Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:44

Zullen we proberen om het in elk geval niet met elkaar persoonlijk uit te vechten, de meeste hier zijn tenslotte ook volwassen. :D Daarnaast is het voor TS ook niet echt leuk om pagina’s vol ‘grappige’ reacties te lezen die haar vriend belachelijk maken.

TS, voor wat het waard is: ik begrijp wel dat je er zelf buikpijn van hebt. Ongeacht wat de oorzaak van deze ruzie was zit je helemaal niet te wachten op gedoe tussen je vriend en familie. Ik zou zelf (gezien de leeftijd) niet het gesprek proberen te sturen, ze zijn oud genoeg om zelf wat met elkaar te delen als ze wat kwijt willen. Je zou eventueel zelf nog een statement kunnen maken dat je het niet bepaald gezellig vond en dat het voortaan anders moet.

Urbanus

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:45

Ts, zit je vriend ergens in het spectrum? Gebeuren dit soort dingen vaker?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:46

TS! Vervelende situatie zeg.

Ik zou gewoon beide heren het onder elkaar laten uitpraten. Snap dat je je ''in het midden'' gezet voelt. Vervelend. -O-

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 22:46

Wauw.. ik ben nu kapot.. ik kom hier voor een hulp vraag en uiteindelijk worden mijn vriend, mijn broertje en ook ik gewoon volledig de grond in getrapt... want ook voor mij komen er echt hele gemene reacties voorbij.. zoals ik ook al zei.. ik was op dat moment ook gezellig aan het kletsen en ik had NIET door dat hij regelmatig op zijn telefoon pokemon aan het spelen was, anders had ik daar echt wel wat van gezegd.

Ik weet dat het die avond niet netjes was allemaal.. alleen mijn ouders willen het met zijn 5en uitspreken.. wat ik in ieder geval toch ga voorstellen dan is op neutraal terrein. Ergens in het bos ofzo.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:48

Spoiler:
Brainless schreef:
Suliko schreef:
De schuld in dit verhaal ligt zeker niet bij TS, maar gewoon bij haar vriend. En ben het met AlwaysH eens dat broer niet had hoeven schreeuwen en schelden, ook een beetje onnodig, maar dat praat niets goed aan het gedrag van vriend.

Dus omdat iemand niet geestelijk aanwezig is, is degene meer fout dan degene die als een idioot gaat zitten schreeuwen/gillen? Helemaal in een restaurant?
Als ik zie dat mijn man zich afzondert dan zou ik hem of persoonlijk even aanspreken of een appje sturen :+
Als hij niet reageert ga ik echt niet als een viswijf tegen hem tekeer hoor, ik vind dat nog meer asociaal dan iemand die op zijn mobiel zit.

Dat bedoel ik dus ook.

Avalanche, hoe weet je dat?
Zoals ik het hoor zijn er dus kleinere hints gegeven. Ipv gewoon normaal vragen of hij zijn telefoon wil wegleggen.
Ik vind je altijd fout als je gaat schreeuwen.
Als je een k*tdag hebt gehad (bijvoorbeeld) hoef je dat niet af te reageren.

Het klinkt wel als een diepgewortelder probleem als je je zo opwindt. Of misschien serieus een slechte dag van de broer van TS waardoor het telefoongebruik de druppel was.
En het klinkt ook inderdaad wel alsof haar vriend een vorm van autisme oid zou kunnen hebben (of wie weet, overprikkeld en een slechte dag). Zo blijf je gokken.

Mede daarom kunnen we eigenlijk niet meer zeggen dan; op je telefoon zitten tijdens het eten is not done en schreeuwen is not done.
En altijd dat ge’dump hem’ in deze topics, oh my god. Je bent er niet bij. Doe niet alsof dumpen iets makkelijks en logisch is. Of je het nou meent of niet, niet leuk voor TS, en nee, ook geen nuttig commentaar.

