Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:30

32 kuub kost een 175 euro
60 kWh kost een 35 euro

Als dit jou maar 60 euro kost, heb je een mooi goedkoop contract.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:37

Dees schreef:
60 kWh kost een 35 euro

Ik heb variable tarieven maar bij mij kost een kuub gas zo’n €2,15 dus dat zou dan zo’n €69 zijn.

Ik kreeg mijn jaarrekening in november. Kreeg nog €347 terug en dat met een maandbedrag van €65 pm. Nieuwe voorschotbedrag was €153, die heb ik terug gezet naar €100. (Ik blijf ruim onder de prijsplafonds dus alleen december is een extra dure maand voor mij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:49

Dees schreef:
60 kWh kost een 35 euro

Ik betaal €2 per m3 en €0.80 per kwh. Je vergeet de vermindering energiebelasting en de lagere btw waardoor het momenteel lager uitkomt dan in 2023.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:53

En als 32 m3 €175 kost zou het al richting de €5,50 per m3 gaan? Ik hou de variabele tarieven in de gaten maar boven de €4,20 heb ik het nog niet gezien (wat uiteraard ook een belachelijke prijs is)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:03

Rekenfoutje :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:08

nikkel schreef:
Er zijn genoeg mensen waarbij, heat or eat wel erg letterlijk genomen kan worden. Het beste is volgens mij: per maand afrekenen dat kan met die slimme meters.

Zodat men alleen in de winter maar omkomt van de honger?

Los daarvan moet je dan wel een slimme meter hebben én moet die het dan wel doen. Ik heb er één, maar die kan wegens een defect al een maand of tien niet op afstand uitgelezen worden. Het ding moet vervangen worden, maar de netbeheerder heeft een enorm tekort dus dat is nog altijd niet gedaan.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:16

Ik heb die ellende gelukkig (nog) niet, maar ik ga ook echt geen honderden euros betalen per maand. Ze zien maar hoe ze het voor elkaar krijgen aan einde van mn contact. Ze willen nu gewoon zelf een spaarpot opbouwen omdat ze weten dat mensen niet kunnen betalen, hun probleem. Ze gaan maar staken of zo om de regering eens in te laten zien dat het anders moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:21

wyoming schreef:
Dees schreef:
60 kWh kost een 35 euro

Ik heb variable tarieven maar bij mij kost een kuub gas zo’n €2,15 dus dat zou dan zo’n €69 zijn.

Ik kreeg mijn jaarrekening in november. Kreeg nog €347 terug en dat met een maandbedrag van €65 pm. Nieuwe voorschotbedrag was €153, die heb ik terug gezet naar €100. (Ik blijf ruim onder de prijsplafonds dus alleen december is een extra dure maand voor mij)

Die 2,15 is zonder de energiebelasting en btw he.

Dus er komt nog gemiddeld 50/60 cent per kuub bij. Dat vergeet ook iedereen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:40

Joanne1987 schreef:
Ze zien maar hoe ze het voor elkaar krijgen aan einde van mn contact.

Eh, wat? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:46

Joanne1987 schreef:
Ik heb die ellende gelukkig (nog) niet, maar ik ga ook echt geen honderden euros betalen per maand. Ze zien maar hoe ze het voor elkaar krijgen aan einde van mn contact. Ze willen nu gewoon zelf een spaarpot opbouwen omdat ze weten dat mensen niet kunnen betalen, hun probleem. Ze gaan maar staken of zo om de regering eens in te laten zien dat het anders moet

Huh ?

Hun probleem? Het is jouw probleem als je het niet kan betalen. Aan het einde zal je ook moeten betalen en als je niet betaald zullen ze gewoon incassobureau sturen.

En de regering is ook niet verantwoordelijk ervoor dat een ander de rekening niet betalen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:43

Joanne1987 schreef:

Met deze mentaliteit komen we er echt in deze wereld.
Vergeet niet dat bij dit soort processen de rekening bij de burger wordt neergelegd of via belastingheffing of rechtstreeks via hoge tarieven.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:38

Spenk schreef:
Die 2,15 is zonder de energiebelasting en btw he.

Dus er komt nog gemiddeld 50/60 cent per kuub bij. Dat vergeet ook iedereen.

