Moestuin schreef:Tja ik snap beide kanten wel. Ik zat onlangs nog eens reclame te kijken en in een volledig reclameblok van 7 minuten kwam er geen blank man vrouw met kind gezin in voor. Alsof het een soort taboe is geworden. En nee, daarmee zeg ik niet dat al de rest er niet mag zijn. Diversiteit is belangrijk. Ja, er zijn -tig verschillende gezinsvormen. Maar het is spijtig dat een deel er ‘niet meer’ mag zijn omdat je anders stereotiep bent. Vind ik een coming out day een mooi initiatief? Zeker. Maar er wordt heel hard op gefocust de laatste tijd. Hier in België hebben wij bv Rode neuzen dag (dit jaar krijgt het een ander concept maar ik haal het toch even aan) Rode neuzen dag gaat over pesten op school, dat iedereen er bij hoort op zijn eigen manier, mentale problemen bij jongeren etc. Krijgt het media aandacht? Zeker. Maar wat ik dan zie zijn erg veel regenboogvlaggen. In de steden kortbij zijn er diverse zebrapaden in de regenboogvlag geschilderd en ga zo door. Maar ik ben echt nog geen enkel rood zebrapad tegen gekomen om te laten weten: Hé, wij zijn als stad tegen pesten en voor mentaal welzijn. Iedereen is welkom! Terwijl het wel kan in de regenboogkleur.
Is acceptatie van de lgbtq+ een belangrijk punt? Zeker! Wordt er meer/minder geweld gebruikt afhankelijk van geaardheid? Ja, ook! Net zoals er meer geweld wordt gebruikt tegen mensen met een beperking. Of dat mensen met een beperking nog altijd discriminatie voelen in de werksector. Die worden ook sneller slachtoffer van geweld. Idem met mensen die niet ‘blank’ zijn. Of vrouwen die nog altijd achteruit worden geduwd en zo voort.
Ik denk dat dit wat wringt bij diegene die zeggen: Nog een dag? Ik snap het ergens wel hoor. Lgbtq+ maand, vlaggen, zebrapaden, pride parade en ga zo door. Het is veel. En ik snap de wens en de motivatie waarom. Maar ik zou het dan ook liever verdeeld zien. Of nog beter: Niet verdeeld, maar een parade dat iedereen er mag zijn. In welke vorm dan ook. Zebrapaden in elke mogelijke kleuren. Geel voor mensen die strijden tegen kanker, regenboog voor lgbtq+. Rood voor jongeren die gepest worden of met mentale problemen kampen. Een dag of liefst nog een week voor mensen die vanwege een beperking moeilijk werk vinden.
Maar acceptatie van iedereen die leeft is een utopie vrees ik.
Je zet echt super netjes neer hoe ik erover denk. Ik kreeg dat niet mooi verwoord. Dus petje af