Ik hoop dat ze het kunnen uitpraten want zoiets als dit moet natuurlijk geen spanning in de familie geven. :(:)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:54

De enige manier om dit uit te praten is via een POKEMON BATTLE

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:55

Momo94 schreef:
Wauw.. ik ben nu kapot.. ik kom hier voor een hulp vraag en uiteindelijk worden mijn vriend, mijn broertje en ook ik gewoon volledig de grond in getrapt... want ook voor mij komen er echt hele gemene reacties voorbij.. zoals ik ook al zei.. ik was op dat moment ook gezellig aan het kletsen en ik had NIET door dat hij regelmatig op zijn telefoon pokemon aan het spelen was, anders had ik daar echt wel wat van gezegd.

Ik weet dat het die avond niet netjes was allemaal.. alleen mijn ouders willen het met zijn 5en uitspreken.. wat ik in ieder geval toch ga voorstellen dan is op neutraal terrein. Ergens in het bos ofzo.

:knuffel: :knuffel: :knuffel:

Snap de lu**ige reacties niet zo. -O-
Laatst bijgewerkt door Caitlin_K op 24-10-22 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:55

Momo94 schreef:
Wauw.. ik ben nu kapot.. ik kom hier voor een hulp vraag en uiteindelijk worden mijn vriend, mijn broertje en ook ik gewoon volledig de grond in getrapt...

:knuffel:

Probeer het je niet aan te trekken. Die mensen kennen jou niet, je vriend of je familie niet en sommige mensen willen graag internetpunten scoren over andermans ellende. Dat ze vooral maar trots mogen zijn op hun supervolwassen grapjes. Waar eigenlijk gewoon uit blijkt dat veel meer mensen kinderachtiger zijn dan ze zelf vinden. +:)+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:57

Momo94 schreef:

Ach meis. Ik vind het wel een beetje verder gaan dan 'niet netjes' eigenlijk. Ik vind het best wel grenzeloos dat je vriend bijvoorbeeld z'n ogen dicht heeft gedaan. Ik kan me voorstellen dat je ouders ook hun zegje willen doen en dat het niet gezellig gaat worden.

Ik denk dat je het maar gewoon over je heen moet laten komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:58

Momo94 schreef:

Jij hebt sowieso geen schuld. Laat je niks aanpraten. Je bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van een ander.

Zitten jij en je vriend inmiddels wel op een lijn? Zolang hij z'n eigen aandeel niet ziet zal het lastig worden. Het is te hopen dat zowel je broer als je vriend open staan voor het gesprek. Mss kan je vriend als hij het lastig vindt wat op papier zetten. Dat helpt mij persoonlijk altijd wel bij lastige zaken

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:02

TS, sterkte! Wat sneu allemaal dit…..ik vraag me alleen wel af; waarom dit met z’n 5en bespreken? Escaleert het daar alleen niet meer van? Waarom niet je vriend en je broer met desnoods een neutraal iemand? Ook omdat er zoveel tijd tussen het voorval en het gesprek zitten; ben je niet bang dat iedereen z’n messen slijpt om het zo maar te zeggen en er fronten worden gevormd? Lijkt me geen uitgangspunt om tot een oplossing te komen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:05

Maakt iedereen dit kinderachtige gedoe niet veel groter dan dat het is? :=

Vriend excuseert zich, broer excuseert zich, kop koffie, klaaaaaar, opgelost.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:08

AlwaysH schreef:
Zoals ik het hoor zijn er dus kleinere hints gegeven. Ipv gewoon normaal vragen of hij zijn telefoon wil wegleggen.

Ik vind het ook niet goed, maar de manier waarop broer het formuleert suggereert dat hij het al vaker heeft aangegeven.
AlwaysH schreef:
Ik hoop dat ze het kunnen uitpraten want zoiets als dit moet natuurlijk geen spanning in de familie geven.

