Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:27

Kwa schoenen zul je me nooit op hakken zien (hoger dan die onder een normaal laarsje), als dat een moetje is dan zie ik er gewoon vanaf want pijn lijden op een feestje vind ik niet leuk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:01

Hakken staat niet gelijk aan netjes imo

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:06

Eens met Qimm :-)

Ik draag ook nooit hakken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:07

Ik vind het wel makkelijker om nette schoenen te vinden met hak :') Zonder hak soms erg lastig, ze zijn er zeker, maar zeldzamer soms.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:13

Ik (Nederlandse) ben totaal niet van de dresscodes. Vind het echt onzinnig voor iets wat we zelf organiseren. Bij onze bruiloft hadden we een kleuren thema voor de aankleding (Bordeaux rood en zacht roze) en veel van onze gasten vonden deze kleuren zelf prettig om te dragen. Dus bij toeval was het grootste gedeelte zo gekleed. Maar wij hadden vooral gezegd tegen iedereen kom als jezelf. We willen dat je komt om wie je bent niet wat je draagt. Over een paar maanden hebben we ook een thema bruiloft van één van mijn beste vriendinnen. Zij heeft wel een thema maar heeft meteen gezegd: doe je er iets mee leuk, maar voel je niet verplicht. We zijn wel van plan om ons kindje (ben nu nog zwanger) en mijn man wat details te laten toevoegen die passen. Maar of het mij überhaupt zou lukken 2 maanden na de bevalling, ik verwacht het niet.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:21

Ik ben ook totaal niet van de dresscodes. Wel vind ik het belangrijk dat er bij gelegenheid aandacht aan kleding besteed is. Een aantal jaren geleden hadden wij een kerkelijke uitvaart van mijn oom die pastoor in de betreffende parochie was, hartje zomer met 35 graden. Zelf had ik een zwart jurkje aan met een jasje met lichtere grijstinten. Manlief netjes in pantalon, met overhemd en jasje (geen compleet pak maar een bij elkaar passende combinatie), verschillende neven van mij strak in pak. Maar diegene die ik de meeste complimenten gegeven heb die dag was een aangetrouwde neef. Van beroep automonteur en thuis altijd in werkkleding bezig. Die goede man had nu een nette spijkerbroek aan met een spijkerblouse. Handen helemaal schoon, geen spoortje zwartigheid te zien. Deze goede man had veel meer aandacht aan zichzelf besteed om netjes voor de dag te komen als mijn neven die iedere dag strak in pak lopen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:26

Normaal gesproken ben ik niet zo van de dresscodes... maar... bij bvb een feestje met een bepaald thema kan het wel heel leuk zijn!
Dus bvb de jaren 80, en dat je dan in de oude kledingstijl van toen komt. Al doe je gewoon je haren wat hoger opsteken en wat fellere make up bvb. hoef je heus niet gelijk een nieuwe outfit voor te kopen. Maar het idee is wel leuk.

Vriendin van mij hebben een bruiloft in victoriaanse stijl gedaan en de andere in soort viking stijl.
Daar werd ook een dresscode gevraagd maar was niet verplicht.
Een victoriaanse jurk is gewoon niet te betalen als je dat niet hebt :') Maar hun hadden dan bvb wel een soort garderobe gehuurd, waar je dan als gast wat uit kon kiezen, zoals een leuk overvestje, riem, zo een"oogmaskertje" om voor te houden, ....

En bij het andere koppel net zo. Die hadden dan van die schapenvachtjes om over je schouders te leggen en wollen dekens. Daar moest je gewoon zo simpel mogelijk komen, geen poespas dus, want vikings deden daar ook niet aan mee :')
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 16-01-23 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:29

Vanuit mijn werk ben ik niet anders gewend dan events met dresscodes. Ik vind het juist leuk om iets in een thema of stijl aan te passen, ook bij een bruiloft.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:47

ik hou van een dresscode het is zo makkelijk. vorige 2 keer een bruiloft gehad met geen dresscode met als gevolg totaal overdressed.
Overdag heb ik meestal een mooie hak aan en voor savonds het feest gewoon nette schone, hele en neutrale gympen of andere platte schoenen het is niet het meest mooie maar de meeste dames wisselen savonds voor het feest van schoenen.

