Coming out day 2022

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:28

mysa schreef:
Brittneyx schreef:
Ik denk niet dat zo´n dag de ´oude´ generatie zal veranderen. Maar het zorgt wel voor meer openheid en gesprek en hopelijk acceptatie bij de ´nieuwe´ generatie

Heeft het echt met generatie te maken? Ik geloof dat niet zo. Ik ben zelf de 'oude generatie' en in mijn vrienden en kennissenkring is er voor zover ik weet niemand die er iets mee heeft/tegen heeft. Ik denk dat het eerder te maken heeft met je omgeving.

Beetje slecht verwoord misschien, ik bedoelde meer specifiek de groep mensen die er iets tegen hebben en anderen gaan naroepen etc. Dat je hun niet meer kan veranderen maar er misschien wel voor kan zorgen dat de groep ´haters´ alsmaar kleiner wordt door een openere opvoeding.

Mijn omgeving is meer ´zolang het niet mijn kind is´

LoveGlove

Re: Coming out day 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:08

Ik heb nier alles doorgelezen, maar vind het wel jammer dat er een paar bokkers een leuk topic moeten verpesten in mijn ogen :(

Die bokkers laten eigenlijk precies zien waarom er zo'n dag moet zijn. Ik ben zelf ook deel van LGBTQ+. Ben 8 jaar geleden al uitgekomen als bi. En ik sta ook lang niet altijd stil bij een dag als deze. Nu dan wel eventjes. Maar er zijn gewoon heel veel mensen waar het wel belangrijk voor is. Ik ben uitgekomen in een omgeving waar ik er nooit problemen mee heb gehad. Maar ik sta wel stil voor degenen waar het wel een probleem voor is.

Ik ga wel iets noemen wat mijn vriend heeft genoemd. Hij heeft natuurlijk een relatie met een bisexueel persoon en een van zijn exen is lesbisch. Dus hij heeft er totaal geen moeite mee. Maar hij vindt persoonlijk dat het af en toe een beetje overdreven wordt. Zijn punt erin is dat zo'n dagen en er zoveel op focussen veel mensen juist afketst. Dus het kan het juist erger maken. Ik vind dat hij wel een punt heeft. Bij sommige mensen werkt dat inderdaad zo. Het ketst meer af dan dat het goed doet. Maar helaas is her wel nog steeds nodig. We worden nog steeds gezien als een minderheid van de maatschappij op heel veel gebieden, terwijl iedereen gelijk zou horen staan.

Ik zie tegenwoordig met de minderheden van de maatschappij dat je vaak heel erg aan èèn kant of aan de andere kant van een mening staat. Er is bijna nooit een midden. Dat geld voor LGBTQ+, Andere culturen en geloven, neurodiverse mensen en wat allemaal niet. Omdat mensen zo uit elkaar staan in hun mening onstaat er superveel conflict. En niemand wil naar her midden toe. Dat is hoe ik erop kijk en dat vind ik jammer. Iemand anders kan dat anders ervaren. Maar ik ervaar her dus zo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:31

Tja, je vriend zit niet op bokt dus dat maakt de discussie eenzijdig maar ik denk niet dat je vriend er erg veel verstand van heeft.

Zo'n dag is er niet enkel om mensen te overtuigen maar ook om mensen te steunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:44

Tja ik snap beide kanten wel. Ik zat onlangs nog eens reclame te kijken en in een volledig reclameblok van 7 minuten kwam er geen blank man vrouw met kind gezin in voor. Alsof het een soort taboe is geworden. En nee, daarmee zeg ik niet dat al de rest er niet mag zijn. Diversiteit is belangrijk. Ja, er zijn -tig verschillende gezinsvormen. Maar het is spijtig dat een deel er ‘niet meer’ mag zijn omdat je anders stereotiep bent. Vind ik een coming out day een mooi initiatief? Zeker. Maar er wordt heel hard op gefocust de laatste tijd. Hier in België hebben wij bv Rode neuzen dag (dit jaar krijgt het een ander concept maar ik haal het toch even aan) Rode neuzen dag gaat over pesten op school, dat iedereen er bij hoort op zijn eigen manier, mentale problemen bij jongeren etc. Krijgt het media aandacht? Zeker. Maar wat ik dan zie zijn erg veel regenboogvlaggen. In de steden kortbij zijn er diverse zebrapaden in de regenboogvlag geschilderd en ga zo door. Maar ik ben echt nog geen enkel rood zebrapad tegen gekomen om te laten weten: Hé, wij zijn als stad tegen pesten en voor mentaal welzijn. Iedereen is welkom! Terwijl het wel kan in de regenboogkleur.

Is acceptatie van de lgbtq+ een belangrijk punt? Zeker! Wordt er meer/minder geweld gebruikt afhankelijk van geaardheid? Ja, ook! Net zoals er meer geweld wordt gebruikt tegen mensen met een beperking. Of dat mensen met een beperking nog altijd discriminatie voelen in de werksector. Die worden ook sneller slachtoffer van geweld. Idem met mensen die niet ‘blank’ zijn. Of vrouwen die nog altijd achteruit worden geduwd en zo voort.