Ik weet niet zo goed wat er uitgepraat moet worden. Op je telefoon spelen tijdens een familiediner en dan vervolgens met je ogen dicht blijven zitten als er wat van gezegd wordt gaat echt heel ver, en het is vooral dat laatste plus de reactie "dat hij zichzelf niet kan zijn" wat ik echt heel heel raar gedrag vind. En ik denk als vriend zich anders gedraagt dat er ook geen reden meer is om te schreeuwen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:08

KimD schreef:
Maakt iedereen dit kinderachtige gedoe niet veel groter dan dat het is? :=

Vriend excuseert zich, broer excuseert zich, kop koffie, klaaaaaar, opgelost.

Tenzij er meer speelt. Het kan ook zijn dat er meer irritaties/twijfels zijn en dat dit de druppel is. Kleine speculatie van mijn kant. Anders ben ik het wel met je eens

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:24

Avalanche schreef:
En ik denk als vriend zich anders gedraagt dat er ook geen reden meer is om te schreeuwen.

Dus iemand die niet communiceert (en stil is!) is fouter dan degene die asociaal gaat lopen schelden en schreeuwen?
Ik vind dat zo raar omdat zo te stellen.

Als mijn man erg in zijn telefoon zit (eigenlijk altijd werk als hij dienst heeft) en ik vraag hem wat en hij reageert niet.. dan zeg ik zijn naam wat harder.
Ik ga echt niet lopen schreeuwen/schelden tegen hem.. zal wat zijn om zo te reageren.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:33

Mijn voorstel is dat wij als bokkers mild en genuanceerd blijven voor TS, dan kan zij ook iets met ons advies. Een tikje liever voor haar (minder oordelen) is dat wat?

Mijn concrete tip is als volgt. Vaak wordt de ruzie niet direct opgelost door de kemphanen. Daar zijn de emoties te hoog. Juist de bemiddelende en relativerende omstanders kunnen wat lucht brengen, ondertitelen, etc. Niet te veel willen uitpraten, dat lukt vaak niet. Probeer met elkaar te bespreken: hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen? En kijk of iedereen een stapje naar elkaar toe wil zetten. Wat is wat je aan de ander wil vragen: een klein gebaar, wat al in de goede richting gaat en zonder dat je de ander overvraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:41

Snadrem schreef:
De enige manier om dit uit te praten is via een POKEMON BATTLE
Ik zou hier eigenlijk wel voor zijn, al is het alleen maar om het allemaal wat luchtiger te houden. :)

TS: ik denk dat een neutrale plek inderdaad een goed idee is. Sowieso doet een gesprek voeren tijdens het wandelen het vaak ook beter dan wanneer je ergens gaat zitten. Zou het voor jou ook helpen als je ook je broertje van tevoren even onder vier ogen spreekt? Ik weet niet hoe goed jullie met elkaar kunnen opschieten, maar het is denk ik wel fijn als je ook van hem hoort waarom hij zo uit z'n slof schoot. Mochten je vriend en je broertje dan inderdaad als twee kemphanen tegenover elkaar staan, dan ben jij er altijd nog om op een rustige manier beide kanten uit te leggen. :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:45

Ts, jij bent helemaal niet verantwoordelijk voor zijn gedrag. Is toch vanzelf sprekend dat jij gezellig kletst en je vriend niet aanspreekt op zijn gedrag, hij zou dat zelf moeten inzien. Ik ga ook echt niet iemand opvoeden en vragen of hij eens z'n telefoon wilt wegdoen want we zitten met familie(!) bij een etentje.
Vind de reacties niet vreemd verder, dit kunnen we toch ook niet echt serieus nemen? Zou haast denken dat er meer is dan dat want met z'n 5e helemaal moeten uitpraten op neutraal terrein lijkt me nogal vrij zwaar. Gewoon z'n telefoon er niet meer bij pakken, klaar. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:46

Hoe moeilijk het ook is TS, zet het opzij. De reacties zeggen meer over bokkers dan over jullie.

