Rare mensen op marktplaats deel 9!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 12:40

Roodvos schreef:
Vraagje: zetten jullie kopersbescherming ook aan?


Ik wel, dan is de keuze aan de koper of ze ervan gebruik willen maken of niet. Heb dat nog maar 1x gehad in de honderden deals die ik via marktplaats gesloten heb.

upendo

Berichten: 22319
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:14

Ik ook niet, al moet je donders oppassen want als je een betaalverzoek aanmaakt met verzenden doet Marktplaats het voor het gemak automatisch maar even zelf aan....

_Mir
Berichten: 1373
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:49

Roodvos schreef:
Vraagje: zetten jullie kopersbescherming ook aan?


Wat verandert er dan?

Roodvos

Berichten: 6752
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:52

_Mir schreef:
Roodvos schreef:
Vraagje: zetten jullie kopersbescherming ook aan?


Wat verandert er dan?

Geen idee, ik heb nog maar 2x iets verkocht via MP en dat werd afgehaald :+ .
Maar ik heb nu grote opruiming dus een aantal items op MP gezet (met vooralsnog 0 succes :Y) ) en bij iedere advertentie vraagt MP of ik kopersbescherming wil aanzetten om betrouwbaarder over te komen. Als ik in de toelichting lees, dan gaat bij kopersbescherming het geld eerst max. 7 dagen naar een tussenrekening en als de koper aangeeft het product goed ontvangen te hebben gaat het naar de verkoper. De extra kosten ervoor zijn voor de koper. En die tussenpartij bemiddeld ook als er een probleem is met het product.


upendo schreef:
Ik ook niet, al moet je donders oppassen want als je een betaalverzoek aanmaakt met verzenden doet Marktplaats het voor het gemak automatisch maar even zelf aan....
Goede tip +:)+

janna

Berichten: 4538
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:26

Plus als de ontvanger meldt dat ie een lege doos heeft ontvangen, of een kapot artikel of zo, dan krijg je als verkoper niets...
Ik doe er niet aan mee aan die kopersbescherming.

DubbelFun

Berichten: 88950
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:27

Een kopersbescherming beschermt dus de koper en níet de verkoper. Als verkoper zul je dan misschien vertrouwenswaardiger overkomen, maar je loopt ook een grotere kans om beduveld te worden en geen geld te ontvangen.
Persoonlijk zou ik er dus niet aan beginnen.

Anoniem

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:46

Ik heb hem ook standaard aan staan maar is dat nieuw ofzo dan?

Hier iemand die vroeg hoe lang mijn longeerzweep was op mp, vergeten erbij te zetten.
Dus ik maten doorgegeven, ze wou hem wel op komen halen en wanneer dat kon.
Antwoord gegeven, bericht gelezen, geen reactie meer.
Vanochtend weer gevraagd wanneer het haar uitkomt, wederom gelezen maar geen antwoord…
Lekker irritant weer, als je geen interesse meer hebt kan je dat toch gewoon even sturen.

Roodvos

Berichten: 6752
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:14

DubbelFun schreef:
Een kopersbescherming beschermt dus de koper en níet de verkoper. Als verkoper zul je dan misschien vertrouwenswaardiger overkomen, maar je loopt ook een grotere kans om beduveld te worden en geen geld te ontvangen.
Persoonlijk zou ik er dus niet aan beginnen.

janna schreef:
Plus als de ontvanger meldt dat ie een lege doos heeft ontvangen, of een kapot artikel of zo, dan krijg je als verkoper niets...
Ik doe er niet aan mee aan die kopersbescherming.

Ja, deze dingen ben ik dus ook een beetje bang voor. Er zijn zeker louche verkopers op MP, maar ook zeker louche kopers. De verhalen staan hier ook in het topic (of eerdere delen).

En ik ben geen winkel en doe niet aan retouren en garantietermijnen. Als je dat wil moet je naar de winkel en niet op MP kopen denk ik dan.

Raineri
Berichten: 6353
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:20

DubbelFun schreef:
Een kopersbescherming beschermt dus de koper en níet de verkoper. Als verkoper zul je dan misschien vertrouwenswaardiger overkomen, maar je loopt ook een grotere kans om beduveld te worden en geen geld te ontvangen.
Persoonlijk zou ik er dus niet aan beginnen.


Sorry val even binnen. Lees soms de struggles mee hier.

Kun je niet vastleggen op beeld dat alles netjes verpakt en verzonden is? Misschien goede vraag aan marktplaats.

DubbelFun

Berichten: 88950
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:01

Raineri schreef:
Kun je niet vastleggen op beeld dat alles netjes verpakt en verzonden is? Misschien goede vraag aan marktplaats.

Dat is in principe mogelijk, maar wie zegt dat je na de foto's de doos niet weer open maakt en er een baksteen in legt :D

Het gaat er om dat de kóper altijd beter beschermd wordt dan de verkoper; die trekt altijd aan het kortste eind.
Als ze het systeem waterdicht willen hebben moet een pakje door de koper onder toezicht van de vervoerder open gemaakt én goedgekeurd worden en die vervoerder geeft dan akkoord voor betaling.

upendo

Berichten: 22319
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:44

Nou precies. Een hoop ongein waar je als verkoper 9 van de 10 keer aan het hypothetische korte eind trekt.