Een vriendin van mij is in de kerk getrouwd en een aantal zag je met blote schouders in de kerk zitten. Tja dan denk ik alleen maar jeetje had je nou niet echt iets anders aan kunnen doen of een sjaaltje om kunnen slaan er zal serieus ook iemand in een Hawai blouse -O-

vrouwen in spijker broek vind ik ook wel een no go op een bruiloft :o maar dat zal zijn omdat ik niemand ken die dat zou doen. je mag van je gasten toch ook wel verwachten dat ze toch wel hun best doen om niet te veel uit de toon te vallen.

Een paar goede basis items zou iedereen in de kast moeten hebben dan kun je vaak al voor 90% een goede combinatie maken voor elke gelegenheid :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:58

Ashleytjuhh schreef:
ik hou van een dresscode het is zo makkelijk. vorige 2 keer een bruiloft gehad met geen dresscode met als gevolg totaal overdressed.
Overdag heb ik meestal een mooie hak aan en voor savonds het feest gewoon nette schone, hele en neutrale gympen of andere platte schoenen het is niet het meest mooie maar de meeste dames wisselen savonds voor het feest van schoenen.

Een vriendin van mij is in de kerk getrouwd en een aantal zag je met blote schouders in de kerk zitten. Tja dan denk ik alleen maar jeetje had je nou niet echt iets anders aan kunnen doen of een sjaaltje om kunnen slaan er zal serieus ook iemand in een Hawai blouse -O-

vrouwen in spijker broek vind ik ook wel een no go op een bruiloft :o maar dat zal zijn omdat ik niemand ken die dat zou doen. je mag van je gasten toch ook wel verwachten dat ze toch wel hun best doen om niet te veel uit de toon te vallen.

Een paar goede basis items zou iedereen in de kast moeten hebben dan kun je vaak al voor 90% een goede combinatie maken voor elke gelegenheid :j

Zo hadden mijn neef en zijn vrouw geen dresscode, iedereen moest komen zoals wij wilde, zolang ze maar blauw droegen. Ik vond dat wel verfrissend, geen verplichting voor een jurkje een keer, dus ik besloot om in een blauwe pantalon, bloesje en een blauwe getailleerde blazer te komen, super leuke combinatie, stel mooie pumps er onder, paar goede sieraden er bij, mooi make-upje en mijn haren mooi...
En ik kreeg commentaar omdat ik een pantalon droeg en geen jurk :')
Dan denk ik: Geef dan maar gewoon een dresscode, want dan weet je in ieder geval dat je goed zit :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:03

Maar de mensen die niet aan dresscodes doen... hoe denken jullie er dan over dat het op bruiloften not done is om wit te dragen?
En doen jullie dat wel gewoon? Of houden jullie je daar dan wel aan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:04

Ja precies, ik vind dresscodes ook helemaal prima, juist omdat ik dan weet wat ik aan moet trekken.

Iets anders maar ik geef af en toe een Halloween feestje, dan is het gewoon: geen outfit, geen entree. Gaat altijd goed en de één pakt meer uit dan de ander en dat is hartstikke prima.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:06

Nee, wit naar een bruiloft zou ik zelf niet doen maar ik vind het wel een beetje een suffe regel. Het had mij echt niet uitgemaakt als iemand wit naar mijn bruiloft had gedragen. Behalve dat het dus sociaal not done is, dus dan zou ik me wel afvragen of diegene een statement wilde maken of zo :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 18:34

Op huwelijken hier al heel vaak mensen met een witte jurk(niet puur, maar dan met een andere kleur erbij of een patroon erop) gezien, wordt hier echt niet zo moeilijk gedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:36

Cayenne schreef:
Maar de mensen die niet aan dresscodes doen... hoe denken jullie er dan over dat het op bruiloften not done is om wit te dragen?
En doen jullie dat wel gewoon? Of houden jullie je daar dan wel aan?