Bij mij is dat inclusief
Afbeelding

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 01:42

Wat ik bedoel, ik ga geen €700 plus per maand betalen als dat betekend dat ik geen geld voor eten meer heb bijvoorbeeld. Tevens zoals iemand op begin al zegt, voorschotten weg ivm faillissement aanbieder. Dit gaat geheid weer gebeuren, maar he, de aanbieder heeft zn geld dan in ieder geval. En zoals iemand anders ook zegt, voorschotten kloppen vaak geen eens, worden veel hoger geschat (en dan heb ik het niet over bedrag maar over kWh en kuubs gas)

Wat ik net regering bedoel? Ik zeg nergens dat hun mijn rekening moeten betalen, maar ze zouden wel wat meer partij voor eigen volk mogen kiezen behalve een prijsplafond beloven wat bijna niet doorging en wat niet eens echt gunstig blijkt voor de burger. En wat denk je van niet alle energie exporteren goedkoop en duur importeren voor eigen volk? En eens in het algemeen aan eigen volk gaan denken, makkelijk praten dat we moeten bezuinigen terwijl ze in Den Haag te lam zijn om even uit te zoeken hoe de thermostaat daar omlaag moet...

Misschien heel egoïstisch, ja...
Maar Nederland gaat finaal naar de klote door dit alles, wij staan als volk momenteel 10-0 achter, maar nogmaals dat is mijn mening en gevoel. Ik zal er ook nooit iemand op afvallen die wel driekwart van zn maandsalaris nu naar de aanbieders brengt en thuis in de kou gaat zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:35

Joanne1987 schreef:
Wat ik bedoel, ik ga geen €700 plus per maand betalen als dat betekend dat ik geen geld voor eten meer heb bijvoorbeeld. Tevens zoals iemand op begin al zegt, voorschotten weg ivm faillissement aanbieder. Dit gaat geheid weer gebeuren, maar he, de aanbieder heeft zn geld dan in ieder geval. En zoals iemand anders ook zegt, voorschotten kloppen vaak geen eens, worden veel hoger geschat (en dan heb ik het niet over bedrag maar over kWh en kuubs gas)

Wat ik net regering bedoel? Ik zeg nergens dat hun mijn rekening moeten betalen, maar ze zouden wel wat meer partij voor eigen volk mogen kiezen behalve een prijsplafond beloven wat bijna niet doorging en wat niet eens echt gunstig blijkt voor de burger. En wat denk je van niet alle energie exporteren goedkoop en duur importeren voor eigen volk? En eens in het algemeen aan eigen volk gaan denken, makkelijk praten dat we moeten bezuinigen terwijl ze in Den Haag te lam zijn om even uit te zoeken hoe de thermostaat daar omlaag moet...

Misschien heel egoïstisch, ja...
Maar Nederland gaat finaal naar de klote door dit alles, wij staan als volk momenteel 10-0 achter, maar nogmaals dat is mijn mening en gevoel. Ik zal er ook nooit iemand op afvallen die wel driekwart van zn maandsalaris nu naar de aanbieders brengt en thuis in de kou gaat zitten

Dan trek je aan de bel bij diverse instanties en je kijkt zelf waar je kan bezuinigen, kop in het zand, kont tegen de krib bereik je niets mee. Geef schriftelijk aan dat je de rekening niet kan betalen. Hou het zakelijk. Bedenk wel dat ook de Banken hebben geleerd van eerdere faillissementen wat klanten uithalen om hun geld terug te halen. Ze maken het daardoor voor mensen die op een andere manier hun geld zijn kwijtgeraakt dat procedures om het terug te halen(denk aan de MOI) dadelijk onmogelijk worden.
Maar het aantal Na Mij De Zondvloed wordt met de dag groter omdat er alleen maar op KORT termijn wordt gedacht en niet op lang termijn( Iets wat ons geacht Kabinet al een jaar of 20 gedaan heeft)
Beter is het om met zijn allen dit op te lossen ipv verder gaan met polariseren want dat laatste wordt steeds erger. Er zal van 2 kanten water bij de wijn moeten worden gedaan oa iets met belasting op vermogen ipv arbeid. }:)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:44

Wij zijn er eindelijk doorheen gekomen bij Greenchoice en het is gelukt. Voorschot is op 200 gezet zoals we wilde. Wel bleken we de jaarnota pas 1 juli te krijgen, ondanks dat 8 januari ons contract afloopt.

Toen zei mijn zus “en daar kun je niks aan doen”. Nee. Dat kon niet. Zij zo. “Ok, in dat geval gaan we per 8 januari overstappen, want dan krijgen we wel een afrekening. Wij hebben 1000 euro te veel betaald tot nu toe, we willen dat asap terug.”
Hij. “Oh oh. Ok. Nou, dan zal ik hem op 1 februari zetten”.

Kortom, als je gaat dreigen met overstappen kan het ineens wel :roll:

Ach ja. Tis gelukt.

Ons voorschot was berekend op een historisch verbruik van 1600 m3 gas 8)7 . Elektra viel nog wel mee. We hebben sinds 1 juli 185m3 verbruikt. 8)7

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 14:20

Voor diegenen die het interesseert, het verhaal is nog niet klaar.