Je vroeg om tips. Mijn vraag/tip is "Wat wil je zelf?". Het klinkt alsof het je allemaal een beetje overkomt.
En misschien is er een vriendin of vriend waar je mee kunt praten om daar zicht op te krijgen.
Zet 'm op TS. Ik hoop dat jullie er samen goed uitkomen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 00:08

Anastasia24 schreef:
Ts, jij bent helemaal niet verantwoordelijk voor zijn gedrag. Is toch vanzelf sprekend dat jij gezellig kletst en je vriend niet aanspreekt op zijn gedrag, hij zou dat zelf moeten inzien. Ik ga ook echt niet iemand opvoeden en vragen of hij eens z'n telefoon wilt wegdoen want we zitten met familie(!) bij een etentje.
Vind de reacties niet vreemd verder, dit kunnen we toch ook niet echt serieus nemen? Zou haast denken dat er meer is dan dat want met z'n 5e helemaal moeten uitpraten op neutraal terrein lijkt me nogal vrij zwaar. Gewoon z'n telefoon er niet meer bij pakken, klaar. :)

Precies dit. Ik denk dat TS er ook helemaal niet tussen moet willen zitten. Het is ook zeker niet haar taak om die kerels op te gaan voeden.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 00:22

Urbanus schreef:
Ik zou mezelf omtoveren tot vrijgezel.

Maar echt ja

Ik dacht dat dit over een stel 15 jarigen ging.. toen zag ik 42 voorbij komen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 00:23

Nouja ik kan me ook wel voorstellen dat als broertje het zó ergerlijk vindt, dat die dan wel denkt van 1] wat irritant dat hij de hele tijd op die telefoon zit en 2] waarom zegt zus er niet wat van. Maar blijkbaar was vriend nou ook weer niet zó afwezig dat het TS opviel.

TS, als je er actief wat mee wil, zou ik als ik jou was eerst even zelf met alle partijen het gebeurde ter sprake brengen. Zodat je een goed beeld krijgt van wat er nu precies gebeurde die avond.

- zat vriend echt de hele tijd op dat ding?
- stoorde dat ook bij de anderen dan alleen broer?
- wat is er tegen vriend gezegd (door broer of anderen)?
- hebben anderen dat ook gehoord?
- was hij ondanks het spelen wel gewoon aanspreekbaar volgens anderen?

Kortom: hoe ernstig / vervelend was het nu echt voor de andere aanwezigen en in hoeverre werd er nu echt wat van gezegd. In hoeverre stoorde het gedrag van vriend, en in hoeverre kwam het drama van broertje ineens uit de lucht vallen, voor de andere aanwezigen?

Als je een beetje een beter beeld hebt van de hele situatie dan kan je ook wat beter een mening vormen over wat er niet goed ging en wat er volgende keer anders moet.

Lijkt me inderdaad ook geen overbodige luxe om voor "het gesprek" al even met vriend op 1 lijn proberen te komen en hem te laten inzien dat het ook niet echt leuk gedrag is zo op die telefoon en dat het met die ogen dicht gaan zitten (ook ik vraag me af hoe zoiets dan praktisch gezien gaat...? Klinkt erg raar) ook echt wel extreem kinderachtig was.

Sowieso mag vriend wel zijn excuses aanbieden aan zijn schoonouders voor het op zijn telefoon zitten (als dat hen ook gestoord heeft voordat het escaleerde?) en vooral voor dat sneue met zijn ogen dicht gaan zitten. Ik kan me er overigens wel iets bij voorstellen dat je je er verbolgen over voelt als je op die manier geschoffeerd wordt...en dat je dan niet meer zomaar terug kan in standje "gezellig". Maar dit is ook weer het andere uiterste....

Broertje mag ook zeker zijn excuses aanbieden aan zowel ouders als je vriend, dat hij niet met zo'n grote mond de boel had moeten laten escaleren. Wellicht was het voor je ouders minder vervelend geweest als alleen maar vriend op zijn telefoon had gezeten, dan die escalatie door je broertje.... maar dat zou ik dus even duidelijk willen krijgen door met ouders het er over te hebben voor "het gesprek".