Is dat not done?
(Niet dat ik iets wits in mijn kast heb, zelfs geen witte onderbroek)
Dat wist ik geloof ik echt niet. Mannen hebben toch gewoon regelmatig witte overhemden aan? Niet ok? :o?

Aschleytjuh, vrouwen in spijkerbroek of mensen in spijkerbroek?
Ik zal niet naar een huwelijk gaan in een spijkerbroek maar ik zou het wel heel zot vinden als dat enkel voor vrouwen niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:56

Ik hou van dresscodes, maar ik hou ook van uitpakken als het eens kan <3 Zegt diegene die thuis en daarbuiten liefst in een onesie of huispak of joggingbroek rondsloft. Of een rijbroek. Maakt mij geen bal uit hoe ik er in mijn vrije tijd bij loop, Ma Flodder is er soms niks tegen :+
Maar zodra het gaat om werk, avondje uit of een feestje, dan doe ik daar heel graag moeite voor.

Moest ik een trouwfeest houden, ik zou kiezen voor cocktail. Puur om te vermijden dat de ene helft van de hoop immens overdressed zou zijn tov de andere helft die inderdaad perfect gekleed denkt te zijn in een bermuda met polo en witte sokken in sandalen. En, niet onbelangrijk... Omdat heel veel mensen er fantastisch zouden uitzien die dag :D
Wil iemand geen hakken dan is een mooie elegante sandaal of sleehak ook prima, of een geklede broek/pak met leuke top. Maar zet je hier tenue de ville op een kaart, dan komen ze geheid in spijkerbroek met een katoenen jasje en een sporttopje aan wandelen bijvoorbeeld.

Ayasha zou voor mij prima in haar type outfit mogen meevieren, want al voldoet het niet aan de dresscode het zou alsnog elegant en stijlvol zijn om niet uit de toon te vallen.

En geef toe, mannen in een goed zitten pak zijn altijd wel leuk om tegenaan te staren :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:59

Varekaj schreef:
Ik hou van dresscodes, maar ik hou ook van uitpakken als het eens kan <3 Zegt diegene die thuis en daarbuiten liefst in een onesie of huispak of joggingbroek rondsloft. Of een rijbroek. Maakt mij geen bal uit hoe ik er in mijn vrije tijd bij loop, Ma Flodder is er soms niks tegen :+
Maar zodra het gaat om werk, avondje uit of een feestje, dan doe ik daar heel graag moeite voor.

Moest ik een trouwfeest houden, ik zou kiezen voor cocktail. Puur om te vermijden dat de ene helft van de hoop immens overdressed zou zijn tov de andere helft die inderdaad perfect gekleed denkt te zijn in een bermuda met polo en witte sokken in sandalen. En, niet onbelangrijk... Omdat heel veel mensen er fantastisch zouden uitzien die dag :D
Wil iemand geen hakken dan is een mooie elegante sandaal of sleehak ook prima, of een geklede broek/pak met leuke top. Maar zet je hier tenue de ville op een kaart, dan komen ze geheid in spijkerbroek met een katoenen jasje en een sporttopje aan wandelen bijvoorbeeld.

Ayasha zou voor mij prima in haar type outfit mogen meevieren, want al voldoet het niet aan de dresscode het zou alsnog elegant en stijlvol zijn om niet uit de toon te vallen.

