zijn 25ste omgekomen bij een ongeval. Één van de nummers die werden gedraaid is Hurt van Chrisitina Aquilera. Je hoort het nummer nog zelden.

Maar op momenten dat ik mijn broer nodig heb hoor ik het altijd op de radio. Voor mij een teken dat hij bij mij is. Dat geeft mij echt veel rust

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:57

Forever Young van Alphaville.
Dit nummer hebben we o.a. gedraaid op de begrafenis van mijn vader en het doet me nog steeds wat.
Je wil eigenlijk helemaal niet oud worden en het leven verlaten; laten we dus maar voor eeuwig jong blijven.
https://www.youtube.com/watch?v=t1TcDHrkQYg

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:20

Ik heb Allways on my mind van Elvis, is een liedje van mijn man en mij samen.
Foto van vroeger van Rob de Nijs, dat roep ik al jaren en heb verder niks met Rob de Nijs en verder mogen mijn nabestaanden het zelf weten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:00

Fearn schreef:
Kan het niet juist een toevoeging zijn voor nabestaanden als een nummer gekoppeld wordt aan het afscheid van hun geliefde?

Het lijkt mij dat het kan helpen bij het rouwproces. Misschien is het bijv voor sommige mensen moeilijk om te huilen of probeer je dat onbewust weg te stoppen, en kan zo'n nummer je helpen om verdriet toe te laten. Want je mag natuurlijk verdrietig zijn, en misschien kun je ook herinnerd worden aan die persoon en ook mooie herinneringen ophalen.

(Ik heb er geen specifieke ervaring mee, maar zoiets kan ik me wel voorstellen, dat het ook mensen kan helpen)

Voor mij zitten er geen mooie herinneringen aan vast helaas. Alleen maar veel verdriet om ‘wat had kunnen zijn’. Ik word dus altijd verdrietig en kan er geen mooie herinneringen aan koppelen.

Ik begrijp wel wat je bedoelt want met andere rouwprocessen kan ik nu met een glimlach terugluisteren naar bepaalde nummers. Waar ik eerst verdriet had en niet kon luisteren is dat nu een kleine glimlach geworden.
Maar in dit specifieke geval roept het nummer zoveel verdriet op dat ik het niet wil en kan horen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:26

Maar is het dan erg als je er verdriet aan koppelt? Verdriet is ook een emotie die er mag zijn en het is logisch dat je verdriet hebt om wat was en niet meer kan zijn.

En af en toe moet emotie er ook kunnen zijn, dus ik vind het heerlijk om te huilen als ik een begrafenisnummer hoor. Even weer terug in die verdrietige herinnering. Het mag er zijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:15

Mijn moeder is ook onverwachts overleden en heeft ook gezegd maak er maar een feestje van.
Mijn zwager heeft in zijn voordracht aangegeven dat hij het echt een k*tfeest vond.
Qua muziek hebben we er wel geprobeerd rekening mee te houden. Mijn moeder had 6 kleinkinderen in de leeftijd van 11 tot 1. We hebben hierom oma's aan de top van K3 gedraaid. Ook ik heb je lief van Paul de Leeuw is voorbij gekomen. Omdat mijn ouders in februari naar een voorstelling van Paul de Leeuw zouden gaan. Naderhand ook geen koffie met kleffe cake, maar een borrel en borrelhapjes.

Wij hebben heel veel positieve reacties gehad op de afscheidsdienst. <3

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 22:50

Ik denk daarom ook dat iedereen dit zou "moeten' bespreken met zijn naasten. Om je eigen wensen aan te geven en als je die niet hebt dat ook kenbaar te maken. We hopen allemaal lang te leven denk ik maar we weten bijna nooit wanneer het einde daar is. Ik vind het bv niet super belangrijk welke muziek er komt maar ik heb bijvoorbeeld wel al duidelijk gemaakt bij mijn man dat als hij mijn pony aan wil houden dat dat natuurlijk mag maar als hij dat niet wil dat de staleigenaresse helpt met een nieuwe baas vinden omdat hij er geen verstand van heeft.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:53

Helemaal eens met TS, maar dat geldt voor alles wat met uitvaart te maken heeft. Juist bespreken zodat je degene die achterblijft niet met al die vragen achterlaat.

Mijn zusje wilde de Kraaien.....wie dat kent weet dat dat echt echt niet kan maar gelukkig is het gelukt om haar ter beschikking te stellen aan de wetenschap en kwam er helemaal geen dienst. Hele grote opluchting voor mij en mijn andere zus (niet vanwege de muziek hoor). Ik vond het ook gewoon supermooi geregeld.