Help, mijn stad verandert. Hoe is het bij jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Help, mijn stad verandert. Hoe is het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 07:35

Ik vind de hipster tentjes minder ergerlijk tbh.
Waar ik me echt aan kan ergeren is dat alles shoarma is. Variatie is leuk.

Maar in Utrecht heb je nog wel die leuke boetiekjes, die kleine winkeltjes die je nergens anders hebt. In Amsterdam ook. Ik vind dat leuk. Vroeger ging ik om die reden ook naar de stad, die dingen halen die je nergens anders ziet.
Of op een terrasje mensen kijken.

Best kans dat het ook wel weer terug komt hoor. Veel mensen missen het.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 08:59

Ik zie nu een licht positieve trend : dat er o.a. gestopt wordt met het "gratis" retourneren. Heeft voor mij 2 voordelen : 1) onodige afval wordt terug gedrongen en 2) dat mensen dan toch weer voor kiezen om fysiek te gaan winkelen.
Ook zie ik dat er "repaircafé's" meer in mode komen, dat een slangetje een kapotte contact niet meteen weer reden is om nieuw te kopen.
Het zijn de kleine dingen, die toch weer hoop geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:11

https://nos.nl/artikel/2459188-winkelle ... en-geopend

Het tij schijnt te beginnen te keren: de winkelstand groeit weer een beetje, en - wat ik zelf ook al dacht - veel leegstaande winkels worden/zijn ook omgezet in woningen.

Op termijn zou je dan toch weer wat leefbaardere centra kunnen krijgen. Misschien wel leuker dan 'vroeger': geen winkelstraten die na 6 uur verlaten zijn, maar gemengd wonen en winkels en dus ook na 6 uur nog wat beweging.

(Ik moet tegenwoordig vaak na 6 uur in Barneveld centrum zijn - wat is dát desolaat als de winkels dicht zijn)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:47

Wat ik in mijn woonplaats jammer vind is dat ze jarenlang alles wat oud was tegen de vlakte hebben gegooid. Meestal kwam er hoogbouw voor in de plaats. Nu ze eindelijk in beginnen te zien dat je ook van iets ouds weer iets moois kan maken staat er bijna niks meer wat de moeite van het redden waard is. En idd groen weg is ook iets wat ik heel jammer vind. Mijn ouders wonen vlak langs een oude polderweg, daar stonden toen ik geboren werd mooie hoge populieren. Nu zijn niet alleen die mooie hoge bomen weg maar in de weilanden er langs, staat nu een complete nieuwbouwwijk. Nu weet ik ook wel dat populieren het eeuwige leven niet hebben, maar het toont toch wel compleet anders nu. Ik hou van die wegen waar mooie hoge bomen langs staan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:11

Ik werkte vroeger in Vleuten en ging dan op de brommer naar mijn werk vanuit Utrecht, ik reed echt langs de weilanden waar nu ook een hele nieuwbouwwijk is gekomen.
Ik had een vriendin in Kockengen waar ik op de brommer heen ging, idem dito, daar zijn ook hele wijken bijgekomen.
Ik vond Kockengen toendertijd echt een beetje Swiebertjeachtig, ons kent ons en op zaterdag was er soos bij de kerk :))

Kijk in Utrecht hoe ze de Catsingel hebben verkracht, práchtige gebouwen stonden daar!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:53

Canon schreef:
Ik ken Utrecht gek genoeg ook echt als de stad met de vele toffe boekhandels, sfeervolle restaurants onderaan de singels (Of heet dat standskanaal daar? Hoe noemen jullie ze?)

Ik denk dat je de Oudegracht bedoelt. Dat begrip is nog nét even bekender en gangbaarder dan werven en werfkelders ;)

Ibbel schreef:
(Ik moet tegenwoordig vaak na 6 uur in Barneveld centrum zijn - wat is dát desolaat als de winkels dicht zijn)

Oooh Barneveld, ja vreselijk. Ik heb er twee jaar gewoond, het voelt echt alsof je op een eiland zit dan. Al heb ik dat gevoel overdag ook wel een beetje :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:13

Kippedaarep. En dan die 2 gigantische kerken aan de rand van de bebouwde kom.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:22

SusanH schreef:
Kippedaarep. En dan die 2 gigantische kerken aan de rand van de bebouwde kom.

De Ziggo Dome en het Circustheater, noemde mijn fysio ze altijd :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:24

Ik herken dit zeker ook!