En geef toe, mannen in een goed zitten pak zijn altijd wel leuk om tegenaan te staren :P

Ik ben ietwat gotisch gekleed dus ook met een skinny jeans heb ik altijd wel iets van lange top aan dat een zekere "flow" heeft en mijn figuur laat uit komen (één van de weinige dingen die ik ben is rank dus dat moet ik uit spelen met mijn lengte om geen propje te zijn. :+ ). Ondanks mijn jeans ben ik dus eigenlijk nooit mannelijk gekleed, integendeel zelfs. Beetje victoriaans maar met een moderne twist zeg maar. :+ Ik ben altijd "mezelf" maar nooit slordig IMO. Heb nu natuurlijk geen foto van een dergelijke outfit. :+ maar je moet mij echt geen pastel of wit tinten aan doen. :o Daar voel ik me alleen goed in op wedstrijd en dan vooral omdat ik weet dat al de rest zich er ook miserabel in voelt. _O- (en op wedstrijd mag ik er iets donker over doen om het wit te houden. _O- )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:15

Diegene die ooit de witte rijbroek bedacht heeft ze zelf nooit hoeven wassen. Zeker met die dunne stofjes de laatste jaren. Ofwel zie je elke bobbel, ofwel schijnt je onderbroek erdoor. Of beide. Ik ben nog eens bleek van haar en huid, goddank zijn de kleuren nu vrij en kan ik met een bordeaux jasje starten.

Maar waar het op neer komt is, een dresscode is steeds meer voor interpretatie vatbaar. Tenue de ville zou ik bekijken als stadskledij. En dan met een spijkerbroek, pumps, nette blouse of hemd en blazertje komen aanzetten. Of een leuke jurk met bedekte schouder maar wel blote armen met een leuke sandaal. Terwijl eigenlijk absoluut not done is bij tenue de ville als ik me goed herinner. Casual chique idem, ken zat mensen die dan gerust een polo zouden aantrekken op een spijkerbroek. Feestelijk is er ook zo eentje, dat is voor iedereen anders.

Persoonlijk mag het voor mij wel vaker cocktail, gala of iets dergelijks zijn. Of great Gatsby toestanden :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:37

White tie all the way :D.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:47

Afgelopen zaterdag een bruiloft gefotografeerd waar de dresscode Black tie was, fantastisch!! Ik kan daar echt van genieten hoor :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:54

miereneter schreef:
Boras schreef:
Gastvrijheid: je bent van harte welkom!

Dresscode: je bent van harte welkom mits .........
En anders kom je maar niet. Dat is dan je eigen schuld en dan ben ik boos op je.

Zoiets dan denk ik? :=

Je slaat de spijker op de kop.

Dat wil niet zeggen dat ik me niet mooi aankleed bij feesten en bruiloften, maar dat is omdat ik het zelf leuk vind om te doen. Ik weet heus wel hoe het heurt, maar ik reken mensen er niet op af. Bij mij ben je welkom in spijkerbroek en fleecevest, als je je daar lekker in voelt. Gelukkig heb ik alleen maar zeer ontspannen vrienden en familie, nog nooit een dresscode tegen het lijf gelopen.

Hier sluit ik me ook bij aan. Ik word best wel kriegelig van dresscodes. Als ik na ga hoe onzeker mensen kunnen worden van kleding, een laag zelfbeeld hebben, zich oncomfortabel voelen bij bepaalde kledingstukken. En als mensen er dan ook nog geld aan uit moeten geven. Nee, ik heb liever dat mensen zich comfortabel voelen dan dat ze allemaal voldoen aan mijn gewenste plaatje en verwachtingen. Een evenement is niet alleen voor jezelf, zelfs een bruiloft niet.
Als mensen er zijn, is dat genoeg. Leuk meegenomen als ze hun best hebben gedaan op hun uiterlijk, maar alleen als ze daar zelf plezier uithalen en niet omdat het van mij zo nodig moet.

Niets op tegen als je weet dat het in jouw omgeving aanslaat en het financieel geen probleem is. Ik zou zelf ook wel mijn best doen voor een dresscode, maar het wel doen met wat ik al heb of iets lenen. Toch zou ik er wel meer bij stilstaan dat een dresscode echt heel oncomfortabel voor mensen kan voelen om meerdere redenen.

Maar goed, mijn familie is grotendeels autistisch met meervoudige psychische issues. Dus opdagen staat bij ons al bekend als goed je best gedaan. :D Ik vind dat zelf een veel prettigere insteek.