Ik begin even in dec, toen stond mijn voorschot nog op 320,-. Ik had ondertussen mijn automatische incasso ingetrokken.
Halverwege december kreeg ik een voorschotnota voor januari van 320,-. Net daarna kreeg ik een mail dat mijn voorschot in januari 281,- zal worden.
Dus ik voor januari die 281,- betaald.

Kon er op wachten dat ik een mail kreeg of ik 39,- wilde betalen omdat ik te weinig had betaald.

Dus klantenservice via de chat benaderd en verteld dat vs januari lager was geworden dus ik niet 39,- ging nabetalen.
Zou worden genoteerd en nagevraagd.

5 dgn later kreeg ik telefoon, of ik die 39,- even wilde overmaken. Hele verhaal weer verteld en erbij gezegd dat ik de service beneden peil vindt en hoopte dat dit gesprek zou worden opgenomen. Dame was het met me eens, werd wederom genoteerd en voorgelegd.

Nota vs februari kwam tegelijk met een incassonota van 39,- + 20,- incasso kosten.
Braaf de 281,- voor febr overgemaakt en een fijne mail gestuurd over die incasso nota plus diverse bijlagen en verwijzing naar toezeggingen in de mail/chat dat die 39,- zou worden opgeheven.

Paar dagen later, mail dat ik voor febr maar 242,- had overgemaakt en of ik maar even....

NEE! ga ik niet doen (per mail uiteraard) want hier is het bewijs dat ik 281,- heb overgemaakt en dat die 39,- zou worden opgeheven.

Zucht, ze lezen gewoon mijn mail niet want ik kreeg weer een mail met die 242,- en dat ik te weinig had betaald.
Moeilijk toch die administratie....

Afijn, klachtenformulier ingevuld en nu wachten op antwoord.

Nu zullen er mensen zeggen betaal gewoon die 39,- na en waar gaat het over, maar nee dit is voor mij nu principe kwestie en de laksheid waarmee ze met de mails en toezeggingen omgaan kan ik heel erg slecht tegen.

Kost me misschien nu energie maar geen geld. En met die energie blijf ik warm want mijn kachel staat al maanden op 15 graden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:48

Waar je je energie maar aan wil verspillen.

Rechtsbijstand heeft je al bevestigd dat je redenering niet klopt en je dus ongegrond besloten hebt niet volledig voorschot te willen betalen.

Dat een medewerker je zegt te begrijpen, geeft je niet officieel gelijk/ toestemming. Ik lees dat het voorgelegd zou worden, gezien ze je blijven vragen naar het bedrag denk ik eerder dat het antwoord niet in je voordeel was.

Succes iig.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:59

En daarom zijn energiebedrijven onbereikbaar dezer dagen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:10

cissy schreef:
Paar dagen later, mail dat ik voor febr maar 242,- had overgemaakt en of ik maar even....

NEE! ga ik niet doen (per mail uiteraard) want hier is het bewijs dat ik 281,- heb overgemaakt en dat die 39,- zou worden opgeheven.

Oooh, dat is ook smerig! Ze verrekenen dus eerst het (betwiste!) extra voorschot, zodat ze daarna kunnen doen alsof JIJ je niet aan de afspraken houdt, want nu moet je dus niet alleen de situatie over januari bewijzen maar ook die over februari.

Hou het heel goed bij allemaal, en vertrouw dus zeker ook niet op alleen maar hun portaal en bewaar de mails goed!

Citaat:
Kost me misschien nu energie maar geen geld. En met die energie blijf ik warm want mijn kachel staat al maanden op 15 graden.

-:(- }:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:11

Principes kunnen een mens behoorlijk in de weg zitten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:07

VOlhouden hoor, mij is het ook gelukt. Zij zitten fout, niet jij.

Overigens stap ik per 1 maart wel over want ik was die praktijken meer dan zat

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 22:04

Dees schreef:
Principes kunnen een mens behoorlijk in de weg zitten.

Er zit mij niks in de weg hoor, slaap er niet minder van.

Ik begrijp al dat er wat mensen het anders zouden doen, prima, maar ik doe het nu even zo en zie wel waar het schip strandt.

Shadow, ik hou alles minutieus bij, ben gewend te administreren :list:

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:39

Als niemand zou protesteren kunnen bedrijven gewoon doen wat ze willen.
Ik vind het juist goed dat iemand een lijn trekt.
Het is haar geld en waarom zou ze extra kosten betalen als de fout niet bij haar ligt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 19:23

na nog twee mails van Eneco te hebben gehad met een uitgebreid saldo overzicht erbij waar die 39,- dus lekker bleef door sudderen en mijn mails wederom niet werden gelezen of begrepen (ik praat blijkbaar chinees of zo) heb ik maar een klacht geopend op klachtencompas.nl

en wat schetst mijn verbazing! zomaar ineens opgelost??

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/e ... 1b#reageer

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:42

Ja daar zijn dat soort bedrijven erg gevoelig voor.