In Friesland wonen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:45

BaileyMix schreef:
UMayDream schreef:
Ehhh, dit vind ik wel aardig generaliserend hoor := Ook in Friesland vindt je een grote varieteit aan mensen :D

Ja, net als in dit topic. Ik zeg niet dat er heel duidelijk één mening, standpunt of karakter uit voortkomt. Maar wel een typerende mentaliteit :=

Nou inderdaad. :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:50

OleJon schreef:
SophievdV schreef:
Tennan ik heb in de Fryske Walden gewoond. Echt.. Waarschijnlijk zie je het zelf niet doordat je niet anders gewend bent. Maar het is daar echt een enkeltje richting de jaren '50.

Welke dorpen bedoel je dan?

Zoals, Houtigehage, Harkema, Twijzel ,Twijzelerheide, Westereen, Feanwalden enz. Zijn ze niet zo van de buitenlanders. Maar ouderwets komt me niet echt bekend voor.
Harkema en Westereen zijn wel echt dorpen dat je er daar niet makkelijk tussen komt

Ja die kant op inderdaad. Ik kan prima Fries verstaan en daar doe ik nooit moeilijk over. Ik spreek het alleen niet. Mensen mogen van mij de hele dag Fries tegen me praten, ik reageer alleen in het Nederlands. Dat vinden sommigen onhandig.

Met racisme bedoel ik de haat tegen buitenlanders of zwarte mensen. Er zijn overal mensen die dat hebben, maar in die regio is het sterk aanwezig. Zo erg dat zwarte mensen bij voorbaat als nare mensen worden behandeld. Dat vind ik echt vreselijk.

De mannen en hun vrouwen: vrouwen zijn duidelijk minder belangrijk. Mannen werken, vrouwen zorgen voor de kinderen. Heb ik het alcoholgebruik en het veelvuldige vreemd gaan nog niet eens genoemd.

Maar goed, dat is vooral die regio. In Leeuwarden is het anders en bijvoorbeeld een stad als Bolsward is heel leuk en daar is de mentaliteit beduidend anders.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:51

Alsof dat elders in NL niet precies zo is. :') in elke provincie maakt een dorpje verder soms een groot verschil.

Heeft er imo vooral mee te maken dat sommigen dorpen/steden nog echt een gemeenschap vormen en naar elkaar omkijken. (En dat kan ook heel negatief zijn haha) Woon je bijvoorbeeld in een van de grote steden van het land is het iederen voor zich en god voor ons allen.
Ook daar geweest en doe mij toch maar wat sociale controle. Meer hufterproof. :Y)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:52

SophievdV schreef:
Drachten is ook vol met waldpyken..

en ook vol met "import" - mensen die voor Philips in Drachten zijn komen wonen

Flicka12

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:00

Mijn huis in Hardegarijp staat te koop :Y)
Prima locatie, bus en trein verbindingen om de hoek en alle faciliteiten die je nodig hebt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:07

Flicka12 schreef:
Prima locatie, bus en trein verbindingen om de hoek en alle faciliteiten die je nodig hebt

Alleen als je de haflinger laat staan :D _O-

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:16

Mando schreef:
Flicka12 schreef:

Alleen als je de haflinger laat staan :D _O-

Haha die woont ergens anders :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:28

BaileyMix schreef:
UMayDream schreef:
Ehhh, dit vind ik wel aardig generaliserend hoor := Ook in Friesland vindt je een grote varieteit aan mensen :D

Ja, net als in dit topic. Ik zeg niet dat er heel duidelijk één mening, standpunt of karakter uit voortkomt. Maar wel een typerende mentaliteit :=

Zegt dat iets over Friesland en haar inwoners of over Bokkers?

Ik ben geen staticus, maar dit lijkt me niet een correcte steekproef waar je een conclusie uit kan halen...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:22

Om naar een ander deel van Nederland te verhuizen, is altijd wel erg tricky. Zeker als er best wel wat normen en waarden verschillen kunnen zijn wat kan botsen. Dat is al wel te zien in dit topic. En het moet wel echt bij je passen. Ik zou zeker aanraden om plekken die je interessant lijken, daar heen te gaan en de smaak te proeven. Dus niet beperken tot een forum want het verschilt écht van dorp tot dorp en van stad tot stad. En soms zelfs kan de straat al uitmaken, of, zelfs een deel van een straat. Spreek mensen aan, vraag naar hun ervaring. Daaruit kun je al hele waardevolle informatie halen. Willen ze je niet spreken, dan weet je imo ook genoeg :Y) Die ervaring krijg je alleen door het mee te maken, niet door ervaring via het internet te vragen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:29

Flicka12 schreef:

Je vergeet nog de gezellige dorpsgenoten :D

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 15:29

Nayomie schreef:
Om naar een ander deel van Nederland te verhuizen, is altijd wel erg tricky. Zeker als er best wel wat normen en waarden verschillen kunnen zijn wat kan botsen. Dat is al wel te zien in dit topic. En het moet wel echt bij je passen. Ik zou zeker aanraden om plekken die je interessant lijken, daar heen te gaan en de smaak te proeven. Dus niet beperken tot een forum want het verschilt écht van dorp tot dorp en van stad tot stad. En soms zelfs kan de straat al uitmaken, of, zelfs een deel van een straat. Spreek mensen aan, vraag naar hun ervaring. Daaruit kun je al hele waardevolle informatie halen. Willen ze je niet spreken, dan weet je imo ook genoeg :Y) Die ervaring krijg je alleen door het mee te maken, niet door ervaring via het internet te vragen.

Waarom erg tricky? Je kunt toch altijd weer weggaan als het niet bevalt?

En nee, ik zal zeker niet vanaf internet een huis huren zonder verder onderzoek te doen en mijn mening alleen op Bokt te vormen.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:50

maessie schreef:
Flicka12 schreef:

Je vergeet nog de gezellige dorpsgenoten :D

Ohja! Hoe kon ik dat nou vergeten :(:)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:08

Biks2 schreef:
Nayomie schreef:

Waarom erg tricky? Je kunt toch altijd weer weggaan als het niet bevalt?

En nee, ik zal zeker niet vanaf internet een huis huren zonder verder onderzoek te doen en mijn mening alleen op Bokt te vormen.

Het kan zeker, maar ik vind verhuizen nu niet een leuke bezigheid en tevens tijdrovend. En ik denk dat veel mensen dat met verhuizen hebben. En een passend huis vinden is niet even snel gedaan. Daarnaast is het tricky omdat je er wellicht niet te veel van weet en niet mensen in je directe omgeving kent dus niet iets in je directe omgeving hebt om op terug te vallen. Je schrijft in je OP al dat je ergens bent geweest en het je aansprak (of hebt gezien). Nergens zie ik je ervaringen daar of van bewoners die je gesproken hebt. Ik heb namelijk genoeg mensen gezien die in hun vakantie ergens langs fietste en dachten "hier wil ik wonen" en achteraf zagen dat het niet past in hun beeld bv door culturele verschillen, andere normen en waarden die niet overeen kwamen, dachten op het platteland wel even compleet op zichzelf te kunnen zijn. Uiteraard pas nadat ze een woning hadden gekocht en de smaak hadden geproefd. Om even wat te noemen.

Maargoed, je moet het zelf weten, ik geef alleen aan waar je jezelf een voordeel mee doet. Dan moet je zelf bepalen of je dat ligt of niet, probeer je slechts te helpen.