Raineri
Berichten: 6353
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:56

Zal marktplaats eens mailen hierover. Wat vinden zij voldoende bewijslast dat jij het daadwerkelijk hebt verzonden :j
Ik ben ook enorm bang bedonderd te worden met dit soort dingen zowel als koper als verkoper.

DubbelFun

Berichten: 88950
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:58

De beste optie is om het zelf te gaan halen en als je daarvoor niet het hele land door wilt wachten tot er iets in je buurt te koop komt.

Raineri
Berichten: 6353
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:05

Ja ok, maar heb geen eigen auto en heb eigenlijk niet zoveel tijd. Dus als het makkelijker kan, dan ga ik daarvoor 8-)

Maar wel by far de meest veilige optie ja. Tot nu toe.

_l_amanda_l_

Berichten: 6054
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:32

Ik zet het eigenlijk altijd gewoon aan, je merkt vaak in het gesprek zelf wel of het wat gaat worden met de koper of niet :') Ik zit al een jaartje of 13 op MP en op een enkele mafkees na heb ik nog geen gedonder gehad (desbetreffende mafkees heeft op vrijdagavond het geld overgemaakt en me zaterdagochtend gemeld als oplichter "omdat het boek er nog steeds niet was" :') Nou ja, succes met je leven verder hè, het postkantoor is hier s' nachts gewoon dicht. Ook gewoon een boek van drie euro, waar maak je je druk om..)

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:13

ow wauw Amanda... hoe heeft MP dat opgepakt?! :+

thirteenn

Berichten: 2085
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:47

Ik heb een fiets te koop staan maar heb daar eigenlijk geen zin in. Ben alleen maar bang dat iemand tijdens een proefrit hem smeert :+

upendo

Berichten: 22319
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:59

thirteenn schreef:
Ik heb een fiets te koop staan maar heb daar eigenlijk geen zin in. Ben alleen maar bang dat iemand tijdens een proefrit hem smeert :+

Ik weet niet hoe duur de fiets is, maar kun je geen idee bewijs en mobiel van de koper bij je houden om diefstal te voorkomen?

Tamara

Berichten: 10449
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:49

Ik geloof dat ik als koper dan weer niet zo snel m'n ID en/of telefoon achter zou laten.. We hebben ooit wel fietsen gekocht maar geen idee wat we toen hebben afgesproken eigenlijk.

Ik had op FB een bod van €5 inclusief verzenden op een zwaar houten spel 8)7 Gevraagd of ze geen 1 was vergeten, voor €15 inclusief wil ik het wel verkopen, maar wederom geen reactie natuurlijk.

Vorige week wel iemand die gewoon netjes op tijd en tegen de vraagprijs een kinderfiets kwam halen. Ook wel leuk, had hoog ingezet met het idee dat er nog wel wat onder geboden zou worden, maar niet dus.

Ik zet kopersbescherming niet aan, ook nog niet gehad dat mensen er om vroegen. Op Vinted vind ik het wel fijn overigens, dan werkt het (meestal) goed. Behalve nu een pakketje van een andere verkoper aangemerkt is als mijn pakketje wat is ontvangen door koper. Zij had dat artikel bij andere verkoper daadwerkelijk gekocht en geschil geopend omdat het er nog steeds niet was. Op wonderbaarlijke wijze is het er nu dus wel, maar onder mijn naam 8)7 Dus nu is mijn pakket kwijt, maar volgens Vinted is het afgeleverd (terwijl het overduidelijk geen spel is maar een overhemd :+ ) dus is het klaar 8)7

beert
Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:57

Je kan toch gewoon meefietsen met een potentiële koper? Dan kan hij of zij ook niet verdwalen. En anders ga je naar een parkeerplaats en dan kun je de koper gewoon zien.

Tallie1979
Berichten: 22794
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:59

Of je rekent de fiets alvast af. Vinden ze het niks, komen ze terug en geld terug. Anders kunnen ze meteen door naar huis

janna

Berichten: 4538
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:04

Ik heb van de zomer twee fietsen verkocht en daar kwamen allebei de keren hele nette mensen voor. Een elektrische en 1 gewone fiets.

DuoPenotti

Berichten: 30456
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:13

Ik heb vorig jaar een oude elektrische verkocht aan ene Jan aldus zijn marktplaats naam, maar Ali stond aan de deur.
Die probeerde nog wat te handelen maar ik gaf aan dat de afgesproken prijs de prijs was en hij deed verder niet moeilijk en betaalde en nam hem mee.
Maakte niet eens een proefrit.

DubbelFun

Berichten: 88950
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:38

Misschien had Ali de naam van Jan aangenomen omdat ie te vaak geen reactie kreeg oid...

DuoPenotti

Berichten: 30456
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:59

Dat zou kunnen...
Maar van mij had Ali gewoon mogen komen, ik krijg zo juist een raar gevoel.