Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
axel_1997 schreef:Het verkrijgen van die tweede stam zal nog het ingewikkeldste zijn. Daarna kan je te werk gaan zoals met elke andere bonsai.
Het mooiste is meestal als de primaire stam wat dikker, hoger en rechter op groeit dan de secundaire stam. Maar je kan ze ook grillig en dramatisch schuin uit elkaar laten groeien.
Je kan je boompje vlak boven de grond afknippen en hopen dat er twee uitlopers gaan groeien. Maar geen garanties. Hij kan ook afsterven of maar één uitloper geven.
Een andere methode om een tweede stam te krijgen is een hem er tegenaan enten. (Dit heb ik zelf nog nooit gedaan. Dus lees je goed in.) Het liefst is je boompje dan al iets dikker. Ongeveer 1cm. Dan neem je een tweede kleinere zaailing of een stekje van deze. Bij het verpotten spoel je de wortels schoon. Daarna maak je een wond aan de wortelbasis van elke plant. Dat kan door een dikke wortel af te knippen of door de schors in te snijden. De wonden moeten ongeveer even groot zijn. Daarna druk je de wonden tegen elkaar en je bind ze strak bij elkaar met enttape.
Het geheel kan je vervolgens oppotten. Om het vergroeien te versnellen kan je mest geven en de stambasis omwikkelen met sphagnum. Dat laatste komt ook de tapsheid van de stam tengoede.
Draadenten kan ook. Dat heb ik wel al een keer gedaan en geeft mooie resultaten. Dan rijg je een dunne zaailing of twijg door een boorgat in de stam of een dikke wortel. De moeilijkheid is dat een els dikke knopen maakt die gemakkelijk afbreken bij het door rijgen.
Nog een methode is Marcotteren. Ook dat heb ik nog nooit gedaan. Maar het zou een heel mooie wortelbasis moeten opleveren. Je maakt een ringwond vlak onder een vork in de stam zodat de bovenhelft gedwongen is nieuwe wortels te maken. Die wond omwikkel je met sphagnum waar de wortels in kunnen groeien en zwart kunststof zodat het sphagnum vochtig blijft en de wortels in het donker kunnen groeien. Let op dat je bij het vastknopen de stam wat groeiruimte gunt,
Als het sphagnum is volgegroeid met wortels kan je je nieuwe plant losknippen van de onderstam en oppotten. Peuter het sphagnum nog niet los. Daar zijn de wortels te kwetsbaar voor. Eerst een jaar groeien.
Cheytjuh schreef:Wauw Axel, wat een prachtige bonsai heb jeje kunt gewoon de kennis en de ervaring en passie zien, geweldig..
Ook andere Bonsai hier die erg mooi zijn.
Ik heb vorige week een 'Bonsai' gered van de kliko, zou het leuk vinden om er een gewoon leuke vorm van te kunnen maken maar het vergt nogal wat kennis volgens mij. Zijn er 'makkelijke' guides voor een simpele starter als ik?
fleur_yen schreef:Wow wat een gaaf topic! Ik had een beetje hetzelfde als iris82, er gaat een wereld voor me open waarvan ik geen weet had. Super interessant, en heel tof hoe Axel_1997 alle kennis deelt. Wellicht raak ik nog geïnspireerd ondanks tot nu nog onontdekte groene vingers. Wij hebben vorig jaar 1 bonsai in het tuincentrum gekocht en die vinden we leuk, geen idee dat dit daar achter zat. Wellicht ga ik me verder verdiepen op een regenachtige dag
Siamsmeesje schreef:Was dit topic geloof ik een beetje kwijt![]()
Maar wat een mooie show zeg, goed dat ik het niet wist, ik had daar geloof ik de hele dag met een emmertje rond gelopen LOL![]()
Hier is het nog steeds afwachten of mijn limoen stekken wortel gaan schieten. Eentje heeft wel een stel bloemen gemaakt, maar die heb ik eruit geknipt om de energie zoveel mogelijk naar de wortels te krijgen. Ik had alleen gehoopt op wat meer zon deze deze winter, want zonder zon waarschijnlijk geen wortels. Eind maart maar eens kijken of ze vast staan in de pot, en anders op nieuw beginnen en eventueel ook de citroen en de bergamot proberen te stekken.
In de koelkast heb ik nu zaden van een Japanse esdoorn liggen, en die wil ik van het voorjaar ook gaan zaaien. Iemand nog tips wat ik het beste kan doen? Wel of niet in een vochtige omgeving, of juist wat droger?
In de samenvattingsaflevering van Gardners World, zat vorige week ook een stukje over een bonsai-kweker. Op de onderstaande link kan je het programma terug zien, maar de kweker is van af pakweg 41 minuten.
https://www.youtube.com/watch?v=rbS8Mhy-YNE
Melzazu schreef:Wat weet je er toch veel van Axel! En wat gaaf die foto’s van de tentoonstelling.
Ik begrijp wat je bedoelt met dat zonder blad je alle “foutjes” kunt zien. Ik wist dat niet dat dat van belang was voor sommige bonsai fanaten. Erg interessant allemaal.