Want uiteindelijk gaat het om die ouders, het was hun feestje :(:)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 00:47

Mijn tip zou zijn spreek je vriend aan op zijn gedrag dit is namelijk ronduit onbeschoft. Telefoons mits urgent van tafel. Om iets te laten zien aan een ander ook prima maar je gaat niet in gezelschap spelletjes spelen.
Hij is 42 dan kan hij zich op zulk momenten na gedragen.
Jouw broer ook gewoon apart nemen van goh als je volgende keer wil schreeuwen doe dat buiten is voor ouders beter.
Verder maak er geen groot iets van

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 01:01

Ik denk dat het een goed idee is om voor te stellen dit voorval tijdens een wandeling in het bos te bespreken. Niet alleen omdat je dan op “neutraal terrein” afspreekt, maar ook omdat wandelen een gesprek vaak ten goede komt. Verder zou ik me als ik jou was tijdens het gesprek een beetje afzijdig proberen te houden. Er is iets voorgevallen tussen je vriend en je broer en dat zijn volwassen mannen, dus daar hoef je mijns inziens niet tussen te gaan zitten of een kant te kiezen. Het lijkt me goed dat jij en je ouders ook bij dit gesprek aanwezig zijn, maar ik denk dat er vooral dingen bijgelegd moeten worden tussen je vriend en je broer.

Verder kan je wel met je vriend bespreken dat je het fijn zou vinden als hij in het vervolg niet meer in gezelschap (de hele tijd) op z’n telefoon zit, mits je dit zelf ook storend gedrag vindt natuurlijk. Door dit gesprek aan te gaan open je misschien de ogen van je vriend wel wat meer en gaat hij hopelijk ook wat meer zijn aandeel in deze situatie zien. Dat kan het gesprek met je broer en ouders misschien ook wel ten goede komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 02:18

Avalanche schreef:
AlwaysH schreef:

Ik vind het ook niet goed, maar de manier waarop broer het formuleert suggereert dat hij het al vaker heeft aangegeven.
AlwaysH schreef:
Ik hoop dat ze het kunnen uitpraten want zoiets als dit moet natuurlijk geen spanning in de familie geven.

Ik weet niet zo goed wat er uitgepraat moet worden. Op je telefoon spelen tijdens een familiediner en dan vervolgens met je ogen dicht blijven zitten als er wat van gezegd wordt gaat echt heel ver, en het is vooral dat laatste plus de reactie "dat hij zichzelf niet kan zijn" wat ik echt heel heel raar gedrag vind. En ik denk als vriend zich anders gedraagt dat er ook geen reden meer is om te schreeuwen.

Vriend heeft temperament begreep ik. Als iemand die zelf ook een heethoofd is, kan dit een manier zijn om escalatie te voorkomen, jezelf tot rust dwingen als het ware. Ik persoonlijk was waarschijnlijk zelfs even naar buiten gegaan. Afkoelen.
Verder, de oordelen over Pokémon go: seriously, shove ‘m up your ass. Als die man daar nu mee ontspant, wat is daar mis mee? Omdat het niet in jullie kraam past? :?

Wat speelde er verder die avond? Want dat mis ik in dit verhaal.

Werd vriend geëngageerd in de gesprekken of was hij gewoon daar? Hoe is de algemene band tussen familie en vriend?
Even er van uitgaande dat vriend van TS gewoon een fatsoenlijke man is normaal: waarom zat hij nu spelletjes te spelen? Als het gesprek/gezelschap je deelname vergt heb je daar toch geen tijd voor?

Behalve dat er van een mug een olifant gemaakt wordt door alle partijen vind ik het moeilijk om verder een mening te vormen behalve dat als mijn schoonbroer zo op mij zou doen, ik dus niet meer in gesprek zou gaan tot er excuses kwamen. Doe normaal en zeg het fatsoenlijk en duidelijk of houd je mond.