Denk wel dat het ook te maken heeft met de veranderende structuur van de samenleving. Veel clubs draaien bijv op vrijwilligers. De voetbalclubs bijv vereisen bardienst van de ouders van de voetballertjes, wasdienst en het taxien van de kinderen naar wedstrijden. Dat kon voorheen heel prima omdat veel gezinnen bestonden uit 2 ouders waarvan 1 veel thuis was. Hetzelfde geld voor andere clubs en verenigingen. Ik zie hier dat veel besturen bestaan uit 60 of 70+ers. Ze krijgen geen jong bloed erin omdat we allemaal knetterhard moeten werken voor onze dure levens en het beetje vrije tijd die we hebben gaan we relaxen met het gezin. Dan gaan we niet in het bestuur van de speeltuinvereniging, lokale toneelclub of de ijsclub om maar wat te noemen. Dus die gaan voor een flink deel uitsterven ben ik bang! Enorm jammer! Maar ik ben dus 1 van die mensen die er zelf ook geen tijd/energie voor heeft en dus onderdeel van het probleem want daarvoor betaalde krachten inhuren is helemaal niet te doen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:08

Ik las zojuist wel dit hoopgevende bericht: er worden alweer nieuwe speciaalzaken voor andere dingen dan eetwaren, koffie of kleding geopend. Dus als de huurprijzen in jouw stad of plaats geen Amsterdamse waarden bereiken, kan datgene wat er is misschien wel blijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:07

Ik heb het idee dat de tijd waarin mooie oude gebouwen werden afgebroken en er lelijke grote kantoorgebouwen voor in de plaats werden gezet, gelukkig achter ons ligt.
Het is jammer dat het kwartje pas zo laat valt, maar volgens mij is er nu meer oog voor restauratie en behoud van stadsgezicht etc
Alleen ja, wat weg is, is helaas weg, dat is wel heel erg zonde.
En ja die nieuwbouwwijken.. ook daar heb ik het idee dat het wel iets minder lelijk en goedkoop gebouwd wordt dan vroeger, maar tja, echt enthousiast word ik er ook niet van nee.
En ik vind het jammer dat er volledig wordt ingezet op grote eensgezinswoningen, terwijl er volgens mij veel behoefte is aan kleinere woningen met tuintje voor mensen alleen, of stellen zonder kinderen of met één kind, en gelijkvloers voor oudere mensen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:10

Niet helemaal hoor. Er worden ook hele leuke appartementen gebouwd :)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:14

Dat er nieuwbouw moet komen begrijp ik, maar waarom nieuwbouw vanaf 4 ton? Waar blijven de woningen voor starters. Waarom moeten veel ( niet allemaal) mensen minimaal 140m2 woonoppervlakte? De sociale huurwoningen hier verdwijnen en er komen dure koopwoningen voor terug.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:16

Avalanche ja dat geloof ik ook wel, zo zwart wit zal het niet zijn. Maar als je klein wil wonen kom je niet snel op de begane grond met een tuintje uit. Het is óf appartement op een verdieping, óf een eensgezinswoning met vijf kamers -O-

Boheme idd!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:19

https://www.hofvanhuesse.nl/

Dit vind ik zo'n voorbeeld. Hartstikke mooi, maar alleen groot en voor de hoge inkomens.
Waarom worden er niet wat woningen van 80m2 tussen gebouwd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:22

Er is een wettelijke verplichting minimaal 30% woningen in het lage segment/starterswoningen te bouwen bij nieuwbouwprojecten. En dat gebeurt ook gewoon. Sommige gemeentes eisen zelfs 50%.
Grens 'lage segment' is tussen de 230k en 280k - ook de grens voor gemeentelijke garantieleningen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:29

Dat geldt dan niet voor het project dat ik hierboven noemde.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:34

Nikass schreef:
Dat geldt dan niet voor het project dat ik hierboven noemde.

En niet voor de 5 projecten die nu gebouwd worden in Dordrecht. Volgens mij is het namelijk zo dat 30% geld voor alle woningen en niet nieuwbouw.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:42

musiqolog schreef:
Ik dacht al, wanneer komt de eerste "Nederland-is-vol"-post. 't Is er ook wel het topic voor hè? "Ik verlang naar vroeger" is erg vaak codetaal voor "weg met de buitenlanders".

Ik mag aannemen dat je mijn post niet bedoelt, want dan is er sprake van zelf invullen. In mijn geval doel ik op het volbouwen van Nederland. Dat het land te vol is qua inwoneraantal, dat is een andere discussie en niet voor dit topic bedoeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:06

Maar ook het volbouwen komt vaak ook door de vele regeltjes.

Er staat ook veel leeg wat geen woonhuis mag worden en dat is vaak zonde.

En natuurlijk willen mensen niet op een industrie terrein wonen, waar vaak ook behoorlijk wat leeg staat, maar in kleine dorpen heb je bijv weer de benzinepomp tussen de woonhuizen, winkels etc etc.

Toevallig wilde mijn moeder weten wat ergens in Amsterdam zat en zaten we even op maps. We zijn Amsterdammers, maar er nu al een tijd niet geweest. Als je alleen al kijkt wat er allemaal aan winkels zit tegenwoordig.
Er zijn vast veel mensen die dat leuk vinden of nu zo gewend zijn, maar wij vonden de echte exclusieve winkeltjes juist leuk en daarvoor kwamen mensen ook echt naar de stad.

Ik geef ook al jaren het online shoppen de schuld en probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. Zeker wat kleding betreft, winkel ik niet online.
Maar veel winkels zijn zelf steeds beperkter geworden in de straat en promoten zelf het online bestellen.