Ik denk dat dit wat wringt bij diegene die zeggen: Nog een dag? Ik snap het ergens wel hoor. Lgbtq+ maand, vlaggen, zebrapaden, pride parade en ga zo door. Het is veel. En ik snap de wens en de motivatie waarom. Maar ik zou het dan ook liever verdeeld zien. Of nog beter: Niet verdeeld, maar een parade dat iedereen er mag zijn. In welke vorm dan ook. Zebrapaden in elke mogelijke kleuren. Geel voor mensen die strijden tegen kanker, regenboog voor lgbtq+. Rood voor jongeren die gepest worden of met mentale problemen kampen. Een dag of liefst nog een week voor mensen die vanwege een beperking moeilijk werk vinden.
Maar acceptatie van iedereen die leeft is een utopie vrees ik.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:49

Urbanus schreef:
Tja, je vriend zit niet op bokt dus dat maakt de discussie eenzijdig maar ik denk niet dat je vriend er erg veel verstand van heeft.

Zo'n dag is er niet enkel om mensen te overtuigen maar ook om mensen te steunen.

Klopt. Daarom zeg ik ook dat het nodig is. Ik heb zelf niet super veel met pride of coming out day. Maar ik support wel de mensen die dat wel hebben. En ik support ook de mensen waarbij hun uitkomen niet wordt geaccepteerd of degenen die er simpelweg iets meer moeite mee hebben. Dat is mijn invulling van coming out day of pride. Dat is ook een van de redenen dat het er is.

Hij heeft er ook weinig verstand van hoor. Maar hij heeft er wel een mening over. Die mag er ook zijn. Hij respecteert mijn mening er ook gewoon over. Het is niet zo dat hij zijn mening over de daken schreeuwt. Zo is hij ook weer niet gelukkig. Hij houdt het meestal voor zichzelf totdat het ter sprake komt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:54

Precies dat moestuin. Dat heb je echt ontzettend goed verwoord +:)+

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:09

Moestuin schreef:
Tja ik snap beide kanten wel. Ik zat onlangs nog eens reclame te kijken en in een volledig reclameblok van 7 minuten kwam er geen blank man vrouw met kind gezin in voor. Alsof het een soort taboe is geworden. En nee, daarmee zeg ik niet dat al de rest er niet mag zijn. Diversiteit is belangrijk. Ja, er zijn -tig verschillende gezinsvormen. Maar het is spijtig dat een deel er ‘niet meer’ mag zijn omdat je anders stereotiep bent. Vind ik een coming out day een mooi initiatief? Zeker. Maar er wordt heel hard op gefocust de laatste tijd. Hier in België hebben wij bv Rode neuzen dag (dit jaar krijgt het een ander concept maar ik haal het toch even aan) Rode neuzen dag gaat over pesten op school, dat iedereen er bij hoort op zijn eigen manier, mentale problemen bij jongeren etc. Krijgt het media aandacht? Zeker. Maar wat ik dan zie zijn erg veel regenboogvlaggen. In de steden kortbij zijn er diverse zebrapaden in de regenboogvlag geschilderd en ga zo door. Maar ik ben echt nog geen enkel rood zebrapad tegen gekomen om te laten weten: Hé, wij zijn als stad tegen pesten en voor mentaal welzijn. Iedereen is welkom! Terwijl het wel kan in de regenboogkleur.

Is acceptatie van de lgbtq+ een belangrijk punt? Zeker! Wordt er meer/minder geweld gebruikt afhankelijk van geaardheid? Ja, ook! Net zoals er meer geweld wordt gebruikt tegen mensen met een beperking. Of dat mensen met een beperking nog altijd discriminatie voelen in de werksector. Die worden ook sneller slachtoffer van geweld. Idem met mensen die niet ‘blank’ zijn. Of vrouwen die nog altijd achteruit worden geduwd en zo voort.

Ik denk dat dit wat wringt bij diegene die zeggen: Nog een dag? Ik snap het ergens wel hoor. Lgbtq+ maand, vlaggen, zebrapaden, pride parade en ga zo door. Het is veel. En ik snap de wens en de motivatie waarom. Maar ik zou het dan ook liever verdeeld zien. Of nog beter: Niet verdeeld, maar een parade dat iedereen er mag zijn. In welke vorm dan ook. Zebrapaden in elke mogelijke kleuren. Geel voor mensen die strijden tegen kanker, regenboog voor lgbtq+. Rood voor jongeren die gepest worden of met mentale problemen kampen. Een dag of liefst nog een week voor mensen die vanwege een beperking moeilijk werk vinden.
Maar acceptatie van iedereen die leeft is een utopie vrees ik.

Je zet echt super netjes neer hoe ik erover denk. Ik kreeg dat niet mooi verwoord. Dus petje af _/-\o_