Bij de uitvaart van mijn vader hadden we op de rouwkaart gezet: kom als jezelf, zoals … je het liefste zag. Bonte bedoeling was het, heerlijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:05

Voor de bruiloft van mijn beste vriendin heb ik een net jurkje gekocht. Ik draag nooit jurkjes maar voor haar wilde ik dat wel doen. Ik kan mij niet meer herinneren of ze een dresscode had behalve dan geen geel, rood en wit. (bruid en bruidegom hadden rode en gele accenten) Maar ik was getuige dus ik vond dat ik wel netjes moest. Broekpak had gekund maar voor haar wilde ik een jurkje aan. Ik voelde mij niet heel erg op mijn gemak maar het ging die dag om haar en haar man. Ik kon mij wel een paar uur wat ongemakkelijk voelen. Vanwege corona had ze geen feest die avond dus een jaar later gaf ze alsnog haar feest. Ik heb hetzelfde jurkje aangetrokken en dat vond ze superleuk. Voelde mij toen trouwens wel beter. :)

Ik ben ook naar de bruiloft van M_D_H (heeft hier ook gereageerd) geweest en ik wist idd niet wat haar dresscode inhield. (ik ga bijna nooit naar een bruiloft en heb van dresscodes dan ook geen verstand) Dus ik heb Google geraadpleegd en daarna met haar overlegd of het oké was als ik een broekpak aan zou trekken. Dat vond ze prima. Was wel lastig om iets te vinden in de juiste kleuren, wat mij goed stond en ik later nog eens zou dragen. De broek heb ik nooit meer gedragen, toch niet mijn smaak. Het jasje wel, daar ben ik helemaal weg van. Wil de broek die er eigenlijk bij hoort ook nog hebben. (hadden ze toen niet in mijn maat)

Aan de ene kant vind ik een dresscode idd makkelijk zodat je weet wat je ongeveer aan moet maar ik moet er wel speciaal voor naar de winkel want ik heb dat soort dingen dus ook niet in de kast hangen. Nu dan wel een mooi jasje maar dan moet de broek er nog bij.

Dat je niet in een duur pak gaat begrijp ik nog maar in een spijkerbroek met verwassen T-shirt vind ik niet kunnen. Zeker niet als er een dresscode is. Maar ik heb dat dus wel gezien.

Maar goed, smaken verschillen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:11

Ik hou niet van dresscodes en doe er ook niet aan.
Als het toch een verplichte verplichting is kom ik niet. Daar ben ik dan ook niet boos om, want dan past het feestje mij gewoon niet :)

Uiteraard kom ik met nette kleding, niet verwassen of zo. Vaak nog nieuw ook.
Maar wel kleding die ik later ook gewoon aan kan en niet dan in de kast hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:14

Als je gezelschap van nature uit al in dezelfde stijl en insteek zit qua kledij op gelegenheden zal een dresscode minder noodzaak zijn dan wanneer je gasten bestaan uit types dagelijks maatpak tot afgedragen spijkerbroek met een oud reclameshirt van KPN als dagelijks omhulsel.

Bij ons zou een dresscode noodzaak zijn, puur omwille van die reden. Mijn schoonmoeder heeft hemel en aarde moeten bewegen om te vermijden dat schoonpa op de doop van zijn kleindochter niet in short met witte sokken, hemd met korte mouw en bretellen in de kerk ging zitten. Want dat was toch echt wel netjes genoeg vond hijzelf. (Er zaten achteraf daadwerkelijk mannen in spijkerbroek en hoodie in de kerk op het doopsel van hun eigen kind....)

Maar op zich zijn de oude dresscodes wel een mooie handleiding vind ik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:20

Ik snap best dat men graag mooie foto's wil hebben van zo'n dag, en ik zal zorgen dat ik feestelijk gekleed ben, maar om nou te worden gevraagd als decorstuk,...no thanks :+