Supermarkten worden steeds groter en nog groter en komen net buiten de winkelcentra te liggen. Dan is het auto voor de deur, volladen en klaar. Er is geen "verplicht" loopje meer langs de winkels.
En ook de supermarkten bezorgen steeds meer of hebben geen kassieres zodat het steeds meer iets snels en zakelijks wordt.
De Jumbo hier is dan een uitzondering met een klets kassa.

Parkeren is op veel plekken een groot probleem geworden. Of het mag niet, of het is duur of ligt op afstand van de winkels. Prima, maar het houdt ook mensen tegen en dan is online toch makkelijker.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:25

Nikass schreef:
Avalanche ja dat geloof ik ook wel, zo zwart wit zal het niet zijn. Maar als je klein wil wonen kom je niet snel op de begane grond met een tuintje uit. Het is óf appartement op een verdieping, óf een eensgezinswoning met vijf kamers -O-

Boheme idd!

Mja, aan de andere kant, hoe erg is dat? In Amerika heb je suburbs met allemaal dezelfde straten en dezelfde winkels, en mensen moeten een auto hebben om ergens te komen...... dat wil je ook niet. Ik vind appartementen helemaal prima.

Overigens is de huizenmarkt ook zot geworden. Ik verwacht dat over een paar jaar de prijzen wel wat normaler zijn.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:46

Shadow0 schreef:
Ik vind Utrecht eigenlijk best verbeterd door de tijd, en het was al leuk. De Catharijnesingel die nu weer open is... Niet alles is ideaal en ik zou her en der wel wat van de oude busverbindingen terug willen hebben. Het busstation aan de andere kant van het station maakt de bereikbaarheid aan de centrum/noord/oostkant wel echt slechter. Maar ik geloof niet dat ik verder in Utrecht het idee heb dat vroeger alles beter was.

De Catherijnesingel is toch ook wat. Eerst dicht gooien en dan weer vol met water.

Verandering is niet altijd beter of altijd slechter.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:47

Of verandering zelf is gewoon neutraal omdat iedereen er wat anders van vindt. :D

Ha, grapje, ik las de 'niet' niet, dus ik bevestig nu vooral wat je al zegt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:53

Er zijn op het Catharijnesingel heel veel mooie gebouwen en huizen plat gegaan voor betonnen kantoren, echt zo zonde!
Dat het singel terug is is mooi, ik herinner me nog als kind dat ik met mijn vader er iedere zondagochtend langs wandelde.
Het Azu (nu UMC) zat er ook, had ook iets dat oude ziekenhuis maar voldeed niet meer, nu zijn ook het Overvechtziekenhuis en ziekenhuis Ouderijn weg, allemaal naar het Antonius.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:09

Maar al dat verbouwen naar nieuwe regels wordt je ook gek van. Mn moeder komt net uit ziekenhuis, moet stuk bij, want de zalen zijn te klein......

Mijn oma woonde 24jr geleden in een bejaardenhuis. Moest tijdelijk eruit, want ging van 1 kamer woningen naar 2 kamer woningen. Nu is een paar jaar terug toch maar het hele gebouw gesloopt.

Ik vind de oude bouw in Amsterdam, zeker aan de grachten heel mooi. En toch zijn er stukken met nieuwbouw dat je alleen maar stomverbaasd staat te kijken dat zoiets ertussen gezet mocht worden. Andere mensen met een andere smaak zullen het mooi vinden, maar ik kan het echt niet waarderen en velen met mij.

Wij woonden in het jonge Almere. Ze hadden een blanco vel en konden alles bedenken en ook vooruit bedenken. Toch zijn er onwijs veel fouten gemaakt en is er ook al een en ander gesloopt, flink op de schop geweest etc.

En hoe mensen willen wonen kan je gewoon niet voor een ander beoordelen of bepalen. Er zijn veel stadsmensen die daar van houden en dat ook opzoeken. Voor veel stadsmensen is het te duur geworden en die zijn noodgedwongen iets naar buiten getrokken.
Klanten van ons klaagden steen en been, die wilden echt de stad niet uit.

Ik ben een geboren stadsmens, maar heb er niks mee. Heb ook een paar keer in een appartement gewoond, maar vind dat vreselijk. Ik zie al dat ik gedwongen word om daar toch te gaan wonen.
We werken zelf hard voor ons geld en je zou toch wel iets van keus moeten kunnen behouden waar en hoe je graag wil wonen.

En nu wonen we buitenaf, maar genoeg mensen die echt niet met ons willen ruilen, dus dat zou prima moeten zijn. En nee, ik wil absoluut geen flatgebouwen in onze tuin.

Ik denk dat we heel veel ruimte veel beter kunnen benutten als we niet tegen alle regeltjes in Nederland zouden aanlopen. Met behoud van groen natuurlijk, want dat zou ik niet willen inleveren.

En zoals ik eerder een keer schreef; maak het mensen mogelijk om op eigen erf bij te bouwen voor oudere ouders en of kinderen. Het kan soms, maar nog te beperkt, waar de wens er vaak wel is en feitelijk niemand daar last van heeft.